casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.460 items

   

Bérangère Maximin
Dangerous Orbits (Made To Measure Vol. 41)
Ambient - Avant-Garde - Dark Ambient - Drone - Experimental
24/08/2015 : Bérangère Maximin - Dangerous Orbits (Made To Measure Vol. 41)
Crammed Discs
24/08/2015, Dimi Brands

Halverwege de jaren ‘80 tot halfweg de jaren ‘90 kwam het van zichzelf toch al experimenteel zijnde (Belgische) Crammed Discs label op de proppen met de ‘Made To Measure’-reeks, die ze beschreven als het auditieve equivalent van een kunstboek.

Oftewel: muziek die bedoeld was, of bedoeld zou kunnen zijn voor andere mediavormen (zijnde film, theater, dans, video,...made to measure, op die manier dus.).

Er verschenen 35 delen, van artiesten zoals Minimal Compact, Peter Principle (Tuxedomoon), John Lurie (Lounge Lizards), Hector Zazou, David Cunningham (The Flying Lizards),...

In 2006 was er een kortstondige wedergeboorte van deze reeks middels Tuxedomoon’s ‘Bardo Hotel Soundtrack’, dat trouwens op veel bijval kon rekenen.

In die mate zelfs, dat er blijkbaar terug vraag was naar deze opmerkelijke reeks, want Crammed Discs besloot in 2013 Made To Measure terug nieuw leven in te blazen.

Wat ons momenteel deel 41 oplevert, van de Franse artieste Maximin Bérangère, geboren in 1976, op het Franse Réunion Eiland (in Afrika, tussen Madagaskar en Mauritius). Ze studeerde electroakoestische compositie in Lyon met Denis Dufour, een pioneer in dit genre die op zijn beurt pupil was van musique concrète initiatiefnemer Pierre Schaeffer.

Logischerwijs had Maximin alzo een breed inzicht in Frankrijk’s rijke innovatieve geschiedenis inzake musique concrète, electroakoestieke en acousmatische muziek.

Hoewel ze haar eerste tapes enkel maakte met Revox recorders en een mengpaneel, groeide Maximin ook op in het tijdperk van repetitieve beats, toen elektronische muziek ook zijn intrede deed in de mainstream van kunstzinnige muziek.

Dat maakt haar palet aan invloeden er alleen maar kleurrijker op, want naast artiesten uit het elektroakoestische en musique concrète genre zoals François Bayle, Luc Ferrari en Eliane Radigue, noemt ze in een adem ook vroege electronica en glitch artiesten zoals Pan(a)Sonic, Mouse On Mars en Autechre als belangrijke artiesten in haar ontwikkeling.

Maar nog interessanter is het feit dat er in haar muziek ook duidelijke echos te horen zijn van het subtiele verontrustende en het duistere uiteinde van de hersenen prikkelende dark ambient genre, zoals ook :zoviet*france: en Thomas Köner dit doen.

Dangerous Orbits is Maximin’s vierde album, en is net als zijn voorganger Infinitesimal een introspectief album te noemen, misschien speelt het feit dat ze voornamelijk in haar eigen Home Sweet Home studio opneemt hierin wel een grote rol.

Slechts vijf nummers op deze toch wel lijvige plaat (70 minuten), met nummers van rond de 12 minuten, en uitschieter ‘OOP (Our Own Planet)’ dat afklokt op 22 minuten maakt deze Dangerous Orbits geen makkelijk verteerbare kost, niet iets wat je als achtergrondmuziekje opzet, maar de tijd moet gunnen om te groeien in zijn onheilspellendheid.

Opener ‘Cracks’ begint nog ingetogen, en is gebaseerd op een loop van een eindgroef op een vinylplaat, versneld door middel van gefluister, om een aandringende sfeer te creeëren.

Maximin zegt zelf over haar werkwijze dat ze geluiden opneemt in een geïsoleerde omgeving, ze gebruikt alledaagse gebruiksvoorwerpen door ze zeer dicht voor de microfoon te plaatsen, waardoor ze verschillende kleuren en morfologie onthullen, die hen op die manier uit hun oorspronkelijke context rukken.

‘Glow’ doet het met afbrekende gong-achtige impulsen gehuld in een electroakoestische krans dat het in- en uitademen oproept, als equivalent voor eb en vloed. Het industrieel gekletter van deze windgong echos klinkt hierdoor enorm nabij.

Ook in ‘A Day Closer’ zijn duidelijk herkenbaar menselijke ademgeluiden te horen, maar ook andere niet zo makkelijk te plaatsen geluiden, zoals schrammen en spleten van metaal of glas en veelgelaagde sfeerstukken, allen verbonden door een onverbiddelijk mechanisch geklop. Van de vijf stukken op deze plaat, is deze het meest expliciet verankerd in audio concrète.

Eerder genoemd, langste stuk, tour de force ‘OOP (Our Own Planet)’, begint lieflijk met exotische vogel- en insektengeluiden, en flirt zo met een tropische sfeer, maar kan ook niet ontsnappen aan de aantrekkingskracht van het geroffel en de ritmische drone die in verschillende vormen meermaals de revue passeert op dit album.

‘OOP’ bereikt echter een zwaartekracht die op de rest van het album zijn gelijke niet kent, dankzij een langzaam, viscieuze, roterende loop dat het aan dark ambient relateert.

Op ‘No Guru Holds Me’ duikt een drone uit een sinus-dunne toon op, waarna deze van koud en dun naar diep en resonant gaat, en weer terug.

Ook hier meer van deze scheurende schaafwonden, kieren en gebroken glas geluiden, met tussenpozen speelt een cello een eenvoudig lijklied, en wat klinkt als vervormde uitstrijkjes van een gedempte trombone hangt stroef aan elkaar als een monotone geluidsdraad.

De geloopte locked groove van de albumopener ‘Cracks’ komt terug in het spel, en zo is de cirkel rond.

Deze herhalingen die her en der terug te vinden zijn op Dangerous Orbits geven het geheel een wonderlijk gevoel van samenhang. Een plaat die speelt op het onderbewuste van de luisteraar, mijmerend, of in een half-slaap verkerend.

De filosofie van de Made To Measure reeks indachtig, zou dit de perfecte soundtrack zijn voor een bevreemdende nachtmerrie, de denkbeeldige film die ik me hierbij zou voorstellen, is alvast eentje van het soort dat ik met graagte zou zien, want dat moet er eentje van het donkerste soort dat je je kan inbeelden zijn.

Maar met deze denkbeeldige soundtrack neem ik alvast meer dan genoegen, een opmerkelijke artieste, deze Bérangère Maximin, misschien niet iets voor dagelijkse consumptie, maar wanneer de nood naar bevreemding en huivering groot is, zal dit plaatje voor de muzikale omlijsting zorgen.

Bérangère Maximin

Dimi Brands
24/08/2015

HomeContactSitemap
lees meer...
INTERVIEW : XTORT - Het is niet zo dat we denken de wereld te veranderen, we houden wel graag een spiegel voor.

Xtort is niet enkel een interessante Nederlandse industrialgroep, het is ook de drijvende kracht achter Wave Invasion, een organisatie die verschillende Nederlandse en één Belgische groep verenigt en mogelijkheden biedt om op diverse plaatsen op te treden. Op 29 maart organiseren we een Dark Entries Night in samenwerking met ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Nieuwe single Saigon Blue Rain.

Het Franse Saigon Blue Rain laat van zich horen middels de nieuwe single 'BPD', de voorloper van het nieuwe album dat momenteel nog in de pijplijn zit. Op deze single verder nog twee remixen: een psy/electro-industrial mix door Planetdamage en een downtempo versie die zich eerder in dreampop/electronica velden begeeft door Black ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Empusae op veroveringstocht door China.

Terwijl wij vol spanning wachten op een opvolger van het ijzersterke Lueur (2017), verlegt Empusae, samen met de Zweedse vrienden van Ordo Rosarius Equilibrio en In Slaughter Natives zijn grenzen. Hierbij kijkt men niet op een kilometer meer of minder, want hun gezamenlijke tournee zal hen tot in China brengen. Tussen 12 en 21 april ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Forms Of Hands 19

Naar goede jaarlijkse gewoonte kan je binnenkort weer proeven van het betere ritmische werk op het Hands-label. De affiche van Forms Of Hands 19 ziet er als volgt uit: vrijdag 26 april: Mono No Aware S.K.E.T. Gatto Nero 16Pad Noise Terrorist Katran Supersimmetria ICD-10 zaterdag 27 april: Winterkälte Geistform Heimstatt ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 19/03/2019 : R.I.P. Dick Dale (1937-2019) King Of Surf Rock

Gitaarheld Dick Dale (echte naam Richard Anthony Mansour) stierf op 16 maart op 81-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. Hij werd geboren op 4 mei 1937 in Quincy (Massachusetts) en was van Libanese afkomst. Zijn oom, die in buikdansclubs speelde, leerde hem als kind darbouka spelen, de trechtervormige trommel, en oud, de Arabische luit. ...

lees meer...
INTERVIEW : JO QUAIL - Ik denk dat ik een beetje moeilijk te categoriseren ben.

Tijdens de tweede editie van Black Easter, in 2016, waren we met verstomming geslagen na het concert van Jo Quail. Enkel met haar cello (en een ingenieus looping-systeem) wist ze de zaal in te palmen en aardig wat nieuwe zieltjes te winnen. Organisator Ward De Prins had een goede band met de Londense, en zag er niet tegen op reisjes te maken ...

lees meer...
NIEUWS 17/03/2019 : Wave Gotik Treffen, de tickets zijn er !!

Ze zijn er de fel begeerde WGT tickets!! Dit jaar betaal je voor een ticket € 130... Ik weet het elk jaar een beetje meer maar je krijgt er wel enorm veel voor terug. Vijf dagen vertier en plezier, wat dus neerkomt op iets meer dan € 25 per dag en je reist nog eens gratis met het openbaar vervoer ook. Wilt u uw tent opslaan op de ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : PORTA WOOL-E: DER KLINKE, A SLICE OF LIFE, DEAD HIGH WIRE, HATCHLING - Donker feestje voor 10 jaar Wool-E

We worden oud. New wave is intussen 40 jaar, Dark Entries heeft er al 25 op de teller staan en zelfs Wool-E viert reeds zijn tiende verjaardag. Wool-E, dat is in de eerste plaats de Wool-E Shop, die in 2009 als online patenwinkel opende en sindsdien ook als cd-stand op heel wat optredens en festivals aanwezig was. Later werd Wool-E Shop ook ...

lees meer...
FOTO'S : Der Klinke - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : A Slice of Life - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Dead High Wire - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LAIBACH - Laibach is een parodie van zichzelf geworden

Laibach is een parodie van zichzelf geworden! En ze schamen zich er niet eens voor. Meer zelfs, ze hebben er bewust voor gekozen. Nog nooit blonk de groep zo uit in humor en zelfrelativering. Nu hernemen ze al nummers van ‘The Sound Of Music’, en alhoewel ze dat op hun karakteristieke onheilspellende toon doen, is het manifest ...