casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.868 items

   

Bérangère Maximin
Dangerous Orbits (Made To Measure Vol. 41)
Ambient - Avant-Garde - Dark Ambient - Drone - Experimental
24/08/2015 : Bérangère Maximin - Dangerous Orbits (Made To Measure Vol. 41)
Crammed Discs
24/08/2015, Dimi Brands

Halverwege de jaren ‘80 tot halfweg de jaren ‘90 kwam het van zichzelf toch al experimenteel zijnde (Belgische) Crammed Discs label op de proppen met de ‘Made To Measure’-reeks, die ze beschreven als het auditieve equivalent van een kunstboek.

Oftewel: muziek die bedoeld was, of bedoeld zou kunnen zijn voor andere mediavormen (zijnde film, theater, dans, video,...made to measure, op die manier dus.).

Er verschenen 35 delen, van artiesten zoals Minimal Compact, Peter Principle (Tuxedomoon), John Lurie (Lounge Lizards), Hector Zazou, David Cunningham (The Flying Lizards),...

In 2006 was er een kortstondige wedergeboorte van deze reeks middels Tuxedomoon’s ‘Bardo Hotel Soundtrack’, dat trouwens op veel bijval kon rekenen.

In die mate zelfs, dat er blijkbaar terug vraag was naar deze opmerkelijke reeks, want Crammed Discs besloot in 2013 Made To Measure terug nieuw leven in te blazen.

Wat ons momenteel deel 41 oplevert, van de Franse artieste Maximin Bérangère, geboren in 1976, op het Franse Réunion Eiland (in Afrika, tussen Madagaskar en Mauritius). Ze studeerde electroakoestische compositie in Lyon met Denis Dufour, een pioneer in dit genre die op zijn beurt pupil was van musique concrète initiatiefnemer Pierre Schaeffer.

Logischerwijs had Maximin alzo een breed inzicht in Frankrijk’s rijke innovatieve geschiedenis inzake musique concrète, electroakoestieke en acousmatische muziek.

Hoewel ze haar eerste tapes enkel maakte met Revox recorders en een mengpaneel, groeide Maximin ook op in het tijdperk van repetitieve beats, toen elektronische muziek ook zijn intrede deed in de mainstream van kunstzinnige muziek.

Dat maakt haar palet aan invloeden er alleen maar kleurrijker op, want naast artiesten uit het elektroakoestische en musique concrète genre zoals François Bayle, Luc Ferrari en Eliane Radigue, noemt ze in een adem ook vroege electronica en glitch artiesten zoals Pan(a)Sonic, Mouse On Mars en Autechre als belangrijke artiesten in haar ontwikkeling.

Maar nog interessanter is het feit dat er in haar muziek ook duidelijke echos te horen zijn van het subtiele verontrustende en het duistere uiteinde van de hersenen prikkelende dark ambient genre, zoals ook :zoviet*france: en Thomas Köner dit doen.

Dangerous Orbits is Maximin’s vierde album, en is net als zijn voorganger Infinitesimal een introspectief album te noemen, misschien speelt het feit dat ze voornamelijk in haar eigen Home Sweet Home studio opneemt hierin wel een grote rol.

Slechts vijf nummers op deze toch wel lijvige plaat (70 minuten), met nummers van rond de 12 minuten, en uitschieter ‘OOP (Our Own Planet)’ dat afklokt op 22 minuten maakt deze Dangerous Orbits geen makkelijk verteerbare kost, niet iets wat je als achtergrondmuziekje opzet, maar de tijd moet gunnen om te groeien in zijn onheilspellendheid.

Opener ‘Cracks’ begint nog ingetogen, en is gebaseerd op een loop van een eindgroef op een vinylplaat, versneld door middel van gefluister, om een aandringende sfeer te creeëren.

Maximin zegt zelf over haar werkwijze dat ze geluiden opneemt in een geïsoleerde omgeving, ze gebruikt alledaagse gebruiksvoorwerpen door ze zeer dicht voor de microfoon te plaatsen, waardoor ze verschillende kleuren en morfologie onthullen, die hen op die manier uit hun oorspronkelijke context rukken.

‘Glow’ doet het met afbrekende gong-achtige impulsen gehuld in een electroakoestische krans dat het in- en uitademen oproept, als equivalent voor eb en vloed. Het industrieel gekletter van deze windgong echos klinkt hierdoor enorm nabij.

Ook in ‘A Day Closer’ zijn duidelijk herkenbaar menselijke ademgeluiden te horen, maar ook andere niet zo makkelijk te plaatsen geluiden, zoals schrammen en spleten van metaal of glas en veelgelaagde sfeerstukken, allen verbonden door een onverbiddelijk mechanisch geklop. Van de vijf stukken op deze plaat, is deze het meest expliciet verankerd in audio concrète.

Eerder genoemd, langste stuk, tour de force ‘OOP (Our Own Planet)’, begint lieflijk met exotische vogel- en insektengeluiden, en flirt zo met een tropische sfeer, maar kan ook niet ontsnappen aan de aantrekkingskracht van het geroffel en de ritmische drone die in verschillende vormen meermaals de revue passeert op dit album.

‘OOP’ bereikt echter een zwaartekracht die op de rest van het album zijn gelijke niet kent, dankzij een langzaam, viscieuze, roterende loop dat het aan dark ambient relateert.

Op ‘No Guru Holds Me’ duikt een drone uit een sinus-dunne toon op, waarna deze van koud en dun naar diep en resonant gaat, en weer terug.

Ook hier meer van deze scheurende schaafwonden, kieren en gebroken glas geluiden, met tussenpozen speelt een cello een eenvoudig lijklied, en wat klinkt als vervormde uitstrijkjes van een gedempte trombone hangt stroef aan elkaar als een monotone geluidsdraad.

De geloopte locked groove van de albumopener ‘Cracks’ komt terug in het spel, en zo is de cirkel rond.

Deze herhalingen die her en der terug te vinden zijn op Dangerous Orbits geven het geheel een wonderlijk gevoel van samenhang. Een plaat die speelt op het onderbewuste van de luisteraar, mijmerend, of in een half-slaap verkerend.

De filosofie van de Made To Measure reeks indachtig, zou dit de perfecte soundtrack zijn voor een bevreemdende nachtmerrie, de denkbeeldige film die ik me hierbij zou voorstellen, is alvast eentje van het soort dat ik met graagte zou zien, want dat moet er eentje van het donkerste soort dat je je kan inbeelden zijn.

Maar met deze denkbeeldige soundtrack neem ik alvast meer dan genoegen, een opmerkelijke artieste, deze Bérangère Maximin, misschien niet iets voor dagelijkse consumptie, maar wanneer de nood naar bevreemding en huivering groot is, zal dit plaatje voor de muzikale omlijsting zorgen.

Bérangère Maximin

Dimi Brands
24/08/2015

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 22/09/2021 : I.M. Richard H.Kirk

De pionier van de dadaïstische elektronica is niet meer. Richard Harold Kirk overleed op 21 september 2021 op de leeftijd van 65. Doodsoorzaak onbekend. Bezieler van experimentele avant-garde en industriële elektronische geluiden. Revolutionair uitvinder van de elektropunk vanuit Sheffield. Eerder uit verveling dan uit idealisme. ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Nacht van de Experimentele Film rond icoon Nico - OFFoff Artcinema te gast in Brusselse AB, 16 september 2021

Zoals aangekondigd maakte Dark Entries in hoofde van ondergetekende haar (of is het zijn?) opwachting op de Nacht van de Experimentele Film, de welke door OFFoff Cinema deze keer in de Brusselse AB georganiseerd werd… Niét in de AB-Club, zoals ondergetekende eerst dacht, maar wel degelijk in de grote zaal… Deze editie ...

lees meer...
NIEUWS 21/09/2021 : Sinner’s Day brengt het onderschatte BFG nog eens onder de aandacht!

Wie zegt u BFG (ook wel B.F.G. of B F G, of,...)? Inderdaad, u zult al tot boven het middel in de postpunk en gothic rock drek moeten zitten als u met deze groep bekend bent. Geen erg want het soort drek waarover ik het hier graag heb is net als een modderbadje, helend en verkwikkend. BFG dus. De band werd in 1985 te Manchester geformeerd ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Thorn In My Side, 18/09 - Gezellig festival maar gelukkig niet in bikini

Zenuwachtig gaf organisator Kris afgelopen zaterdag de briefing van het Thorn In My Side-festival in Tildonk. Het was namelijk de allereerste editie van het festival en dat werd grotendeels aangedreven door zijn passie voor The Smiths. Ik was er geheel toevallig beland, maar deel hier graag mijn ervaring met u. Het festival werd geopend ...

lees meer...
NIEUWS 21/09/2021 : Bereid je voor op 'Existence Is Futile' van Cradle of Filth

Ook Cradle of Filth heeft zich tijdens de lockdown koest gehouden, maar reken maar dat dit de stilte voor de storm was. Hun nieuwe plaat zal 'Existence Is Futile' heten en komt op 22 oktober uit. En er wordt naar uitgekeken, want de vorige platen van Cradle of Filth - 'Hammer Of The Witches' en vooral 'Cryptoriana. The ...

lees meer...
NIEUWS 21/09/2021 : CasiNoir met Clan of Xymox en The Arch

Nu het nachtleven terug op gang komt vond The Arch het tijd om nog eens een feestje op te zetten. Dat doen ze op 16 oktober in Het Casino in Sint-Niklaas. Uiteraard zal The Arch - vaderlandse new wave-trots sinds 1986 - er zelf optreden, maar om zeker te zijn dat u komt hebben ze ook Clan Of Xymox uitgenodigd, eveneens een new wave-topper ...

lees meer...
INTERVIEW : HANTE - Ik maakte me los van de druk die je als artiest hebt om een bepaald type publiek aan te spreken, om dansvloerhits te scheppen

Minimal wave, of synth wave indien u wil, is helemaal in. Denk aan Zanias, Selofan, Kaelan Mikla, Lebanon Hanover, NNHMN... En laat ons vooral de twee projecten van Hélène De Thoury niet vergeten, die allebei tot de toppers in dit genre behoren: het duo Minuit Machine en haar soloproject Hante. De eerste groep heeft twee ep's ...

lees meer...
NIEUWS 19/09/2021 : Solidariteit met de gevangengenomen Wit-Russische fantasy folkgroep Irdorath

In Wit-Rusland treedt het regime van president Loekasjenko hard op tegen dissidenten. Aanleiding zijn de verkiezingen van augustus 2020 waarin Loekasjenko met een monsterscore van 80% herverkozen werd. Volgens de oppositie en vele (internationale) waarnemers werden de verkiezingen vervalst, en er volgden maanden van massale protesten in 'de ...

lees meer...
INTERVIEW : SOVJET WAR - De eerste Punkgolf was een magische tijd, dat blijkt echt wanneer we samen weer wat herinneringen ophalen uit die tijd.

Jammer maar helaas, Breaking Barriers moest dit jaar zijn internationale affiche afzeggen omdat de Russische feministische punkgroep Pussy Riot zijn Europese tournee afgelaste. Er volgt wel een kleiner evenement met enkel Belgische groepen. Sovjet War - punkveteranen uit het begin van de jaren 80 - zijn er de topact, aangevuld met Gert (Kleinpunk). ...

lees meer...
FOTO'S : Praga Khan - @ Rock Monsieur Hamont, 11/09/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Red Zebra - @ Rock Monsieur Hamont, 11/09/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Neon Judgement - @ Sinner's Day Special Oostende, 25/08/2021 door Luc Luyten