|
|||||||||||||
In de ondertussen al langdurige levenswandel van een band als White Lies heeft altijd al wel een soort van paradox gezeten. De somberheid van het bestaan in alle eerlijkheid weergeven via gestroomlijnde en weldoordachte songs waar het woord catchy geen verdere synoniemen nodig heeft. White Lies wist zichzelf al van in den beginne op de globale menukaart te zetten, mede door een debuutplaat die ondertussen een anthem wist op te leveren dat nu, zowat 13 jaren later, op de grote podia de factor meezingbaarheid evenaart : Farewell To The Fairground. Getekend door het Fiction-label, allicht met de bedoeling om er een tweede Cure van te maken. Drie albums heeft het standgehouden. White Lies werd grootser maar geen Cure. Echt rouwig hoeven we er niet om te zijn, zij zelf ook niet. White Lies bleef hun ding doen, met afwisselende euhm, moodswings. Een straffe debuutplaat evenaren is nu eenmaal een moeilijke opgave. Inwisselbare albums die nog enkel de ware fans kon bekoren. Daar komt nu verandering in, want met het zesde album As I Try Not To Fall Apart wordt teruggegrepen naar de sound van het eerste album To Lose My Life. De paradox dus, inhoudelijke zwaarmoedigheid uit het leven gegrepen op de aanstekelijke ritmiek van songs die wedijveren tussen geslaagde popsongs en fascinerende indie/postpunk-tracks. Melodieusheid hoeft niet langer een vies woord te zijn. As I Try Not To Fall Apart is zonder uitzondering een variabel album. Waar de geest van Bowie in durft rondzweven (Am I Really Going To Die en wat licht verborgen in Ragworm), waar leentjebuur wordt gespeeld met The Chameleons (Blue Drift), Ultravox (There’s No Cure For It) tot zelfs Simple Minds (Breathe). Durf het daarom geen kopieën te noemen, integendeel. White Lies voert op een onnavolgbare manier zijn eigen regels in. Variabel ook in de vorm van de nieuwe disco in Step Outside en het licht bombastisch aanvoelende The End waar dan weer invloeden opvallen van een Tears For Fears. Het geeft enkel maar aan in welke richting de zangpatronen evolueren. De titeltrack, Roll December en I Don’t Want To Go To Mars dragen de overduidelijke White Lies-handtekening. Met As I Try Not To Fall Apart keert White Lies terug naar waar het ooit begon. Met straffe, knap opbouwende songs die een grote aaibaarheid kunnen verdragen. Voldoende afwisselend om vooral heel boeiend te blijven.
Danny Quetin |
Volgende besprekingen
Jesus Lives In Vegas - Jesus Lives In Vegas Maxi Single
The Me In You - How Does It Feel To Be Wrong All The Time
Killthelogo - Reset
Silver Dust - Lullabies
Anderes Holz - Continuo
C.H. District - Live at XIX Wrocław Industrial Festival
Silent Runners - Statues & Ornaments
Jarl - Phonophobia
Thanateros - On fragile Wings
Ultra Sunn - Night Is Mine ep (Vorwärts edition)
Andere besprekingen van WHITE LIES
White Lies - Ritual