casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

9.059 items

   

Bettie Serveert
Damaged Good
Alternative Rock - Indie
27/06/2017 : Bettie Serveert - Damaged Good
Schoolkids Records  Schoolkids Records
27/06/2017, Dimi Brands

We schrijven het jaar 1992, het jaar na het overweldigende succes van Nevermind (Nirvana) en Ten (Pearl Jam), om twee hoofdrolspelers in het effenen van het pad voor ‘alternatieve’ muziek door de poort van de mainstream bij naam te noemen. Het was tevens het jaar dat een groepje uit Nederland, dat zichzelf vernoemde naar tennister Betty Stöve, debuteerde met het wereldwijd geprezen album Palomine.

Bettie Serveert in Dark Entries? Waarom? Omdat deze speciale uitgave van hun laatste plaat door het Amerikaanse Schoolkids Records exclusief voor Record Store Day 2017 op roze vinyl op de markt werd gebracht, maar ook simpelweg “omdat het kan” (heden ten dage collega Peter De Koning’s zinnetje) en wel daarom! ‘B-Cuz’ dus, ook de opener en springerige single van Damaged Good die de positie aan de indietop in de Lage Landen netjes in de verf zet.

Het rustige ‘Brickwall’ is een kort intermezzo dat een mooie aanloop vormt naar ‘Brother (In Loins)’, dat wat ons betreft aan het lijstje met onsterfelijke Bettie Serveert nummers toegevoegd mag worden.

Titelnummer ‘Damaged Good’ is een feel good nummer, dat geheid een festivalweide in lichterlaaie kan zetten. Het is misschien jeugdsentiment, maar ik associeer de muziek van Bettie Serveert sowieso met een warme zomerdag en een festivalweide. Of ze heden ten dage er nog in slagen een massa op de been te brengen is gezien het huidige muzieklandschap de vraag, ondergetekende tekent alvast present, want behalve jeugdsentiment bewijst Damaged Good dat de Nederlanders het kunstje nog steeds niet verleerd zijn.

De kenmerkende stem van Carol Van Dijk, 55 ondertussen, heeft nog niets aan kracht of jeugdigheid ingeboet. Ook muzikaal is de spil (bestaande uit Herman Bunskoeke (bas), Peter Visser (gitaar) en Joppe Molenaar (drums)) rond de Nederlandse, in Vancouver geboren chanteuse, zelfs na een carrière van meer dan 25 jaar en een tiental albums op de teller nog steeds retestrak staan.

Carol maakte begin jaren 2000 nog een zijstapje richting country, samen met Pascal Deweze (Metal Molly, Sukilove, Mitsoobishy Jacson, Shadowgraphic City,...) onder de noemer Chitlin’ Fooks, waar we meteen aan moeten denken bij het begin van ‘Whatever Happens’. Met zijn jankende gitaren en vocale harmonieën ontpopt deze song zich al snel tot een wondermooi powerpop nummer, puur goud.

Een song als ‘Unsane’ op het midden van het album laat niet bepaald een blijvende indruk na, maar vormt meer een opstapje naar het bijna acht minuten epos ‘Digital Sin (Nr 7)’, dat bewijst dat de Nederlanders niet op één genre vast te pinnen zijn. Iets wat doorheen de discografie van Bettie Serveert al snel duidelijk werd: in plaats van zichzelf eindeloos te herhalen bleven ze steeds verder zoeken naar andere geluiden om hun sound te verrijken, een werkwijze waar we alleen maar respect voor kunnen opbrengen. Na een debuutplaat die insloeg als een bom (Palomine) zou het immers van gemakzucht getuigen om dit kunstje tot in den treure te blijven herhalen. De liefde voor de improvisatiezucht van The Velvet Underground (zie ook het live album Bettie Serveert Plays Venus In Furs And Other Velvet Underground Songs uit 1998) komt mooi tot uiting in het lange ‘Digital Sin’, dat veel wegheeft van een gecontroleerde jam sessie.

Net als ‘Brickwall’ is ‘Mouth Of Age’ een kort aanloopje (46 seconden) naar ‘Love Sick’, een duet met een ander icoon uit de Nederpop. Oudgediende Peter Te Bos (Claw Boys Claw) tekent present achter de microfoon om samen met de Betties een bijtende song ten beste te geven waarbij we moeten denken aan de razende Nick Cave & The Bad Seeds uit vroeger tijden, de incarnatie van de opperkraai die ons het meest bevalt.

‘Mrs. K’ is leuk, maar net als ‘Unsane’ niet het nummer dat we ons blijven herinneren van een voor de rest kwalitatief erg hoogstaand album.

Prof. Nomad & Co (een synoniem van de Nederlandse artiest Bartel Bartels) mag zijn diensten verlenen aan slotnummer ‘Never Be Over’. De Chitlin’ Fooks erfenis duikt ook hier de kop op in dit met melancholische strijkers gevulde liefdeslied. Een titel die het continuüm aan kwalitatieve releases van Bettie Serveert netjes in drie woorden samenvat. Ook na al die jaren serveert Bettie nog steeds een hoogstaand album en blijven ze tot de top van de Nederpop (en ver daarbuiten) behoren.

Bettie Serveert

Dimi Brands
27/06/2017

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 20/05/2022 : R.I.P. Vangelis (1943-2022)

We zijn nog niet bekomen van de dood van Klaus Schulze en daar legt een andere grondlegger van de synthesizermuziek het loodje. De Griek Evángelos Odysséas Papathanassíou (Vangelis) werd geboren op 29 maart 1943. Vangelis was een autodidact die amper noten kon lezen. In zijn twintiger jaren raakte hij al enorm ...

lees meer...
NIEUWS 20/05/2022 : Wijzigingen aan Sinner’s Day line up zomer en winter

Wellicht was u reeds op de hoogte van de hospitalisatie van Front 242 zanger Jean-Luc De Meyer. Een aantal concerten van Front 242 werden hierdoor reeds geannuleerd en ook de geplande passage op Sinner’s Day van vrijdag 24 juni aanstaande verdwijnt nu van de agenda. Het concert werd verschoven naar de wintereditie van Sinner’s ...

lees meer...
NIEUWS 20/05/2022 : Gert viert drie jaar nuchterheid met gratis downloads uit komende plaat

20 mei is een speciale dag voor Gert, ook bekend als Gert Kleinpunk of Gertje Anarchie. Gert is dan namelijk exact drie jaar gestopt met drinken. Dat viert hij uiteraard met muziek. Gert heeft namelijk net een nieuwe plaat ingeblikt die in augustus zal verschijnen. Het is naar de mening van al wie hem al heeft gehoord de beste Gert-plaat aller ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2022 : Lacrimosa-zijproject Snakeskin brengt nummer tegen oorlog uit

'No More War', zo heet de nieuwe single van Lacrimosa-zijproject Snakeskin. Het is natuurlijk een reactie op de vreselijke oorlog die nu aan de gang is in Oekraïne. Het is een opmerkelijk nummer, want meesterbrein Tilo Wolff heeft zijn projecten altijd als apolitiek beschouwd. Op zich kan je wel wat maatschappijkritiek terugvinden ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2022 : Porta Nigra: 'Another bodymoving passage' afgelast; 'neofolk/industrial' editie gaat door

Nog maar net vierden we het tienjarig bestaan van Porta Nigra. We zijn blij om u te melden dat de organisatie uit Aarschot ook na een decennium doorgaat met het organiseren van topoptredens. De komende twee weken kan je in JH De Klinker in Aarschot terecht voor twee heel interessante edities van het festival. Op zaterdag 21 mei werd 'Another ...

lees meer...
FOTO'S : Red Zebra - @ This is not a dark fest. Lessines, 14/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Ultimate Dreamers - @ This is not a dark fest. Lessines, 14/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Ultra Sunn - @ This is not a dark fest. Lessines, 14/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : PUSSY RIOT - Helaas begreep iedereen pas hoe Poetin is toen hij in Oekraïne een oorlog begon.

Pussy Riot haalt weer het wereldnieuws. Maria Oljochina - een van de leden van Pussy Riot die in 2012 tot twee jaar werkkamp veroordeeld werd na een subversief optreden in de Christus Verlosserkathedraal in Moskou - is samen met haar vriendin in het geniep uit Rusland gevlucht. Dit betekent ook dat ze kan deelnemen aan de huidige tournee, ...

lees meer...
INTERVIEW : HÄGAR THE WOMB - Nu weten we tenminste dat ons publiek ons zal helpen als we zelf de teksten vergeten

Op zaterdag 20 mei spreken we weer af in het Leuvense Depot voor Breaking Barriers, het jaarlijks terugkerende punkfestival. Hägar The Womb zal er optreden, samen met Pussy Riot en Hetze. Hägar The Womb bestaat reeds sinds 1981. In 1987 gaven ze er de brui aan, maar in 2011 besloten ze de groep terug op te richten met enkel originele ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Dead Can Dance - ...Return of the Dancing Dead... Dead Can Dance in de Stadsschouwburg, Antwerpen, 20 april 2022

Het was geleden van in 2005 dat ondergetekende Dead Can Dance nog in levende lijve had gezien. De doortocht in 2013, in Vorst ‘Galmpaleis’ Nationaal -prima livealbum, dat wel- had ik immers gemist, evenals het concert in Cirque Royal in 2019... Ook deze keer scheelde het niet veel, doordat DCD wegens de Covid-pandemie zich genoodzaakt ...