casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

9.078 items

   

Begin Says
Printed & Lost 1983-1991
New wave - Post Punk
21/10/2015 : Begin Says - Printed & Lost 1983-1991
Infrastition  Infrastition
21/10/2015, Henk Vereecken

Een dubbele cd op Infrastition met het verzamelde werk van de redelijk obscure Franse band Begin Says. De groep werd in 1983 opgericht door vier Parijzenaars. In het prille begin hadden ze ook nog een drummer, maar toen deze de band verliet, opteerde men om hem te vervangen door een drumcomputer. Waar de naam Begin Says juist vandaan komt blijft onduidelijk, maar de naam zou iets te maken hebben met het oude suikerpakhuis waar ze repeteerden.

Begin Says staan voor licht experimentele, vrij minimalistische en repetitieve new wave en postpunk met een primitieve drumcomputer (die het minimalistisch-repetitieve karakter benadrukt), gitaar, bas en heel speciaal: viool. Ook – maar minder frekwent dan de viool die haast in elk nummer weerklinkt - wordt gebruik gemaakt van jazzy klarinet. Mede door het instrumentarium heeft het soms wel iets van Tuxedomoon of van Minimal Compact (luister maar eens naar de song “Rock Star”).

Op het eerste schijfje (21 tracks) staan de vier tracks van hun eerste geplande EP, die nooit uitkwam, maar drie van deze in 1983 opgenomen tracks, “The Begin”, “Arbeit” en “Lenine Said” kwamen uiteindelijk wel terecht op de compilatie LP “Essai”, die in 1988 verscheen (en voorts materiaal bevatte van Martin Dupont, Men For Ben en L’Enfance Eternelle). Het beste nummer hiervan is ontegensprekelijk “Arbeit”, een song in een grappige variant van het Duits over het arbeidersleven in de fabriek ‘Ok, das ist der Geschichte eines Mannes die zein Leben mit Arbeit verbracht hat’ kondigt de zanger aan bij het begin van het nummer, waarna het troosteloze levenslange fabrieksleven beschreven wordt in een song met afgemeten drumcomputerbeats en klagerige vioolklanken. Mede door de taal is dit een heel erg naar NDW lonkende compositie van deze Franse band. Als je het accent wegdenkt had het iets van Fehlfarben of van Mittagspause kunnen zijn. Maar dan met jankende vioolklanken erover.

De tweede brok op het eerste schijfje zijn de 12 songs van het album “Under The Palm Trees” dat na wat strubbelingen uiteindelijk in november 1989 verscheen bij Off The Track/Polydor, maar wel onder de bandnaam B. Says omdat het label een probleem had met de bandnaam Begin Says. Ik vermoed dat de controversiële Israëlische politicus Menachem Begin daar voor iets tussen zat. Het is maar een gedacht…

Helemaal weg ben ik van het nummer “LSD” waarmee dit schijfje opent en dat heel duidelijk refereert naar de song “Lucy In The Sky With Diamonds” van The Beatles (op hun “Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band” album van 1967). ‘Lucy In The Sky With Diamonds’ wordt herhaaldelijk gezongen (het is zelfs de enige lyric van de song), maar de song is géén Beatles cover maar een totaal nieuw nummer.

“Viva Los GI’s” is ook een opmerkelijk nummer, een soort rockabilly/blues nummer dat veel weg heeft van iets van Nick Cave, maar halverwege ontaardt in een complete jazz/blues pastiche met fake negroïde zang. Een flinke portie humor was Begin Says zeker ook niet vreemd, in weerwil van de vrij sombere muziek.

“Incarnazionne” is zo’n song met klarinet, gezongen in het Italiaans. Nog een taal die ze beheersen bij Begin Says, naast Duits en naast het Engels van het merendeel van de songs. Frans komt vreemd genoeg nergens aan bod. “Sado’s Way Of Live” is weer een song - in Engels met Frans haar op - over een troosteloos 9 to 5 arbeidersleven van een proleet die zich na de fabriekstaak bezighoudt met drugs en met hangen voor de tv. Een ander intrigerende song op dit eerste schijfje is “Medical Obsession” en ook “Mother-The Earth” mag niet onvermeld blijven.

En dan staan er tot slot nog 4 interessante demotracks op het eerste schijfje, eentje van de song “Medical Obsession” (een demo uit 1987), en drie die we nog niet kenden. “Hi, We Are Begin Says (demo 1983)” zou wel eens hun eerste song geweest kunnen zijn en zo klinkt dit ook, rauw en primitief en juist daardoor erg charmant. Bij “The Hell (demo 1983)” valt mij de gelijkenis met onze eigenste Red Zebra op. Het was mij al eerder opgevallen, maar nergens zo uitgesproken als hier. “Pièce Électronique #2 (demo 1985)” is een minimal wave instrumentaaltje waarbij we nog een naam moeten laten vallen van een - eveneens Franse - band waar ik al meermaals aan moest denken: Trisomie 21.

Begin Says waren ook gedurende gans hun carrière bezig met film en toneel. Getuige daarvan de korte voorlaatste instrumentale track “Leçon de Choses #1 (1987)” opgenomen voor de gelijknamige film uit het aangegeven jaar en het machtige “Lagardère #6 (1989)”, een creepy instrumental waarbij Trisomie 21 andermaal niet ver weg is en dat ze componeerden voor de voorstelling “Lagardère” van Marie-Hélène Janin.

Op het tweede schijfje “The Lost Album” (14 tracks) staan vooral een aantal demo opnames voor wat een nooit verschenen tweede album had moeten worden. Polyglotten als ze zijn zingen ze zich hier wederom een weg in Engels, Duits en Italiaans. Voor hun stemmige en overwegend rustige soundtrackachtige postpunk dringt de klarinet zich hier naast de viool veel meer op de voorgrond als op het eerste schijfje en het neigt weer behoorlijk naar het meer cinematografische werk van Tuxedomoon.

Hier staan ook een paar heel goede nummers op: opener “Nekro” en het erg stemmige en met spectaculair vioolspel opgewaardeerde “Verfolgung”. “The Zoo” (hier gaat het ietwat richting Echo & The Bunnymen) is ook best een leuke. Toch vind ik het materiaal gemiddeld een stuk minder sterk dan op de eerste schijf. Voor de rest staat hier ook nog een song te blinken die reeds op de compilatie “Un Peu, Beaucoup, Passionnement, A La Folie” verscheen (“Fiore Di Gioventu”, ook nog een erg sterke en ietwat Oosters aandoende en in het Italiaans gezongen song) en een song (“Hidalgo”), die in het jaar 2000 verscheen op “Bunkoman”, een solo album van Begin Says zanger - gitarist - klarinetspeler Ben Ritter.

Henk Vereecken
21/10/2015

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten