casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.716 items

   

Blackhouse
Ignite Blackhouse Youth
Avant-Garde - Experimental - Industrial
01/08/2016 : Blackhouse - Ignite Blackhouse Youth
No EMB Blanc  No EMB Blanc
01/08/2016, Dimi Brands

Blackhouse is altijd een buitenbeentje geweest binnen de industrial scene. Met Brian Ladd als enige permanente lid verbijsterde Blackhouse bij oprichting in 1984 het industriële landschap door zich te verzetten tegen de libertijnse power electronics van genregenoten Whitehouse, door middel van Bijbel-geobsedeerde boodschappen. Een uiterst originele aanpak, want Blackhouse was de eerste band die industriële muziek voor de christelijke markt maakte. Anders dan andere flauwe christelijke popgroepjes, predikte Blackhouse het Heilige Woord boven rauwe beats en harsh electronics. Zelf ziet Blackhouse geen contradictie in hun kunstvorm, want naar eigen zeggen “is er geen oorlog heiliger dan de strijd voor de vrede.” Vaak bevindt Blackhouse zich dan ook al laverend over de fijne lijn tussen artistieke expressie en het vormen van een boodschap op een manier die zou kunnen aanvaard worden binnen de brede christelijke gemeenschap. Denk bijvoorbeeld maar aan de cover van album We Will Fight Back! (1988) dat een gekruisigd konijn toont, met de bedoeling de ware betekenis van Pasen bloot te leggen.

Het zal niemand verbazen dat het geluid dat Blackhouse aanbood ver buiten de normen van christelijke muziek was, en live optredens stuitte indertijd op verzet van zowel de rechtse christelijke- als van neo-nazi jeugdorganisaties. Wat de neo-nazi’s vooral tegen de borst stuitte was de religieuze inhoud die ongebruikelijk was in een genre dat vooral bekend stond om het omhelzen van negatieve thema’s zoals nihilisme, pornografie, sadomasochisme en drugs; terwijl de christenen vooral afkerig stonden tegenover de stijl die Blackhouse hanteerde, opnieuw vanwege de associatie met negatieve elementen uit de samenleving. Blackhouse besloot uiteindelijk de anonimiteit van de underground op te zoeken, en zich te concentreren op produceren, in plaats van te touren.

De muziek van Blackhouse evolueerde mee, maar bleef zich situeren op het snijvlak van creativiteit en experimentele avant garde muziek.

In de periode tussen 2000 en 2015 was het behoorlijk stil rond dit legendarische industrial project, buiten enkele releases met onuitgegeven, vaak nog onafgewerkt materiaal, die toch nog even het waakvlammetje der aandacht brandende wilden houden. 30 jaar na oprichting van de band vond de organisatie van het Wave Gotik Treffen te Leipzig het een goede aangelegenheid om Ladd nog eens een podium aan te bieden. Aanwezigen spraken van een absoluut hoogtepunt van het festival, en het goede nieuws is dat ook dit concert onlangs op CD is verschenen. (aan een review mag u zich zeer spoedig verwachten!).

Tevens was er ook gloednieuw werk van Blackhouse, de LP (doorzichtig vinyl) Ignite Blackhouse Youth die hier mooi voor onze neus ligt te blinken. Legendarische bands die na jaren stilte nog eens de neus aan het venster steken, het levert vaak allerminst memorabel materiaal op. Gelukkig is dit niet het geval bij Blackhouse. Power electronics vormen niet langer het hoofdingrediënt van hun sound, sporadisch is het nog wel aanwezig, maar Ignite Blackhouse Youth laat over de ganse lijn een mooie evolutie horen: er mag al eens gas terug genomen worden, zo bewijzen nummers als ‘6 Million Hollywood Blockbusters’ en ‘Dimples’, alwaar de geesten van Mark E. Smith en Nick Cave in een experimentele bui haast in te herkennen zijn. Het je m’en foutisme van de eerste gecombineerd met de bezetenheid van de tweede, zoiets bedoelen we daarmee. Maar de verrassing van de plaat is de samenwerking met rapper Craig G (wiens hardcore-raps een mijlpaal in de geschiedenis van rap vormden, die onder andere Wu-Tang Clan inspireerde), hij voorziet de nummers ‘Heaven’s Devils’, ‘Ignite Blackhouse Youth’ en ‘The Blame Game’ (waarin we weten wie we de schuld moeten geven voor Lady GaGa, Justin Bieber en Gangnam Style... er mag al eens gelachen worden) van een vocaal spervuur, een combinatie die zeer goed samengaat met de experimentele industrialklanken die Ladd uit zijn machines tovert. Het titelnummer zet hierbij nog eens stevig de slijpschijf op het vinyl, toch nog steeds de manier waarop we Blackhouse het liefst lusten. Het zalvende doch tevens bevreemdende ‘All Around Us’ vormt een rustpunt, een afsluiter die de gemoederen, die bij bepaalde nummers toch weer eventjes aangewakkerd werden, weet te bedaren.

Blackhouse

Dimi Brands
01/08/2016

HomeContactSitemap
Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 06/04/2021 : La Merde lost eerste teaser voor nieuwe album La Vie en Noir.

In Gent worden terug de degens gekruist... wie een beetje op de hoogte is van groepen en de symbolen die ze gebruiken weet dat we het dan hebben over La Merde, het duo dat er aardig in slaagt om de neofolk-vlam in eigen land brandende te houden. Dit resulteerde reeds in 3 zeer goed ontvangen cassettes die ze in eigen beheer uitbrachten. ...

lees meer...
NIEUWS 01/04/2021 : Corona treft Leichtmatrose ...

Andreas Stitz, de anders zo energierijke zanger van het Duitse folk/chanson gezelschap Leichtmatrose heeft zijn gevecht met corona goed doorstaan. Dat het een diepe indruk op hem heeft nagelaten, bewijst deze videoboodschap . Hier bij Dark Entries wensen we hem alvast een verder spoedig herstel toe. Leichtmatrose

lees meer...
NIEUWS 29/03/2021 : Digitale rereleases voor cult act Ghosting

Bij Dark Dimensions verschijnen twee cult albums opnieuw: “Romantic Death”(1993) en “Lips Like Red”(1995) van de Duitse gothic cult formatie Ghosting. Ghosting was een groep rond frontman Sascha Tayefeh die in 1989 te Koblenz werd opgericht. Ook bij ons surfte de groep mee op de hernieuwde belangstelling in het gothic ...

lees meer...
NIEUWS 29/03/2021 : Nieuwe digitale ep voor You Life On Hold

Your Life On Hold verwacht een hete zomer maar wil tot het zover is het vuur brandende houden. Dat doen John Wolf en de zijnen met een nieuwe digitale ep "Imprisoned" die komende vrijdag, 2 april, op alle gangbare digitale platformen staat te verschijnen. 1 April was een beetje lullig geweest, vandaar. Op de ep “Imprisoned” ...

lees meer...
NIEUWS 25/03/2021 : Gönül Yarası: Liana met pijn in het hart.

Liana, oftewel de samensmelting tussen de zussen Lia en Lena wisten met hun vorige singles het hart van Dark Entries reeds te beroeren. Met hun Turks/Armeense roots die ze niet schromen om in hun elektronische, dromerige muziek te verwerken, mikken ze met hun nieuwste single weer, en deze keer ook vrij letterlijk, richting de hartstreek. ‘Gönül ...

lees meer...
INTERVIEW : THE IMAGINARY SUITCASE - Het grootste deel van mijn leven heb ik me gedragen zoals ik dacht dat ze wilden dat ik me gedroeg. En dat is oplichterij.

The Imaginary Suitcase – het soloproject van Laurent Leemans – heeft weer een nieuw epos uitgebracht: ‘The gods gave you victory today only to make your final defeat more bitter’. Dat is een hele mond vol en ook een heel pessimistisch citaat (van een Romeinse veldheer na een verloren veldslag tegen de Kelten), twee ...