casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.456 items

   

Bourbonese Qualk
Laughing Afternoon
Experimental - Industrial - New wave
08/10/2019 : Bourbonese Qualk - Laughing Afternoon
Klanggalerie  Klanggalerie
08/10/2019, Dimi Brands

Net als een andere onlangs verschenen reissue op Klanggalerie, de titelloze debuutlp van C Cat Trance, gaan ze daar in Oostenrijk met Bourbonese Qualk nogmaals voor een groep die niet vies waren van een portie ‘funky shit’ doorheen hun new wave te mengen.

Doch dient gezegd dat dit eerder toevallig gebeurde want bovenal was Bourbonese Qualk een groep die het experiment hoog in het vaandel droeg en wel eens alle kanten tegelijk durfde uitgaan, lekker eclectisch zoals dat heet. John Peel was fan, en dat bleek voor ons vaak een zeer goede waardemeter want dankzij hem leerden we heel wat namen kennen die altijd zijn blijven plakken.

Bourbonese Qualk was actief van 1979 tot 2003. Toen Miles Miles, een van de leden, overleed in 2002 was dat meteen het einde van deze eigenzinnige band.

Eigenzinnig ook wat betreft controle hebben over hun werk, want hierin toonden ze zich immer obsessief en compromisloos. Ze hadden hun eigen platenlabel, opnamestudio, organiseerden hun eigen tournees en zelfs hun eigen concertzaal (het legendarische Ambulance Station -aanvankelijk een experiment om hun anarchisme in de praktijk om te zetten, hierover later meer).

In 1985 stond het Antwerpse Club Moral samen met hen in die zaal, even eigenzinnig en onafhankelijk als hun Britse collega’s, hadden onze landgenoten hen twee jaar eerder al naar hier gebracht voor een optreden. Dit concert werd door Club Moral gewoontegetrouw op cassette gezwierd, een blik op Discogs leert ons dat deze tape op maar liefst 120 mensen hun verlanglijst staat. Bent u dus bij een van die 7 personen die dit daadwerkelijk in hun bezit hebben, dan is dit (net zoals al de Club Moral cassettes) uw eigenste kleine goudmijntje.

Totale onafhankelijkheid, daar was het Bourbonese Qualk om te doen, en hierin waren ze koppig: ze weigeren te integreren in het commerciële circuit en wanneer er een deal was met een groot label dan werd de boot afgehouden.

Niet alleen muzikaal toonde Bourbonese Qualk zich radicaal, ze stonden ook bekend om hun politieke activisme dat werd gevormd in de smeltkroes van Groot-Brittannië in de jaren 80: de Britse mijnwerkersstaking (1984-85), de Falklands/Malvinas oorlog (1982), anti-fascisme, het beleid van Thatcher, monetarisme, krakers/huisvesting, corruptie door de plaatselijke overheid, anti-kapitalisme en anarchie, dat verder versterkt wordt door Europe te verkennen en alzo gelijkgestemde groepen en organisaties te ontmoeten.

Ze zagen hun muziek dan ook als een revolutionaire culturele kracht -een overtuiging dat radicale muzikale vormen onderdeel moeten zijn van positieve sociale verandering. Ondanks deze positie vermeed de groep dogma’s, clichés en propaganda, en verkoos hun publiek hun eigen conclusies te laten trekken. Hun werk was vaak dubbelzinnig en direct kritisch over cynische machtspolitiek van welke kleur dan ook – wat vaak leden van het de traditioneel ‘georganiseerde linkerzijde’ ergerde.

In 1984 bezette Bourbonese Qualk een groot leeg gebouw aan de Old Kent Road in Zuid-Londen, die ze veranderden in een basis voor hun activiteiten en een coöperatie voor artiesten, muzikanten en schrijvers, evenals een centrum voor radicaal politiek activisme -specifiek als een coördinerend centrum voor de anti-kapitalistische rellen Stop The City van 1984-1986.

Dat ze nooit opnamen in een “goede” studio was niet alleen omdat ze hier voor kozen, met de eigenzinnige koers die ze vaarden hadden ze het zich ook nooit kunnen veroorloven.

Daarom liever met hun eigen uiterst basale apparatuur te werken (in een tijd waarin homestudio’s nog zeer ongebruikelijk waren). Het unieke ruwe geluid van deze opnames is het resultaat van hun keuze die nu, ironisch genoeg, alomtegenwoordig is.

Als Bourbonese Qualk een erfenis heeft, dan is het dat “cultuur” moet worden teruggewonnen, opnieuw gedefinieerd en eigendom gemaakt van de mensen. Waar en hoe klein ze ook zijn, en niet gedicteerd door de staat of de markt en dat “cultuur” een vitale drager is voor debat en radicale verandering.

Laughing Afternoon was het in 1983 op hun eigen label Recloose Organisation uitgebrachte debuut van deze eigenzinnige bende. Toendertijd een trio bestaande uit Simon Crab (gitaar, bas, klarinet, viool, tape, ritmes), Julian Gilbert (zang en “geselecteerde” instrumenten) en Steven Tanza (drums).

Een muzikaal allegaartje van vroege DIY elektronica/industrial met nog een hele waaier aan andere invloeden. Experimentele new wave, die net zo graag refereert naar PiL, Was (Not Was) als naar meer obscure namen.

Behoorlijk geschift allemaal, zo horen we een kort tropisch deuntje (‘Virgin Ears, Virgin Eyes’) dat meteen gevolgd wordt door een helse noise-uitbarsting die even snel verdwijnt als dat ze opkwam, om vervolgens uit te vloeien op een typisch (en zeer sterk) new wave nummer (inclusief moddervette dub-bassen en springerig gitaartje) (‘Spanner In The Works’).

Naast de dertien nummers van de oorspronkelijke LP krijg je er nog 3 bonustracks bovenop: ‘White City’ en ‘Work Rhythms In May’ (1983, eerder uitgebracht op de compilatie Archive 80-86 uit 2016) en ‘Succabare’ (1983, verscheen op Music While You Work, een splitcassette met Hartmann uit 1985).

Een naam die bij de “gemiddelde” waver wegens het ontbreken van een echte “hit” niet meteen een belletje doet rinkelen, maar daarom niet minder de moeite van het ontdekken waard!

Bourbonese Qualk

Dimi Brands
08/10/2019

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 22/11/2020 : Welle:Erdball goes classic

Het is een eerder opmerkelijk maar ook bijzonder goed initiatief gebleken: de Gothic meets Klassik-concerten die al sinds een paar jaar in Leipzig doorgaan. Daarop worden bekende groepen uit het genre uitgenodigd om hun nummers uit te voeren, begeleid door een klassiek orkest. Grote namen als VNV Nation, Lord of the Lost, Anne Clark, Blutengel ...

lees meer...
NIEUWS 22/11/2020 : De Delvers fluisteren obsessief de nummers van Siglo XX

De Delvers eren Siglo XX. Wel, het was niet helemaal hun eigen initiatief. Bart Doumen van Into The Dark had een aantal groepen gevraagd om eens wat nummers van Siglo XX onder handen te nemen, en volgens eigen recept op te dienen. Naast De Delvers hebben ook The Arch, Struggler en Xtort zich aan de oefening geleend. De Delvers zagen het evenwel ...

lees meer...
NIEUWS 21/11/2020 : The Unquiet Grave 2020

Kent u de compilatiereeks “The Unquiet Grave” nog? Ooit vrij makkelijk in Europa verkrijgbaar maar tegenwoordig zijn producten van het Amerikaanse Cleopatra label hier bij ons zeer schaars, of omzeggens onvindbaar. Schande, want er verschijnen best nog wel leuke releases op het label. Cleopatra is ook het label van vermaarde boxen ...

lees meer...
NIEUWS 19/11/2020 : Bijbels zeemonster volgens Therion!

De trots van Zweden op het gebied van symphonic metal presenteert op 22 januari 2021 haar 17de studioalbum. U raadde het al, het gaat hier over Therion. Het nieuwe album zal ‘Leviathan’ heten, het zeemonster waarvan ook sprake in de Bijbel. Therion begon als death metal band anno 1991 met het album ‘Of Darkness …’. ...

lees meer...
NIEUWS 19/11/2020 : The Breath Of Life pakt uit met “Sparks Around Us”

The Breath Of Life, Belgisch langst meedraaiend gothic rock / heavenly voices groep zat niet stil tijdens de lockdown. Hun nieuwe album “Sparks Around Us” is een feit en dus kan de mooie stem van Isabelle Dekeyser met 11 nagelnieuwe nummers uw lockdown woonkamer weer met mooie muziekjes verfraaien. De cd is uit bij Wool E Discs ...

lees meer...
INTERVIEW : We Are Ooh People - Het was een bewuste keuze om in de schaduw te blijven en te sluimeren als een duister beest, groeiend en wachtend op de ideale biotoop om na lang broeden uit de krochten van de duisternis naar boven te kruipen.

Het zijn 5 Bruggelingen die eerder al een aantal EP’s hebben uitgebracht. En daarmee onder onze radar zijn gebleven . Een volwaardig album was nodig, en vooral de verpakking er rond, om nu wel onze aandacht te trekken. Met analoge synths en een traditioneel rock-instrumentarium hebben ze de outer space even ontvlucht om de mensheid ...

lees meer...
INTERVIEW : PSY'AVIAH & GNY - Uit teleurstellingen of crisissen borrelen soms creatieve ideeën op.

'The Earth Keeps Spinning, Without Being Noticed' is het resultaat van een merkwaardige samenwerking. GNY alias Gwenny Cooman maakt al sinds jaar en dag foto's van desolate steden en ingetogen natuur. Eerder dit jaar kon ze met haar werk exposeren onder de noemer 'Steden schuilen niet wanneer het regent'. Ze nodigde zowaar ...