|
|||||||||||||
De Russische neoklassieke groep Caprice duikt, na hun Elvenmusic-trilogie, terug in het elfenuniversum. Het werk van JRR Tolkien is niet langer meer het uitgangspunt maar wel de elfendansvorm ‘Girdenwodan’ genaamd, tevens de titel van dit nieuwe album. De échte naam blijft uiteraard een goed bewaard elfengeheim, aldus het bijhorend tekstboekje. Gelukkig komen we wel te weten dat de harp daarbij als basis dient – hoewel niet zo prominent aanwezig – en dat de onregelmatige maatsoorten van 5/4 en 7/4 gebruikt worden. Niet alle tracks zijn aan de regels van Girdenwodan onderhevig, slechts 5 van de 12 nummers zijn zo gecomponeerd. Qua klankresultaat is het onderscheid met de andere songs weinig hoorbaar en klinken de nummers, voor iemand die hun Elvenmusic kent, bijzonder vertrouwd. Muzikaal brengt Caprice weinig nieuws maar laat dat zeker geen minpunt zijn. Het blijft heerlijk vertoeven bij die onvoorspelbare elfen. Ze houden van poëzie en laten zich deze keer inspireren door de gedichten van Robert Burns (‘Birks of Aberfeldy’ en ‘Sweet Tibbie Dunbar’), Christopher Brennan (‘Because You Asked My Why I Love You’) en Oscar Wilde (‘Requiescat’). De melodieën blijven na de eerste luisterbeurt hangen, wat de componeerkunst van bezieler Anton Brejestovski extra in de verf zet. Het album opent met het - geheel volgens thema - passende ‘We Might Dance’: een levendig stukje muziek waarbij het stilhouden van het hoofd en de voeten een uitdaging is. ‘Requiescat’ kent een theatraal begin doordat een koor de titel op dramatische wijze proclameert. Het deed even denken aan de aanvang van een ‘requiem’. Het nummer mag dan toch gestaag opbouwen. De versterking van het koor bezorgt het geheel terug een groots karakter. Dit is dan ook meteen het hoogtepunt van het album. De melancholische en ingetogen afsluiter ‘To A Friend’, op tekst van Amy Lowell, contrasteert met het voorgaande dansgeweld maar zoals gezegd: de elfen zijn onvoorspelbaar en daar houden we van! Ook bij het Franse label Prikosnovénie dragen ze de elfen een warm hart toe en dat resulteert in mooi en verzorgd artwork van de fantasy-tekenaar Marc Potts. De tekeningen in het boekje doen mij denken aan het werk van Anton Pieck, hetgeen de sfeer van de muziek goed weerspiegelt. Dit eerste deel van het ‘Girdenwodan’-tweeluik is een waardevolle aanwinst voor de liefhebbers en een goede kennismaker voor zij die minder vertrouwd zijn met elfenmuziek. Tom Plovie |
Volgende besprekingen
Miel Noir - Honey & Ash
UV PØP - The Anthology
Merciful Nuns - Xibalba III
Iraanse muziek - Rangarang – pre-revolutionary Iranian pop
Various Artists - Septic X
Mani Deum - Music For Your Local Church... Or Your Local Brothel
Mediavolo - Modern Cause
Condre SCR - You Are Genius
Laurent Garnier - Timeless EP
Various Artists - DWA FTW - DWA Festival Tour - Europe 2012
Andere besprekingen van CAPRICE
Caprice - Girdenwodan, Part 2
Caprice - Masquerade
Caprice - Six Secret Words
Caprice - Kywitt! Kywitt!
Caprice - Elvenmusic 3: The Tales Of The Uninvited
In hetzelfde genre: NEOKLASSIEK
Corde Oblique - A Hail Of Bitter Almonds
Ben Frost & Daniel Bjarnason - Solaris
Silent Love of Death - Donde habite el ovidio CD/DVD
Hekate - Die Welt Der Dunklen Gärten
Marc Almond & Michael Cashmore - Feasting With Panters
Friends Of Alice Ivy - In The Gloaming
Sopor Aeternus & The Ensemble of Shadows - Have You Seen This Ghost?
Ravenwings - Necessary Illusions
Café De l’Enfer - Marchant À Quatre Pattes Au-devant De La Rédemption
Gaë Bolg - La Nef Des Fous I