casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.555 items

   

Anemone Tube
The Three worlds - Allegory of Vanity
Industrial
03/01/2018 : Anemone Tube - The Three worlds - Allegory of Vanity
The Epicurean  The Epicurean
03/01/2018, Peter De Koning

Vanitas vanitatum, omnia vanitas, IJdelheid der ijdelheden, alles is ijdelheid. Deze bijbelse spreuk is ook op dit tijdperk sterk van toepassing. Terwijl de mens zich opwindt over futiliteiten zoals een slechtwerkende smartphone, de vermeende richtlijnen van ‘God’ of een dwaze uitspraak van een popartiest, gaat de wereld langzaam maar zeker naar de haaien. Ook in de middeleeuwen wist men al dat de aardse genoegens en bezit slechts een lege doos zijn en was vanitas een terugkerend thema in de beeldende kunsten. In de 17de eeuw gingen steeds meer schilders er zich in specialiseren.

Allegory of Vanity is het eerste album uit een retrospectieve trilogie met ouder, onvindbaar, werk en nooit uitgegeven materiaal. Zoals we dat gewoon zijn van Anemone Tube is alles van artwork, over concept tot geluidskwaliteit tot in de puntjes verzorgd. Ijdel is de man niet, maar fier en perfectionistisch zeker wel. Op de hoes van het eerste deel zien we zowat alle typische symbolen uit de vanitassymboliek passeren: juwelen, wijn, een psalmenboek, kruisbeeld, knoken en een horloge. Zeer opvallend is echter de omzwachtelde figuur. Anemone tube treedt steevast op en zet zichzelf dus in het middelpunt van zijn eigen ijdelheid. Een ander bijzonder element is het boeddhabeeldje. Met de titel van de hele trilogie ‘The Three worlds’ verwijst Anemone Tube naar de drie sferen en de verschillende bestaansdimensies waaruit volgens het Theravada-boeddhisme de kosmos bestaat.

Een release van Anemone Tube komt nooit zonder de nodige theoretische omkadering en wie ooit al met de man heeft gesproken, weet dat dit niet zomaar intellectualistisch gezwans is. Hij heeft zeer sterke idealen, weet deze perfect te beargumenteren en leeft ze ook na. Platen koop je echter toch vooral voor de muziek en ondanks het feit dat al deze tracks al gemaakt zijn voor de eeuwwisseling blijft het toch heel erg overeind in 2018.

Het album begint met twee nummers uit het album Wald uit 1997. Deze gelimiteerde cassette was een split met Yggdrasil. Ze bevatte drie nummers van Anemone Tube, eentje van Yggdrassil en twee collaboraties. Het zijn die twee die deze cd mogen openen. Opener Ausweg ligt ons eerlijk gezegd niet echt. De ‘sirenes’ in het begin gaan al snel op onze zenuwen werken. De tweede helft van het nummer bevat echter een prachtige esoterische sfeer met dank aan een sublieme combinatie van donkere pulserende industrialklanken met fluit. Vanaf dan gaat de kwaliteit van het album, volgens onze bescheiden mening, steil omhoog. Primary Slave is diepe lawaaierige dark ambient die verzwelgend werkt.

Illusions is een ronduit fenomenaal nummer en verdient een alinea op zichzelf. Het mag een wonder heten dat het tot nu toe nog nooit het daglicht zag.. De onherkenbare stemsamples lijken in je hoofd rond te zwermen, de klanken zijn zwaar psychotroop. Het nummer heeft een sterke opbouw en glijdt steeds meer af richting power electronics naargelang het vordert. Ergens voelen we ook de sfeer van (goede) black metal. Dit is Anemone Tube op zijn allerbest en dit nummer alleen al, verantwoordt de aanschaf van deze cd.

De laatste twee nummers werden oorspronkelijk uitgebracht op de cassette Allegories for the Future. Voor Asphyxiate is er maar één woord: beklemmend. Anemone tube weet de titel zeer goed te verklanken en je kunt de laatste adem bijna uit je lijf horen kruipen naarmate de plaat vordert. Zeer sterk thematisch nummer en geweldige muziek tout court. Afsluiter Imminence is gewoon een goed noiseplaatje, niet meer maar zeker ook niet minder.

Allegory of Vanity heeft een consistente sfeer, bevat geen zwakke momenten en nummers als Illusions en Asphyxiate horen tot de absolute top van het genre. Toch vinden we deze cd -relatief gezien- de minste van de trilogie. Dat is echter alleen maar het geval omdat de twee andere zelfs nog beter zijn. We durven ook stellen dat Anemone Tube alleen maar beter en beter is geworden met de jaren: nog beklemmender, nog donkerder maar vooral nog gedetailleerder. Los daarvan is dit allesbehalve een premature versie van Anemone Tube. De muziek klinkt volwassen en doordacht, en het is moeilijk te geloven dat hij dit al kon maken in zijn prille twintiger jaren. Het is ook moeilijk om deze schijf los te beluisteren van de drie andere en persoonlijk raad ik aan om gewoon de hele trilogie te kopen. Alle cd's zijn namelijk ook beschikbaar in één box met extra kaartjes en stickers en die krijgt van ons als geheel een dikke 10. Meer zelfs: Koop gewoon alles van Anemone Tube blind. Hoe langer we naar deze muziek luisteren, hoe meer het genie ons duidelijk wordt.

Peter De Koning
03/01/2018

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Sirenia al 20 jaar springlevend!

Het zit nog fris in mijn geheugen. Al een eeuwigheid geleden, verscheen het cultalbum ‘At Sixes and Sevens’ (2001) van Sirenia, de goth metalband rond Morten Veland. Dit nadat hij de band Tristania noodgedwongen diende te verlaten. Nu kondigt dit Frans-Noorse gezelschap hun tiende studioalbum, met de inspirerende titel ‘Riddles, ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 11/01/2021 : Gary Numan lost eerste single uit nieuwe plaat 'Intruder'

Hij gaat intussen al 42 jaar mee. In zijn begindagen was hij een pionier van de elektronische muziek met Tbeway Army en daarna solo. Hij scoorde hits met 'Cars', 'Are 'Friends Electric' en vele andere pientere popsongs. Halverwege de jaren 90 gaf hij zijn werk een nieuwe draai door de industrial-tour. Hij gaf op zijn oude ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Death in Rome schrijft hymne bij bestorming van het Capitool

'Het is niet de job van een artiest om politieke statements te maken. Het beste wat we kunnen doen is een soundtrack aanbieden over historische gebeurtenissen.' Aan het woord is Death in Rome, en het historisch evenement dat ze in de verf willen zetten is uiteraard de bestorming van het Capitool twee dagen geleden. Dit doen ze met ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Hedera helix maakt het weer heel abstract

Wij zijn grote fans van Hedera helix, het gestoorde intellectroproject van Oscar Valerius Kandinsky en Maestro Virgule. We hebben al lang niets meer van hen gehoord, maar in 2016 maakten ze indruk met 'Pastiche', een plaat vol dolgedraaide Nederlandstalige elektronische brouwsels die je vooral in verwarring willen brengen. Nu brengen ...

lees meer...
INTERVIEW : LUC WAEGEMAN - Passie en bezieling, daar draait het om.

De verrassende (en toch ook weer niet) nummer 1 in mijn eindejaarslijstje: de Limburgers van Kregel! Een interview met hen kon je hier reeds lezen, daarom leek het ons het ideale moment om eens een babbeltje te slaan met hun werkgever. Wagonmaniac Music bracht namelijk naast de 4 Kregel EP’s nog tal van sterk materiaal uit, en dit in ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...