casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.460 items

 

Juhani Silvola
Post-Biological Wildlife
Electroacoustic - Experimental - Hedendaags klassiek - Noise
24/03/2019 : Juhani Silvola - Post-Biological Wildlife
Eighth Nerve Audio
24/03/2019, Dimi Brands

Met Juhani Silvola keren we terug naar het Eighth Nerve label, tevens opgericht door deze muzikant. Eerder hoorden we hier al Sarah-Jane Summers, u weet nog wel: alwaar de bewerkte vioolklanken op Kalopsia ons deden denken aan onze darmflora na een drastisch dieet van bonen en kolen.

Silvola staat bekend als een muzikant in het electro-akoestische veld, maar laat net zo graag allerhande invloeden, gaande van traditionele (Schotse, Noorse, Finse) en experimentele muziek, woestijnblues, improvisatie, left-field rock/pop en noise zijn geluiden verrijken.

Alle nummers op Post-Biological Wildlife komen van de hand van Silvola, met uitzondering van ‘Vaster Than Empires’ dat geheel is opgebouwd uit de fiddle en Hardanger fiddle geluiden van Sarah-Jane Summers. We herkennen meteen het typerende geluid zoals we dat ook op Summers’ laatste plaat Kalopsia hoorden, de verdere behandeling in de handen van Silvola spreekt echter meer tot onze verbeelding. Beiden zijn immers geen vreemden voor elkaar, want ze brachten al eerder samen platen uit (Mala Farma (2012), Sarah-Jane Summers & Juhani Silvola (2013), Widdershins (2016) en Songen Om Guro (2017)). Iets (in dit geval het nummer in kwestie) zegt ons dat we nog meer van Kalopsia hadden genoten moest Silvola erbij betrokken geweest zijn.

Kunnen we ‘Ritualrytmikk’ nog bestempelen als een aarzelend begin, dan neemt ‘Machines Of Loving Grace’ de twijfels in één ruk weg. Een qua klankkleuren zeer gevarieerd nummer met fijne noise-interrupties dat dit album mooi weet samen te vatten in de compactheid van één nummer.

Post-Biological Wildlife put namelijk uit de rijke geschiedenis van de elektronische en experimentele muziek, waarbij invloeden van onder andere Franse electro-akoestische componisten, Japanse harsh noise, Finse minimal techno en 20ste eeuwse kamermuziek samensmelten tot een duidelijk geheel. Zonder ook maar een moment als geforceerd te klinken, in dit opzicht geen sinecure.

Maar Silvola is dan ook niet van de minsten, met een master diploma van Noorse Muziekacademie op zak, waar hij electroakoestische compostie studeerde met de (in dat veld toch) wereldberoemde componiste Natasha Barrett.

Naast muzikale verwijzingen vinden we in de titels ook enkele referenties naar de literatuur: ‘Machines Of Loving Grace’ ontleent zijn titel van een cyber-optimistisch gedicht (‘All Watched Over By Machines Of Loving Grace’ (1963)) van de hand van Richard Brautigan (°1935-+1984, Amerikaans schrijver die furore maakte als een van de stemmen van de Amerikaanse tegencultuur die rond 1965 in de Verenigde Staten opkwam en die bekend werd onder de naam hippiecultuur of flowerpower. Het werk van Brautigan wordt gekenmerkt door een opmerkelijke, humoristische verbeeldingskracht. Zijn vermogen om beeldend te schrijven geeft zijn prozawerk een poëtisch karakter. Veel Amerikaanse critici vonden Brautigan bij uitstek een hippie-schrijver en namen zijn werken na 1970 niet meer serieus. Brautigan werd sterk beïnvloed door het Zen Boeddhisme. De Zen-invloed komt ook tot uitdrukking in zijn gestileerde, luchtige taalgebruik van metaforen. Zen-thema’s zoals de dualiteit van het bestaan komen eveneens regelmatig terug in zijn werk.)

In het nummer van Silvola is er echter geen plaats voor het optimisme van de jaren 60.

Ook ‘Vaster Than Empires’ kunnen we situeren in de literatuur: het is geïnspireerd door een verhaal van Ursula Le Guin (echte naam Ursula Kroeber, °1929-+2018, Amerikaanse schrijfster van sciencefiction- en fantasyboeken. Thema’s die in haar werk een rol speelden zijn vaak feministisch, psychologisch, sociologisch of anarchistisch van aard). Het nummer is in wezen een stuk voor een Frankenstein-orkest dat veel verschuldigd is aan componisten zoals Georg Friedrich Haas (Oostenrijks componist en muziekpedagoog. In 1989 werd hij assistent professor op het gebied van contrapunt, analyse, hedendaagse compositietechnieken en microtonen) en Giacinto Scelsi (°1905-+1988, Italiaans componist en dichter. Vlak na zijn opleiding was Scelsi een trouw volgeling van het dodecafonie (twaalftoonstechniek) van Schönberg. Van Scelsi is niet veel bekend. Hij wilde ook niet dat hijzelf bekend werd. Zo mochten er geen foto’s van hem verschijnen in combinatie met zijn muziek. Hij gaf zijn werken wel een symbool mee als een soort handtekening (een bol boven een lijn). Wel gaf hij steeds zijn mening over de hedendaagse muziek; hij vond die veel te gestructureerd (denk bijvoorbeeld aan de seriële muziek met alle bijbehorende regels). Na een persoonlijke crisis aan het eind van de jaren 40 had Scelsi zelf alle regels laten varen. Hij ging er van uit dat muziek slechts uit drie dimensies bestond: toonhoogte, toonlengte en diepte. De diepte van de tonen wordt slechts door enkelen herkend, maar ook op steeds wisselende wijzen. De tonen worden immers gevormd door de eigenlijke frequentie, maar daarnaast door resonantie van klanken beneden en boven die toon. Eigenlijk klinkt elke noot daardoor hetzelfde, maar ruimte en de oren van de toehoorder leiden er uiteindelijk toe, dat iedereen toch een andere klank waarneemt. Aangezien iedere toehoorder toch iets anders hoorde, vond Scelsi het ook niet nodig dat zijn werken uitgevoerd werden. Eenmaal gecomponeerd was voor hem de zaak af. Door zijn houding zijn er maar weinig werken van hem tijdens zijn leven uitgevoerd; pas de laatste jaren ziet men het belang van zijn composities in. Ook invloeden van hem op muziek van John Cage en Morton Feldman zijn ineens duidelijk te herkennen; bijvoorbeeld het spaarzaam gebruik van noten en musici).

Silvola’s muziek onderzoekt vaak thema’s rond het post-humanisme, de natuur en de virtuele realiteit, waarbij de rol van de mensheid in de nabije toekomst in twijfel wordt getrokken en gevarieerde scenario’s worden verbeeld zonder de techno-futuristische visie uitsluitend te veroordelen of te verheerlijken.

Zo is titelnummer ‘Post-Biological Wildlife’ een nagemaakte field-recording uit de digitale toekomst, waar de natuur niet langer in zijn rechtstreekse vorm kan worden ervaren. Klinkt behoorlijk eng, en dat is het ook. Of Silvola hieromtrent over helderziende gaven beschikt kan alleen de toekomst uitwijzen, maar laat ons hopen dat het enkel bij deze enge visioenen blijft.

Post-Biological Wildlife is dus futuristisch achteruit kijken, of met een retro-ballast vooruit kijken, ‘t is maar hoe u de interpretatie legt. Feit is wel dat heden en verleden wonderlijk samenvloeien, deze keer in iets dat je bezwaarlijk als het heden kan noemen maar eerder in het luchtledige alwaar tijd en plaats slechts illusies zijn. En laat die onbestemdheid nu net een van de grootste sterktes zijn die we op dit album terugvinden.

Juhani Silvola

Dimi Brands
24/03/2019

HomeContactSitemap
lees meer...
INTERVIEW : XTORT - Het is niet zo dat we denken de wereld te veranderen, we houden wel graag een spiegel voor.

Xtort is niet enkel een interessante Nederlandse industrialgroep, het is ook de drijvende kracht achter Wave Invasion, een organisatie die verschillende Nederlandse en één Belgische groep verenigt en mogelijkheden biedt om op diverse plaatsen op te treden. Op 29 maart organiseren we een Dark Entries Night in samenwerking met ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Nieuwe single Saigon Blue Rain.

Het Franse Saigon Blue Rain laat van zich horen middels de nieuwe single 'BPD', de voorloper van het nieuwe album dat momenteel nog in de pijplijn zit. Op deze single verder nog twee remixen: een psy/electro-industrial mix door Planetdamage en een downtempo versie die zich eerder in dreampop/electronica velden begeeft door Black ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Empusae op veroveringstocht door China.

Terwijl wij vol spanning wachten op een opvolger van het ijzersterke Lueur (2017), verlegt Empusae, samen met de Zweedse vrienden van Ordo Rosarius Equilibrio en In Slaughter Natives zijn grenzen. Hierbij kijkt men niet op een kilometer meer of minder, want hun gezamenlijke tournee zal hen tot in China brengen. Tussen 12 en 21 april ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Forms Of Hands 19

Naar goede jaarlijkse gewoonte kan je binnenkort weer proeven van het betere ritmische werk op het Hands-label. De affiche van Forms Of Hands 19 ziet er als volgt uit: vrijdag 26 april: Mono No Aware S.K.E.T. Gatto Nero 16Pad Noise Terrorist Katran Supersimmetria ICD-10 zaterdag 27 april: Winterkälte Geistform Heimstatt ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 19/03/2019 : R.I.P. Dick Dale (1937-2019) King Of Surf Rock

Gitaarheld Dick Dale (echte naam Richard Anthony Mansour) stierf op 16 maart op 81-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. Hij werd geboren op 4 mei 1937 in Quincy (Massachusetts) en was van Libanese afkomst. Zijn oom, die in buikdansclubs speelde, leerde hem als kind darbouka spelen, de trechtervormige trommel, en oud, de Arabische luit. ...

lees meer...
INTERVIEW : JO QUAIL - Ik denk dat ik een beetje moeilijk te categoriseren ben.

Tijdens de tweede editie van Black Easter, in 2016, waren we met verstomming geslagen na het concert van Jo Quail. Enkel met haar cello (en een ingenieus looping-systeem) wist ze de zaal in te palmen en aardig wat nieuwe zieltjes te winnen. Organisator Ward De Prins had een goede band met de Londense, en zag er niet tegen op reisjes te maken ...

lees meer...
NIEUWS 17/03/2019 : Wave Gotik Treffen, de tickets zijn er !!

Ze zijn er de fel begeerde WGT tickets!! Dit jaar betaal je voor een ticket € 130... Ik weet het elk jaar een beetje meer maar je krijgt er wel enorm veel voor terug. Vijf dagen vertier en plezier, wat dus neerkomt op iets meer dan € 25 per dag en je reist nog eens gratis met het openbaar vervoer ook. Wilt u uw tent opslaan op de ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : PORTA WOOL-E: DER KLINKE, A SLICE OF LIFE, DEAD HIGH WIRE, HATCHLING - Donker feestje voor 10 jaar Wool-E

We worden oud. New wave is intussen 40 jaar, Dark Entries heeft er al 25 op de teller staan en zelfs Wool-E viert reeds zijn tiende verjaardag. Wool-E, dat is in de eerste plaats de Wool-E Shop, die in 2009 als online patenwinkel opende en sindsdien ook als cd-stand op heel wat optredens en festivals aanwezig was. Later werd Wool-E Shop ook ...

lees meer...
FOTO'S : Der Klinke - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : A Slice of Life - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Dead High Wire - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LAIBACH - Laibach is een parodie van zichzelf geworden

Laibach is een parodie van zichzelf geworden! En ze schamen zich er niet eens voor. Meer zelfs, ze hebben er bewust voor gekozen. Nog nooit blonk de groep zo uit in humor en zelfrelativering. Nu hernemen ze al nummers van ‘The Sound Of Music’, en alhoewel ze dat op hun karakteristieke onheilspellende toon doen, is het manifest ...