|
|||||||||||||
Het debuutalbum “Pinnacle Of The Draco” was voor Dark Entries en wellicht ook voor u de aangename kennismaking met dit Britse duo. Een kennismaking die niet alleen bijzonder aangenaam was maar die elke liefhebber van gothic rock, die het beste van Nosferatu en de glimmer goth van wijlen Suspiria steevast op extatische danspassen trakteert, een nieuwe verslaving bezorgde. Voor dit debuut brachten Angels Of Liberty op het eigen Secret Sin label al wat gelimiteerde ep’s op de zwarte markt. “Monster In Me” (2011) en “The Black Madonna ep” (2011) met name, welke door het relatief nieuwe Finse label Gothic Music Records (in samenwerking met Strobelight Records en Swiss Dark Night Records) én op vinyl én op cd recent werden heruitgegeven. Uiterst verzorgde uitgaven, voor de cd werd voor een dubbelaar geopteerd in een even sobere als fraaie digipak die de twee ep’s elk een schijfje gunt. Verre van noodzakelijk voor 10 nummers (+ 1 hidden track), waar wel een behandeling die van respect getuigt voor de originele versies. Muzikaal horen we wat al op het debuut “Pinnacle Of The Draco” was te horen; mysterieuze en melodieuze gothic rock die zich vastbijt in je vel en meteen bewijst dat je ook anno 2013 nog altijd geniale gothic rock kunt maken met respect voor de wortels van het genre zonder daarbij perse als een wandelend cliché te moeten klinken. Nummers als “Mars & Minerva” (ook present op het debuut), “The Black Madonna” (evenzeer present op het debuut), “Take Back The Night” of “Xepera Xeperu”, uit de "The Black Maddona ep” zijn wat mij betreft een schoolvoorbeeld van actuele gothic rock, doorleefd, een tikkeltje bombastisch, passievol en mysterieus als de nacht. Zwakke nummers zijn er niet. “Monster In Me” (ook terug te vinden op het debuut) is alweer geniaal torment, cliché maar zo doorleefd en overtuigend gebracht dat je er meteen in meegaat als liefhebber van het genre. Archetypisch. Maar waarom zou dit niet mogen, eclectische brouwsels in een poging om gothic rock van de vergankelijkheid te redden zijn er al in overvloed en deze weten maar zelden de gevoelige gothic snaar te raken. Iets wat deze Angels Of Liberty in elk nummer lukt. Ook “Shadows Come From Light” of “Blood Thief” spelen in de hoogste gothic rock divisie. Op “The Monster In Me ep” krijgt u er nog een remix van het titelnummer als hidden track bovenop. Een aantal nummers mag dan ook wel op het debuut prijken, toch blijft deze mooie heruitgave een must voor het groeiende legertje Angels Of Liberty fans dat, mede door Dark Entries, ook een aantal Vlaamse en Nederlandse jongeling aan het gothic rock front telt. Gelimiteerd op 1000 exemplaren, vraag er met andere woorden nu naar bij uw cd leverancier of richt u tot één van de eerder vermelde labels voor uw bloedend exemplaar. Anders bent u goed gek.
Kurt Ingels |
Volgende besprekingen
The Exploding Boy - Four
Undermathic - Indistinct Face
Calva Y Nada - El Peste Perverso Lieva Mi Peluca
De Brassers - Live at Doornroosje 1982 (lp)
Company Of State - Dance Remotion lp
Vanity - Occult You
Andreas Diesel, Dieter Gerten - Looking for Europe. The history of Neofolk.
Guards - In Guards We Trust
Vice - A Plain Reprise & More (1981-1984)
THYX - Network Of Light
Andere besprekingen van ANGELS OF LIBERTY
Angels Of Liberty - Servant Of The Grail
Angels Of Liberty - Telepathine
Angels Of Liberty - Pinnacle Of The Draco