|
|||||||||||||
Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, dat zo een beetje het doorbraakalbum was voor Gert Kleinpunk, zoals deze Leuvense eco-socialistische/anarchistische protestzanger zichzelf noemt. In 2018 verscheen de EP “Niets Meer, Niets Minder” en in 2020 recenseerden we een 8 songs tellende EP, “Het Lijkt Wel Vrede”. De maatschappelijke sociale en ecologische problematiek en de noodzaak van protest en verzet daartegen gaan Gert nauw het hart, ook weer op dit nieuwe 18 songs (42 minuten speelduur) tellende nieuwe album “Alles Is Nog Niet Verloren”. Steeds duikt tussen het cynisme toch weer een positieve boodschap op, dat maakt de titel van het album alvast duidelijk, alsook de songs “Dolle Pret” en “Blijven Lachen” (zolang je dat kan…). Gert (Kleinpunk) (gitaar, zang, teksten) wordt op het album en op live optredens bijgestaan door een vaste kern aan muzikanten: Erik Heyns (elektrische basgitaar, elektrische gitaar), Yorick Musschoot (cajon) en Ezra Dessers (accordeon, banjo). Er spelen ook nog een paar gastmuzikanten mee op viool, piano en sax en we vermelden ook nog even dat Dark Entries collega Xavier Kruth te horen is op akoestische gitaar op de twee ‘trage’ nummers “Gestopt Met Alcohol” en “Dus Daarom”. En hij schreef ook mee de tekst van “Tous Ensemble Nondedju”. Evenals op de vorige albums zitten de nummers vol scherpe analyses in speelse lyrics gegoten met vaak een fikse dosis cynisme. Openingssong “Stop Deze Wereld” zet zo al direct de toon: ‘We kweken als wilde konijnen in een wereld vol honger en haat’, ‘En je depressie wordt steeds groter en de noordpool die verkleint’. En ‘Stop deze wereld want ik wil er af’. Het gezegde gaat al langer de ronde in alternatieve kringen en werd nu op toon gezet. De ecologische strijd en de sociale strijd zijn dus de centrale strijdpunten bij Gert. De sociale dimensie wordt verklankt in regelrechte strijdliederen als “Solidariteit” (dat een lans breekt voor de miljonairstax) en “Wees Welkom Klassenstrijd”: ‘Laat maar komen die revolutie / Wees welkom klassenstrijd / We lopen hand in hand in een volksopstand / van alle twijfels en dogma’s bevrijd / Ja, laat maar komen die opstand / Samen vechten tegen onrecht en haat / Met allemaal tegen het kapitaal / Doe het vandaag, want straks is het te laat’. Ook “Crisis Betalen” is er zo eentje, een song waarin nogmaals een lans wordt gebroken voor een belasting op grote vermogens. ‘Birth, School, Work, Death’ zongen The Godfathers ergens eind jaren 80. Hetzelfde thema bespeelt Gert in “In Slaap Gevallen” met een leuk ‘Oohhoohhoohhoohh’ koortje tussen de regels door: ‘Werken, slapen, eten, drinken / Anders beland je in de …. / Werken, slapen, eten, drinken / Anders val je uit de…. / Werken, slapen, eten, drinken / En na een tijdje ga je dood’. Zijn de meeste nummers snel en opzwepend (vandaar de term kleinpunk) toch staat er af en toe ook een traag rustpunt op, een ballad zeg maar. “Gestopt Met Alcohol” is er zo een. Het is een autobiografisch nummer en de titel spreekt voor zichzelf. Een van mijn favorieten is verder de titelsong “Alles Is Nog Niet Verloren”, een al bij al hoopvolle song al wordt de hoogdringendheid wel nijpend. ‘Alles is nog niet verloren, ook al zijn we al heel veel kwijt. Er moet nog zo veel gebeuren en er is zo weinig tijd. Alle leiders in de wereld zijn egoïstisch (omkoopbaar/bloeddorstig) en corrupt. En met plat populisme, ondermijnen ze ons geluk. Ze maken de aarde stuk.’ Ook de pfos vervuilers krijgen ervan langs (ze wisten toch al veel langer wat ze deden’ en de accurate analyse volgt ook: ‘En de kleine man, ja, die doet z’n best, maar we kunnen het niet alleen. De grootst vervuilers blijven buiten schot, in dit kapitalistische systeem. Dat draait om meer winst maken, maar de prijs die is vreselijk duur. Ze moeten stoppen met winsten maken, op de kap van denatuur.’ Het coronathema mocht natuurlijk ook niet ontbreken. We krijgen het voorgeschoteld in de songs “Normaal” en in “Zomer Van De Vrijheid”, een stevige folkrocker (of -punker) waarin banjo en elektrische gitaar met elkaar wedijveren. We krijgen weer een scherpe to the point analyse en de laatste strofen van deze supersong klinken als volgt: ‘En nu hebben we hier toch allemaal een kans op spuit gehad / Leve die vrijheid, en de wetenschap / Maar bescherming en gezondheid / Die zijn er niet voor ons alleen / Patenten vrij, hoop voor iedereen’. Allerhande maatschappelijke thema’s passeren weer de revu. Het vluchtelingenprobleem bijvoorbeeld in “Waar Komen Ze Vandaan”. Duurzaamheid in “Nestbevuilers” (‘We lachten met de hippies maar ze hadden groot gelijk…’). Of politiegeweld in “Politie = Pollutie”. “Fascist Cops” zongen de Antwerpse punks van The Kids 44 jaar geleden al... “Recht Op Roes” legt dan weer de hypocrisie van het Belgische cannabisbeleid bloot. En tussen al het Nederlands staat er ook een Franstalig nummer op. “Tous Ensemble Nondedju”. Bij de PVDA-PTB zal men het graag horen. En tenslotte: ‘le dernier mot n’est pas dit / Le peuple compte aussi / La Flandre, La Wallonie / Nous resterons unis’. En het album eindigt met nog een trage ballad, een soort teder beschouwend nummer over protest- versus liefdesliedjes. Over één song heb ik het nog niet gehad. Mijn favoriete song heb ik voor het laatst gehouden. Het gaat over een “Volbloed Kapitalist” en zonnepanelenkoning wiens naam we niet gaan noemen maar de naam van deze ‘arrogante klootzak’ en ‘kunstpaus van mijn kloten’ die de grote sier maakt met het royale subsidiegeld van zijn neoliberale politieke vriendjes, die zijn naam, die kennen we allemaal… (en de songtekst krijg je hieronder integraal). Gert stelt zijn nieuwe album voor op zaterdag 8 oktober in JH Sojo in Kessel-Lo (doors: 19 u) Volbloed Kapitalist
Het is een flamboyante flamingant Een volbloed kapitalist Een van de rijkste Belgen Zo een echte egoïst En maar blijven profiteren En de bevolking die is moe Die dividendenkoning Sloeg dit jaar ook weer toe
Want de belastingen ontduiken Daarvan is hij toch niet vies En de belastingsparadijzen Verschenen uit het niets
Zo vindt hij achterpoortjes Maar ze zijn perfect legaal… Die zonnepanelen koning Plukt ons al jaren kaal Door zo een legertje advocaten Die hem daarin begeleidt En zo wordt ie steeds maar rijker Ook in de crisistijd
Subsidies incasseren Maar dan wel op grote schaal Die arrogante klootzak Kan en mag dat allemaal
Al die fiscale achterpoortjes Het wordt hoog tijd dat men ze sluit We hebben al die informatie Maar we komen toch geen stap vooruit En in de politieke kringen Houden ze zich toch vooral weer dom Is er te weinig steun voor echt verandering En ik vraag me af waarom
En ook zijn deel betalen Nee, dat doet hij helemaal niet Het is een kunstpaus van mijn kloten Het is een echte parasiet En nu kocht hij de boerentoren Met al z’n gestolen geld En met de steun van de elite Is er nu cultuur besteld
Henk Vereecken |
Volgende besprekingen
L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale
Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel
Centhron - Fylgja
Chainreactor - Techno body Device
Rammstein - Zeit
Motor!k - Motor!k 3
Ordo Rosarius Equilibrio - Nihilist Notes (and the perpetual quest 4 meaning in nothing)
Sygo Cries - In Outside Places
White Lies - As I Try Not To Fall Apart
Jesus Lives In Vegas - Jesus Lives In Vegas Maxi Single
Andere besprekingen van GERT
Gert - Het Lijkt Wel Vrede
Gert - Niets meer, niets minder
Gert - Ongepast Vrolijk