casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.904 items

   

Brian Harnetty
Shawnee Ohio
Folk - Neoklassiek - Veldopnames
08/10/2019 : Brian Harnetty - Shawnee Ohio
Karlrecords  Karlrecords
08/10/2019, Henk Vereecken

Een release van het marxistische label Karl Records waarvan we in het verleden reeds de avant garde verzamelaar “Karl Marx 200th” bespraken, ter ere van de tweehonderdste verjaardag van de grote filosoof-socioloog-econoom en grondlegger van het wetenschappelijk socialisme, alsook een paar albums met ritual folk en elektronica die passen in het rijtje Rapoon, Muslimgauze, Ah Cama-Sotz: “Scattered Memories” van Saba Alizâdeh uit Iran en “Terminal Desert” van Labrecque / Barakat, een Amerikaanse Brusselaar en een Palestijnse Duitser.

Brian Harnetty is een interdisciplinaire artiest werkzaam in het gebied tussen geluidskunst en sociaal geëngageerde kunst. Hij maakt veel gebruik van geluidsarchieven in zijn werk. Centraal in zijn werk staat het gegeven dat de simpele act van het luisteren naar mensen, plaatsen en hun verleden zeer leerzaam kan zijn. Hij verbindt field recordings uit geluidsarchieven met performance, ecologie en zijn interesse voor de plaatselijke geschiedenis van de Appalachen en de Midwest. Harnetty's recentste werk besteedt aandacht aan de historische, economische, culturele, en ecologische beslommeringen van Appalachian Ohio, de regio waar zijn familie hun roots heeft.

“Shawnee, Ohio” (11 tracks, 56 minuten speelduur) is het vijfde album van Brian Harnetty na “American Winter” (2007), “Silent City” (2009), “The Star-Faced One” (2013, uitgeroepen tot MOJO’s Underground Album of the Year) en “Rawhead & Bloodybones” (2015). Brian Harnetty schreef ook talrijke artikels en essays voor The Daily Yonder, 100 Days in Appalachia, New Music Box, Experimental Music Yearbook, Sound Effects, Rethinking Marxism en Cultural Studies en won talrijke awards. Brian Harnetty heeft de titel van Ph.D. in Interdisciplinary Arts aan Ohio University.

“Shawnee, Ohio” is een uniek tijdsdocument dat geluidsopnames van oude mensen uit de jaren 50 laat horen op een muzikale achtergrond die het best kan omschreven worden als kamermuziek of neoklassiek en ook Americana folk (met banjo) en een streepje jazz. De meeste tracks zijn interviews maar er zitten ook vijf geluidsopnames tussen van oude mensen die een lied zingen. Het is intrigerend te beseffen dat de mensen die we hier horen, geboren zijn rond 1870-1880 en stel dat ze nog zouden leven dus ongeveer 150 jaar oud zouden zijn.

Shawnee is een plaatsje in het rurale zuidoosten van Ohio in de Appalachen. Met zijn huidige 600 mensen heeft het de grootte van een dorp maar Shawnee ontstond eigenlijk als een van de vele ‘stadjes’ die als paddenstoelen uit de grond schoten in de tijd dat men in de negentiende eeuw in die streek de steenkooladers begon te ontginnen. Niet enkel steenkool werd in de streek ontgonnen maar ook olie, gas, ijzererts, klei en hout. De regio heeft een traditie van zowel milieudestructie als van de opkomst van vroege ‘labor unions’.

Het album valt uiteen in 3 delen van elk drie à vier tracks (‘hoofdstukken’): “Part 1: Town And People” met “Jim”, “Boy”, “Amanda” en “Lucy”, “Part 2: Mining And Disaster” met “Judd”, “Sigmund”, “Reuben” en “Ina” en “Part 3: Protest And Hope” met “Jack”, “John” en “Neva”. De tracks krijgen zoals je ziet simpelweg de naam van de geïnterviewde of zanger mee.

Mijn favoriete track is “Jack” waarin een man het militant syndicale strijdlied “Which Side Are You On?” zingt, een vakbondshymne uit 1931 geschreven voor stakende mijnwerkers in de kolenmijnen. Later werd het bekend in versies van onder meer Pete Seeger, Billy Bragg, Dropkick Murphys en nog steeds wordt het gezongen op allerlei stakingen en linkse betogingen, ook bij ons (in het Nederlands heet het “Aan Welke Kant Staat Gij, Kameraad”). Hier krijgt dit geherinterpreteerde lied met veranderde strofen een ecologische draai mee – in de jaren 50, ja, toen al - en de tekst die zich kant tegen de milieuverwoestende fracking techniek (ja, toen al) willen we je niet onthouden (zie hieronder).

Mijn andere favoriet is “Amanda” waarin Amanda Hook een lokale ‘murder ballad’ zingt. Een derde song, de traditionele ballad “Pearl Bryan” wordt (na een stuk interview) gezongen door ene “Ina” die in het interview vooraf terloops haar geboortedatum meegeeft ergens in 1883…. Het betreft hier een geluidsopname uit 1954.

“Reuben” zingt een lied over de New Straitsville mine fire, een grote mijnbrand uit 1884 die onblusbaar bleek en tot op de dag van vandaag (!) voortwoedt. Ik kon het nauwelijks geloven maar Wikipedia bevestigt het. De brand ontstond na een arbeidsconflict waarbij boze mijnwerkers een in brand gestoken kolenkar de mijn in stuurden…

De vijfde en laatste song, tevens de slottrack (opgenomen in 1953) wordt gezongen door ene “Neva” vanop haar ziekbed, sterfbed volgens de familie, maar toen de etnografen langskwamen met hun geluidsapparatuur, fleurde ze op, ging rechtop zitten in bed en zong deze song, een soort christelijke blues- of gospelsong.

De overige tracks naast deze folksongs zijn interviews. Het zijn grotendeels monologen maar we horen ook vragen en opmerkingen van de interviewer. We krijgen de levensverhalen van de mensen te horen met veel aandacht voor sociale en arbeidsomstandigheden. Veel mensen hebben het over het werk in de mijnen. Zo vertelt “Lucy” over hoe ze muziek speelde in de kerk en met jongens flirtte om het dan plots te hebben over haar herinneringen aan de Millfield Mine disaster, een ontploffing met 82 dode arbeiders ten gevolg. Ook “Sigmund” heeft het op een aangrijpende manier over deze ramp waarbij veel van zijn vrienden, kennissen en voormalige schoolmakkers omkwamen. En dit dus steeds op een muzikale achtergrond van folk en kamermuziek.

Muzikaal het leukste is “Boy” waarop een jongen (voor een schoolopdracht?) een aantal interviewvragen afvuurt op een muzikale achtergrond van banjofolk. De antwoorden krijgen we hier wel niet te horen. De gebruikte instrumenten voor het album zijn fluit, sax, klarinet, vibrafoon, banjo, viool, cello en piano (bespeeld door Brian Harnetty zelf). Het album verscheen in een limited edition van 500 copies in dvd size digipak + 20 pages booklet.

Website

Facebook

Which Side Are You On

You rulers of the forest

This song to you I’ll tell

Do the impact study

Save us from fracking hell

Which side are you on, boys, which side are you on?

Which side are you on, girls, which side are you on?

Come all you good people

Good news to you I’ll tell

If we stick together

We’ll save our water wells

Which side are you on, boys, which side are you on?

Which side are you on, girls, which side are you on?

We’re fighting for the future

And for our sons and daughters

To make our world secure

Which side are you on, boys, which side are you on?

Which side are you on, girls, which side are you on?

"Boy" from "Shawnee, Ohio" from Brian Harnetty on Vimeo.

Henk Vereecken
08/10/2019

HomeContactSitemap
Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 24/11/2021 : Zaterdag Wool-E Fest in Magasin 4

Het regent afgelastingen van concerten, al is dit gelukkig nog niet overal. Optredens mogen immers nog steeds doorgaan mits er zowel naar een Covid Safe Ticket als naar het dragen van een mondmasker wordt gevraagd. En dat is het geval op Wool-E Fest, dat volgende zaterdag doorgaat in het Brusselse Magasin 4. Wool-E Fest, dat doorgaat op ...

lees meer...
NIEUWS 23/11/2021 : Amerikaanse gothic rock band The Wake gaat de remix toer op!

Na vele jaren wachten verscheen rond deze tijd vorig jaar het album “Perfumes And Fripperies” (klik hier voor de Dark Entries review) van deze Amerikaanse cult formatie. De groep gaat ondertussen weer live de hort op en om zich in de kijker te spelen, pakt de groep nu uit met de ep “Mixers And Elixirs” waarop de gothic ...

lees meer...
NIEUWS 22/11/2021 : Het Cold Transmission label heeft weer een paar leuke releases klaar!

Hopelijk liggen ze gauw op de redactietafel voor een kritische review hoor ik u al denken. Feit is dat Cold Transmission naarstig aan de weg blijft timmeren om minder gekende internationale post punk acts (en alles wat onder dat label vegeteert) tot bij ons in de woonkamer te brengen en dat alleen al verdient respect. Recent verscheen er nieuw ...

lees meer...
NIEUWS 21/11/2021 : 'Leidenschaft' van Lacrimosa voor onder de kerstboom?

Er werd een plaat van Lacrimosa beloofd voor 2020, maar er is de afgelopen twee jaar zoveel gebeurd dat we Tilo Wolff kunnen vergeven dat het wat langer geduurd heeft. Al sinds een paar dagen worden er evenwel steeds meer details bekend gemaakt over de nieuwe Lacrimosa. Deze komt op 24 december 2021 uit, net op tijd dus om het als kerstcadeau ...

lees meer...
NIEUWS 21/11/2021 : Dicentra Macrantha: een vernieuwend gothic rock project

Laten we er maar eens als bij de kippen bij zijn. Dicentra Macrantha is een nieuw project uit Leuven, dat net zijn eerste nummers uitgebracht heeft: 'Goddess' en 'Halloween'. Toch gaat het hier ook om een oude bekende. Krys Lunacy van Dicentra Macrantha is immers ook de man die rond 2011 de muziek van de batcave cultgroep The ...

lees meer...
FOTO'S : Winterkälte - @ Porta Nigra Autumn Passage, 13/11/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : DIVE - @ Porta Nigra Autumn Passage, 13/11/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Iszoloscope - @ Porta Nigra Autumn Passage, 13/11/2021 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Porta Nigra Autumn Passage (13/11/2021, JH De Klinker, Aarschot) - Koud vlees en powernoise.

“Zie mij hier nu staan”, verzuchtte Xavier Kruth tijdens het laatste nummer van zijn band Winterstille (met ook Dark Entries collega Gerry Croon in de gelederen). Exact hetzelfde idee hadden we toen we dat moment ons als koopwaar door middel van een barcode moesten laten scannen om de ‘zwarte poort’ van Aarschot ...

lees meer...
INTERVIEW : WHISPERS IN THE SHADOW - Ik ben geen conservatieve songwriter en ik ben niet geïnteresseerd in de status-quo. Ik ben geïnteresseerd in vooruitgang.

Whispers In The Shadow bestaat 25 jaar, en dat mag gevierd worden. Er komt een nieuwe verzamelaar uit, 'Gilding The Lily', die gedeeltelijk bestaat uit nieuwe opnames van de beste nummers uit de afgelopen kwarteeuw. En dat de groep een serieuze evolutie heeft doorgemaakt in die periode, kunt u lezen in het gesprek dat we met frontman ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Sinner’s Day 30 oktober - 1 november, The Max Venues Heusden-Zolder - De eerste Sinner’s Day driedaagse deed even de mijnsite herleven. Het zag er nog een keer ‘zwart’ van het volk. Een eigenzinnige weergave van een beleving.

In covid tijden een onderneming als deze Sinner’s Day uit de grond stampen is geen evidentie. Dat bleek nog maar een keer uit het wegvallen van diverse groepen die vooral om die pandemie reden verstek gaven. Immers covid maakt een Europese toer op poten zetten, waarbij alle landen hun eigen covid ongemakken en dito regeltjes kennen, ...