casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.288 items

   

Ataraxia
Quasar
Ambient - Ethereal / Heavenly Voices - Gothic - Neoklassiek - Prog
17/06/2020 : Ataraxia - Quasar
AnnapurnA  AnnapurnA
17/06/2020, Dimi Brands

Een nieuwe Ataraxia, dat is altijd een beetje meer van hetzelfde, maar daarnaast ook altijd weer net ietsje anders.

De fans van het Italiaanse zullen perfect begrijpen wat ik hiermee bedoel. Voor wie toch een beetje in de war is door deze tegenstrijdigheid verduidelijk ik graag dat het eerste deel van deze stelling uiteraard slaat op de wel erg karakteristieke stem van zangeres Francesca Nicoli. Een constante die zeer kenmerkend is voor het typische Ataraxia geluid. Al valt hier verder moeilijk een eenduidige stempel op te plakken. Want sinds 1994, en met ondertussen een discografie die maar liefst 32 titels omvat op hun conto, hebben deze Italianen zowel thematisch als muzikaal al heel wat watertjes doorzwommen.

Al van in het begin was duidelijk dat Ataraxia zijn aanvankelijk medieval aandoende geluiden graag bijkruidde met tal van andere genres gaande van gothic, neoklassiek, ethereal, wereldmuziek tot barok en dit steeds op het snijpunt tussen avant garde en traditie. Meteen een verklaring waarom de band wist aan te slaan binnen verschillende subtakken van de allesomvattende wave-cultuur.

Ook na al die jaren is het nog steeds uitkijken naar een nieuw album van de door ons zo gewaardeerde Italianen, wij zijn inderdaad fan.

Voor Quasar nodigen ze ons uit om onze potlooddoos boven te halen, en dat mag je best letterlijk aangezien ze aan ieder nummer een kleur toekennen. Maar hoe ze hiertoe gekomen zijn, is toch met een redelijke omweg. We doen het graag even uit de doeken.

De Quasar waarover sprake in de titel is de Engelse afkorting voor quasi-stellar radio source. Dit is een actief centrum van een sterrenstelsel met een zeer hoge helderheid. Het gaat om een superzwaar zwart gat in het centrum van een sterrenstelsel, waarvan de omringende schijf met materie licht en straling uitzendt wanneer deze naar het zwarte gat wordt getrokken. Een dergelijke schijf rond een ster of gat wordt de accretieschijf genoemd.

Met betrekking tot het album stelt men bij Ataraxia dat we ons in het oog, de bron en het hart van elk sterrenstelsel bevinden. We surfen op de iris en de waarnemingszon. We zien het wormgat in de pupil en slaan bruggen tussen talloze lagen van dimensies tussen ruimte en tijd, we worden bestraald door frequenties in de vorm van hertz. We kanaliseren muziek terwijl we ons in een stroom van bewustzijn bevinden. We zitten in de quasar: onze ogen lichten op en de muziek stroomt.

Ataraxia noemt de zeven songs op Quasar archetypes. In de numerologie wordt het getal 7 als geluksgetal beschouwd. Als heilig getal symboliseert het de kosmos: het getal met de grootste magische kracht. Zeven symboliseert de voltooiing van een werkzaamheid maar kan ook wijzen op een wonderbaarlijke verandering van het eigen ik. Zeven is ook een dynamisch getal: er zijn 7 dagen in de week, we kennen 7 noten (tonen) en ook de regenboog heeft 7 kleuren.

Ook naar goede Ataraxia gewoonte vertelt ieder nummer een heel verhaal, als het mogelijk is zelfs meerdere tegelijkertijd. ‘Iniziazione’ zet als opener meteen de toon, en dit voor maar liefst twaalf minuten lang. Hier wil men het allereerste begin voorstellen dat de frequenties van de kleur wit en alle nuances van de regenboog die weerspiegeld worden in het zilver van de wateren ondersteunt. Een ander begrip dat hier van toepassing is is het Latijnse Solve Et Coagula: het oplossen van het lichaam en het stollen van de geest, in de alchemistische iconografie voorgesteld als de dubbele Ouroboros die als zodanig een cirkel vormt.

Al wie Ataraxia altijd een beetje te “zweverig” heeft gevonden, zou met Quasar wel eens gelijk kunnen krijgen. Althans in de letterlijke betekenis van het woord, want het hele album lang laten ze ons opstijgen tot ver boven de atmosfeer, en is het ruimte-aspect waarnaar men verwijst middels de titel steeds aanwezig. Net als de dubbele bodem, die velerlei interpretaties mogelijk maakt. Neem nu ‘Nebula’ dat inderdaad naar de astronomische betekenis (nevels en gaswolken) verwijst maar eveneens naar de sluier van een bruid in Romaanse tijden die toen ook deze naam had. Het nummer verkent de energieën van de kleur smaragdgroen, die bekend staat als een helende katalysator. Het schildert een beeld van een open plek tussen meren en bossen waar nimfen en mythologische figuren opduiken en alwaar een conubium (of Ius conubii -in het Romeins recht het recht om een rechtgeldig huwelijk te sluiten) ritus plaatsvindt. ‘Oneness’ vindt zijn inspiratie dan weer bij aartsengel Michael. Hij is de strijder die het zwaard en de schaal in evenwicht houdt en regeert over het vuur en de hoogste sfeer (het hart) van waaruit alles begint. Michael brengt dualiteit (licht/schaduw) terug naar eenheid en dit in een opwaartse beweging. Dit nummer klinkt het meest vertrouwd in vergelijking met vroeger Ataraxia werk, en het is altijd zeer aangenaam te horen hoe Francesca haar stem in lagen over elkaar laat vloeien.

Het meest atypische Ataraxia nummer op Quasar dan weer is ongetwijfeld ‘Sex Is A Prayer’. Dat eerste woordje dat meteen in het oog springt, doet dit ook in het oor want zelden hoorden we zo een hitsige Francesca aan het werk.

De frequenties die hier naar voor gebracht willen worden zijn een krachtig instrument van creatie en zelfbewustzijn, de onvoorwaardelijke liefde die ons bevrijdt van angst en verslaving. Het staat ook symbool voor de reis van de held om de pure staat van essentie, de Heilige Graal, te bereiken.

En we blijven verder volop nieuwe gebieden en bijhorende kleuren verkennen: Het uit puur goud opgetrokken ‘Radiance’ reist op boeddhistische golven en laat zich opsplitsen in twee delen. In het eerste deel worden we meegenomen op een wervelende reis over blauwe wateren; het tweede is een mantra uit de hoogste toppen van Nepal. Zo wordt het nummer een ontmoeting tussen de God van de Zee en de Godin van de Bergen met een mooie balans tussen magische kracht en psychofysische volheid als resultaat.

‘The Timeless’ is violet van kleur en laat ons kennismaken met de zuiverende vlam van graaf van Saint-Germain. Hij was een 18de eeuws avonturier, uitvinder, amateur-wetenschapper, violist, componist en mysterieus persoon die als alchemist beweerde het geheim van de transmutatie te hebben ontsluierd. Hij behoorde tot het soort ‘mystificateurs’ zoals er in de achttiende eeuw nogal wat rondliepen. Met hun buitengewone verhalen slaagden ze er in zich te doen aanvaarden in adelijke middens, waar bij velen de goedgelovigheid het haalde op de kritische geest.

Saint-Germain bewoog zich binnen de hofkringen van het prerevolutionaire Frankrijk en beweerde dat hij 4000 jaar oud was. Hij had zelfs korte tijd toegang tot de privévertrekken van koning Lodewijk XV en Madame de Pompadour. Na zijn dood kozen verscheidene occulte verenigingen Saint-Germain als een voorbeeld en schreven hem het eeuwig leven en goddelijke krachten toe. Veel van deze groeperingen kenden deze Verheven Meester tal van magische krachten toe: teleporteren, leviteren, door muren kunnen lopen, het telepathisch kunnen beïnvloeden van mensen. In de New Age overtuigingen wordt de graaf altijd geassocieerd met de kleur violet en de edelsteen amethist. Hij wordt ook gezien als de “Kosmische Meester van de Zevende (violette) Straal” (en dus een logische keuze voor dit album van Ataraxia).

We sluiten af met de kleuren kobaltblauw en robijnrood. Tijdens ‘Beyondness’ rijden we samen met aartsengel Uriël die ons helpt onze diepste ambities op dit aardse niveau te realiseren.

Ambitieus, het woord is gevallen. Quasar is misschien wel een van Ataraxia’s meest ambitieuze platen geworden. Alleszins hun meest a-typische... maar toch ook weer onmiskenbaar Ataraxia (om nogmaals te verwijzen naar de openingszin van dit artikel).

De nummers zijn lang (tussen 6 en 12 minuten) en zitten ook wat stijl betreft enorm vol variatie. De grootste verrassing is misschien wel hoe ze het astronomische aspect zeer geloofwaardig in hun van nature antieke geluid hebben kunnen loodsen.

Toen Ataraxia enkele jaren geleden optrad op Black Easter vroeg iemand me welke albums ik voor hem als leek zijnde zou aanraden om aan te schaffen. Had er toen van Quasar reeds sprake geweest, had ik deze waarschijnlijk niet aangeduid. Voor een eerste kennismaking is deze kosmische variant waarschijnlijk net iets te hoogdravend, maar voor de fans wederom een album met een zodanige diepgang dat je er lang plezier aan zal beleven.

Ataraxia

Dimi Brands
17/06/2020

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 05/07/2020 : “Echoes From The Bardo” kondigt zich veelbelovend aan!

U kent Your Life on Hold ondertussen vast wel, potige gothic rock van het zeetje, mysterieus ronkend tussen de golven van “Burning For The Ancient Connection” en “My Name Is Legion For We Are Many” steken de schuimkoppen van “Echoes From The Bardo” vervaarlijk op. Gothic rock fans juicht ende jubel. De 'Bardo', ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2020 : Shining Light: Mono Inc. herneemt 'Lichtgestalt' van Lacrimosa met Tilo Wolff

Er werd ons een nieuwe samenwerking tussen Mono Inc. en Lacrimosa aangekondigd. Martin Engler van Mono Inc. en Tilo Wolff van Lacrimosa waarderen elkaars werk heel erg en zijn ook goede vrienden. Jaren geleden werkten ze al eens samen op de single 'Children Of The Dark' van Mono Inc., een nummer waaraan ook Chris Harms van Lord Of ...

lees meer...
NIEUWS 01/07/2020 : Sinners' Day wordt verlegd naar 2021

Het zit de organisatoren van W-Festival en Sinner's Day niet mee. Het W-Festival werd een eerste keer verzet van mei naar augustus, en daarna - toen duidelijk werd dat grote festivals niet meer mochten doorgaan tot minstens eind augustus - naar 2021. Maar de organisatoren lieten de zaak niet vallen. In plaats van W-Fest zou in oktober ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2020 : De wereld is gek geworden, volgens Jaz Coleman en Ondrej Smeykal

Het einde is nabij! Al meer dan 40 jaar verkondigt Jaz Coleman dat de wereld zijn ondergang tegemoet gaat, en hij doet op veschillende wijzen. Het meeste bekendheid geniet natuurlijk de supergroep Killing Joke, maar hij maakt ook solo symfonische muziek. Zijn laatste wapenfeit is een samenwerking met Ondrej Smeykal, een eenpersoonsdidgeridoo-orkest ...

lees meer...
NIEUWS 23/06/2020 : Nieuwe videoclip For Greater Good vandaag in première.

U kon het reeds lezen in onze uitermate lovende recensie van de EP ...Unfolds: For Greater Good is terug van weggeweest. Om dit heugelijke feit nog meer luister bij te zetten gaat vandaag de videoclip bij het nummer ‘Synchronism’ in première. In dit nummer zorgt Raya Schaduwjaagster van Dark Poem voor de vocalen, ...