casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.526 items

   

Blackhouse
25th Years Anniversary + Hope...
Industrial - Noise
11/07/2011 : Blackhouse - 25th Years Anniversary + Hope...
M-tronic  M-tronic
11/07/2011, Henk Vereecken

Het is alweer van 1984 geleden dat Blackhouse werd opgericht, een ‘christelijk’ industrial noise project. Jawel het bestaat! Het project van Brian Ladd (uit Salt Lake City, Utah, VS) predikt het woord van God over de verdorven klanken van rauwe beats en harsh electro. En Blackhouse kon daarvoor op heel wat onbegrip rekenen. Concerten werden verstoord door zowel neonazi’s als christelijke fundamentalisten. Blackhouse werden daardoor gedwongen om underground te gaan en zich te focussen op het uitbrengen van muziek eerder dan op de gecontesteerde live performances. De band was dan wel christelijk, maar schuwde duidelijk de controverse niet. Zo stond op de hoes van “We Will Fight Back” een gekruisigde haas. Volgens Blackhouse om de ware mening van Pasen duidelijk te maken… Zelf ziet Brian Ladd geen contradictie in zijn kunst want: ‘There is no war more holy than the fight for peace.’

En nu bestaat Blackhouse dus 25 jaar en dat moet gevierd worden met een soort tribute album, “25th Years Anniversary” (25 tracks/71 minuten), met allerlei remixes afgewisseld met spoken word. De artiesten die aan dit “25 Years Anniversary” tribuut meewerkten zijn PBK, Le Syndicat (de bekendste naam onder dit overwegend obscure clubje), Pacific 231, Scott Gibbons, 1979, Schlafengarten, GX Jupitter-Larsen, Turner, Orphx, Brume en Hypnoskull (nog een bekende naam en wel uit België). Patrick Stevens van Hypnoskull stond trouwens garant voor editing, mixing en productie van dit schijfje.

Blackhouse zelf mag openen met “Totally Gone (blues version)” dat zijn naam inderdaad waarmaakt met een soort bluesversie van de Blackhouse ‘hit’ (nou ja…), maar wel een die bluespuristen de gordijnen zou injagen. Hypnoskull tekende trouwens voor een remix van hetzelfde nummer. In totaal staan er 12 muzikale bijdragen op het album. “Das Schwarze Haus” (de bijdrage van 1979, wie?) is een erg minimalistische ritmische industrial stamper die wel lijkt weggelopen uit het oeuvre van Sonar of Esplendor Geometrico. Ook de bijdrage met Schlafengarten (wie?) is erg goed. “Reborn Barrier Volts” skriept en piept dat het een lieve lust is. “Sex Sex Sex” door GX Jupitter-Larsen (wie?) is een pure noise track. Ander materiaal brengt dan weer namen in herinnering als SPK of Severed Heads, “Whispers Of Love” van Orphx bijvoorbeeld. “Millennium” van Turner neigt zelfs naar regelrechte krautrock. De bijdrage van Brume (“5 Minutes Before I Die”) is een boeiende brok industrial met metaalpercussie en ambientstukken.

Nadeel is dat de veelheid aan spoken word intermezzo’s de vaart uit het album haalt. Deze spoken word stukken (voor het overgrote deel interviewfragmenten met Brian Ladd waaronder nogal wat christelijk geleuter, maar bijvoorbeeld ook stukken toespraak van Obama en diens mede- en tegenstanders, ‘verjaardagswensen’ voor Blackhouse etc.) zijn best interessant bij een eerste luisterbeurt, maar na een paar keer zijn ze dat natuurlijk al lang niet meer. Wat overblijft is een nogal fragmentarisch en allerminst consistent album. Maar goed, het was dan ook een speciaal concept naar aanleiding van 25 jaar Blackhouse en er zitten best heel goede bijdragen tussen.

Een stuk sterker en ook interessanter vind ik eigenlijk het tweede schijfje dat hierbij zit en dat een heruitgave is van “Hope…”, het klassieke eerste Blackhouse album uit 1985, dat eigenlijk een compilatie was van de cassette-albums “Hope Like A Candle” en “Pro-Life” uit 1984. Verwacht overwegend ritmische industrial (“What Do You Know About Me” is voor mij de topper) en meestal schreeuwerige en vervormde vocals afgewisseld met elektronische geluidsstormen. Tracks vol gekriep, gepiep en gekraak dus.

Dit is het soort old school industrial waar ik wild van word, indertijd opgenomen met zeer primitief materiaal, een stereo cassette recorder, een koppel mini 4 in/1 out mixers, een fuzztone, een drumbox, een synthesizertje, een paar microfoons en een radio, niet meer dan dat. En daarmee nam Brian Ladd dus zijn tracks op, in real time, live en volledig geïmproviseerd, buiten een paar teksten die vooraf werden geschreven. Geen overdubs, geen multitracking. Gedurfd en geniaal simpel.

Wat indertijd erg speciaal was aan dit vinyl album, was de lock groove op het einde met de ‘Blackhouse Hum’. Deze ‘Blackhouse Hum’ was simpelweg een split stereo opname met het geluid van Brian Ladd’s koelkast in het ene kanaal en het geluid van zijn gaskachel in het andere. Brian Ladd recycleerde deze ‘Blackhouse Hum’ en gebruikte hem op bijna elk Blackhouse album en elke Blackhouse cd die sindsdien uitkwam.

Maar op het originele “Hope…” album zat de ‘Blackhouse Hum’ dus gevangen in een lock groove. “30 Seconds To Infinity” heette de track die je hoorde terwijl de naald zich op het einde van de plaat naar het gat in het midden bewoog voor hij afsprong. Tenminste bij een automatische platenspeler, want bij een manuele platenspeler bleef de ‘hum’ dus ‘eeuwig’ duren. Nou ja, tot je hem uiteindelijk beu werd en de naald van de LP haalde.

Enkel mensen met een manuele platenspeler konden dus ‘genieten’ van de ‘eeuwigdurende’ ‘blackhouse hum’. Erg spijtig voor de anderen, volgens Brian Ladd, ‘want de hum heeft na een tijd een hypnotisch effect en is zelfs in staat om de hersengolven te wijzigen’. Ja, we zouden het haast gaan geloven...

Echt origineel was deze techniek trouwens al lang niet meer, want onder meer The Beatles (“Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band”) en The Who (“The Who Sell Out”) deden het hem reeds voor in 1967, maar goed...

In elk geval: op deze cd heruitgave van “Hope…” (13 tracks, 66 minuten) kan eenieder nu dus genieten van het hypnotische effect van deze fameuze ‘Blackhouse Hum’. Op de voorlaatste track “30 Seconds To” horen we 30 seconden lang de hum van de vinylplaat en na 30 seconden horen we zelfs de naald afspringen. De laatste track “30 Minutes” is dus effectief 30 minuten lang de hum zoals men die kon ervaren op een manuele platenspeler (het klinkt als gezoem gecombineerd met de ‘krak’ van een plaat die blijft hangen) en ja, het heeft wel iets…

Wat de punten betreft: een 7 voor het eerste remix/tribute schijfje en een 9 voor de heruitgave van “Hope...” maakt gemiddeld een 8.

http://www.sonic.net/~blackho

Henk Vereecken
11/07/2011

Volgende besprekingen
Effter - Bilateral 602
Riverside - Memories In My Head
Flint Glass & Polarlicht 4.1/Transistor - Zoran's Equation
EyesShutTight - Fairground Zero
Mick Harvey - Sketches From The Book Of The Dead
Mnemonic - Hörsinn
Stiff Valentine - America Bleeding
Contemporary Noise Sextet - Ghostwriter's Joke
Verzamelaar - Darkness Before Dawn vol 3
Slew52 - Catalog

Andere besprekingen van BLACKHOUSE
Blackhouse - Live In Leipzig 05.25.15
Blackhouse - Ignite Blackhouse Youth

In dezelfde genre-combinatie: INDUSTRIAL ; NOISE
Geistform - Transistor Music
Corazzata Valdemone vs. Fukte - Manipulations
Folkstorm - Archive Series 5 - The Culturecide Campaigns
13th Monkey - Return of the Monkey
Ke/Hil - Hellstation
Nullvektor - I Walk Alone
Melmac - Le Désert Avance
Schachtanlage Gegenort - Denise Ritter - Aufgelassen
Dexy Corp_ - Uchronopolis
Objekt/Urian - Agitation

In hetzelfde genre: INDUSTRIAL
Noisuf-X - Dead End District
Vigilante - The New Resistance (Featuring John Bechdel)
Francisco Lopez & Novi_Sad - Titans
Surgyn - Vanity
Silver Lady - Inclus Concentré De Génie Avec Morceaux Dedans
23 Trublion 23 - Chants Et Danses Au Temps De Graffen Walder
The Cutmen - Seconds Out
Stendeck - Scintilla
Weena Morloch - Amok
Le Testament De La Lumičre - Echoes Out Of Time

In hetzelfde genre: NOISE
Dim Arcana - Ars Populi
Various Artists - Archipel Electronique Vol.1
Controlled Bleeding - Odes To Bubbler
Mika Vaino - Life (...It Eats You Up)
Bettina Köster - Queen Of Noise
Infinite Light Ltd. - Infinite Light Ltd.
Merzbow - Marmo
Labasheeda - The Twilight State
Knurl - Halometh
Trumpets of Death - Teeth + Teeth = Teeths

HomeContactSitemap
Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CONCERT BESPREKING : BLACK EASTER -Dag 2 - Neem er een loopje mee.

Ondanks onze warme oproep om toch wat massaler op het appel te verschijnen, moesten we bij het betreden van de Zappa tot onze teleurstelling vaststellen dat deze in dovemansoren was gevallen. Een spijtige zaak, zowel voor de organisatie, maar in de eerste plaats voor de afwezigheden, die, getuige de klinkende namen die vandaag op de Black ...

lees meer...
NIEUWS 23/04/2019 : Gothic USA!

Hoor ik daar een klaagzang? Er wordt geen gothic (rock) meer gemaakt? Foei. Gelukkig is er nog Oskar Terramortis, tegenwoordig labelbaas van het post gothic label, die voor ons eventjes 45 jawel, 45 actuele Amerikaanse acts uit het genre (interpreteer dit ruim en donker) op een rijtje zet en dit zomaar eventjes via bandcamp gratis en legaal ...

lees meer...
FOTO'S : Goethes Erben - @ BLack Easter Antwerpen, 21/04/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Daemonia Nymphe - @ BLack Easter Antwerpen, 21/04/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Jo Quail - @ BLack Easter Antwerpen, 21/04/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : BLACK EASTER -Dag 1 - De fun, de hits.

Black Easter, in het verleden was het tweemaal het door ons erg gesmaakte muzikale paradepaardje van Dark Entries webmaster/mede Peek-A-Boo oprichter Ward de Prins. Ward overleed vorig jaar geheel onverwacht, en wat zou er mooier zijn qua eerbetoon aan deze prachtige persoon dan nog eens een keertje zijn festival te laten doorgaan ter zijner ...

lees meer...
NIEUWS 19/04/2019 : Pasen dit jaar garantie voor een ei-vol weekend.

Het zal u niet ontgaan zijn dat de Paashaas dit jaar heel wat evenementen in België rondgestrooid heeft. In uw zoektocht naar de lekkerste eitjes helpen we u graag een handje middels dit beknopte overzicht. (vrijdag 19 april) In JH De Wommel kan je dit weekend drie dagen lang genieten van het beste wat het minimal wave genre te ...

lees meer...
NIEUWS 19/04/2019 : Met Dark Entries gratis naar Nederland!

Het duurde een beetje langer dan voorzien, maar binnenkort zal de vernieuwde locatie van de Maastrichtse club de Muziekgieterij dan toch de deuren openen. Voor het allerlaatste evenement in de ‘oude’ Muziekgieterij slaat men aldaar de handen ineen met Linke Soto en EPM Music om met een affiche voor de dag te komen die de liefhebbers ...

lees meer...
NIEUWS 18/04/2019 : Angels of Liberty leeft nog een beetje ....

18 april 2017 verliet bezieler en zanger Voe Saint-Claire van Angels Of Liberty ons... Veel te vroeg. De groep deed mijn gothic rock minnend hart weer sneller bonzen met het fantastische debuut “Pinnacle Of The Draco” (2012), oorspronkelijk uit op het eigen Secret Sin label, dat bol stond van de klassiekers. Tenminste, in een rechtvaardige ...

lees meer...
INTERVIEW : EVI VINE - Er zijn wel een paar verhalen, maar mijn lippen zijn verzegeld… Misschien voor bij een biertje of zo…

Wie haar nog niet gespot had op Joy Division-tribute A Change of Speech… en haar eerste album …and so the morning comes gemist had, die kon Evi Vine in 2016 ontdekken op het Black Easter Festival in Antwerpen, waar ze haar tweede album Give Your Heart To The Hawks voor kwam stellen. Tijdens die editie speelden 2 artiesten het ...

lees meer...
NIEUWS 14/04/2019 : Gedonder in Kinky Star.

Onlangs mochten wij tot onze grote vreugde kennismaken met het nieuwe Belgische duo La Merde. Hun eerste cassette Dood En De Merde liet een verpletterende indruk achter bij uw recensent van dienst die niet toevallig hoog oploopt met The Moon Lay Hidden Beneath A Cloud en soortgelijke “wereld-serpenten”, net het straatje waarin ...

lees meer...
INTERVIEW : Trouwfe(e)st #3: ASHTORETH - Doordat er verschillende elementen in mijn muziek zitten weet ik mensen uit verschillende underground stromingen aan te spreken.

Als er een naam is binnen de Belgische underground waaraan je de laatste tijd onmogelijk ontsnappen kan, is het wel die van Ashtoreth. Hoewel Peter Verwimp nog maar enkele jaren onder deze noemer naam begon te maken in het dark ambient genre, wist hij zich al heel snel op te werken tot een naam om rekening mee te houden. Op de productiviteit ...