casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.418 items

   

Clarice Jensen
The Experience Of Repetition As Death
Drone - Experimental - Hedendaags klassiek
27/08/2020 : Clarice Jensen - The Experience Of Repetition As Death
130701  130701
27/08/2020, Dimi Brands

Daar klopt weer een celliste aan onze deur, het is opvallend hoe dik ze gezaaid zijn de laatste tijd. We gaan ons uiterste best doen om eens een keertje niet de vergelijking met Jo Quail proberen te trekken, want we kunnen ons voorstellen dat u dat ondertussen al wel een beetje beu begint te worden (dit in tegenstelling tot la Quail waar we immers nooit genoeg van krijgen).

Clarice Jensen maakte in 2018 indruk met haar debuut For This From That Will Be Filled, waarop ze samenwerkte met niemand minder dan Jóhann Jóhannsson en Michael Harrison. Op haar tweede album, The Experience Of Repetition As Death schreef ze niet alleen alle nummers zelf, ook die uitvoering ervan lag geheel in eigen handen. Voor deze uitvoering joeg ze allerhande effecten via effectpedalen door de geluiden van haar cello. Tja, dan wordt het natuurlijk moeilijk om de onvermijdelijke naam die we daarnet reeds lieten vallen onaangeroerd te houden.

Gelukkig geeft Jensen ons zelf nog een paar namen waarvan ze vindt dat ze zich in hetzelfde schuitje als het hare bevinden: de even onvermijdelijke Jóhann Jóhannsson, Hildur Gudnadottir, Stars Of The Lid, Max Richter, Pauline Oliveros, Harold Budd, A Winged Victory For The Sullen, Sarah Davachi, Resina, Maria W Horn, Ellen Arkbro, Kali Malone, Christina Vantzou, Abul Mogard, Galya Bisengalieva, Richard Skelton , GAS en Steve Reich vormen niet alleen een kader voor mogelijke fans, het biedt ons eveneens enkele stevige kapstokken opdat we niet telkens weer de vergelijking met Jo Quail dienen te maken. Ook tonen de opgegeven namen ons dat we ons niet altijd blind moeten staren op het instrument van de artiest in kwestie, want het betreft hier muzikanten van allerlei slag, maar vooral oor moeten hebben voor de sfeer die de stukken met zich meedragen.

Die sfeer is op The Experience Of Repetition As Death enerzijds warm, diep en door de loops cyclisch maar straalt tegelijk ook melancholisch.

Conceptueel is het album gebaseerd op het thema van herhaling en geïnformeerd door enkele van Freuds sleutelprincipes van de psychoanalyse (namelijk de zelfdestructieve herhalingsdrang activiteiten of het herbeleven van traumatische gebeurtenissen uit in zijn geschriften over de doodsdrift in Jenseits des Lustprinzips); door opvattingen over de voornamelijk repetitieve aard van ons bestaan en pogingen om verder te gaan zegt Jensen dat ze hoopt dat dit album met al zijn herhalingen de luisteraar een uitstel kan bieden van/of een reflectie op de malaise en/of het comfort van de herhaling van het leven. De titel van het album is ontleend aan een regel uit een gedicht uit 1971 van de invloedrijke Amerikaanse radicale feministische dichter Adrienne Rich genaamd ‘A Valediction Forbidding Mourning’ -een reactie op een gedicht van John Donne met dezelfde titel uit 1611. Jensen spreekt grote bewondering uit voor Rich als schrijfster en als feministisch icoon, haar daarbij verwijzend als “een inspiratie om werk te creëeren in een gebied dat nog grotendeels door mannen wordt gedomineerd”, en opmerkend hoe “haar gedicht voor mij een weerspiegeling is van het idee dat sterven en dood iets gewoon zijn. De betekenis die we er aan geven komt van binnenuit en is zeer persoonlijk, maar geheel onze eigen constructie.”

De dood uit de titel vormt een duidelijk subtekst die beschrijft hoe Jensen de muziek schreef en conceptualiseerde in een periode waarin haar moeder tegen het einde van haar gevecht met leukemie zat. Een strijd die ze niet overleefde. Clarice en haar zus zorgden voor haar. Naar deze periode verwijst ze op dit album door de herhaling van de alledaagse dingen die ze steeds deden in het licht van haar terminale ziekte: maaltijden bereiden, boodschappen doen, rekeningen betalen maar ook de herhaling van alle bezoeken aan de dokter en het ziekenhuis in klank om te zetten. Zo werd het nummer ‘Metastable’ geïnspireerd door het koor van repetitieve pieptonen die in ziekenhuizen te horen zijn. Een geluid dat zowel fascinerend en mooi als overweldigend of irritant kan zijn. De piepjes hier integreren zichzelf in een enkele loop en creëeren een vast contrapunt rond een diepe, onheilspellende basloop en een langzaam opbouwende Reichiaanse structuur.

Het meest dramatische van de vijf stukken op dit album is wellicht ‘Holy Mother’, een torenhoog stuk dat door alle twaalf chromatische toonhoogtes beweegt. De titel verwijst naar de Tibetaanse naam voor de Mount Everest (Qomolangma) en met dit stuk probeert Jensen een gevoel van die plaats en de obsessie met de verovering op te roepen. Een extreem voorbeeld van de prestaties die mensen proberen te breken met de eentonige herhaling van het dagelijks leven maar eveneens het nadenken over de lichamen van die klimmers die het niet redden, daar bevroren en permanent begraven achterblijven.

Muzikaal gezien wordt, naast de loops op ieder nummer, het concept van herhaling ook op een grotere schaal doorgetrokken, waarbij het centrale melodische thema van het album op verschillende manieren over de hele lengte wordt herhaald. Tijdens openingsnummer ‘Daily’ verschijnt het thema in de tweede helft van het nummer, gefragmenteerd in drie verschillende tape-loops en nooit volledig op volgorde uitgedrukt, in het aansluitende ‘Day Tonight wordt het dan volledig volledig gespeeld, maar in een onbekende toonsoort en ritmisch aangevuld. Terwijl het eerste nummer gespiegeld wordt, gebruikt het afsluitende nummer ‘Final’ dezelfde tape-loops als de opener, maar dit keer wordt de tape onderworpen aan degradatiemethoden om het geluid te laten eroderen. Ze worden verfrommeld, gekreukt, vertrapt en lopen stilletjes gedurende lange tijd om de kwaliteit van de tape en de opgenomen geluiden te verminderen. Als het stuk ten einde loopt, wordt het thema van het album uiteindelijk volledig gepresenteerd in de oorspronkelijke toonsoort en volledig geharmoniseerd, uitgevoerd door een kwartet cello’s zonder effecten en komt het geheel aan het einde van het proces in een prachtige resolutie tevoorschijn.

Qua uitvoering staat The Experience Of Repetition As Death dus bol van de inventieve loop-kunstjes, waardoor de verwachte neerslachtigheid binnen dit zwaarbeladen concept van dit experimentele hedendaagse klassieke werk nooit vrij spel krijgt.

Clarice Jensen

Dimi Brands
27/08/2020

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 29/10/2020 : Documentaire over 'This Corrosion' van Sisters of Mercy

The Sisters of Mercy mogen dan wel ontkennen dat ze gothic zijn, ze hebben de goth-geschiedenis mee geschreven. Trash Theory, een YouTube-kanaal dat wel vaker interessante documentaires maakt over de geschiedenis van de gothicmuziek heeft onlangs een nieuwe video gepost waarin ze zich toespitsen op de Sisters. De docu vertelt eigenlijk het ...

lees meer...
NIEUWS 29/10/2020 : Whispers In The Shadow covert David Bowie

Whispers In The Shadow, de psychedelische gothic rock band rond Ashley Dayour, heeft een nieuwe plaat uit: 'Yesterday Is Forever. De plaat werd goed ontvangen, onder meer bij Dark Entries waar onze collega Kurt schreef: 'Deze “Yesterday is Forever” is een groeier, waar “The Urgency Of Now” meteen raakt schoot ...

lees meer...
NIEUWS 27/10/2020 : Lacrimosa brengt video uit voor 'Der leise Tod'

Lacrimosa belooft ons binnenkort belangrijk nieuws aan te kondigen, en we hopen van harte dat het over de nieuwe plaat gaat die in 2020 zou moeten verschijnen. Want al maanden horen we niets meer over die plaat, en zelfs tijdens het online quarantaineconcert van de groep werd er niet naar gerefereerd. Wat we wel zeker weten, is dat de groep ...

lees meer...
NIEUWS 27/10/2020 : Nieuwe Nachtblut heet Vanitas

De in gothickringen erg populaire Duitse black metal groep Nachtblut heeft een nieuwe plaat uit: 'Vanitas', een verwijzing naar een middeleeuwse kunststroming waarin schedels, gedoofde kaarsen, verwelkte bloemen en andere voorwerpen de ijdelheid van de mens verbeelden. 'Vanitas' verschijnt drie jaar na het erg succesvolle 'Apostasie' ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 25/10/2020 : Wardruna brengt titelnummer nieuwe plaat 'Kvitravn' uit

Wardruna, de Noorse dark folk groep die hun inspiratie uit de Noorse mythologie en cultuur haalt ( inclusief het gebruik van traditionele instrumenten), brengt in januari 2021 een nieuwe plaat uit. Die zal 'Kvitravn' heten, wat zoveel betekent als 'Witte raaf'. 'Kvitraven' is ook een nummer op de plaat, en volgens de ...

lees meer...
INTERVIEW : KREGEL - Ik denk dat we de zomerhit van Radio 2 niet gaan halen en ook over de Lage Landen Lijst heb ik zo mijn twijfels.

Omdat we ons bij Dark Entries niet graag uitspreken over een bepaald virus dat het hele doen en laten van de samenleving in zijn greep houdt roepen wij 2020 volmondig uit als het jaar van Kregel. Ze vieren dit jaar hun vierde verjaardag en zagen dit als het ideale moment om hun eerder opgenomen demo's voor het eerst op de grote wereld ...