canli casino

Dark Entries Logo

6.896 items

   

Amorphous
Shapeshifting
EBM - Electro - Minimal - Techno
12/11/2017 : Amorphous - Shapeshifting
Wave Records  Wave Records
12/11/2017, Marjolein Laenen

This CD review was translated to English by the author. You can read the translation here.

Amorphous is het soloproject van Gil OS, die voorheen actief was in de Braziliaanse dark electro-band Morgue (later hernoemd naar Morgue Mechanism). Het is stom toeval dat ik zijn album 'Shapeshifting' ter bespreking gekregen heb. In één van mijn vorige recensies vertelde ik over mijn onofficiële, Duitse "PR-agent", met wie ik zo nu en dan naar dark electro-optredens in Duitsland ga. Terwijl we eind september op weg waren naar het Lauscher vs Oldschool-festival in Erfurt, stond 'Shapeshifting' op in de auto. Ik kende Amorphous toen nog niet, maar ik was aangenaam verrast en nam mij voor om het album zelf te kopen. Dit bleek echter niet nodig, want nog geen 3 weken later had onze promo manager dit album bij op de redactievergadering. Het Braziliaanse label Wave Records had een pakket promo's opgestuurd en tot mijn grote verbazing zat 'Shapeshifting' ook in het pakket. Het leek wel alsof het voorbestemd was dat ik dit album zou bespreken.

Net als Morgue Mechanism beweegt Amorphous zich in dark electro-territorium, maar de muziek is wel ruimer dan dat. Ik hoor elementen van old-school electro en EBM, minimal synth en zelfs techno. Gils distorted vocals - eigen aan het (dark) electro-genre - zijn alom aanwezig op het album, al doet hij in de tracks 'Brave New World' en 'Irreversible' een beroep op de vrouwelijke spoken word van Torsykes en leent N3VOA zijn vocals aan 'Unilateral'. De vrouwelijke spoken word-tracks vind ik niet zo geslaagd (al moet ik toegeven dat 'Irreversible' nog wel iets heeft), maar de meeslepende zangstijl van N3VOA kan mij wel bekoren. Het zijn evenwel de tracks met Gil als vocalist die mijn voorkeur hebben. Zijn stem is in verschillende gradaties bewerkt en werd ook aan andere effecten (reverb of delay, denk ik) onderworpen, wat in combinatie met de eveneens aan effecten onderhevige, gelaagde synths een rijke sound oplevert. Voeg daar nog wat samples aan toe en je waant je zo weer in de jaren 90. Al heeft de muziek van Amorphous zeker ook enkele meer eigentijdse elementen (waarover verder meer).

De 2 tracks die ik reeds ten tijde van mijn trip naar Erfurt geniaal vond, zijn 'Amorphous' en 'First Simulation'. 'Amorphous' bevat een bijna 9 minuten durende omschrijving van de vormloze wezens (engelen, demonen, spoken, geesten, schaduwen) die onze dimensie bevolken. De gesproken lyrics zijn ontleend aan een gedicht van Creepypasta Wikia. Het is een sfeervolle track met onaards klinkende vocals, welke zich op ingenieuze wijze ontvouwt en hoe langer, hoe griezeliger wordt. Zeker wanneer de track aanbelandt op het punt waar het duidelijk wordt dat de amorfe wezens - zelf onsterfelijk - geïntrigeerd zijn door de dood van mensen, een proces dat ze wel eens durven te versnellen. 'First Simulation' is een herwerkte versie van de track 'Simulation' van Morgue Mechanism op de 'Old School Electrology'-box van Electro Aggression Records. Deze hedendaagse versie staat bol van de techno-invloeden en zit werkelijk knap in elkaar. Het is moeilijk om stil te blijven zitten op dit nummer.

'Shapeshifting' bevat daarnaast nog enkele andere memorabele tracks, die ik pas naderhand ben beginnen appreciëren. Zo is er de beminnelijke dark electro-openingstrack 'Second Nature', het eerder minimale 'Antisocial' en het wederom door techno beïnvloede 'Stimulus'. De meest eigenzinnige track is evenwel 'Secret Society', welke begint met drums en basgitaar (alsook een nogal apart wah-o-wah-geluidseffect) en pas tegen de derde minuut losbarst in elektronisch geweld. Ook de instrumental 'Shapeshifting' - een samenwerking met Morpheus Laughing - is sterk. Daartegenover staat dat ik niet zo zot ben van de EBM-nummers 'Enlightenment' en 'Dystopia', alsook van de hoger aangehaalde collaboraties met Torsykes. Maar in zijn geheel beschouwd is dit album gevarieerd en onderhoudend en wat mij betreft één van de betere promo's van dit jaar.

Tracklist

Facebook

Marjolein Laenen
12/11/2017

HomeContactSitemap
Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
FOTO'S : The Alarm - @ Muziekodroom Hasselt, 14/06/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Partisan - @ Muziekodroom Hasselt, 14/06/2018 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : THE KIDS - Mensen verwachten onze klassiekers en dat zijn de songs van de eerste twee LP's

Welke groep zette België op de wereldpunkkaart. The Kids natuurlijk! Op zaterdag 10 november spelen ze op Breaking Barriers, het Leuvense festival dat hoopt te bewijzen dat punk nog steeds niet dood is. Malcolm Nix had een gesprek met frontman Ludo Mariman. Eigenlijk hebben we geen behoefte aan een inleiding, want elke Belgische muziekliefhebber ...

lees meer...
NIEUWS 12/06/2018 : Trouwfe(e)st: het trouwfeest met instemming van Dark Entries

Trouwfeesten... Ons advies als Dark Entries luidt dat u ze moet vermijden als de pest. Maar nu en dan maken we wel eens een uitzondering. Als iemand voor zijn trouwfeest - in dit geval gaat het zelfs om de verjaardag van een trouwfeest - gratis optredens organiseert met donkere groepen, bijvoorbeeld. Dimi en Sigrid - het mannelijk deel van ...

lees meer...
NIEUWS 12/06/2018 : Der Klinke wacht op iemand die lacht

Yep, het is eenzaam in de wereld van Der Klinke. Het succes van de laatste cd - The Unexpected - heeft daar helaas niets aan veranderd. Daarop liet Geert 'Chesko' Vandekerkhof al in 'Someone who smiles' weten dat hij graag eens iemand naar hem zou zien lachen. Het is er nog niet van gekomen, en dus herhaalt hij die oproep nog ...

lees meer...
NIEUWS 12/06/2018 : Persephone en Seesayle in Brussel

Persephone is het neoklassieke project van Sonja Krauthofer, zangeres van l'Âme Immortelle, en Martin Höfert, een cellist die voor Sopor Aeternus, Goethes Erben en tal van andere projecten gespeeld heeft. Samen brengen ze neoklassieke muziek met een mythologisch kantje. Op zaterdag 15 september kunt u de groep aan het werk zien ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Judgement Fest - Feest in de catacomben van de muzikale onderwereld...

Ja, wij horen bij de mensen die vol vreugde uitkijken naar De dag des oordeels. En als De dag des oordeels een feestje houdt, Judgement Fest, dan willen we er graag bij zijn. De dag des oordeels, dat is natuurlijk het radioprogramma van Danny Quetin op Radio VRD, het donkerste programma op Limburgs leukste, elke maandagavond om 22u rechtstreeks ...

lees meer...
FOTO'S : VV303 - @ Judgement Fest. Landgraaf, 9/06/2018 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : DEAD MAN'S HILL - Ik wou net als de artiesten op Cold Meat Industry machtige muziek maken die een deur opende naar een totaal andere, veel mysterieuzere wereld.

Het Belgische dark ambient-martial-industrial-black-metal-project Dead Man's Hill bestaat 20 jaar en is cult tot in Polen en Rusland. Optredens zijn schaars, maar de komende weken kunt u Dead Man's Hill aan het werk zien in de Wommel in Wommelgem op 16 juni, en op de Dark Entries Night in Gent op 29 juni. Voor de gelegenheid hadden ...

lees meer...
NIEUWS 07/06/2018 : Derde langspeler Anna Calvi eind augustus in de winkel.

Anna Calvi, de Britse gitaarvirtuose die daarenboven met een prachtig stemgeluid gezegend is, doorbreekt de stilte en kondigt haar nieuwe plaat aan. Brian Eno roemde haar als “the best thing since Patti Smith”, en wie zijn wij om de goede man tegen te spreken. Het was 5 jaar wachten op de opvolger van One Breath, maar haar ...

lees meer...
NIEUWS 07/06/2018 : Eerste lading namen BIMFest XVII.

De fans van de betere elektronische klanken moeten we er niet meer aan herinneren dat traditiegetrouw op 14 en 15 december het Belgian Indepedent Music Festival of kortweg BIMFest, voor de 17de keer alweer zijn tenten zal opslaan in de Casino te Sint-Niklaas. Organisatie BodyBeats maakt ons al warm met een eerste reeks namen, die we toch ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Porta Nigra XIV - Waves From Belgium - Zwart-geel-rood, maar vooral zwart

Porta Nigra is een begrip voor de neofolk- en dark ambient-liefhebbers, maar het festival in Aarschot wil zo nu en dan ook andere zaken aan bod laten komen. Gisteren bijvoorbeeld kleurde het festival zwart-geel-rood, maar vooral zwart, met een schare aan vaderlandse wavegroepen. De zaal is nagenoeg leeg als Donder, Hel & Hagel het ...