casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

9.078 items

   

Bettie Serveert
Damaged Good
Alternative Rock - Indie
27/06/2017 : Bettie Serveert - Damaged Good
Schoolkids Records  Schoolkids Records
27/06/2017, Dimi Brands

We schrijven het jaar 1992, het jaar na het overweldigende succes van Nevermind (Nirvana) en Ten (Pearl Jam), om twee hoofdrolspelers in het effenen van het pad voor ‘alternatieve’ muziek door de poort van de mainstream bij naam te noemen. Het was tevens het jaar dat een groepje uit Nederland, dat zichzelf vernoemde naar tennister Betty Stöve, debuteerde met het wereldwijd geprezen album Palomine.

Bettie Serveert in Dark Entries? Waarom? Omdat deze speciale uitgave van hun laatste plaat door het Amerikaanse Schoolkids Records exclusief voor Record Store Day 2017 op roze vinyl op de markt werd gebracht, maar ook simpelweg “omdat het kan” (heden ten dage collega Peter De Koning’s zinnetje) en wel daarom! ‘B-Cuz’ dus, ook de opener en springerige single van Damaged Good die de positie aan de indietop in de Lage Landen netjes in de verf zet.

Het rustige ‘Brickwall’ is een kort intermezzo dat een mooie aanloop vormt naar ‘Brother (In Loins)’, dat wat ons betreft aan het lijstje met onsterfelijke Bettie Serveert nummers toegevoegd mag worden.

Titelnummer ‘Damaged Good’ is een feel good nummer, dat geheid een festivalweide in lichterlaaie kan zetten. Het is misschien jeugdsentiment, maar ik associeer de muziek van Bettie Serveert sowieso met een warme zomerdag en een festivalweide. Of ze heden ten dage er nog in slagen een massa op de been te brengen is gezien het huidige muzieklandschap de vraag, ondergetekende tekent alvast present, want behalve jeugdsentiment bewijst Damaged Good dat de Nederlanders het kunstje nog steeds niet verleerd zijn.

De kenmerkende stem van Carol Van Dijk, 55 ondertussen, heeft nog niets aan kracht of jeugdigheid ingeboet. Ook muzikaal is de spil (bestaande uit Herman Bunskoeke (bas), Peter Visser (gitaar) en Joppe Molenaar (drums)) rond de Nederlandse, in Vancouver geboren chanteuse, zelfs na een carrière van meer dan 25 jaar en een tiental albums op de teller nog steeds retestrak staan.

Carol maakte begin jaren 2000 nog een zijstapje richting country, samen met Pascal Deweze (Metal Molly, Sukilove, Mitsoobishy Jacson, Shadowgraphic City,...) onder de noemer Chitlin’ Fooks, waar we meteen aan moeten denken bij het begin van ‘Whatever Happens’. Met zijn jankende gitaren en vocale harmonieën ontpopt deze song zich al snel tot een wondermooi powerpop nummer, puur goud.

Een song als ‘Unsane’ op het midden van het album laat niet bepaald een blijvende indruk na, maar vormt meer een opstapje naar het bijna acht minuten epos ‘Digital Sin (Nr 7)’, dat bewijst dat de Nederlanders niet op één genre vast te pinnen zijn. Iets wat doorheen de discografie van Bettie Serveert al snel duidelijk werd: in plaats van zichzelf eindeloos te herhalen bleven ze steeds verder zoeken naar andere geluiden om hun sound te verrijken, een werkwijze waar we alleen maar respect voor kunnen opbrengen. Na een debuutplaat die insloeg als een bom (Palomine) zou het immers van gemakzucht getuigen om dit kunstje tot in den treure te blijven herhalen. De liefde voor de improvisatiezucht van The Velvet Underground (zie ook het live album Bettie Serveert Plays Venus In Furs And Other Velvet Underground Songs uit 1998) komt mooi tot uiting in het lange ‘Digital Sin’, dat veel wegheeft van een gecontroleerde jam sessie.

Net als ‘Brickwall’ is ‘Mouth Of Age’ een kort aanloopje (46 seconden) naar ‘Love Sick’, een duet met een ander icoon uit de Nederpop. Oudgediende Peter Te Bos (Claw Boys Claw) tekent present achter de microfoon om samen met de Betties een bijtende song ten beste te geven waarbij we moeten denken aan de razende Nick Cave & The Bad Seeds uit vroeger tijden, de incarnatie van de opperkraai die ons het meest bevalt.

‘Mrs. K’ is leuk, maar net als ‘Unsane’ niet het nummer dat we ons blijven herinneren van een voor de rest kwalitatief erg hoogstaand album.

Prof. Nomad & Co (een synoniem van de Nederlandse artiest Bartel Bartels) mag zijn diensten verlenen aan slotnummer ‘Never Be Over’. De Chitlin’ Fooks erfenis duikt ook hier de kop op in dit met melancholische strijkers gevulde liefdeslied. Een titel die het continuüm aan kwalitatieve releases van Bettie Serveert netjes in drie woorden samenvat. Ook na al die jaren serveert Bettie nog steeds een hoogstaand album en blijven ze tot de top van de Nederpop (en ver daarbuiten) behoren.

Bettie Serveert

Dimi Brands
27/06/2017

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten