casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.842 items

   

Bourbonese Qualk
Laughing Afternoon
Experimental - Industrial - New wave
08/10/2019 : Bourbonese Qualk - Laughing Afternoon
Klanggalerie  Klanggalerie
08/10/2019, Dimi Brands

Net als een andere onlangs verschenen reissue op Klanggalerie, de titelloze debuutlp van C Cat Trance, gaan ze daar in Oostenrijk met Bourbonese Qualk nogmaals voor een groep die niet vies waren van een portie ‘funky shit’ doorheen hun new wave te mengen.

Doch dient gezegd dat dit eerder toevallig gebeurde want bovenal was Bourbonese Qualk een groep die het experiment hoog in het vaandel droeg en wel eens alle kanten tegelijk durfde uitgaan, lekker eclectisch zoals dat heet. John Peel was fan, en dat bleek voor ons vaak een zeer goede waardemeter want dankzij hem leerden we heel wat namen kennen die altijd zijn blijven plakken.

Bourbonese Qualk was actief van 1979 tot 2003. Toen Miles Miles, een van de leden, overleed in 2002 was dat meteen het einde van deze eigenzinnige band.

Eigenzinnig ook wat betreft controle hebben over hun werk, want hierin toonden ze zich immer obsessief en compromisloos. Ze hadden hun eigen platenlabel, opnamestudio, organiseerden hun eigen tournees en zelfs hun eigen concertzaal (het legendarische Ambulance Station -aanvankelijk een experiment om hun anarchisme in de praktijk om te zetten, hierover later meer).

In 1985 stond het Antwerpse Club Moral samen met hen in die zaal, even eigenzinnig en onafhankelijk als hun Britse collega’s, hadden onze landgenoten hen twee jaar eerder al naar hier gebracht voor een optreden. Dit concert werd door Club Moral gewoontegetrouw op cassette gezwierd, een blik op Discogs leert ons dat deze tape op maar liefst 120 mensen hun verlanglijst staat. Bent u dus bij een van die 7 personen die dit daadwerkelijk in hun bezit hebben, dan is dit (net zoals al de Club Moral cassettes) uw eigenste kleine goudmijntje.

Totale onafhankelijkheid, daar was het Bourbonese Qualk om te doen, en hierin waren ze koppig: ze weigeren te integreren in het commerciële circuit en wanneer er een deal was met een groot label dan werd de boot afgehouden.

Niet alleen muzikaal toonde Bourbonese Qualk zich radicaal, ze stonden ook bekend om hun politieke activisme dat werd gevormd in de smeltkroes van Groot-Brittannië in de jaren 80: de Britse mijnwerkersstaking (1984-85), de Falklands/Malvinas oorlog (1982), anti-fascisme, het beleid van Thatcher, monetarisme, krakers/huisvesting, corruptie door de plaatselijke overheid, anti-kapitalisme en anarchie, dat verder versterkt wordt door Europe te verkennen en alzo gelijkgestemde groepen en organisaties te ontmoeten.

Ze zagen hun muziek dan ook als een revolutionaire culturele kracht -een overtuiging dat radicale muzikale vormen onderdeel moeten zijn van positieve sociale verandering. Ondanks deze positie vermeed de groep dogma’s, clichés en propaganda, en verkoos hun publiek hun eigen conclusies te laten trekken. Hun werk was vaak dubbelzinnig en direct kritisch over cynische machtspolitiek van welke kleur dan ook – wat vaak leden van het de traditioneel ‘georganiseerde linkerzijde’ ergerde.

In 1984 bezette Bourbonese Qualk een groot leeg gebouw aan de Old Kent Road in Zuid-Londen, die ze veranderden in een basis voor hun activiteiten en een coöperatie voor artiesten, muzikanten en schrijvers, evenals een centrum voor radicaal politiek activisme -specifiek als een coördinerend centrum voor de anti-kapitalistische rellen Stop The City van 1984-1986.

Dat ze nooit opnamen in een “goede” studio was niet alleen omdat ze hier voor kozen, met de eigenzinnige koers die ze vaarden hadden ze het zich ook nooit kunnen veroorloven.

Daarom liever met hun eigen uiterst basale apparatuur te werken (in een tijd waarin homestudio’s nog zeer ongebruikelijk waren). Het unieke ruwe geluid van deze opnames is het resultaat van hun keuze die nu, ironisch genoeg, alomtegenwoordig is.

Als Bourbonese Qualk een erfenis heeft, dan is het dat “cultuur” moet worden teruggewonnen, opnieuw gedefinieerd en eigendom gemaakt van de mensen. Waar en hoe klein ze ook zijn, en niet gedicteerd door de staat of de markt en dat “cultuur” een vitale drager is voor debat en radicale verandering.

Laughing Afternoon was het in 1983 op hun eigen label Recloose Organisation uitgebrachte debuut van deze eigenzinnige bende. Toendertijd een trio bestaande uit Simon Crab (gitaar, bas, klarinet, viool, tape, ritmes), Julian Gilbert (zang en “geselecteerde” instrumenten) en Steven Tanza (drums).

Een muzikaal allegaartje van vroege DIY elektronica/industrial met nog een hele waaier aan andere invloeden. Experimentele new wave, die net zo graag refereert naar PiL, Was (Not Was) als naar meer obscure namen.

Behoorlijk geschift allemaal, zo horen we een kort tropisch deuntje (‘Virgin Ears, Virgin Eyes’) dat meteen gevolgd wordt door een helse noise-uitbarsting die even snel verdwijnt als dat ze opkwam, om vervolgens uit te vloeien op een typisch (en zeer sterk) new wave nummer (inclusief moddervette dub-bassen en springerig gitaartje) (‘Spanner In The Works’).

Naast de dertien nummers van de oorspronkelijke LP krijg je er nog 3 bonustracks bovenop: ‘White City’ en ‘Work Rhythms In May’ (1983, eerder uitgebracht op de compilatie Archive 80-86 uit 2016) en ‘Succabare’ (1983, verscheen op Music While You Work, een splitcassette met Hartmann uit 1985).

Een naam die bij de “gemiddelde” waver wegens het ontbreken van een echte “hit” niet meteen een belletje doet rinkelen, maar daarom niet minder de moeite van het ontdekken waard!

Bourbonese Qualk

Dimi Brands
08/10/2019

HomeContactSitemap
lees meer...
INTERVIEW : Gore op Breaking Barriers !! - Vroeger was niets beter want de mens is niet in staat echt te veranderen.

Breaking Barriers vindt dit jaar voor de 4de keer plaats in Het Depot te Leuven. Onze locale correspondent met de vlotte pen, Malcolm Nix, stort zich met jeugdig enthousiasme op het legertje groepen dat er optreedt op zaterdag 9 en zondag 10 november. Breaking Barriers viert anno 2019 het punkgenre in al zijn facetten en subgenres vandaar ...

lees meer...
INTERVIEW : GROUND NERO - De financiële afhankelijkheid in een kapitalistische consumptiemaatschappij zorgt ervoor dat het gevoel van vrijheid steeds minder wordt.

'Divergence'. Het is de nieuwe plaat van Ground Nero en hij is verrassend goed. De groep zoekt alle mogelijkheden van de gothic rock op en weet met sterke nummers te voorschijn te komen. Maar dat is nog niet alles. 'Divergence' is een heuse conceptplaat geworden over het ongebreidelde kapitalisme en wat het met de wereld doet, ...

lees meer...
NIEUWS 11/10/2019 : Floor, de beste zangeres?

Het zijn drukke tijden voor Nightwish. Terwijl zangeres Floor Jansen de afgelopen twee maanden in eigen land een landelijke bekendheid werd door haar deelname aan de TV-show 'Beste Zangers', werkt de Finse metalband aan een nieuw studio-album voor 2020 en wordt op vrijdag 6 december het monumentale document 'Decades: Live In ...

lees meer...
NIEUWS 10/10/2019 : Zaterdag So What-punkfestival in Aarschot

Sham 69, Ramonas, Unite Against Society, Capital Scum en Nope, ze staan allemaal op de affiche van het derde So What-festival dat deze zaterdag in De Klinker in Aarschot. Wie nog eens een stevige portie punk wil zoals dat in gouden tijden gemaakt werd, weet waar hij moet zijn. De Klinker: Demervalei 14, 3200 Aarschot Deuren: 17u Facebook ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : October Ritus (Rome, Awen, By The Spirits, La Merde), 04/10/2019, De Wommel, Wommelgem - Kali Yuga Über Alles!

FolkWorld, een Duits label dat ook al eens graag een concert organiseert luidde oktober in met een dubbele affiche. Op donderdag (de nationale Duitse feestdag) sloegen ze hun kampen onder de noemer October Chorus op in Mühltal (nabij Darmstadt) met behalve een andere headliner (Changes) dezelfde line-up. 's Anderdaags verhuisde het ...

lees meer...
FOTO'S : Ground Nero - @ De Klinker Aarschot, 05/10/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Ground Nero – Divergence CD Release Show - 5 oktober 2019 – De Klinker Aarschot

‘Beyond Scales there is Divergence’. Heden ten dage is het zowat de sleutelzin in het leven van Ground Nero. Een trilogie zonder echt een trilogie te zijn, maar na 2 EP’s (Beyond en Scales) is er nu het eerste full-album Divergence. Een album waarmee ze met glans laten horen dat de band sedert hun oprichting enkel maar ...

lees meer...
NIEUWS 02/10/2019 : Walhalla pakt uit met exclusieve rerelease van Ton Lebbink's cult plaat “Luchtkastelen”

Ton Lebbink (1943-2017) was de voormalige drummer van de Nederlandse new wave band en kunstcollectief Mecano en tevens portier bij het wereldberoemde poppodium Paradiso in Amsterdam. In de vroege jaren tachtig van de vorige eeuw was hij één van de allereerste Nederlandse popdichters, samen met anderen zoals Diana Ozon en Bart ...

lees meer...
NIEUWS 30/09/2019 : Soft Riot en Kezdown treden donderdag op in Brussel

De Fantomatic.Nights zijn het kleine broertje van de Fantastique.Nights, en om de haverklap bieden ze je gratis concerten aan in het centrum van Brussel. Deze gaan door in Café Central, op wandelafstand van de AB, en er komen deze keer opnieuw twee heel aanbevelenswaardige groepen af. Soft Riot komt helemaal uit Canada en maakt ...

lees meer...
NIEUWS 30/09/2019 : Enzo Kreft: Biometrics

Enzo Kreft heeft een plaat uitgebracht - 'Control' - over de keerzijde van de technologie die ons omringt en steeds meer ons leven beheerst. Een boodschap die hij wil uitdragen, ook met een nieuwe clip. 'Biometrics' is een goed voorbeeld van wat de nieuwe plaat inhoudt. 'Bij biometrie worden technieken toegepast waarbij ...

lees meer...
FOTO'S : Kollaps - @ Tour à Plomb Brussel 26/09/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Nytt Land - @ Tour à Plomb Brussel, 26/09/2019 door Luc Luyten