casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.904 items

   

Bourbonese Qualk
Laughing Afternoon
Experimental - Industrial - New wave
08/10/2019 : Bourbonese Qualk - Laughing Afternoon
Klanggalerie  Klanggalerie
08/10/2019, Dimi Brands

Net als een andere onlangs verschenen reissue op Klanggalerie, de titelloze debuutlp van C Cat Trance, gaan ze daar in Oostenrijk met Bourbonese Qualk nogmaals voor een groep die niet vies waren van een portie ‘funky shit’ doorheen hun new wave te mengen.

Doch dient gezegd dat dit eerder toevallig gebeurde want bovenal was Bourbonese Qualk een groep die het experiment hoog in het vaandel droeg en wel eens alle kanten tegelijk durfde uitgaan, lekker eclectisch zoals dat heet. John Peel was fan, en dat bleek voor ons vaak een zeer goede waardemeter want dankzij hem leerden we heel wat namen kennen die altijd zijn blijven plakken.

Bourbonese Qualk was actief van 1979 tot 2003. Toen Miles Miles, een van de leden, overleed in 2002 was dat meteen het einde van deze eigenzinnige band.

Eigenzinnig ook wat betreft controle hebben over hun werk, want hierin toonden ze zich immer obsessief en compromisloos. Ze hadden hun eigen platenlabel, opnamestudio, organiseerden hun eigen tournees en zelfs hun eigen concertzaal (het legendarische Ambulance Station -aanvankelijk een experiment om hun anarchisme in de praktijk om te zetten, hierover later meer).

In 1985 stond het Antwerpse Club Moral samen met hen in die zaal, even eigenzinnig en onafhankelijk als hun Britse collega’s, hadden onze landgenoten hen twee jaar eerder al naar hier gebracht voor een optreden. Dit concert werd door Club Moral gewoontegetrouw op cassette gezwierd, een blik op Discogs leert ons dat deze tape op maar liefst 120 mensen hun verlanglijst staat. Bent u dus bij een van die 7 personen die dit daadwerkelijk in hun bezit hebben, dan is dit (net zoals al de Club Moral cassettes) uw eigenste kleine goudmijntje.

Totale onafhankelijkheid, daar was het Bourbonese Qualk om te doen, en hierin waren ze koppig: ze weigeren te integreren in het commerciële circuit en wanneer er een deal was met een groot label dan werd de boot afgehouden.

Niet alleen muzikaal toonde Bourbonese Qualk zich radicaal, ze stonden ook bekend om hun politieke activisme dat werd gevormd in de smeltkroes van Groot-Brittannië in de jaren 80: de Britse mijnwerkersstaking (1984-85), de Falklands/Malvinas oorlog (1982), anti-fascisme, het beleid van Thatcher, monetarisme, krakers/huisvesting, corruptie door de plaatselijke overheid, anti-kapitalisme en anarchie, dat verder versterkt wordt door Europe te verkennen en alzo gelijkgestemde groepen en organisaties te ontmoeten.

Ze zagen hun muziek dan ook als een revolutionaire culturele kracht -een overtuiging dat radicale muzikale vormen onderdeel moeten zijn van positieve sociale verandering. Ondanks deze positie vermeed de groep dogma’s, clichés en propaganda, en verkoos hun publiek hun eigen conclusies te laten trekken. Hun werk was vaak dubbelzinnig en direct kritisch over cynische machtspolitiek van welke kleur dan ook – wat vaak leden van het de traditioneel ‘georganiseerde linkerzijde’ ergerde.

In 1984 bezette Bourbonese Qualk een groot leeg gebouw aan de Old Kent Road in Zuid-Londen, die ze veranderden in een basis voor hun activiteiten en een coöperatie voor artiesten, muzikanten en schrijvers, evenals een centrum voor radicaal politiek activisme -specifiek als een coördinerend centrum voor de anti-kapitalistische rellen Stop The City van 1984-1986.

Dat ze nooit opnamen in een “goede” studio was niet alleen omdat ze hier voor kozen, met de eigenzinnige koers die ze vaarden hadden ze het zich ook nooit kunnen veroorloven.

Daarom liever met hun eigen uiterst basale apparatuur te werken (in een tijd waarin homestudio’s nog zeer ongebruikelijk waren). Het unieke ruwe geluid van deze opnames is het resultaat van hun keuze die nu, ironisch genoeg, alomtegenwoordig is.

Als Bourbonese Qualk een erfenis heeft, dan is het dat “cultuur” moet worden teruggewonnen, opnieuw gedefinieerd en eigendom gemaakt van de mensen. Waar en hoe klein ze ook zijn, en niet gedicteerd door de staat of de markt en dat “cultuur” een vitale drager is voor debat en radicale verandering.

Laughing Afternoon was het in 1983 op hun eigen label Recloose Organisation uitgebrachte debuut van deze eigenzinnige bende. Toendertijd een trio bestaande uit Simon Crab (gitaar, bas, klarinet, viool, tape, ritmes), Julian Gilbert (zang en “geselecteerde” instrumenten) en Steven Tanza (drums).

Een muzikaal allegaartje van vroege DIY elektronica/industrial met nog een hele waaier aan andere invloeden. Experimentele new wave, die net zo graag refereert naar PiL, Was (Not Was) als naar meer obscure namen.

Behoorlijk geschift allemaal, zo horen we een kort tropisch deuntje (‘Virgin Ears, Virgin Eyes’) dat meteen gevolgd wordt door een helse noise-uitbarsting die even snel verdwijnt als dat ze opkwam, om vervolgens uit te vloeien op een typisch (en zeer sterk) new wave nummer (inclusief moddervette dub-bassen en springerig gitaartje) (‘Spanner In The Works’).

Naast de dertien nummers van de oorspronkelijke LP krijg je er nog 3 bonustracks bovenop: ‘White City’ en ‘Work Rhythms In May’ (1983, eerder uitgebracht op de compilatie Archive 80-86 uit 2016) en ‘Succabare’ (1983, verscheen op Music While You Work, een splitcassette met Hartmann uit 1985).

Een naam die bij de “gemiddelde” waver wegens het ontbreken van een echte “hit” niet meteen een belletje doet rinkelen, maar daarom niet minder de moeite van het ontdekken waard!

Bourbonese Qualk

Dimi Brands
08/10/2019

HomeContactSitemap
Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 24/11/2021 : Zaterdag Wool-E Fest in Magasin 4

Het regent afgelastingen van concerten, al is dit gelukkig nog niet overal. Optredens mogen immers nog steeds doorgaan mits er zowel naar een Covid Safe Ticket als naar het dragen van een mondmasker wordt gevraagd. En dat is het geval op Wool-E Fest, dat volgende zaterdag doorgaat in het Brusselse Magasin 4. Wool-E Fest, dat doorgaat op ...

lees meer...
NIEUWS 23/11/2021 : Amerikaanse gothic rock band The Wake gaat de remix toer op!

Na vele jaren wachten verscheen rond deze tijd vorig jaar het album “Perfumes And Fripperies” (klik hier voor de Dark Entries review) van deze Amerikaanse cult formatie. De groep gaat ondertussen weer live de hort op en om zich in de kijker te spelen, pakt de groep nu uit met de ep “Mixers And Elixirs” waarop de gothic ...

lees meer...
NIEUWS 22/11/2021 : Het Cold Transmission label heeft weer een paar leuke releases klaar!

Hopelijk liggen ze gauw op de redactietafel voor een kritische review hoor ik u al denken. Feit is dat Cold Transmission naarstig aan de weg blijft timmeren om minder gekende internationale post punk acts (en alles wat onder dat label vegeteert) tot bij ons in de woonkamer te brengen en dat alleen al verdient respect. Recent verscheen er nieuw ...

lees meer...
NIEUWS 21/11/2021 : 'Leidenschaft' van Lacrimosa voor onder de kerstboom?

Er werd een plaat van Lacrimosa beloofd voor 2020, maar er is de afgelopen twee jaar zoveel gebeurd dat we Tilo Wolff kunnen vergeven dat het wat langer geduurd heeft. Al sinds een paar dagen worden er evenwel steeds meer details bekend gemaakt over de nieuwe Lacrimosa. Deze komt op 24 december 2021 uit, net op tijd dus om het als kerstcadeau ...

lees meer...
NIEUWS 21/11/2021 : Dicentra Macrantha: een vernieuwend gothic rock project

Laten we er maar eens als bij de kippen bij zijn. Dicentra Macrantha is een nieuw project uit Leuven, dat net zijn eerste nummers uitgebracht heeft: 'Goddess' en 'Halloween'. Toch gaat het hier ook om een oude bekende. Krys Lunacy van Dicentra Macrantha is immers ook de man die rond 2011 de muziek van de batcave cultgroep The ...

lees meer...
FOTO'S : Winterkälte - @ Porta Nigra Autumn Passage, 13/11/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : DIVE - @ Porta Nigra Autumn Passage, 13/11/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Iszoloscope - @ Porta Nigra Autumn Passage, 13/11/2021 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Porta Nigra Autumn Passage (13/11/2021, JH De Klinker, Aarschot) - Koud vlees en powernoise.

“Zie mij hier nu staan”, verzuchtte Xavier Kruth tijdens het laatste nummer van zijn band Winterstille (met ook Dark Entries collega Gerry Croon in de gelederen). Exact hetzelfde idee hadden we toen we dat moment ons als koopwaar door middel van een barcode moesten laten scannen om de ‘zwarte poort’ van Aarschot ...

lees meer...
INTERVIEW : WHISPERS IN THE SHADOW - Ik ben geen conservatieve songwriter en ik ben niet geïnteresseerd in de status-quo. Ik ben geïnteresseerd in vooruitgang.

Whispers In The Shadow bestaat 25 jaar, en dat mag gevierd worden. Er komt een nieuwe verzamelaar uit, 'Gilding The Lily', die gedeeltelijk bestaat uit nieuwe opnames van de beste nummers uit de afgelopen kwarteeuw. En dat de groep een serieuze evolutie heeft doorgemaakt in die periode, kunt u lezen in het gesprek dat we met frontman ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Sinner’s Day 30 oktober - 1 november, The Max Venues Heusden-Zolder - De eerste Sinner’s Day driedaagse deed even de mijnsite herleven. Het zag er nog een keer ‘zwart’ van het volk. Een eigenzinnige weergave van een beleving.

In covid tijden een onderneming als deze Sinner’s Day uit de grond stampen is geen evidentie. Dat bleek nog maar een keer uit het wegvallen van diverse groepen die vooral om die pandemie reden verstek gaven. Immers covid maakt een Europese toer op poten zetten, waarbij alle landen hun eigen covid ongemakken en dito regeltjes kennen, ...