casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.561 items

   

Blackhouse
25th Years Anniversary + Hope...
Industrial - Noise
11/07/2011 : Blackhouse - 25th Years Anniversary + Hope...
M-tronic  M-tronic
11/07/2011, Henk Vereecken

Het is alweer van 1984 geleden dat Blackhouse werd opgericht, een ‘christelijk’ industrial noise project. Jawel het bestaat! Het project van Brian Ladd (uit Salt Lake City, Utah, VS) predikt het woord van God over de verdorven klanken van rauwe beats en harsh electro. En Blackhouse kon daarvoor op heel wat onbegrip rekenen. Concerten werden verstoord door zowel neonazi’s als christelijke fundamentalisten. Blackhouse werden daardoor gedwongen om underground te gaan en zich te focussen op het uitbrengen van muziek eerder dan op de gecontesteerde live performances. De band was dan wel christelijk, maar schuwde duidelijk de controverse niet. Zo stond op de hoes van “We Will Fight Back” een gekruisigde haas. Volgens Blackhouse om de ware mening van Pasen duidelijk te maken… Zelf ziet Brian Ladd geen contradictie in zijn kunst want: ‘There is no war more holy than the fight for peace.’

En nu bestaat Blackhouse dus 25 jaar en dat moet gevierd worden met een soort tribute album, “25th Years Anniversary” (25 tracks/71 minuten), met allerlei remixes afgewisseld met spoken word. De artiesten die aan dit “25 Years Anniversary” tribuut meewerkten zijn PBK, Le Syndicat (de bekendste naam onder dit overwegend obscure clubje), Pacific 231, Scott Gibbons, 1979, Schlafengarten, GX Jupitter-Larsen, Turner, Orphx, Brume en Hypnoskull (nog een bekende naam en wel uit België). Patrick Stevens van Hypnoskull stond trouwens garant voor editing, mixing en productie van dit schijfje.

Blackhouse zelf mag openen met “Totally Gone (blues version)” dat zijn naam inderdaad waarmaakt met een soort bluesversie van de Blackhouse ‘hit’ (nou ja…), maar wel een die bluespuristen de gordijnen zou injagen. Hypnoskull tekende trouwens voor een remix van hetzelfde nummer. In totaal staan er 12 muzikale bijdragen op het album. “Das Schwarze Haus” (de bijdrage van 1979, wie?) is een erg minimalistische ritmische industrial stamper die wel lijkt weggelopen uit het oeuvre van Sonar of Esplendor Geometrico. Ook de bijdrage met Schlafengarten (wie?) is erg goed. “Reborn Barrier Volts” skriept en piept dat het een lieve lust is. “Sex Sex Sex” door GX Jupitter-Larsen (wie?) is een pure noise track. Ander materiaal brengt dan weer namen in herinnering als SPK of Severed Heads, “Whispers Of Love” van Orphx bijvoorbeeld. “Millennium” van Turner neigt zelfs naar regelrechte krautrock. De bijdrage van Brume (“5 Minutes Before I Die”) is een boeiende brok industrial met metaalpercussie en ambientstukken.

Nadeel is dat de veelheid aan spoken word intermezzo’s de vaart uit het album haalt. Deze spoken word stukken (voor het overgrote deel interviewfragmenten met Brian Ladd waaronder nogal wat christelijk geleuter, maar bijvoorbeeld ook stukken toespraak van Obama en diens mede- en tegenstanders, ‘verjaardagswensen’ voor Blackhouse etc.) zijn best interessant bij een eerste luisterbeurt, maar na een paar keer zijn ze dat natuurlijk al lang niet meer. Wat overblijft is een nogal fragmentarisch en allerminst consistent album. Maar goed, het was dan ook een speciaal concept naar aanleiding van 25 jaar Blackhouse en er zitten best heel goede bijdragen tussen.

Een stuk sterker en ook interessanter vind ik eigenlijk het tweede schijfje dat hierbij zit en dat een heruitgave is van “Hope…”, het klassieke eerste Blackhouse album uit 1985, dat eigenlijk een compilatie was van de cassette-albums “Hope Like A Candle” en “Pro-Life” uit 1984. Verwacht overwegend ritmische industrial (“What Do You Know About Me” is voor mij de topper) en meestal schreeuwerige en vervormde vocals afgewisseld met elektronische geluidsstormen. Tracks vol gekriep, gepiep en gekraak dus.

Dit is het soort old school industrial waar ik wild van word, indertijd opgenomen met zeer primitief materiaal, een stereo cassette recorder, een koppel mini 4 in/1 out mixers, een fuzztone, een drumbox, een synthesizertje, een paar microfoons en een radio, niet meer dan dat. En daarmee nam Brian Ladd dus zijn tracks op, in real time, live en volledig geïmproviseerd, buiten een paar teksten die vooraf werden geschreven. Geen overdubs, geen multitracking. Gedurfd en geniaal simpel.

Wat indertijd erg speciaal was aan dit vinyl album, was de lock groove op het einde met de ‘Blackhouse Hum’. Deze ‘Blackhouse Hum’ was simpelweg een split stereo opname met het geluid van Brian Ladd’s koelkast in het ene kanaal en het geluid van zijn gaskachel in het andere. Brian Ladd recycleerde deze ‘Blackhouse Hum’ en gebruikte hem op bijna elk Blackhouse album en elke Blackhouse cd die sindsdien uitkwam.

Maar op het originele “Hope…” album zat de ‘Blackhouse Hum’ dus gevangen in een lock groove. “30 Seconds To Infinity” heette de track die je hoorde terwijl de naald zich op het einde van de plaat naar het gat in het midden bewoog voor hij afsprong. Tenminste bij een automatische platenspeler, want bij een manuele platenspeler bleef de ‘hum’ dus ‘eeuwig’ duren. Nou ja, tot je hem uiteindelijk beu werd en de naald van de LP haalde.

Enkel mensen met een manuele platenspeler konden dus ‘genieten’ van de ‘eeuwigdurende’ ‘blackhouse hum’. Erg spijtig voor de anderen, volgens Brian Ladd, ‘want de hum heeft na een tijd een hypnotisch effect en is zelfs in staat om de hersengolven te wijzigen’. Ja, we zouden het haast gaan geloven...

Echt origineel was deze techniek trouwens al lang niet meer, want onder meer The Beatles (“Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band”) en The Who (“The Who Sell Out”) deden het hem reeds voor in 1967, maar goed...

In elk geval: op deze cd heruitgave van “Hope…” (13 tracks, 66 minuten) kan eenieder nu dus genieten van het hypnotische effect van deze fameuze ‘Blackhouse Hum’. Op de voorlaatste track “30 Seconds To” horen we 30 seconden lang de hum van de vinylplaat en na 30 seconden horen we zelfs de naald afspringen. De laatste track “30 Minutes” is dus effectief 30 minuten lang de hum zoals men die kon ervaren op een manuele platenspeler (het klinkt als gezoem gecombineerd met de ‘krak’ van een plaat die blijft hangen) en ja, het heeft wel iets…

Wat de punten betreft: een 7 voor het eerste remix/tribute schijfje en een 9 voor de heruitgave van “Hope...” maakt gemiddeld een 8.

http://www.sonic.net/~blackho

Henk Vereecken
11/07/2011

Volgende besprekingen
Effter - Bilateral 602
Riverside - Memories In My Head
Flint Glass & Polarlicht 4.1/Transistor - Zoran's Equation
EyesShutTight - Fairground Zero
Mick Harvey - Sketches From The Book Of The Dead
Mnemonic - Hörsinn
Stiff Valentine - America Bleeding
Contemporary Noise Sextet - Ghostwriter's Joke
Verzamelaar - Darkness Before Dawn vol 3
Slew52 - Catalog

Andere besprekingen van BLACKHOUSE
Blackhouse - One Man’s collection 1984 - 1989
Blackhouse - Live In Leipzig 05.25.15
Blackhouse - Ignite Blackhouse Youth

In dezelfde genre-combinatie: INDUSTRIAL ; NOISE
Geistform - Transistor Music
Corazzata Valdemone vs. Fukte - Manipulations
Folkstorm - Archive Series 5 - The Culturecide Campaigns
13th Monkey - Return of the Monkey
Ke/Hil - Hellstation
Nullvektor - I Walk Alone
Melmac - Le Désert Avance
Schachtanlage Gegenort - Denise Ritter - Aufgelassen
Dexy Corp_ - Uchronopolis
Objekt/Urian - Agitation

In hetzelfde genre: INDUSTRIAL
Noisuf-X - Dead End District
Vigilante - The New Resistance (Featuring John Bechdel)
Francisco Lopez & Novi_Sad - Titans
Surgyn - Vanity
Silver Lady - Inclus Concentré De Génie Avec Morceaux Dedans
23 Trublion 23 - Chants Et Danses Au Temps De Graffen Walder
The Cutmen - Seconds Out
Stendeck - Scintilla
Weena Morloch - Amok
Le Testament De La Lumičre - Echoes Out Of Time

In hetzelfde genre: NOISE
Dim Arcana - Ars Populi
Various Artists - Archipel Electronique Vol.1
Controlled Bleeding - Odes To Bubbler
Mika Vaino - Life (...It Eats You Up)
Bettina Köster - Queen Of Noise
Infinite Light Ltd. - Infinite Light Ltd.
Merzbow - Marmo
Labasheeda - The Twilight State
Knurl - Halometh
Trumpets of Death - Teeth + Teeth = Teeths

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 19/01/2021 : Ground Nero: In The Blood

Hij is er gekomen. De nieuwe single van Ground Nero werd gisteren voorgesteld op het radioprogramma De dag des oordeels en werd daarna promt ook op YouTube gedeeld. Het is even wennen aan de stem van de nieuwe zanger, want de single is ook het eerste nummer dat uitkomt sinds Gwijde Wampers de groep verlaten heeft en vervangen werd door een ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2021 : Nieuwe single van Ground Nero met nieuwe zanger

Ground Nero heeft zich met hun vorige plaat 'Divergence' tot de top van de Belgische gothic rock verheven. Twee jaar later staat er een nieuwe plaat in de steigers. De eerste single uit de nieuwe plaat, die vooralsnog in een dichte waas van geheimzinnigheid omhuld is, wordt maandagavond op het radioprogramma De dag des oordeels voorgesteld. Het ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2021 : Xtort ziet alles zwart

Hopelijk bent u al vertrouwd met Xtort, het Nederlandse industrialproject van Piet Snijders. Xtort is onder meer de drijvende kracht achter Wave Invasion, een organisatie die verschillende groepen uit de Nederlandse en Belgische wave scene promoot. Wel, die Xtort heeft nu een nieuwe single: 'Zwart'. Xtort had tot nu toe al liedjes ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2021 : 32 Ohm maakt nummer over Dunkirk Beach

Blijven we nog even bij Wave Invasion. Een andere groep uit de Wave Invasion-stal is 32 Ohm. 32 Ohm, dat is die groep Nederlanders die hun muziek 'Meuse-Rhine Delta Wave' noemen. Al sinds 1992 maken ze aangename new wave, en ze deinzen er niet voor terug ernstige onderwerpen aan te snijden in hun nummers. In hun nieuwe single 'Dunkirk ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
INTERVIEW : LUC WAEGEMAN - Passie en bezieling, daar draait het om.

De verrassende (en toch ook weer niet) nummer 1 in mijn eindejaarslijstje: de Limburgers van Kregel! Een interview met hen kon je hier reeds lezen, daarom leek het ons het ideale moment om eens een babbeltje te slaan met hun werkgever. Wagonmaniac Music bracht namelijk naast de 4 Kregel EP’s nog tal van sterk materiaal uit, en dit in ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...