casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.357 items

   

Blackhouse
25th Years Anniversary + Hope...
Industrial - Noise
11/07/2011 : Blackhouse - 25th Years Anniversary + Hope...
M-tronic  M-tronic
11/07/2011, Henk Vereecken

Het is alweer van 1984 geleden dat Blackhouse werd opgericht, een ‘christelijk’ industrial noise project. Jawel het bestaat! Het project van Brian Ladd (uit Salt Lake City, Utah, VS) predikt het woord van God over de verdorven klanken van rauwe beats en harsh electro. En Blackhouse kon daarvoor op heel wat onbegrip rekenen. Concerten werden verstoord door zowel neonazi’s als christelijke fundamentalisten. Blackhouse werden daardoor gedwongen om underground te gaan en zich te focussen op het uitbrengen van muziek eerder dan op de gecontesteerde live performances. De band was dan wel christelijk, maar schuwde duidelijk de controverse niet. Zo stond op de hoes van “We Will Fight Back” een gekruisigde haas. Volgens Blackhouse om de ware mening van Pasen duidelijk te maken… Zelf ziet Brian Ladd geen contradictie in zijn kunst want: ‘There is no war more holy than the fight for peace.’

En nu bestaat Blackhouse dus 25 jaar en dat moet gevierd worden met een soort tribute album, “25th Years Anniversary” (25 tracks/71 minuten), met allerlei remixes afgewisseld met spoken word. De artiesten die aan dit “25 Years Anniversary” tribuut meewerkten zijn PBK, Le Syndicat (de bekendste naam onder dit overwegend obscure clubje), Pacific 231, Scott Gibbons, 1979, Schlafengarten, GX Jupitter-Larsen, Turner, Orphx, Brume en Hypnoskull (nog een bekende naam en wel uit België). Patrick Stevens van Hypnoskull stond trouwens garant voor editing, mixing en productie van dit schijfje.

Blackhouse zelf mag openen met “Totally Gone (blues version)” dat zijn naam inderdaad waarmaakt met een soort bluesversie van de Blackhouse ‘hit’ (nou ja…), maar wel een die bluespuristen de gordijnen zou injagen. Hypnoskull tekende trouwens voor een remix van hetzelfde nummer. In totaal staan er 12 muzikale bijdragen op het album. “Das Schwarze Haus” (de bijdrage van 1979, wie?) is een erg minimalistische ritmische industrial stamper die wel lijkt weggelopen uit het oeuvre van Sonar of Esplendor Geometrico. Ook de bijdrage met Schlafengarten (wie?) is erg goed. “Reborn Barrier Volts” skriept en piept dat het een lieve lust is. “Sex Sex Sex” door GX Jupitter-Larsen (wie?) is een pure noise track. Ander materiaal brengt dan weer namen in herinnering als SPK of Severed Heads, “Whispers Of Love” van Orphx bijvoorbeeld. “Millennium” van Turner neigt zelfs naar regelrechte krautrock. De bijdrage van Brume (“5 Minutes Before I Die”) is een boeiende brok industrial met metaalpercussie en ambientstukken.

Nadeel is dat de veelheid aan spoken word intermezzo’s de vaart uit het album haalt. Deze spoken word stukken (voor het overgrote deel interviewfragmenten met Brian Ladd waaronder nogal wat christelijk geleuter, maar bijvoorbeeld ook stukken toespraak van Obama en diens mede- en tegenstanders, ‘verjaardagswensen’ voor Blackhouse etc.) zijn best interessant bij een eerste luisterbeurt, maar na een paar keer zijn ze dat natuurlijk al lang niet meer. Wat overblijft is een nogal fragmentarisch en allerminst consistent album. Maar goed, het was dan ook een speciaal concept naar aanleiding van 25 jaar Blackhouse en er zitten best heel goede bijdragen tussen.

Een stuk sterker en ook interessanter vind ik eigenlijk het tweede schijfje dat hierbij zit en dat een heruitgave is van “Hope…”, het klassieke eerste Blackhouse album uit 1985, dat eigenlijk een compilatie was van de cassette-albums “Hope Like A Candle” en “Pro-Life” uit 1984. Verwacht overwegend ritmische industrial (“What Do You Know About Me” is voor mij de topper) en meestal schreeuwerige en vervormde vocals afgewisseld met elektronische geluidsstormen. Tracks vol gekriep, gepiep en gekraak dus.

Dit is het soort old school industrial waar ik wild van word, indertijd opgenomen met zeer primitief materiaal, een stereo cassette recorder, een koppel mini 4 in/1 out mixers, een fuzztone, een drumbox, een synthesizertje, een paar microfoons en een radio, niet meer dan dat. En daarmee nam Brian Ladd dus zijn tracks op, in real time, live en volledig geïmproviseerd, buiten een paar teksten die vooraf werden geschreven. Geen overdubs, geen multitracking. Gedurfd en geniaal simpel.

Wat indertijd erg speciaal was aan dit vinyl album, was de lock groove op het einde met de ‘Blackhouse Hum’. Deze ‘Blackhouse Hum’ was simpelweg een split stereo opname met het geluid van Brian Ladd’s koelkast in het ene kanaal en het geluid van zijn gaskachel in het andere. Brian Ladd recycleerde deze ‘Blackhouse Hum’ en gebruikte hem op bijna elk Blackhouse album en elke Blackhouse cd die sindsdien uitkwam.

Maar op het originele “Hope…” album zat de ‘Blackhouse Hum’ dus gevangen in een lock groove. “30 Seconds To Infinity” heette de track die je hoorde terwijl de naald zich op het einde van de plaat naar het gat in het midden bewoog voor hij afsprong. Tenminste bij een automatische platenspeler, want bij een manuele platenspeler bleef de ‘hum’ dus ‘eeuwig’ duren. Nou ja, tot je hem uiteindelijk beu werd en de naald van de LP haalde.

Enkel mensen met een manuele platenspeler konden dus ‘genieten’ van de ‘eeuwigdurende’ ‘blackhouse hum’. Erg spijtig voor de anderen, volgens Brian Ladd, ‘want de hum heeft na een tijd een hypnotisch effect en is zelfs in staat om de hersengolven te wijzigen’. Ja, we zouden het haast gaan geloven...

Echt origineel was deze techniek trouwens al lang niet meer, want onder meer The Beatles (“Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band”) en The Who (“The Who Sell Out”) deden het hem reeds voor in 1967, maar goed...

In elk geval: op deze cd heruitgave van “Hope…” (13 tracks, 66 minuten) kan eenieder nu dus genieten van het hypnotische effect van deze fameuze ‘Blackhouse Hum’. Op de voorlaatste track “30 Seconds To” horen we 30 seconden lang de hum van de vinylplaat en na 30 seconden horen we zelfs de naald afspringen. De laatste track “30 Minutes” is dus effectief 30 minuten lang de hum zoals men die kon ervaren op een manuele platenspeler (het klinkt als gezoem gecombineerd met de ‘krak’ van een plaat die blijft hangen) en ja, het heeft wel iets…

Wat de punten betreft: een 7 voor het eerste remix/tribute schijfje en een 9 voor de heruitgave van “Hope...” maakt gemiddeld een 8.

http://www.sonic.net/~blackho

Henk Vereecken
11/07/2011

Volgende besprekingen
Effter - Bilateral 602
Riverside - Memories In My Head
Flint Glass & Polarlicht 4.1/Transistor - Zoran's Equation
EyesShutTight - Fairground Zero
Mick Harvey - Sketches From The Book Of The Dead
Mnemonic - Hörsinn
Stiff Valentine - America Bleeding
Contemporary Noise Sextet - Ghostwriter's Joke
Verzamelaar - Darkness Before Dawn vol 3
Slew52 - Catalog

Andere besprekingen van BLACKHOUSE
Blackhouse - One Man’s collection 1984 - 1989
Blackhouse - Live In Leipzig 05.25.15
Blackhouse - Ignite Blackhouse Youth

In dezelfde genre-combinatie: INDUSTRIAL ; NOISE
Geistform - Transistor Music
Corazzata Valdemone vs. Fukte - Manipulations
Folkstorm - Archive Series 5 - The Culturecide Campaigns
13th Monkey - Return of the Monkey
Ke/Hil - Hellstation
Nullvektor - I Walk Alone
Melmac - Le Désert Avance
Schachtanlage Gegenort - Denise Ritter - Aufgelassen
Dexy Corp_ - Uchronopolis
Objekt/Urian - Agitation

In hetzelfde genre: INDUSTRIAL
Noisuf-X - Dead End District
Vigilante - The New Resistance (Featuring John Bechdel)
Francisco Lopez & Novi_Sad - Titans
Surgyn - Vanity
Silver Lady - Inclus Concentré De Génie Avec Morceaux Dedans
23 Trublion 23 - Chants Et Danses Au Temps De Graffen Walder
The Cutmen - Seconds Out
Stendeck - Scintilla
Weena Morloch - Amok
Le Testament De La Lumière - Echoes Out Of Time

In hetzelfde genre: NOISE
Dim Arcana - Ars Populi
Various Artists - Archipel Electronique Vol.1
Controlled Bleeding - Odes To Bubbler
Mika Vaino - Life (...It Eats You Up)
Bettina Köster - Queen Of Noise
Infinite Light Ltd. - Infinite Light Ltd.
Merzbow - Marmo
Labasheeda - The Twilight State
Knurl - Halometh
Trumpets of Death - Teeth + Teeth = Teeths

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 24/09/2020 : Euphemia Rise zegt bij debuut reeds vaarwel.

Bent u van mening dat er binnen de hedendaagse alternatieve rock te veel op veilig gespeeld wordt en zodoende vooral risico’s vermeden worden? Dan staat u qua denken op één lijn met Wim Lankriet, die we via zijn project Syrenomelia reeds aan u voorstelden. Om zich nog meer te bevrijden van de door de muziekindustrie opgelegde ...

lees meer...
NIEUWS 23/09/2020 : Rosetta Stone met nieuw album en box!

Het kan niet op. Als trouwe lezer merkte u allicht reeds dat Dark Entries (en ik niet in het minst) een hart heeft voor gothic rock. Zo verscheen nog maar pas het leuke nieuws dat het Amerikaanse The Wake uitpakt met een nieuw album en nu mag ik ook zeggen dat hun Britse evenknie Rosetta Stone in 2020 hetzelfde doet. Waar het album “Seems ...

lees meer...
NIEUWS 23/09/2020 : Van Post Mortem tot Somnus

Na vele positieve reacties op ‘Post Mortem’ (2018) en vele memorabele optredens met onder andere Wiegedood, Wolvennest, en Marche Funèbre wil Splendidula graag een nieuw teken van leven tonen. Deze Belgische atmospheric doom metal band zal begin 2021 een nieuwe plaat uitgeven, getiteld ‘Somnus’ en dit via het ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
FOTO'S : Star-Industry - @ Liège New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Dear Deer - @ Liège New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Larva - @ Liège New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 18/09/2020 : Gothic rockers der lage landen verenigt u! The Wake komt met nieuw album “Perfumes And Fripperies”

Liefhebbers en liefhebsters van gothic rock opgelet! Het Amerikaanse The Wake (opgericht in 1986 in Columbus USA), één van de meest onderschatte old school gothic rock bands van de tweede golf, pakt tegen Halloween uit met een nagelnieuw album, “Perfumes And Fripperies” waarvan het nummer “Hammer Hall” ...

lees meer...
NIEUWS 18/09/2020 : Dead Can Dance op tournee, twee data in Antwerpen

Dead Can Dance kan er prat op gaan zowat op zijn eentje de neoklassieke variant op darkwave te hebben uitgevonden. Ze zijn de onbetwiste pioniers in het genre, die intussen veel navolging heeft gekregen. Lisa Gerrard en Brendan Perry hebben in 2019 een zeer succesvolle tournee gemaakt na de uitgave van 'Dionysus', en ze willen dat ...

lees meer...
INTERVIEW : HUGS OF THE SKY (finalist Humo's Rock Rally 2020) - Na wat research staan we nog harder te popelen om Andrew Eldritch te ontmoeten.

Na het horen van hun laatste album Virtual Lullaby Circus tipten we hen reeds als favorieten in de momenteel lopende Humo’s Rock Rally. En zie, we hadden het maar weer eens bij het rechte eind: kwaliteit komt altijd bovendrijven en bijgevolg stootte het Limburgse Hugs Of The Sky door tot de finale van dit prestigieuze concours. Even ...

lees meer...
INTERVIEW : RAYA SCHADUWJAAGSTER - Ik ben echt een dummie als het aankomt op mediteren en ademen.

Onlangs, tijdens volle maan, volgend op Lugghnasadh bracht Sven Visterin (Ernst H. Störzhendr/The Horny Hour (Radio Centraal)) in samenwerking met Sombre Soniks de compilatie The Central Throne uit. Het is een album dat gaat over hartcoherentie. Bij een album dat ademhalingsoefeningen moet begeleiden denken wij spontaan aan het soort ...