casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.227 items

   

Anemone Tube
The Three worlds - Allegory of Vanity
Industrial
03/01/2018 : Anemone Tube - The Three worlds - Allegory of Vanity
The Epicurean  The Epicurean
03/01/2018, Peter De Koning

Vanitas vanitatum, omnia vanitas, IJdelheid der ijdelheden, alles is ijdelheid. Deze bijbelse spreuk is ook op dit tijdperk sterk van toepassing. Terwijl de mens zich opwindt over futiliteiten zoals een slechtwerkende smartphone, de vermeende richtlijnen van ‘God’ of een dwaze uitspraak van een popartiest, gaat de wereld langzaam maar zeker naar de haaien. Ook in de middeleeuwen wist men al dat de aardse genoegens en bezit slechts een lege doos zijn en was vanitas een terugkerend thema in de beeldende kunsten. In de 17de eeuw gingen steeds meer schilders er zich in specialiseren.

Allegory of Vanity is het eerste album uit een retrospectieve trilogie met ouder, onvindbaar, werk en nooit uitgegeven materiaal. Zoals we dat gewoon zijn van Anemone Tube is alles van artwork, over concept tot geluidskwaliteit tot in de puntjes verzorgd. Ijdel is de man niet, maar fier en perfectionistisch zeker wel. Op de hoes van het eerste deel zien we zowat alle typische symbolen uit de vanitassymboliek passeren: juwelen, wijn, een psalmenboek, kruisbeeld, knoken en een horloge. Zeer opvallend is echter de omzwachtelde figuur. Anemone tube treedt steevast op en zet zichzelf dus in het middelpunt van zijn eigen ijdelheid. Een ander bijzonder element is het boeddhabeeldje. Met de titel van de hele trilogie ‘The Three worlds’ verwijst Anemone Tube naar de drie sferen en de verschillende bestaansdimensies waaruit volgens het Theravada-boeddhisme de kosmos bestaat.

Een release van Anemone Tube komt nooit zonder de nodige theoretische omkadering en wie ooit al met de man heeft gesproken, weet dat dit niet zomaar intellectualistisch gezwans is. Hij heeft zeer sterke idealen, weet deze perfect te beargumenteren en leeft ze ook na. Platen koop je echter toch vooral voor de muziek en ondanks het feit dat al deze tracks al gemaakt zijn voor de eeuwwisseling blijft het toch heel erg overeind in 2018.

Het album begint met twee nummers uit het album Wald uit 1997. Deze gelimiteerde cassette was een split met Yggdrasil. Ze bevatte drie nummers van Anemone Tube, eentje van Yggdrassil en twee collaboraties. Het zijn die twee die deze cd mogen openen. Opener Ausweg ligt ons eerlijk gezegd niet echt. De ‘sirenes’ in het begin gaan al snel op onze zenuwen werken. De tweede helft van het nummer bevat echter een prachtige esoterische sfeer met dank aan een sublieme combinatie van donkere pulserende industrialklanken met fluit. Vanaf dan gaat de kwaliteit van het album, volgens onze bescheiden mening, steil omhoog. Primary Slave is diepe lawaaierige dark ambient die verzwelgend werkt.

Illusions is een ronduit fenomenaal nummer en verdient een alinea op zichzelf. Het mag een wonder heten dat het tot nu toe nog nooit het daglicht zag.. De onherkenbare stemsamples lijken in je hoofd rond te zwermen, de klanken zijn zwaar psychotroop. Het nummer heeft een sterke opbouw en glijdt steeds meer af richting power electronics naargelang het vordert. Ergens voelen we ook de sfeer van (goede) black metal. Dit is Anemone Tube op zijn allerbest en dit nummer alleen al, verantwoordt de aanschaf van deze cd.

De laatste twee nummers werden oorspronkelijk uitgebracht op de cassette Allegories for the Future. Voor Asphyxiate is er maar één woord: beklemmend. Anemone tube weet de titel zeer goed te verklanken en je kunt de laatste adem bijna uit je lijf horen kruipen naarmate de plaat vordert. Zeer sterk thematisch nummer en geweldige muziek tout court. Afsluiter Imminence is gewoon een goed noiseplaatje, niet meer maar zeker ook niet minder.

Allegory of Vanity heeft een consistente sfeer, bevat geen zwakke momenten en nummers als Illusions en Asphyxiate horen tot de absolute top van het genre. Toch vinden we deze cd -relatief gezien- de minste van de trilogie. Dat is echter alleen maar het geval omdat de twee andere zelfs nog beter zijn. We durven ook stellen dat Anemone Tube alleen maar beter en beter is geworden met de jaren: nog beklemmender, nog donkerder maar vooral nog gedetailleerder. Los daarvan is dit allesbehalve een premature versie van Anemone Tube. De muziek klinkt volwassen en doordacht, en het is moeilijk te geloven dat hij dit al kon maken in zijn prille twintiger jaren. Het is ook moeilijk om deze schijf los te beluisteren van de drie andere en persoonlijk raad ik aan om gewoon de hele trilogie te kopen. Alle cd's zijn namelijk ook beschikbaar in één box met extra kaartjes en stickers en die krijgt van ons als geheel een dikke 10. Meer zelfs: Koop gewoon alles van Anemone Tube blind. Hoe langer we naar deze muziek luisteren, hoe meer het genie ons duidelijk wordt.

Peter De Koning
03/01/2018

HomeContactSitemap
lees meer...
FOTO'S : Ground Nero - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Astari Nite - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Spiritual Bat - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 08/12/2018 : De ondergrond in Brazilië leeft nog, misschien wel meer dan ooit!

Het is na de extreem rechtse ruk niet al kommer en kwel in Brazilië. De ondergrond leeft, nog steeds. En daar wordt verdomd leuke muziek gemaakt. Het Braziliaanse Paranoia Music presenteert ons, “Some Underground Sounds From Brazil” en zeggen zelf... 'The best way to resist in a world that becomes increasingly oppressive ...

lees meer...
NIEUWS 08/12/2018 : Zevende single op rij van The Arch: Joan's In Prison

Er was even twijfel, maar nu is het zeker: The Arch is terug op dreef! Ter herinnering: begin 2018 nam de groep uit Breendonk zich voor om maandelijks een nummer met video uit te brengen, die dan tegen het eind van het jaar een nieuwe plaat met 12 nummers moesten vormen. Het bleek wat hooggegrepen. De intervallen tussen de nummers werd langer, ...

lees meer...
NIEUWS 07/12/2018 : R.I.P. Pete Shelley (Buzzcocks)

Pete Shelley, zanger-gitarist van de legendarische punkband Buzzcocks stierf op donderdag 6 december 2018 op 63-jarige leeftijd in Estland (waar hij woonde) aan wat vermoedelijk een hartaanval was. Pete Shelley werd geboren in 1955 en zijn echte naam was eigenlijk Peter McNeish. Hij richtte The Buzzcocks op in 1975 samen met schoolmakker ...

lees meer...
NIEUWS 07/12/2018 : La Muerte brengt eerste studioplaat in 27 jaar uit

La Muerte is terug. Al een tijdje eigenlijk, want de groep die furore maakte tussen 1983 en 1994, is sinds 2015 aan een tweede jeugd begonnen. U hebt ze misschien live aan het werk gezien, en zo dat niet het geval is: het was indrukwekkend. La Muerte staat duidelijk nog steeds garant voor een aggressieve mix van metal, punk, garagerock en ...

lees meer...
NIEUWS 06/12/2018 : The Third Noise Principle, nieuwe interessante luxe box op Cherry Red

Zoals u allicht titelgewijs kunt vermoeden betreft het hier elektronische muziek, minimal tot avant-garde, experimenteel tot industrieel en zelfs dansbaar allemaal gemaakt in de periode tusen 1975 en 1984 in Noord Amerika. Mooi is dat, ongetwijfeld zult u een aantal namen van deze 4cd’s tellende box, goed voor een totaal van 60 nummers, ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Peter Murphy viert 40 jaar Bauhaus op W-Fest Announcement Party ! - Vooruit, Gent 1 december 2018

Het was even spannend. Peter Murphy had de concerten voorafgaand aan Gent af moeten zeggen wegens ziekte en het werd pas de dag zelf duidelijk dat, tot groot jolijt van onder andere mezelf, het optreden in Gent wel zou kunnen doorgaan. En effectief na het voorprogramma Desert Mountain Tribe, indie geweld met post punk en psychedelische ...

lees meer...
INTERVIEW : THE ARCH - Gezond leven kan behoorlijk stresserend zijn, dus waarom zouden we in een grote boog rondom de geneugten des levens sluipen?

The Arch drukt reeds sinds 1986 zijn stempel op de Belgische wave-scene. Na hun vorige plaat 'Fates' waren de verwachtingen voor een opvolger hooggespannen. Het deed de groep grijpen naar een buitengewoon experiment. Volgende vrijdag ontvangen we The Arch op onze 26ste Dark Entries Night in de Kinky Star, en dat is het ideale moment ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Dwaalspoor (17/11/2018, Stichting Max, Alphen aan den Rijn) - Scandinavië heerst!

De laatste editie van Dwaalspoor, het mocht speciaal zijn. Al zullen alle artiesten die doorheen de jaren al hun opwachting mochten maken bij onze Noorderburen (een greep uit het indrukwekkende aanbod: Foresta Di Ferro, Luftwaffe, Der Blauwe Reiter, Jännerwein, Die Weisse Rose,...) beamen dat ze meer dan in de watten gelegd werden. De ...

lees meer...
INTERVIEW : SIEBEN - De Europese Unie is te verkiezen boven wat we dreigen te krijgen, nu we veinzen geen deel uit te maken van de wereld.

De Brexit laat de gemoederen weer oplaaien. Eén van de mensen die er niet over uitgeraasd raakt, is de Brit Matt Howden van Sieben. Dat heeft zelfs een prachtplaat opgeleverd met ‘Crumbs’, een verzameling nummers over de stand van zaken in de wereld. Een woedende plaat, aangelengd met een flinke portie humor. We deden een ...