casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.290 items

   

Camerata Mediolanense
Le Vergini Folli
Dark Folk / Apocalyptic Folk - Neoklassiek
02/12/2017 : Camerata Mediolanense - Le Vergini Folli
Auerbach Tonträger  Auerbach Tonträger
02/12/2017, Dimi Brands

Geachte luisteraar,

dit nieuwe werk van Camerata Mediolanense kan ouderwets lijken, en dat is het in feite ook wel.

Dit komt door de muzikale taal die we hier spreken, die gebaseerd is op tonale harmonie, iets wat tegenwoordig uit de mode is.

Ook vanwege de teksten kunnen we spreken dat dit werk verouderd is, gebaseerd rond de twee Petonnet-sonnetten (die beschouwd kunnen worden als een aanhangsel van onze vorige plaat Vertuto, Honor, Bellezza.), zijn het in feite gedichten geschreven door Italiaanse vrouwen uit het verleden, vergeten literatuur in zogenaamde “mineur”.

Tevens is het verouderd door zijn instrumentatie die de piano op de voorgrond plaats, in al zijn (verouderde) romantiek.

Maar, hoe meer de tijd verstrijkt, des te meer komen we verder weg van het heden en des te meer voelen we ons niet meer op onze plaats en buiten de tijd.

We doen inderdaad ons best om gebruik te maken van de middelen die ons in het huidige tijdperk ter beschikking staan, daarom zeggen we ook niet nee tegen de technologie (die bestaat binnen deze nummers, vooral in de vorm van onconventionele geluidseffecten (zo klinkt door het clever gebruik van galm in de samenzang tijdens het nummer ‘Pace Non Trovo’, alsof dit is opgenomen in een kerk, naar onze bescheiden mening ook de uitgelezen plek om Camerata Mediolanense live te bewonderen, n.v.d.r. ). Maar toch blijft onze blik voortdurend gericht op de artistieke en esthetische ervaringen uit het verleden, die meer lonen dan die van onze huidige tijd.”

Aan het woord is Elena Previdi, van het door ons op handen gedragen neoklassieke/martial/dark folk ensemble Camerata Mediolanense in de begeleidende brief die ik kreeg bij Le Vergini Folli, de langverwachte opvolger van het in 2013 verschenen Vertuto, Honor, Bellezza.

Ik gebruik dan ook graag deze brief interactief als begeleidende dialoog (de schuingedrukte tekst) in mijn review, voor deze plaat die toch wel een keerpunt lijkt te zijn in de carrière van de Italianen.

Niet alleen is het de eerste plaat na het vertrek van Daniela Bedeski die er voor koos om zich te concentreren op haar eigen project Rosa Rubea. Tevens zweren ze op Le Vergini Folli de percussie af. De combinatie van de bombastische trommelslagen met de verschillende prachtige stemmen, laat dit nu net hetgene zijn wat wij zo sterk vonden bij Camerata Mediolanense. We moeten u niet zeggen, dat we dan ook razend benieuwd worden hoe deze nieuwe wending wel klinken zou.

Hoewel het aanvankelijk eventjes wennen was, zonder het opzwepende slagwerk, werd al vrij snel duidelijk wat de ware sterkte van Camerata Mediolanense is: de prachtige vocalen komen nog meer uit de verf op Le Vergini Folli. Voor wie het nog wist, want al sinds 1993 was dit voor ons de grote trekpleister van dit ensemble.

Verantwoordelijk hiervoor zijn de hemelse vocalen van de drie vocalistes Carmen D’Onofrio, Chiara Rolando en Desiree Còrapi, aangevuld met de vol bombast zijnde mannelijke stem van 3Vor.

Vocale pracht die zijn weerga niet kent, en die Le Vergini Folli luisterbeurt na luisterbeurt sterker maakt. Wie niet ontroerd geraakt bij een track als ‘Notte Di Novelli Sogni’ kan alleen maar een ijspegel zijn.

De muzikale omlijsting alhier komt voornamelijk van piano, en niet zomaar van ordinaire exemplaren, maar wel degelijk speciale (het betreft hier immers Camerata Mediolanense!) soorten, we geven graag terug het woord aan Elena:

Le Vergini Folli wordt uitgevoerd op piano’s die dateren van het einde van de negentiende en de vroege twintigste eeuw, waaronder een spraakmakende Steinway grandpiano; de werking van deze instrumenten (met name de dempers) is niet altijd stil. Dit fenomeen, dat tegenwoordig door velen als een defect wordt beschouwd, draagt naar mijn mening bij tot de charme van het geluid, dat opduikt als zijnde zeer levendig en aanwezig.

Als je toevallig gewend bent aan het schone en aseptische geluid van piano plug-ins, zouden deze echte instrumenten je aanvankelijk kunnen verbazen. We kunnen je echter verzekeren dat, als je eenmaal bekend bent met hen, je luisterervaring veel bevredigender zal zijn.

De stemmen van de drie dames (Chiara Rolando, Carmen D’Onofrio en Desiree Còrapi) en de lead van de mannelijke (3Vor), zijn opgenomen door Paolo Siconolfi, die erin slaagde hun natuurlijke aanwezigheid en zuiverheid te verbeteren, om zo veel mogelijk hun onmiddellijke uitvoering te benaderen.

De deelname van het Milanese Altro Coro, onder leiding van Giancarlo Vighi, heeft aan twee van de nummers veel diepgang gegeven, een ervan (‘Dolce Saliri’, n.v.d.r.) telt tevens de aanwezigheid van een deel van een kinderkoor. Twee andere nummers zijn verrijkt met de aangename aanwezigheid van een alt-viool, gespeeld door een jonge, beloftevolle muzikant. (een prachtig voorbeeld hiervan kan je horen tijdens ‘Mi Vuoi’; n.v.d.r.)”

Lange tijd was Canone Europeo van IANVA (nog zo een zwaargewicht uit Italië) de gedoodverfde favoriet voor de eerste plaats in mijn eindejaarslijstje.

Een track als ‘Scrissi Con Stile Amaro’ doet ons qua sfeer heel erg denken aan een IANVA-nummer gezongen door zangeres Stefania T. D’Altero, trouwens.

Met een zucht beent Camerata Mediolanense hun landgenoten voorbij, al kunnen we spreken van een nek-aan-nek race, en kunnen we besluiten dat het beste ook dit jaar weer uit ons favoriete muziekland (Italië) blijft komen.

Camerata Mediolanense

Dimi Brands
02/12/2017

HomeContactSitemap
Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 05/07/2020 : “Echoes From The Bardo” kondigt zich veelbelovend aan!

U kent Your Life on Hold ondertussen vast wel, potige gothic rock van het zeetje, mysterieus ronkend tussen de golven van “Burning For The Ancient Connection” en “My Name Is Legion For We Are Many” steken de schuimkoppen van “Echoes From The Bardo” vervaarlijk op. Gothic rock fans juicht ende jubel. De 'Bardo', ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2020 : Shining Light: Mono Inc. herneemt 'Lichtgestalt' van Lacrimosa met Tilo Wolff

Er werd ons een nieuwe samenwerking tussen Mono Inc. en Lacrimosa aangekondigd. Martin Engler van Mono Inc. en Tilo Wolff van Lacrimosa waarderen elkaars werk heel erg en zijn ook goede vrienden. Jaren geleden werkten ze al eens samen op de single 'Children Of The Dark' van Mono Inc., een nummer waaraan ook Chris Harms van Lord Of ...

lees meer...
NIEUWS 01/07/2020 : Sinners' Day wordt verlegd naar 2021

Het zit de organisatoren van W-Festival en Sinner's Day niet mee. Het W-Festival werd een eerste keer verzet van mei naar augustus, en daarna - toen duidelijk werd dat grote festivals niet meer mochten doorgaan tot minstens eind augustus - naar 2021. Maar de organisatoren lieten de zaak niet vallen. In plaats van W-Fest zou in oktober ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2020 : De wereld is gek geworden, volgens Jaz Coleman en Ondrej Smeykal

Het einde is nabij! Al meer dan 40 jaar verkondigt Jaz Coleman dat de wereld zijn ondergang tegemoet gaat, en hij doet op veschillende wijzen. Het meeste bekendheid geniet natuurlijk de supergroep Killing Joke, maar hij maakt ook solo symfonische muziek. Zijn laatste wapenfeit is een samenwerking met Ondrej Smeykal, een eenpersoonsdidgeridoo-orkest ...

lees meer...
NIEUWS 23/06/2020 : Nieuwe videoclip For Greater Good vandaag in première.

U kon het reeds lezen in onze uitermate lovende recensie van de EP ...Unfolds: For Greater Good is terug van weggeweest. Om dit heugelijke feit nog meer luister bij te zetten gaat vandaag de videoclip bij het nummer ‘Synchronism’ in première. In dit nummer zorgt Raya Schaduwjaagster van Dark Poem voor de vocalen, ...