casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.836 items

   

Atrium Carceri
Archives I-II
Dark Ambient
15/09/2017 : Atrium Carceri - Archives I-II
Cryo Chamber  Cryo Chamber
15/09/2017, Dimi Brands

Klokkengelui, een sfeerschepper van jewelste waarvan dankbaar gebruik gemaakt wordt in het dark ambient genre mag deze wandeling doorheen de archieven van Atrium Carceri inleiden.

Wat volgt is een langgerekte track van 43 minuten, die verschillende ‘songs’ in zich herbergt maar waarbij men het niet nodig achtte om ze netjes van elkaar af te zonderen. Jammer voor de liefhebbers van overzichtelijkheid, maar we kunnen zeggen dat de indruk gewekt wordt dat deze ‘untitled track’ (‘Archives I’ gedoopt) een lange track is. Voor neuroten is er dus geen kalf verdronken, en we kunnen jullie geruststellen dat het geheel opwindend genoeg is om in een ruk uit te luisteren. ‘Archives I’ blinkt namelijk uit in onderhuidse spanning.

Geklop van een vertraagd ritme en subtiele achtergrondgeluiden krijgen na een achttal minuten steun van een spookachtig (woordeloos) zingende vrouwenstem. Dit sp(r)ook(jes)achtige moment is even vluchtig opgelost achter het nevelgordijn dat Atrium Carceri eerder liet opkomen.

‘Archives I’ lijkt een samenraapsel van geluiden en technieken an sich te zijn, die later het geluid van Atrium Carceri zouden bepalen. In dat opzicht kunnen we spreken over ‘interessant’ plaatwerk.

Gelukkig zorgt de hand van de vakman er voor dat ook als geheel nog aangenaam luisterbaar blijft en zo is iedereen (de nieuwkomer als de fan) tevreden gesteld.

Vanaf minuut 13 dalen we een zevental minuten af in donkere spelonken, vakkundig weergegeven door de Zweed (de eerste zes albums van Simon Heath kwamen uit op het legendarische Cold Meat Industry), en dit met behulp van heel subtiele, haast onhoorbare klankverschillen. Zalvende klanken tijdens de 20ste minuut zorgen voor het spreekwoordelijke licht aan het einde van de tunnel.

Hier toont Heath aan dat het vaak een dunne lijn betreft tussen dark ambient en het reguliere ambient genre. De troostende, warmere klanken zijn echter slechts een interludium want na amper vijf minuten worden we verder de dieperik ingezogen. Tot in de ware hel komen we echter niet. Atrium Carceri toont zich genadig en is onze gids in het veel spannendere voorgeborchte, alwaar ons reeds meer dan duidelijk gemaakt wordt wat ons te wachten staat (de vervormde jammerklanken tijdens minuut 28 bijvoorbeeld) en die door hun subtiliteit des te meer impact hebben. In het spelen met licht en duister blinkt Heath uit, meteen ook de grote trekpleister van ‘Archives I-II’.

Atrium Carceri de Brian Eno van het dark ambient genre noemen is misschien net een brug te ver, maar we willen wel benadrukken dat het hier een artiest betreft waarvan je iets in huis moet hebben indien het dark ambient genre je na aan het hart ligt.

Het tweede schijfje met werk uit ‘s mans archiefkasten (logischerwijs ‘Archives II’ gedoopt), vangt eveneens aan in het graag gefrequenteerde voorgeborchte. Er hangt gedurende 39 minuten een spanning in de lucht die moeilijk te plaatsen is. Je hebt geen idee wat je te wachten staat, maar dat er iets zal gebeuren is een certitude.

Vervormde stemmen en pianoklanken tijdens de eerste vijf minuten benadrukken ook hier weer het contrast tussen licht en donker waarmee Atrium Carceri graag auditieve kunstwerkjes schildert.

Rond minuut 8 gaat het meer de reguliere ambient toer op en zorgen ijle stemmen er voor dat we er alsnog het adjectief ‘dark’ voor kunnen plaatsen. De veelzijdigheid van Heath komt nog meer uit de verf, en dit na zo een minuut of 8 wanneer hij een zijsprongetje maakt van het geijkte dark ambient pad.

Vanaf minuut 16 krijgt de lichtknop terug een draai en zetten we onze tocht richting hel en verdoemenis gestaag verder. Toch zorgen even later weer de zalvende, hemels mooie pianoklanken dat ons angstzweet geen buitenmaatse proporties aanneemt.

Lang blijf je echter niet in dezelfde sfeer hangen, want de meester in contradicties zet je ook hier weer constant op het verkeerde been, zoals reeds aangegeven een opvallende competentie van Heath.

Het laatste kwartier van dit nummer is bestemd voor een flinke streep drone dark ambient die ook hier weer uitblinkt in subtiliteit en waarbij een hoofdtelefoon een bruikbare en aan te raden optie is.

Wat in archiefkasten blijft liggen, ligt daar vaak nog met een reden. De term ‘niet goed genoeg’ is met betrekking tot deze release gelukkig niet van toepassing.

Archives I-II (welke titel haast impliceert dat we nog meerdere delen mogen verwachten -laat maar komen, zouden we zeggen!) kan dienen als eerste kennismaking met de muziek van Atrium Carceri, doch daarvoor raden we eerder albums als Cellblock (2003) of The Old City-Leviathan (2015) aan.

Wij zijn Archives I-II eerder als een aanvulling op het reeds vlekkeloze parcours dat Heath ondertussen al zo’n 15 jaar lang aflegt.

Atrium Carceri

Dimi Brands
15/09/2017

HomeContactSitemap
lees meer...
INTERVIEW : GROUND NERO - De financiële afhankelijkheid in een kapitalistische consumptiemaatschappij zorgt ervoor dat het gevoel van vrijheid steeds minder wordt.

'Divergence'. Het is de nieuwe plaat van Ground Nero en hij is verrassend goed. De groep zoekt alle mogelijkheden van de gothic rock op en weet met sterke nummers te voorschijn te komen. Maar dat is nog niet alles. 'Divergence' is een heuse conceptplaat geworden over het ongebreidelde kapitalisme en wat het met de wereld doet, ...

lees meer...
NIEUWS 11/10/2019 : Floor, de beste zangeres?

Het zijn drukke tijden voor Nightwish. Terwijl zangeres Floor Jansen de afgelopen twee maanden in eigen land een landelijke bekendheid werd door haar deelname aan de TV-show 'Beste Zangers', werkt de Finse metalband aan een nieuw studio-album voor 2020 en wordt op vrijdag 6 december het monumentale document 'Decades: Live In ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 10/10/2019 : Zaterdag So What-punkfestival in Aarschot

Sham 69, Ramonas, Unite Against Society, Capital Scum en Nope, ze staan allemaal op de affiche van het derde So What-festival dat deze zaterdag in De Klinker in Aarschot. Wie nog eens een stevige portie punk wil zoals dat in gouden tijden gemaakt werd, weet waar hij moet zijn. De Klinker: Demervalei 14, 3200 Aarschot Deuren: 17u Facebook ...

lees meer...
INTERVIEW : MatraK AttaKK op Breaking Barriers !!! - Antikapitalisme en een boel standpunten tegen wat nu aan de hand is, zouden moeten worden verlicht in plaats van in de schaduw worden geplaatst.

Breaking Barriers vindt dit jaar voor de 4de keer plaats in Het Depot te Leuven. Onze locale correspondent met de vlotte pen, Malcolm Nix, stort zich met jeugdig enthousiasme op het legertje groepen dat er optreedt op zaterdag 9 en zondag 10 november. Breaking Barriers viert anno 2019 het punkgenre in al zijn facetten en subgenres vandaar ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : October Ritus (Rome, Awen, By The Spirits, La Merde), 04/10/2019, De Wommel, Wommelgem - Kali Yuga Über Alles!

FolkWorld, een Duits label dat ook al eens graag een concert organiseert luidde oktober in met een dubbele affiche. Op donderdag (de nationale Duitse feestdag) sloegen ze hun kampen onder de noemer October Chorus op in Mühltal (nabij Darmstadt) met behalve een andere headliner (Changes) dezelfde line-up. 's Anderdaags verhuisde het ...

lees meer...
FOTO'S : Ground Nero - @ De Klinker Aarschot, 05/10/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Ground Nero – Divergence CD Release Show - 5 oktober 2019 – De Klinker Aarschot

‘Beyond Scales there is Divergence’. Heden ten dage is het zowat de sleutelzin in het leven van Ground Nero. Een trilogie zonder echt een trilogie te zijn, maar na 2 EP’s (Beyond en Scales) is er nu het eerste full-album Divergence. Een album waarmee ze met glans laten horen dat de band sedert hun oprichting enkel maar ...

lees meer...
NIEUWS 02/10/2019 : Walhalla pakt uit met exclusieve rerelease van Ton Lebbink's cult plaat “Luchtkastelen”

Ton Lebbink (1943-2017) was de voormalige drummer van de Nederlandse new wave band en kunstcollectief Mecano en tevens portier bij het wereldberoemde poppodium Paradiso in Amsterdam. In de vroege jaren tachtig van de vorige eeuw was hij één van de allereerste Nederlandse popdichters, samen met anderen zoals Diana Ozon en Bart ...

lees meer...
NIEUWS 30/09/2019 : Soft Riot en Kezdown treden donderdag op in Brussel

De Fantomatic.Nights zijn het kleine broertje van de Fantastique.Nights, en om de haverklap bieden ze je gratis concerten aan in het centrum van Brussel. Deze gaan door in Café Central, op wandelafstand van de AB, en er komen deze keer opnieuw twee heel aanbevelenswaardige groepen af. Soft Riot komt helemaal uit Canada en maakt ...

lees meer...
NIEUWS 30/09/2019 : Enzo Kreft: Biometrics

Enzo Kreft heeft een plaat uitgebracht - 'Control' - over de keerzijde van de technologie die ons omringt en steeds meer ons leven beheerst. Een boodschap die hij wil uitdragen, ook met een nieuwe clip. 'Biometrics' is een goed voorbeeld van wat de nieuwe plaat inhoudt. 'Bij biometrie worden technieken toegepast waarbij ...

lees meer...
FOTO'S : Kollaps - @ Tour à Plomb Brussel 26/09/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Nytt Land - @ Tour à Plomb Brussel, 26/09/2019 door Luc Luyten