casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.456 items

   

Brian Harnetty
Shawnee Ohio
Folk - Neoklassiek - Veldopnames
08/10/2019 : Brian Harnetty - Shawnee Ohio
Karlrecords  Karlrecords
08/10/2019, Henk Vereecken

Een release van het marxistische label Karl Records waarvan we in het verleden reeds de avant garde verzamelaar “Karl Marx 200th” bespraken, ter ere van de tweehonderdste verjaardag van de grote filosoof-socioloog-econoom en grondlegger van het wetenschappelijk socialisme, alsook een paar albums met ritual folk en elektronica die passen in het rijtje Rapoon, Muslimgauze, Ah Cama-Sotz: “Scattered Memories” van Saba Alizâdeh uit Iran en “Terminal Desert” van Labrecque / Barakat, een Amerikaanse Brusselaar en een Palestijnse Duitser.

Brian Harnetty is een interdisciplinaire artiest werkzaam in het gebied tussen geluidskunst en sociaal geëngageerde kunst. Hij maakt veel gebruik van geluidsarchieven in zijn werk. Centraal in zijn werk staat het gegeven dat de simpele act van het luisteren naar mensen, plaatsen en hun verleden zeer leerzaam kan zijn. Hij verbindt field recordings uit geluidsarchieven met performance, ecologie en zijn interesse voor de plaatselijke geschiedenis van de Appalachen en de Midwest. Harnetty's recentste werk besteedt aandacht aan de historische, economische, culturele, en ecologische beslommeringen van Appalachian Ohio, de regio waar zijn familie hun roots heeft.

“Shawnee, Ohio” (11 tracks, 56 minuten speelduur) is het vijfde album van Brian Harnetty na “American Winter” (2007), “Silent City” (2009), “The Star-Faced One” (2013, uitgeroepen tot MOJO’s Underground Album of the Year) en “Rawhead & Bloodybones” (2015). Brian Harnetty schreef ook talrijke artikels en essays voor The Daily Yonder, 100 Days in Appalachia, New Music Box, Experimental Music Yearbook, Sound Effects, Rethinking Marxism en Cultural Studies en won talrijke awards. Brian Harnetty heeft de titel van Ph.D. in Interdisciplinary Arts aan Ohio University.

“Shawnee, Ohio” is een uniek tijdsdocument dat geluidsopnames van oude mensen uit de jaren 50 laat horen op een muzikale achtergrond die het best kan omschreven worden als kamermuziek of neoklassiek en ook Americana folk (met banjo) en een streepje jazz. De meeste tracks zijn interviews maar er zitten ook vijf geluidsopnames tussen van oude mensen die een lied zingen. Het is intrigerend te beseffen dat de mensen die we hier horen, geboren zijn rond 1870-1880 en stel dat ze nog zouden leven dus ongeveer 150 jaar oud zouden zijn.

Shawnee is een plaatsje in het rurale zuidoosten van Ohio in de Appalachen. Met zijn huidige 600 mensen heeft het de grootte van een dorp maar Shawnee ontstond eigenlijk als een van de vele ‘stadjes’ die als paddenstoelen uit de grond schoten in de tijd dat men in de negentiende eeuw in die streek de steenkooladers begon te ontginnen. Niet enkel steenkool werd in de streek ontgonnen maar ook olie, gas, ijzererts, klei en hout. De regio heeft een traditie van zowel milieudestructie als van de opkomst van vroege ‘labor unions’.

Het album valt uiteen in 3 delen van elk drie à vier tracks (‘hoofdstukken’): “Part 1: Town And People” met “Jim”, “Boy”, “Amanda” en “Lucy”, “Part 2: Mining And Disaster” met “Judd”, “Sigmund”, “Reuben” en “Ina” en “Part 3: Protest And Hope” met “Jack”, “John” en “Neva”. De tracks krijgen zoals je ziet simpelweg de naam van de geïnterviewde of zanger mee.

Mijn favoriete track is “Jack” waarin een man het militant syndicale strijdlied “Which Side Are You On?” zingt, een vakbondshymne uit 1931 geschreven voor stakende mijnwerkers in de kolenmijnen. Later werd het bekend in versies van onder meer Pete Seeger, Billy Bragg, Dropkick Murphys en nog steeds wordt het gezongen op allerlei stakingen en linkse betogingen, ook bij ons (in het Nederlands heet het “Aan Welke Kant Staat Gij, Kameraad”). Hier krijgt dit geherinterpreteerde lied met veranderde strofen een ecologische draai mee – in de jaren 50, ja, toen al - en de tekst die zich kant tegen de milieuverwoestende fracking techniek (ja, toen al) willen we je niet onthouden (zie hieronder).

Mijn andere favoriet is “Amanda” waarin Amanda Hook een lokale ‘murder ballad’ zingt. Een derde song, de traditionele ballad “Pearl Bryan” wordt (na een stuk interview) gezongen door ene “Ina” die in het interview vooraf terloops haar geboortedatum meegeeft ergens in 1883…. Het betreft hier een geluidsopname uit 1954.

“Reuben” zingt een lied over de New Straitsville mine fire, een grote mijnbrand uit 1884 die onblusbaar bleek en tot op de dag van vandaag (!) voortwoedt. Ik kon het nauwelijks geloven maar Wikipedia bevestigt het. De brand ontstond na een arbeidsconflict waarbij boze mijnwerkers een in brand gestoken kolenkar de mijn in stuurden…

De vijfde en laatste song, tevens de slottrack (opgenomen in 1953) wordt gezongen door ene “Neva” vanop haar ziekbed, sterfbed volgens de familie, maar toen de etnografen langskwamen met hun geluidsapparatuur, fleurde ze op, ging rechtop zitten in bed en zong deze song, een soort christelijke blues- of gospelsong.

De overige tracks naast deze folksongs zijn interviews. Het zijn grotendeels monologen maar we horen ook vragen en opmerkingen van de interviewer. We krijgen de levensverhalen van de mensen te horen met veel aandacht voor sociale en arbeidsomstandigheden. Veel mensen hebben het over het werk in de mijnen. Zo vertelt “Lucy” over hoe ze muziek speelde in de kerk en met jongens flirtte om het dan plots te hebben over haar herinneringen aan de Millfield Mine disaster, een ontploffing met 82 dode arbeiders ten gevolg. Ook “Sigmund” heeft het op een aangrijpende manier over deze ramp waarbij veel van zijn vrienden, kennissen en voormalige schoolmakkers omkwamen. En dit dus steeds op een muzikale achtergrond van folk en kamermuziek.

Muzikaal het leukste is “Boy” waarop een jongen (voor een schoolopdracht?) een aantal interviewvragen afvuurt op een muzikale achtergrond van banjofolk. De antwoorden krijgen we hier wel niet te horen. De gebruikte instrumenten voor het album zijn fluit, sax, klarinet, vibrafoon, banjo, viool, cello en piano (bespeeld door Brian Harnetty zelf). Het album verscheen in een limited edition van 500 copies in dvd size digipak + 20 pages booklet.

Website

Facebook

Which Side Are You On

You rulers of the forest

This song to you I’ll tell

Do the impact study

Save us from fracking hell

Which side are you on, boys, which side are you on?

Which side are you on, girls, which side are you on?

Come all you good people

Good news to you I’ll tell

If we stick together

We’ll save our water wells

Which side are you on, boys, which side are you on?

Which side are you on, girls, which side are you on?

We’re fighting for the future

And for our sons and daughters

To make our world secure

Which side are you on, boys, which side are you on?

Which side are you on, girls, which side are you on?

"Boy" from "Shawnee, Ohio" from Brian Harnetty on Vimeo.

Henk Vereecken
08/10/2019

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 22/11/2020 : Welle:Erdball goes classic

Het is een eerder opmerkelijk maar ook bijzonder goed initiatief gebleken: de Gothic meets Klassik-concerten die al sinds een paar jaar in Leipzig doorgaan. Daarop worden bekende groepen uit het genre uitgenodigd om hun nummers uit te voeren, begeleid door een klassiek orkest. Grote namen als VNV Nation, Lord of the Lost, Anne Clark, Blutengel ...

lees meer...
NIEUWS 22/11/2020 : De Delvers fluisteren obsessief de nummers van Siglo XX

De Delvers eren Siglo XX. Wel, het was niet helemaal hun eigen initiatief. Bart Doumen van Into The Dark had een aantal groepen gevraagd om eens wat nummers van Siglo XX onder handen te nemen, en volgens eigen recept op te dienen. Naast De Delvers hebben ook The Arch, Struggler en Xtort zich aan de oefening geleend. De Delvers zagen het evenwel ...

lees meer...
NIEUWS 21/11/2020 : The Unquiet Grave 2020

Kent u de compilatiereeks “The Unquiet Grave” nog? Ooit vrij makkelijk in Europa verkrijgbaar maar tegenwoordig zijn producten van het Amerikaanse Cleopatra label hier bij ons zeer schaars, of omzeggens onvindbaar. Schande, want er verschijnen best nog wel leuke releases op het label. Cleopatra is ook het label van vermaarde boxen ...

lees meer...
NIEUWS 19/11/2020 : Bijbels zeemonster volgens Therion!

De trots van Zweden op het gebied van symphonic metal presenteert op 22 januari 2021 haar 17de studioalbum. U raadde het al, het gaat hier over Therion. Het nieuwe album zal ‘Leviathan’ heten, het zeemonster waarvan ook sprake in de Bijbel. Therion begon als death metal band anno 1991 met het album ‘Of Darkness …’. ...

lees meer...
NIEUWS 19/11/2020 : The Breath Of Life pakt uit met “Sparks Around Us”

The Breath Of Life, Belgisch langst meedraaiend gothic rock / heavenly voices groep zat niet stil tijdens de lockdown. Hun nieuwe album “Sparks Around Us” is een feit en dus kan de mooie stem van Isabelle Dekeyser met 11 nagelnieuwe nummers uw lockdown woonkamer weer met mooie muziekjes verfraaien. De cd is uit bij Wool E Discs ...

lees meer...
INTERVIEW : We Are Ooh People - Het was een bewuste keuze om in de schaduw te blijven en te sluimeren als een duister beest, groeiend en wachtend op de ideale biotoop om na lang broeden uit de krochten van de duisternis naar boven te kruipen.

Het zijn 5 Bruggelingen die eerder al een aantal EP’s hebben uitgebracht. En daarmee onder onze radar zijn gebleven . Een volwaardig album was nodig, en vooral de verpakking er rond, om nu wel onze aandacht te trekken. Met analoge synths en een traditioneel rock-instrumentarium hebben ze de outer space even ontvlucht om de mensheid ...

lees meer...
INTERVIEW : PSY'AVIAH & GNY - Uit teleurstellingen of crisissen borrelen soms creatieve ideeën op.

'The Earth Keeps Spinning, Without Being Noticed' is het resultaat van een merkwaardige samenwerking. GNY alias Gwenny Cooman maakt al sinds jaar en dag foto's van desolate steden en ingetogen natuur. Eerder dit jaar kon ze met haar werk exposeren onder de noemer 'Steden schuilen niet wanneer het regent'. Ze nodigde zowaar ...