casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.309 items

 

Lawrence English
Lassitude
Ambient - Dark Ambient - Drone
09/08/2020 : Lawrence English - Lassitude
Room40  Room40
09/08/2020, Dimi Brands

Wanneer we aan een orgel denken krijgen we het visioen van een prachtige kerk die gevuld wordt met barokke klanken er gratis bovenop.

Qua sfeerschepping is het immers een instrument dat kan tellen, daarom is het niet verwonderlijk dat het bij tal van gothic en Neue Deutsche Todeskunst artiesten zijn weg vond (Sopor Aeternus, Rosa Crux, Lacrimosa,...). Maar in plaats van naar de grandeur van de klanken te kijken, zoals dat in voornoemde gevallen gebeurde, kan je ook de andere kant van het spectrum bekijken. Iets wat men bijvoorbeeld in het drone genre, waar less immer more is, wel eens durft te doen.

Het orgel is een aerofoon, een muziekinstrument dat voor zijn geluidsproductie afhankelijk zijn van een luchtstroom. Drone artiesten die hiermee aan de slag gaan, lijken dus eerder oog te hebben voor het kenmerkende van die lucht (de vluchtigheid) in plaats van de mogelijkheden die ermee bereikt kunnen worden.

Een van die artiesten die wel eens achter het orgel durft plaats te nemen is Room40 oprichter Lawrence English. Collega Peter De Koning had in het verleden al heel wat lovende woorden veil voor deze artiesten, en we kunnen hem hier enkel maar in bijtreden.

Niet ver van English’ woonplaats (Brisbane) bevind zich in het Old Museum waarvan de ruimte tegenwoordig gebruikt wordt voor werk dat gebaseerd is op prestaties. Als onderdeel daarvan herbergt het een prachtig orgel dat aan het einde van de 19de eeuw werd gebouwd door orgelfabrikant William Anderson uit Melbourne. De technische fiche van dit orgel leert ons dat het drie manualen (toetsenborden), 28 registers (reeksen orgelpijpen met dezelfde klankkleur) en tractuur (de overbrenging die mechanische acties van de bespeler doorgeeft naar de onderdelen in het orgel die de acties moeten uitvoeren).

Het belangrijkste aan dit instrument is voor English de manier waarop de registers werken. In een orgel is een register het apparaat dat de onder druk staande lucht in de orgelpijpen laat. Elk orgel heeft een zeer unieke kwaliteit en de registers op dit specifieke orgel zorgen ervoor dat er enkele zeer langzame tonaliteitsveranderingen plaatsvinden. Het is dit potentieel dat de kern vormt van de twee werken die samen Lassitude vormen.

Het eerste stuk, het langzame ‘Saccade’ werd opgedragen aan English’ dierbare vriendin en eindeloze bron van inspiratie, Éliane Radigue. Haar werk was zijn constante metgezel op de tournees die hij ondernam na het uitbrengen van Wilderness Of Mirrors (2014). Net zoals dit bij Radigue het geval is lukt het English om tijdens dit stuk een onbehaaglijk gevoel van hobbelende atmosferen te laten ervaren, of hoe door monotonie in de uitputting van het luisteren een kalmerend effect kan schuilgaan.

‘Lassitude’, het tweede werk, haalt zijn inspiratie uit het oeuvre van Phill Niblock. Het afgelopen jaar besteedde English veel tijd in het duiken in diens werk, met het oog op een nieuw project dat een deel van zijn nalatenschap viert. ‘Lassitude’ focust zich op de begrippen vibratie, timbre en ook geduld, termen waar Niblock erkenning en interesse in heeft.

Wat het nummer voor English extra speciaal maakt, is dat het het eerste muziekstuk is dat hij publiceerde dat een uitvoering is waarin slechts één instrument wordt bespeeld. Er komen geen verdere bewerkingen bij kijken, het enige dat hij er aan overhield waren zeer pijnlijke wervelkolom en dijen door het vasthouden van de baspedalen en het heel voorzichtig manipuleren van de registers.

Het is geen vereiste, maar kunst kan bij momenten inderdaad een beetje afzien zijn. Misschien ook voor u als luisteraar, want deze tergend langzame klanken vergen wel degelijk wat inspanning van het gemiddelde oor. English mag zichzelf getroost zien wanneer we zeggen dat het de pijn waard is geweest.

Lawrence English

Dimi Brands
09/08/2020

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 03/08/2020 : Goethes Erben: tijd voor een nieuw album!

Corona legt veel stil, maar Oswald Henke krijg je niet zomaar klein. Sinds juli 2020 kon je regelmatig op de facebookpagina van Goethes Erben fragmenten van hun repetities bijwonen. Volledig Corona-proof werd er geknutseld aan nieuw materiaal. Het resultaat hiervan heet ‘Flüchtige Küsse’ en is vanaf september te koop! ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2020 : Nieuwe Evanescence-video 'The Game Is Over' nu online.

De Amerikaanse rockband Evanescence heeft zojuist de video van de albumtrack 'The Game Is Over' online gezet, afkomstig van het eerste studio-album in negen jaar, getiteld 'The Bitter Truth'. Afgelopen woensdag kwam deze song al als 2e single uit. Volgend jaar september (2021 dus) geeft de band vijf shows in de Benelux, samen ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : The Cure belooft het beste album ooit!

Mocht u zich afvragen hoe het zit met het nieuwe album van The Cure dat reeds voor eind vorig jaar, begin dit jaar werd aangekondigd, wel er is eindelijk nog eens nieuws. Van de twee of zelfs drie albums die oorspronkelijk werden beloofd is niet meteen sprake meer. Bij monde van Roger O’ Donnel, de man achter de toetsen wordt het nieuwe ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Online vertier; release the bats!

Zo, nu het einde van de wereld schoorvoetend als covid19 - ik stond erbij en keer er naar - op ons afkomt kunnen we virtueel elke vierde vrijdag terecht bij de "release the bats show" en dit tot de wereld weer normaal wordt of gewoon ophoudt te bestaan. Gothic en death rock recht uit Amerika (Californië) tot in je huiskamer, ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Gratis avant! Records compilatie!

Nu u geniet van uw wel verdiend verlof hoort daar uiteraard een passend muziekje bij. Dark Entries wil u hierbij graag attenderen op de gratis compilatie “Year Of The Mask” van het Avant! Label. Een leuke portie underground uit eigen stal die je beslist eens moet gehoord hebben! Om het u niet al te moeilijk te maken heb ik hierbij ...