casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.386 items

   

Ataraxia
Spasms (Sous La Coupole Spleenétique Du Ciel)
Ethereal / Heavenly Voices - Folk / Ethnic / Tribal - Neoklassiek
13/04/2014 : Ataraxia - Spasms (Sous La Coupole Spleenétique Du Ciel)
Infinite Fog  Infinite Fog
13/04/2014, Xavier Kruth

Italië staat vandaag bekend als leverancier van uitstekende neofolk en neoklassiek: Ianva, Camerata Mediolanense, Corde Oblique, et cetera. Maar vooraleer deze groepen er kwamen was er Ataraxia. Ataraxia kan dus gerust de grote voorloper worden genoemd van de hedendaagse scene, en is bijgevolg een essentële groep.

Ataraxia bestaat al sinds 1984. Het duurde evenwel tot 1994 tot hun eerste cd uitkwam. Intussen had de groep er al een evolutie op zitten, van donkere gitaarwave naar neoklassieke muziek met traditionele instrumenten. De vergelijking met Dead Can Dance dringt zich op, al is het geluid van Ataraxia altijd heel apart geweest.

Hun cd ‘Ad Perpetuam Rei Memoriam’ uit 1994 was meteen goed voor de hit ‘Anno Domini MDLVI’. In die tijd gebruikte de groep graag teksten in het Latijn en het Oudgrieks. De groep is sindsdien bijzonder productief geweest, en dit is ondertussen al hun 18de cd, en dan rekenen we nog een paar van hun vroege uitgaven niet eens mee. Al deze cd’s werden op een multitude van labels uitgebracht, van wijlen Cold Meat Industry tot Prikosnovénie. Vandaag is het de beurt aan het Russische Infinite Fog Production.

De groep staat er niet om verlegen om te evolueren. En hoewel deze cd weer typisch Ataraxia is, kunnen we er bijvoorbeeld op wijzen dat de prominente rol die voor de piano van Giovanni Pagliari weggelegd is soms cabaretachtige invloeden binnenbrengt, bijvoorbeeld op nummers als ‘This Is No Country For Old Man’ (op een tekst van W.B. Yeats), ‘Dragged By The Moon’ of de zeer originele versie van ‘Whisky Bar’, de wereldwijd bekende Brecht/Weil-compositie die ook bekend staat als ‘Alabama Song’.

Een tweede opmerkelijke cover is die van ‘Gloomy Sunday’, een nummer waarvan gezegd werd dat wie ernaar luisterde zelfmoord zou plegen. Het komt alleszins uit Hongarije in de jaren ’30 en er waaide toen een golf van zelfmoorden over het land. Ook de componist van het nummer - Rezsö Seress - zou zelfmoord plegen, zij het pas veel later.

Op andere nummers - ‘L.Lazarus’ (op een tekst van Sylvia Plath), ‘Andy Laverne’ (op een tekst van Baudelaire) - staan de gitaren van Vittorio Vandelli in de kijker, en dan moet je ook wat aan Jazz en Blues denken. En dan is er de zang van Francesca Nicoli: fluisterend, vertellend, treurig, volumineus… Ze haalt het hele register open om de grote emotionele diversiteit die deze cd inhoudt kracht bij te zetten.

Het is altijd de bedoeling van de groep geweest om de grenzen tussen culturen te overbruggen. Op deze cd vind je nummers in het Italiaans, Engels en vooral Frans, dat Nicolis lievelingstaal moet zijn geworden. De helft van de cd bestaat uit Franse liederen, en daarin komen ook zeer serieuze onderwerpen aan bod als de nood aan toiletpapier in allerhande acute omstandigheden. Of hoe een zeer intellectuele groep soms helemaal door het lint gaat. Afsluiten doen ze met het uiterst melancholische ‘Donc, Je Dois Être Morte’.

Er bestaat van deze cd ook nog een dubbel-cd versie met nog een paar extra live-uitvoeringen van oudere nummers, maar ik heb hier de enkele versie voor mij liggen. Het is geen eenvoudige cd, en ik heb hem een paar keer moeten beluisteren om zijn geluid en zijn diversiteit volledig te kunnen appreciëren. Maar dat is uiteindelijk volledig gelukt en ik mag besluiten dat Ataraxia opnieuw een uitstekend werkstuk afgeleverd heeft.

Ataraxia

Xavier Kruth
13/04/2014

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 19/02/2019 : 'Robotman' neuwe clip en single van De Delvers

De Delvers hebben een nieuwe clip uit. Met “Robotman” delen De Delvers een Nederlandstalige postpunk-uppercut uit aan een maatschappij waar ‘robots’ regeren die alle menselijkheid en realiteitszin zijn verloren. Recht op de kin. Robotman is een oproep voor meer ongehoorzaamheid met een warm en groot hart! In ...

lees meer...
INTERVIEW : AMUND MAARUD - AMGALA TEMPLE - Muziek maakt me gelukkig, laat me voelen dat ik leef.

Vóór het afnemen van een interview ga ik gewoonlijk zoeken op het wereldwijde net naar informatie en al reeds gepubliceerde gesprekken met de betrokken artiest, kwestie van wat beslagen op het ijs te komen. In het geval van Amgala Temple was de info schaars. Meer dan een twee minuten durend interview op de site van gitarist ...

lees meer...
NIEUWS 18/02/2019 : Twee Britse power electronics legendes trekken de stekker uit.

Vrijdag liet Lee Howard weten dat zijn project Iron Fist Of The Sun het voor bekeken houdt. Verantwoordelijk hiervoor is een dramatische verschuiving in zijn persoonlijk leven, een alleenstaande vader zijn en de plotselinge groei van zijn bedrijf waardoor het creëren van muziek praktisch onmogelijk geworden is. Het is beter de arena ...

lees meer...
NIEUWS 17/02/2019 : Posh Isolation strijkt neer in Brussel.

Wie geregeld onze reviewpagina uitpluist is ongetwijfeld al op het Deense experimentele label Posh Isolation gebotst. Het label, dat in Copenhagen ook zijn eigen winkel heeft, werd opgericht door Christian Stadsgaard en Loke Rahbek met als doelstelling werk van Scandinavische artiesten en speciale samenwerkingen een platform te geven. Buiten ...

lees meer...
INTERVIEW : MILITIA - Tijdens de opnames voelden we continu de priemende ogen van Ambiorix over onze drummende armen meekijken.

Het doek valt over Militia. Van 1988 tot 2018 heeft de anarchistische industrialgroep zijn stempel gedrukt, wat zeg ik: geslagen, met zware metalen percussie, op de Belgische scene. Het eind 2018 verschenen ‘Ambiorix’ zal voor de rest van de eeuwigheid de laatste plaat zijn van de groep. Een buitengewone plaat, die de strijd van ...

lees meer...
FOTO'S : Kælan Mikla - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Fantastique.Night LVII: Kælan Mikla, Some Ember & Turquoise - Een bezwerende heksensabbat

Het is best verwonderlijk hoe snel Kælan Mikla groot geworden is. Natuurlijk had hun titelloze debuut uit 2016 al voor wat sensatie gezorgd in minimal wave-middens, maar het IJslandse trio – dat overigens in zijn eigen moedertaal zingt – bleef toch vooral een tip voor ingewijden. Succesvolle tournees met King Dude en Drab ...

lees meer...
FOTO'S : Some Ember - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Turquoise - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CONCERT BESPREKING : R.I.P. Willy Willy (59) (Stagebeast, Revenge 88, Arbeid Adelt!, The Scabs, Vaya Con Dios, Willy Willy & The Voodoo Band) - 'Een gitarist zo groot dat je hem twee maal moest noemen'

Zopas bereikte ons het droevige nieuws dat Willy Willy overleden is. In de zomer van 2018 werd bekend dat de Scabs gitarist leed aan kanker en het was al even bekend dat hij zwaar ziek was. Desondanks nam hij tot zeer onlangs nog deel aan de afscheidstournee van The Scabs. Hij speelde gitaar voor ongeveer de helft van het optreden, gezeten ...

lees meer...
NIEUWS 15/02/2019 : Kælan Mikla video: Draumadís

Het is absoluut niet zo dat we alles wat Robert Smith goed vindt zelf ook goed vinden, maar in het geval van het IJslandse Kælan Mikla doen we dat wel. Het meisjestrio maakt een frisse mix van punk, wave en poëzie en heeft op Cure-voorman zoveel indruk gemaakt dat deze hen uitnodigde op het Meltdown festival dat hij mocht cureren, ...

lees meer...
NIEUWS 14/02/2019 : R.I.P. Willy Willy (59) (Revenge 88, Arbeid Adelt!, The Scabs, Vaya Con Dios)

Zopas bereikte ons het droevige nieuws dat Willy Willy overleden is. In de zomer van 2018 werd bekend dat de Scabs gitarist leed aan kanker en het was al even bekend dat hij zwaar ziek was. Desondanks nam hij tot zeer onlangs nog deel aan de afscheidstournee van The Scabs. Hij speelde gitaar voor ongeveer de helft van het optreden, gezeten ...