casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

9.069 items

   

BySenses
MonoCHROOM
Ambient - Dark Ambient - Kosmisch - Krautrock - Soundscape
17/01/2022 : BySenses - MonoCHROOM
Eigen beheer  Eigen beheer
17/01/2022, Henk Vereecken

Achter dit project zit Gentenaar Didier Dewachtere, die we reeds kenden van zijn samenwerking met die andere Gentenaar Johan De Paepe alias Owann in het project The Tower Tree.

De digitale albums “InSense” (2014) en “5 Jours de Liberté” (2021) meegerekend is dit het vijfde album van BySenses. In 2014 verscheen “Frigments-Fragments” en in 2018 was Dark Entries vol lof voor het album “People”.

In vergelijking met “People” is “MonoCHROOM” een iets moeilijker en op het eerste gehoor iets minder toegankelijk album, dat echter groeit bij elke luisterbeurt. Zaten er in “People” nog heel wat invloeden van synthpop en electro en een aantal vocale tracks, dan komen we met “MonoCHROOM” eerder op het territorium van de elektronische soundscapes terecht.

“MonoCHROOM” bestaat uit twee ultralange instrumentale tracks van elk exact dertig minuten: “Monos” en “CHROOM”. Aldus doet het album qua opzet wel denken aan de typische Tangerine Dream en Klaus Schulze albums uit de jaren zeventig zoals “Ricochet” of “Rubycon” van Tangerine Dream (beiden 1975), met op elke plaatkant een 20 twintig minuten durende track, “Part one” en “Part two”. Het jaar daarop (1976) verscheen dan weer “Moondawn” van Klaus Schulze met op elke plaatkant een track van haast een half uur.

Maar denk nu niet dat wat BySenses hier brengt een doorslagje is van de Berlin School of kosmische krautrock van Tangerine Dream of Klaus Schulze. Nee, die invloeden (en die van Vangelis, Jean-Michel Jarre…) zitten er ontegensprekelijk in, maar de muziek bij BySenses is veel gevarieerder. Zoals hij ons vertelde in een interview in 2018, heeft Didier Dewachtere een verleden in de zwarte scene en dat hoor je er ook duidelijk aan.

Zo begint “Monos” vrij industrieel (ambient-industrial) om dan te evolueren naar sfeervolle maar bij momenten beklemmende dark ambient. Verder komen we dan inderdaad in kosmische Tangerine Dream of Klaus Schulze sferen terecht. De track evolueert ook van beatloos naar meer en meer ritmisch en van droney naar meer melodieus. Halverwege steken eerst voorzichtig, dan meer nadrukkelijk de beats de kop op en tegen het einde krijgen we ook meer en meer melodieuze en hypnotiserende synthlijnen te horen. Ik hou van de pulserende sequencer sound die ik spontaan associeer met Tangerine Dream, maar daarvoor moet je dus eerst een kwartier ambient-industrial en dark ambient door. Al bij al is het een traag maar gestaag evoluerende, spannend opgebouwde en erg gevarieerde track.

“CHROOM” evolueert dan weer van een soort drone ambient met metalige beats naar ook meer kosmische en krautrock sferen met begeesterende synthesizermelodieën. Op deze track is ook knap gitaarspel te horen, verzorgd door Peter Moorkens (Onsturicheit). Ook hier wordt naar een apotheose toegewerkt met steeds nadrukkelijker beats en prominenter gitaarspel. Na talrijke luisterbeurten heb ik nog steeds geen voorkeur voor een van beide tracks. Ze klinken duidelijk anders maar ik vind ze even sterk.

Ten tijde van “People” waren we ook erg enthousiast over het smaakvolle en doordachte artwork van het album en dat zijn we bij “MonoCHROOM” weer. Het is erg simpel toch, zal u misschien denken? De zwarte cirkel op witte achtergrond op de frontcover is inderdaad van een soort strakke, minimale soberheid, maar je moet het artwork in zijn geheel zien. Keer je de digipack om, dan zie je op de achterkant de antipode van de voorkant: een witte cirkel op een zwarte achtergrond. En open je het digipack, dan word je verrast door honderden cirkeltjes van variërende grootte en in allerlei bonte kleuren op elk van beide binnenpanelen. Ook het cd-schijfje zelf is ermee bedrukt. Op het achterpaneel staat niet voor niets: ‘To those who didn’t know: there is more than one colour in life, just open the book.'

Dit vijfde album van BySenses is een aanrader voor fans van donker ambiente elektronische soundscapes en kosmische krautrock.

Facebook

Bandcamp

Henk Vereecken
17/01/2022

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 27/05/2022 : Programma Wave-Gotik-Treffen online

Het is nu echt aftellen geblazen. Over exact een week start in Leipzig het Wave-Gotik-Treffen, het grootste zwarte festival ter wereld. Na twee jaar afwezigheid om redenen die u intussen wel kent, is de 29ste editie een feit. Er worden niet minder dan 184 artiesten aangekondigd. Dat zijn er wat minder dan gewoonlijk, maar als je weet dat je ...

lees meer...
NIEUWS 27/05/2022 : Donder, Hel & Hagel viert kermis in de hel

In 2019 waren we laaiend enthousiast over 'Veel te lang beleefd geweest', het officiële debuut van de Leuvense anarchowavers Donder, Hel & Hagel. Het heeft even geduurd vooraleer er een opvolger aangekondigd werd, want in tussentijd is er uiteraard veel gebeurd. Een wereldwijde pandemie waarbij mensen opgesloten werden en ...

lees meer...
NIEUWS 27/05/2022 : Gert vindt het tijd voor meer solidariteit

U zal het nog vaak horen: Gert brengt in augustus een nieuwe plaat uit getiteld 'Alles is nog niet verloren'. Wat u kan verwachten? 18 protestliedjes waarin onderwerpen als ongelijkheid, oorlog, corona, migratie en mentaal welzijn de revue passeren. Om u alvast te doen uitkijken naar die plaat, die volgens ingewijdenen de beste Gert-plaat ...

lees meer...
NIEUWS 27/05/2022 : R.I.P. Andrew 'Fletch' Fletcher, medeoprichter en keyboardspeler van Depeche Mode

Het voelt aan alsof het terug 2016 is > The Rapture all over again... Deze keer was het de beurt aan Andrew Fletcher, die de legendarische band Depeche Mode als bass- en keyboardspeler mee in de steigers zette. Samen met schoolkameraad Vince Clarke (later Yazoo en Erasure) was er eerst No Romance In China en na latere kennismaking ...

lees meer...
NIEUWS 26/05/2022 : Belgische parels op Sinner’s Day In Oostende

België is sedert de jaren 80 altijd al een notoire leverancier geweest van alternatieve muziek. Muziek die vaak wereldwijd op erkenning kon rekenen maar nooit echt sant in eigen land was. Enige erkenning volgt in het beste geval pas jaren of decennia later als de feiten het inzicht van de zeldzame professionele muziek journalist wel tot ...

lees meer...
INTERVIEW : Dubbelinterview met Feralia Planitia en Das Auge - ...dankzij onze overlappende smaak in muziek zijn we goed bevriend geraakt; muziek was onze cement, zeg maar…

Indien de naam Feralia Planitia, soloproject van Simona Dellamorte, u nog niks zegt dan verwijs ik u graag door naar de recensie van diens debuut EP (uitgebracht in 2021 door Desert Island Music) op deze site. Na dit dubbelinterview met Das Auge, soloproject van Hans Plasma, zal ze voor u nadien alvast geen onbekende meer zijn. Samen met de ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Breaking Barriers: Pussy Riot, Hägar The Womb & Hetze - Punk is niet dood, of toch niet als het van Pussy Riot afhangt.

Pussy Riot is vandaag weer razend relevant. Sinds hun ontstaan voert Pussy Riot een kruistocht tegen Poetin, waardoor ze ook op de harde wijze konden kennismaken met het Russische repressieapparaat. Nu Rusland een ‘speciale militaire operatie’ begonnen is in Oekraïne, is de repressie tegenover andersdenkenden nog toegenomen. ...

lees meer...
FOTO'S : Pussy Riot - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 20/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Hägar The Womb - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 20/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Hetze - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 20/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : PUSSY RIOT - Helaas begreep iedereen pas hoe Poetin is toen hij in Oekraïne een oorlog begon.

Pussy Riot haalt weer het wereldnieuws. Maria Oljochina - een van de leden van Pussy Riot die in 2012 tot twee jaar werkkamp veroordeeld werd na een subversief optreden in de Christus Verlosserkathedraal in Moskou - is samen met haar vriendin in het geniep uit Rusland gevlucht. Dit betekent ook dat ze kan deelnemen aan de huidige tournee, ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Dead Can Dance - ...Return of the Dancing Dead... Dead Can Dance in de Stadsschouwburg, Antwerpen, 20 april 2022

Het was geleden van in 2005 dat ondergetekende Dead Can Dance nog in levende lijve had gezien. De doortocht in 2013, in Vorst ‘Galmpaleis’ Nationaal -prima livealbum, dat wel- had ik immers gemist, evenals het concert in Cirque Royal in 2019... Ook deze keer scheelde het niet veel, doordat DCD wegens de Covid-pandemie zich genoodzaakt ...