casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.967 items

   

BAK XIII
In Omnia Paratus
EBM - Electro Rock - Synthpop / Electropop
04/05/2014 : BAK XIII - In Omnia Paratus
Urgence Disk Records  Urgence Disk Records
04/05/2014, Peter De Koning

Het is moeilijk een objectieve review over BAK XIII te schrijven wanneer je ze ooit live hebt meegemaakt. De ervaring is namelijk enorm intensief. De zanger ademt charisma en kan effectief zingen. Ik heb de band al meermaals een publiek van minder dan twintig toeschouwers in extase weten brengen. Ik daag u uit om het hen na te doen. Wanneer deze Zwitsers nog eens België bezoeken, raad ik aan om hen zeker een met een bezoekje te vereren. En geloof me, ze komen hier vaak!

Deze cd biedt ons een bonte mengeling van EBM, elektro, synthpop, futurepop, 90's dance (Hi Energy/rave) en 'metal'. Ondanks het feit dat al deze genres op zijn minst belegen zijn, klinkt het geheel zelden gedateerd. De productie en mastering zijn open en veel beter dan je van een relatief onbekende band zou verwachten. De nummers zijn enorm knap gecomponeerd en bevatten onderling veel variatie in stijl. Elk nummer zelf bestaat ook nog eens uit een knappe opbouw met meerdere delen, breaks, vertragingen. Hier werd enorm hard aan gewerkt en deze cd zet dan ook een groot deel van de releases in dit genre een beetje voor schut.

Openen doen we met het enige Franstalige nummer Le chant du Cygne. Wat mij betreft het absolute hoogtepunt van de release en reden genoeg om de plaat aan te schaffen. Een vleugje Welle Erdball op Oh no trekt het vervolg op gang en belooft een energieke trip. Happy as fuck begint als typische EBM maar bevat een refrein dat zo van Scooter of Snap, had kunnen gestolen zijn. Gewaagd en respect voor deze keuze, maar ik persoonlijk vind het gruwelijk irritant. Nog EBM-fähiger is Eternal Joy. De combinatie van 80's EBM met gitaren doet me onmiddellijk denken aan Die Krupps. De bas is enorm enorm goed maar persoonlijk vind ik het jammer dat het daarna weer zo verrekt poppy wordt. We are alone beukt lekker door en met The game krijgen we een erg atmosferisch synthpopplaatje. De zang is ietwat melig, maar eerlijk gezegd ook erg mooi. Verder wegzinken doen we met Falling, een trager nummertje waarin de symfonische arrangementen erg mooi aanvullen. Radio Star bevat een statement tegen de muziekindustrie en bevestigt de groep als ondergronds. Ik vind de tekst echter niet goed, aanvallend en puberaal. Wanneer ze zingen 'We belong to nothing, we will not be classified' hebben ze echter wel een punt. Ik luister dan echter liever nog even naar Sucks van KMFDM. Over die laatste gesproken, Headbanger is een fantastische beuker die ook op een cd van hen had kunnen staan. In the name of religion klinkt dan weer lichtjes onnozel. Ik weet niet of het gebroken Engels een bewuste keuze is of ironisch ,maar het werkt alleszins niet erg goed. Skippen naar The new punk maar ook deze plaat brengt geen vet meer in de soep, hoewel het melodietje wel catchy is en het dubstepachtige breakje erg goed is gedaan. The hard way dwingt ons gelukkig weer tot dansen! Mooie clubber! Officieel sluiten we af met The hard way. Dit is een prachtige downtempo plaat die een oprecht melancholisch gevoel in zich draagt. Nog mooier is echter de ongetitelde afsluiter die drijft op een prachtige pianomelodie, gesteund door subtiele elektronica.

Dit is een cd die een ruimer publiek verdient. Persoonlijk begrijp ik niet dat deze groep niet meespeelt in de hoogste regionen van de commerciëlere donkere pop (Apoptygma, And One, Welle Erdball). Meer dan eens glijden ze wel af naar de te jolige kant van het muzikale spectrum en dit maakt het voor mij geen volmaakte release. Anderzijds zou hen dat ook wel eens een publiek kunnen opleveren dat veel ruimer gaat dan deze scene. Ik wens hen alleszins veel succes. Surf alvast even naar hun site. Of beluister de nummers voor op Bandcamp.

Peter De Koning
04/05/2014

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 24/01/2022 : Mildreda scoort in de cinema!

Het dark electro project van Oostendenaar Jan De Wulf is met de clip van “Liaisons Dangereuses” (welke u uiteraard hieronder vindt) zomaar even geselecteerd door het Brusselse festival van de onafhankelijke film en wel in de categorie “The Rabbit Holes”. Een categorie waarin kortfilms worden opgenomen met een surreëel ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2022 : Lacrimosa: Celebrate The Darkness

Leven is lijden. Het is een oude boeddhistische wijsheid die ook Lacrimosa zich eigen gemaakt heeft. Neen, het leven is niet altijd prettig, en houdt ook pijn en teleurstelling in. Maar aangezien we daar toch niets aan kunnen doen, vatten we het beter goed op. Meer zelfs: laten we de duisternis in ons leven vieren. Daar komt de boodschap van ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2022 : Nieuwe Terra Relicta-compilatie: Call Me Darkness

Dark Entries mag dan al het grootste Nederlandstalige gothzine zijn, we zijn op geen enkele manier het enige interessante gothzine. Hebt u al gehoord van onze Sloveense collega's van Terra Relicta? Zij doen het in het Engels. Hun website is zeer aanbevelenswaardig, vooral daar ze niet enkel besprekingen en interviews doen, maar ook een ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2022 : 400ste Dag des oordeels

Kunt u geloven dat we al 399 Dagen des oordeels hebben gekend? Met De dag des oordeels bedoelen we natuurlijk het radioprogramma van onze collega Danny Quetin, die elke maandagavond tussen 22 en 24u de beste post-punk, gothic en electro uitzendt op Radio Benelux. Dat staat gelijk aan 8 jaar hard labeur, en voor aflevering 400 heeft Danny dan ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2022 : Nieuw live audio-document 'Kvitravn –First Flight of the White Raven' van Wardruna

Een jaar na de release van zijn meest recente studio-album 'Kvitravn' (en als opmaat naar de komende live data), presenteert Nordic/dark folk/ambient band Wardruna zijn live-document 'Kvitravn –First Flight of the White Raven'. Dit is een luxe release op 2CD en op digitale formaten waaronder het originele studioalbum ...