casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.310 items

   

Andi Harriman en Marloes Bontje
Boek: Some Wear Leather, Some Wear Lace – The Worldwide Compendium Of Postpunk And Goth In The 1980s
Gothic - Post Punk
30/07/2014 : Andi Harriman en Marloes Bontje - Boek: Some Wear Leather, Some Wear Lace – The Worldwide Compendium Of Postpunk And Goth In The 1980s
Intellect  Intellect
30/07/2014, Kurt Ingels

Een boek over de scene verschijnt niet elke dag, al zeker niet over de scene van de jaren 80, die magische jaren waar ook bij Dark Entries tot vervelens toe wordt naar gerefereerd maar waar, de geschiedenis heeft zijn rechten, zwart als jeugdig mode statement van de (in die jaren) tegencultuur z’n wortels heeft.

De Amerikaanse Andi Harriman en de Nederlandse Marloes Bontje vonden elkaar in een hels maar ook moedig en inspirerend project. Hoe brengen we anno 2014 het originele en internationale aspect van deze toen nieuwe scene weer aan de oppervlakte. Immers, die jaren was er nog geen internet, nog geen digitale media waardoor heel veel origineel materiaal maar ook de visie en het waarom en hoe van de in goth muterende postpunk scene verloren dreigde te gaan.

Marloes Bontje en Andi Harriman besloten op zoek te gaan naar de originelen, die personen die in de jaren 80 mee de scene aanwakkerden en maakten, bij muzikanten maar ook en vooral bij liefhebbers van het genre en dit niet alleen in bakermat Engeland maar overal waar de goth beweging vaste voet aan grond kreeg in de jaren 80. Om het boek meer kracht en extra présence te geven werd uitvoerig gekozen voor - hoe kan het ook anders als we het over goth hebben - ‘het beeld’, foto’s van groepen maar vooral van eigenzinnige individuen die de sfeer oppikten en resoluut kozen voor een eigen stijl die zich zou door ontwikkelen tot wat u en ik op heden onder een stereotiep ‘goth imago’ verstaan.

Het boek telt ruim 200 bladzijden maar de tekst is relatief beperkt en vooral vlot geschreven wat maakt dat het boek snel weg leest en je er dus geen uren of dagen moet aan gaan zitten. Dit neemt echter niet weg dat wat wordt verteld zeer zinnig is en er inhoudelijk, zonder academisch te zijn, heel wat authentieke en zeer zinnige info aan de lezer wordt meegegeven. Citaten uit interviews worden mooi in de tekst geïntegreerd om een aantal standpunten en visies te illustreren, standpunten en visies die internationaal werden gedeeld, maar waar Engeland toch vaak als referentiepunt naar voor werd geschoven.

Mooi om lezen en zeer herkenbaar is hoe individuen in de ban raakten van de muziek, hoe in de beginjaren 80 alle puzzelstukjes op hun plaats vielen en hoe muzikanten grensoverschrijdend en meestal zonder notie van elkaar tijdens de naweeën van de punk en eigen aan het niet zo fraaie tijdsbeeld een zelfde muzikale taal uitvonden. Een taal waarin bassen, drummachines en synths een prominente plaats kregen.

Kort maar krachtig worden ook de verschillende golfbewegingen in het goth (ook wel new wave toen) gebeuren beschreven, de traditionele gitaar goth of goth rock, met in een later stadium de invloeden van de psychedelica of nog de opkomst van industrieel experiment, ebm en andere elektronische aangestuurde muziek mogelijk gemaakt door het toegankelijk worden van de synth.

Naast muziek wordt er ook stil gestaan bij het modebeeld, in een periode toen goth eigenlijk nog niet als dusdanig bestond en aanhangers van de toen kersverse beweging vaak hun eigen kleding ontwierpen op basis van de outfit van hun idolen (Peter Murphy, Siouxsie Sioux, …) maar altijd met een eigen toets. Tijdens de begin jaren lag de nadruk op individualiteit en creativiteit wat meteen een zeer tolerante en open houding veronderstelde van de opkomende goth gemeenschap. In het begin een verzameling outsiders, extravagante individuen op zoek naar zichzelf en naar elkaar. Een artistieke, fijngevoelige scene ook met een groot respect voor wat ‘anders’ was dan de toen geldende norm.

Alles in dit boek ademt sfeer en is voor zij die de jaren 80 hebben doorleefd een ware nostalgische trip ‘down memory lane’, toen de puntschoen (die foto gewijs zelfs een aantal extra bladzijden krijgt) verplicht tot de garderobe behoorde van elke goth en new wave liefhebber en de zachte ietwat artistieke rebellie hoog in het vaandel werd gedragen. Voor hen die pas recent met het genre kennis maakten is dit een brok relevante geschiedenis, een fundament als het ware waarop je je eigen (t)huis / identiteit kan bouwen met een aantal normen en waarden om te koesteren.

Mag ik tenslotte beide dames feliciteren met hun vlotte, mooie, doorleefde en prachtig geïllustreerde boek. Een cadeau die ze aan de scene terug geven omdat precies die scene hen zoveel heeft gegeven. Do it yourself is altijd zoveel mooier.

Lees hier het uitgebreide interview dat we hadden met de sympathieke auteurs Andi Harriman en Marloes Bontje!

Praktische info;

Auteurs; Andi Harriman en Marloes Bontje

ISBN 9781783203529
Paperback 200 pages
220 x 220
Published July 2014
Imprint: Intellect

Meer info;

postpunkproject

postpunkproject op facebook

Kurt Ingels
30/07/2014

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 03/08/2020 : Goethes Erben: tijd voor een nieuw album!

Corona legt veel stil, maar Oswald Henke krijg je niet zomaar klein. Sinds juli 2020 kon je regelmatig op de facebookpagina van Goethes Erben fragmenten van hun repetities bijwonen. Volledig Corona-proof werd er geknutseld aan nieuw materiaal. Het resultaat hiervan heet ‘Flüchtige Küsse’ en is vanaf september te koop! ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2020 : Nieuwe Evanescence-video 'The Game Is Over' nu online.

De Amerikaanse rockband Evanescence heeft zojuist de video van de albumtrack 'The Game Is Over' online gezet, afkomstig van het eerste studio-album in negen jaar, getiteld 'The Bitter Truth'. Afgelopen woensdag kwam deze song al als 2e single uit. Volgend jaar september (2021 dus) geeft de band vijf shows in de Benelux, samen ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : The Cure belooft het beste album ooit!

Mocht u zich afvragen hoe het zit met het nieuwe album van The Cure dat reeds voor eind vorig jaar, begin dit jaar werd aangekondigd, wel er is eindelijk nog eens nieuws. Van de twee of zelfs drie albums die oorspronkelijk werden beloofd is niet meteen sprake meer. Bij monde van Roger O’ Donnel, de man achter de toetsen wordt het nieuwe ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Online vertier; release the bats!

Zo, nu het einde van de wereld schoorvoetend als covid19 - ik stond erbij en keer er naar - op ons afkomt kunnen we virtueel elke vierde vrijdag terecht bij de "release the bats show" en dit tot de wereld weer normaal wordt of gewoon ophoudt te bestaan. Gothic en death rock recht uit Amerika (Californië) tot in je huiskamer, ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Gratis avant! Records compilatie!

Nu u geniet van uw wel verdiend verlof hoort daar uiteraard een passend muziekje bij. Dark Entries wil u hierbij graag attenderen op de gratis compilatie “Year Of The Mask” van het Avant! Label. Een leuke portie underground uit eigen stal die je beslist eens moet gehoord hebben! Om het u niet al te moeilijk te maken heb ik hierbij ...