casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.237 items

   

Cathedra
Time Was Away 1992-1997
Dark Ambient - Ritual
12/04/2020 : Cathedra - Time Was Away 1992-1997
Zoharum  Zoharum
12/04/2020, Henk Vereecken

Dit is (of beter was) een van de eerste projecten van de Brit Mark Crumby, ook actief in een ganse resem andere ambient, industrial/noise of minimal wave acts, als daar zijn: Antechamber, Binary, Codex Empire, Dust Orchestra en Toxic Frequency, allemaal one man projecten. Voorts zit of zat hij in de groepen Ghost Actor, Konstruktivists, Mitra Mitra, Oppenheimer MKII en Statik. Deze Cathedra uitgave biedt ons een compilatie aan heruitgegeven materiaal dat origineel verscheen in de jaren 90 op heden vaak hopeloos onvindbare releases.

De Ant-Zen cassette “Neolith” bijvoorbeeld, een split tape van Cathedra met The Thieves Of Impressions, in 1994 uitgegeven op slechts 20 (!) handgenummerde exemplaren en die levert zes tracks. Twee tracks komen van de tape “Until The End Of The World”, in 1996 uitgegeven op Muzamuza Records op 100 exemplaren. Vier tracks zijn afkomstig van de “Excerpta” tape op Jara Discs (1994). Drie tracks komen van de “In Perpetuum” tape, ook op Jara Discs (1995) en nog eens drie tracks van de “Orpheus” CDr uit 1997 op hetzelfde label. Ook de volledige 7” single “Valediction” uit 1995 staat erop, met alle vier de tracks, ook weer op Jara Discs en uitgegeven op 300 exemplaren. Jara Discs was trouwens het label van Mark Crumby zelf. Vier tracks komen voorts van de “Actus Animi” tape uit 1997 uitgekomen op OBUH Records. Cathedra’s bijdrage aan de “Cassette Music 5” compilatie uitgegeven door het label Personal Soundtracks in 1994 staat er ook op en “Insula Dulcamara” en “Ad Marginem” tenslotte zijn unreleased tracks. Deze uitgave op Zoharum werd een dubbele cd met in totaal 29 tracks en 133 minuten muziek. Het hier aanwezige materiaal werd compleet geremasterd en soms ook geremixt.

Cathedra houdt van Latijn in de songtitels in veelal ‘gotische’ bewoordingen over donkere romantiek en de dood zoals “In Articulo Mortis”, “Ex Nihilo Nihil Fit”, “Nocturno Romantico”, “Non Omnis Moriar”, “Manus Sibi Inferre” etc.

Cathedra maakte dark ambient en ritual die me eigenlijk nog het meest doet denken aan heel oude Raison d’Être. De twee schijfjes die deze compilatie uitmaken, kregen elk een aparte titel mee en hebben elk een gans andere sfeer. Het bronmateriaal werd daarbij compleet door elkaar gehaspeld zodat uit deze oude tracks als het ware twee complete albums werden gepuurd.

Disc 1: “Burning Is Irreversible” (14 tracks, 71 minuten)

Op het eerste schijfje verzamelde men het meer drone en ritual getinte materiaal. Hoogtepunten zijn hier ongetwijfeld de track “Ex Nihilo Nihil Fit” en het daaropvolgende “PrimaLuce”. In “Ex Nihilo Nihil Fit” horen we ‘zingende monniken’ in beste Raison d’Être stijl op een achtergrond van weirde geluiden en spaarzame percussie effecten. Het is spooky en het is in het Latijn. “Prima Luce” vervolgens bevat ook zulke religieuze koorzangen maar met creepy synthgeluiden en een veel diepere, lager bonkende en zwaar echoënde percussie.

Nog een hoogtepunt op dit eerste schijfje is “Servulus”, misschien wel de meest uitgesproken ritual track met hoog Rapoon of Muslimgauze gehalte compleet met oosterse geluiden en een uitermate geheimzinnige sfeer.

Voor de rest op dit eerste schijfje dus vooral veel drone tracks met soms rituele elementen zoals op “Neolith” (met fluit en verre stemsamples) en “Martyr”. “Ritual II” klinkt – hoe kon het ook anders – als regelrechte drone dark ritual en in “Ritual I” hoorden we eerder op het schijfje al etnische percussie opduiken zodat ook deze track me wel serieus aan Rapoon doet denken. Onweersgeluiden en het geluid van regen horen we in “Annus Mirabilis”. En “Tympanum Pulsare” (Latijn voor ‘tromgeroffel’) is regelrechte martial met als hoofdelement een soort oorlogstrom. Slottrack “Sorrowful End” is met zijn 10 minuten de langste track van de ganse compilatie en laat een soort gierend geluid horen met daarover traag slepende diepdroeve synthmelodieën.

Disc 2: “The Memory Cage” (15 tracks, 62 minuten)

Geen drone dark ambient op dit tweede schijfje maar melodieuze doch intrieste synthesizermelodieën als de soundtrack bij een begrafenis. Luister maar eens naar bijvoorbeeld “Manus Sibi Inferre”.

De eerste track, “Invocation”, bevat overstuurde, vervormde, schreeuwerige vocalen (stemsamples) zoals je die ook soms vindt bij martial of powernoise maar de achtergrondmuziek blijft trage, melodieuze dieptreurige synthmuziek. “Insula Dulcamara” bevat als een van de weinige tracks percussie die de martial toer opgaat. We wanen ons hier op het slagveld, maar pas na de slag, dwalend tussen de lijken.

Een track als “In Articulo Mortis” – een van mijn favorieten trouwens - had echt van Raison d’Être kunnen zijn ten tijde van “Prospectus I” (1993) of “Within The Depths Of Silence And Phormations” (1995) en het verwondert ons dus niks te vernemen dat dit materiaal is uit dezelfde periode.

(Pseudo)religieuze koorzangen krijgen we te horen in “Aquae Arnemetiae” en “Liberis Nasciturus” en ook hier lijkt het dan erg op het genoemde project van Peter Andersson. Dit had zo op Cold Meat Industry kunnen worden uitgegeven. Depri synthesizerstukken, soms behoorlijk minimalistiscch à la Satie horen we op een track als “Emil I” en druilerig stromende regen in “Coldest Night”. Soms wordt het ook behoorlijk bombastisch, in “Benediction” bijvoorbeeld, zoals je ook vaak terugvindt bij martial industrial acts als H.E.R.R. maar hier dan zonder het martiale element. In de slottrack, “Epilogue”, een van de weinige tracks met gitaar, zit een gedicht voorgedragen door een vrouwenstem.

Ik vind het knap hoe men uit dit oude materiaal eigenlijk twee behoorlijk coherent klinkende albums wist te puren met een verschillende sfeer. Op “Burning Is Irreversible” komt dus het meer ritual/industrial/drone materiaal aan bod en op “The Memory Cage” klinkt de dark ambient meer neoklassiek en soundtrack-achtig.

Ik kan deze dubbel-cd in de eerste plaats aanraden aan fans van Raison d’Être en Cold Meat Industry (ik denk ook aan bijvoorbeeld Mortiis) en meer in het algemeen aan fans van ritual, drone en synth dark ambient. We vinden het een heel goede zaak dat dit materiaal na twintig jaar terug beschikbaar wordt voor het grote (nou ja...) publiek.

Bandcamp

Henk Vereecken
12/04/2020

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 21/05/2020 : Nieuw album op komst voor Twice A Man

Ze zijn nooit voor 1 gat te vangen geweest, die Zweden van Twice A Man. Al sedert 1981 opgericht uit de assen van Cosmic Overdose en daarbij zowat pioniers van de elektronische pop/rock-bands uit eigen streek. Volgend jaar vieren ze dus hun 40-jarig bestaan, een tijdspanne van 4 decennia waarin ze ondertussen reeds 20 albums opnamen en composities ...

lees meer...
NIEUWS 21/05/2020 : Nieuwe single voor Non-Alignment Pact

Dat we momenteel in bijzonder rare tijden leven is ondertussen al even een understatement. ‘Modern Times’ verbergen al veel langer hun ‘Secrets’. Alleen ‘The Future’ zal een antwoord bieden. De Nijmegenaren van Non-Alignment Pact vullen hun toekomst zelf in. En die begint uitgerekend vandaag, de dag ...

lees meer...
NIEUWS 18/05/2020 : Dark Stream Festival biedt een beetje soelaas voor het afgelaste Wave-Gotik-Treffen

Het Wave-Gotik-Treffen mag dan wel in het coronawater zijn gevallen, er is op zijn minst al één leuk alternatief dat in het mate van het mogelijke het WGT-concept virtueel probeert te vertalen. Er zijn heel wat performances uit een veelheid aan genres van bekende en minder bekende groepen, er zijn dj sets en zelfs lezingen. Als ...

lees meer...
NIEUWS 18/05/2020 : Ian Curtis, 15 juli 1956 – 18 mei 1980

Vandaag exact 40 jaar geleden, op 18 mei 1980, stapte Ian Curtis uit het leven. Hij hing zich op in de keuken van zijn huis in Macclesfield. Hij liet een woordje na voor zijn vrouw en kind: ‘At this very moment, I just wish I were dead. I can't cope anymore.’ Ian Kevin Curtis werd op 15 juli 1956 geboren in Stretford en ...

lees meer...
NIEUWS 17/05/2020 : For Greater Good...Unfolds

Voor velen was het een verrassing toen For Greater Good vorig jaar op de affiche van Trouwfest prijkte. Na de zeer lange stilte leek het Belgische dark ambient project een stille dood te zijn gestorven. Niets bleek minder waar, zo bewees men vorig jaar met verve in de Wommel. Tijdens het optreden werd ook wat nieuw materiaal gespeeld, en het ...

lees meer...
INTERVIEW : LAIBACH - Toen ze Laibach verboden, zegden we: ‘geweldig, laten we verder gaan’!

Onlangs bracht Laibach een uitgebreide box ‘Laibach Revisited’ uit, een heruitgave van hun titelloze debuutplaat uit 1985, aangevuld met vernieuwde opnames van de nummers en een aantal essays over de rol van Laibach in het Joegoslavië en de Sloveense deelrepubliek in de jaren 80. We hebben Laibach al verschillende keren kunnen ...