casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.471 items

   

Allerseelen
Terra Incognita
Dark Folk / Apocalyptic Folk - Downtempo - Electro - Experimental - Industrial - Krautrock - Metal - Psychedelic
11/03/2019 : Allerseelen - Terra Incognita
Ahnstern  Ahnstern
11/03/2019, Dimi Brands

Moest je je enkel laten leiden door onze website dan zou je denken dat het alweer een hele tijd geleden was dat Allerseelen, voor het uitbrengen van het onlangs verschene Chairete Daimones, nog van zich heeft laten horen.

Het was ook Gerhard Hallstatt zelve opgevallen, en met de woorden “het is precies lang geleden dat jullie nog iets over Allerseelen hebben gepubliceerd”, bezorgde hij me ook de twee albums die aan Chairete Daimones voorafgingen.

Beginnend met Terra Incognita (2015). Het was effectief wel even wachten op deze opvolger van Rauhe Schale (2010), vandaar ook de titel van het album, want voor de aanvang van de opnames had Hallstatt geen idee hoe het finale resultaat zou klinken.

Om hem te helpen dit ‘onbekende terrein’ te verkennen nodigde Hallstatt een reeks gastmuzikanten uit: John Haughm (Agalloch), Jörg B (Der Blutharsch), Daniel P. (Arnica), Robert Taylor (Changes) en Alexander Wieser (Hrefnesholt) voegen zich bij Hallstatt, die verder met de persoon van Marcel P. (o.a. Miel Noir) een vast Allerseelen-lid gevonden lijkt te hebben.

“All art is at one surface and symbol. Those who go beneath the surface do so at their peril”, deze quote uit The Picture Of Dorian Grey van Oscar Wilde mag Terra Incognita begeleiden en is een raak gekozen zin om het album te omvatten.

Alle voorgaande Allerseelen-albums waren concept albums, en Terra Incognita vormt geen uitzondering op deze regel. De titel verwijst naar een onbekend gebied dat een metafoor is voor veel verschillende domeinen: zijn we in staat om iets over de toekomst te weten, over de dood, over het leven en de liefde, over anderen, wat weten we eigenlijk over onszelf??

Allerseelen pretendeert niet de antwoorden hierop te kunnen bieden, maar legt de nadruk op het belang van het in vraag stellen. Het basisprincipe van de filosofie, weet u wel?

Zo is de onzichtbare wereld die men muziek noemt op zichzelf ook een “terra incognita”. Of artiesten of muzikanten hierop een antwoord kunnen geven laten we dan ook in het midden.

De toekomst kunnen we immers niet kennen, zelfs wat we weten over het verleden en het heden is op zijn minst gedeeltelijk een illusie, een mozaïek waar altijd enkele stukjes ontbreken. Iets als alwetendheid bestaat niet want kennis altijd beperkt. Wanneer een onderzoeker denkt een antwoord te hebben gevonden, roept op hetzelfde moment dit antwoord nieuwe vragen op.

Hallstatt verwijst hierbij graag naar een van zijn favoriete schrijvers (de Roemeens-Franse filosoof E.M. Cioran -°1911-+1995 die in de jaren dertig lid was van de Ijzeren Garde, een protofascistische beweging wiens schrijfstijl zich laat omschrijven als abstract, lyrisch en extravert en waarbij onderwerpen zoals dood, wanhoop, eenzaamheid, geschiedenis, muziek, heiligheid en mystiek vaak terugkerende thema’s zijn) die zei dat hij liever niet te veel over zichzelf weet. Hij was immers bang dat wanneer hij te veel over zichzelf zou weten, deze kennis een eind zou kunnen maken aan zijn creativiteit.

Er zijn duizenden vragen, dus het leven zal nooit saai worden. Het leven blijft een eeuwig spiritueel avontuur, een eeuwige zoektocht. Degenen die niet geïnteresseerd zijn in de “terra incognitae” die ons omringen, en ook in ons aanwezig zijn, zijn in feite al dood, zonder evenwel iets over de dood te weten.

Een thema waar je conceptueel veel mee kan doen, en bijgevolg ideaal op maat gesneden voor Allerseelen. De albums van Allerseelen mogen dan wel conceptalbums zijn, zoals u kan zien bij Terre Incognita kiest Hallstatt voor een thema dat langs vele opzichten bekeken kan worden, en waarmee weer gemakkelijk een lijvig (69 minuten) gevuld kan worden.

Elementen uit folk, industrial en zelfs metal combineren kan tegenstrijdig klinken, maar maakt van Terra Incognita een aanstekelijk en gedreven album, waarbij melodie, schoonheid en melancholie elkaars wegen meermaals kruisen (zie in deze nogmaals het citaat van Oscar Wilde).

Hallstatt is een ervaren krijger wat betreft muziek maken, en ook hier kwijt hij zich samen met zijn gasten van een uitstekende taak. Maar naast het muzikale speelt bij Allerseelen ook het visuele en het inhoudelijke een primordiale rol. Of zoals ze het in Duitsland zo mooi zeggen: ein Gesamtkunstwerk. We vinden het zelf ook altijd een heel plezier als we van een artiest veel informatie krijgen over diens motivatie, zeker wanneer het een erudiet persoon als Hallstatt betreft. De verhalen achter de songs op Terra Incognita zijn dan ook te mooi om niet te vermelden.

Laat het ons allereerst over het artwork hebben. Hallstatt verzamelde foto’s die hij trok in de bergen, aangezien deze niet alleen een belangrijke rol spelen op deze plaat, maar ook in Hallstatts leven zelve. Hij werkte nauw samen met de Bulgaarse HaateKaate die eerder al verschillende Allerseelen albums van artwork voorzag. Op de frontcover zien we een kleine kerk op een berg in Neder-Oostenrijk, die als herdenkingskapel voor de vermoorde koning Elisabeth van Oostenrijk werd gebouwd. In het boekje verder nog foto’s die Hallstatt nam op de Siciliaanse vulkaan Etna en in de Pyreneeën aan de grens tussen Frankrijk en Spanje, tevens foto’s van ijsbloemen op vensters in de winter.

Inhoudelijk trekken we tijdens ‘Steingeburt’ ook de bergen in. De tekst is geïnspireerd door de bergsport maar ook door het Mithraïsche symbool van de geboorte uit een steen, de “petra genetrix” -Mithras werd niet geboren uit de baarmoeder van een moeder maar uit een rots. Hallstatt haalde zijn inspiratie uit zijn liefde voor de bergen, maar ook uit films waarin bergen een belangrijke rol spelen zoals Der Heilige Berg (stomme film uit 1926 met Leni Riefenstahl in de rol van hoofdpersonage Diotima) en Das Blaue Licht (1932, tevens met Riefenstahl).

Zoals vaak bij Allerseelen-nummers zijn tijdens het schrijven en het opnemen verschillende symbolen in de tekst gecombineerd. Zo noemt het lied ook een bloem die Hallstatt erg mooi vindt, maar die hij slechts zelden tegenkomt in de bergen. Het gaat hier niet over de edelweiss maar een bloem genaamd duivelsklauw. Een plant met geneeskrachtige werking die goed schijnt te helpen bij aandoeningen zoals artrose.

Het nummer klinkt live behoorlijk krachtig en is dan ook een vaste gast op de setlist bij Allerseelen concerten.

We stijgen ook twee keer tot boven de bergen. Allereerst met ‘Fliegerlied’, waarbij de tekst gebruikt wordt van een oude Duitse schlager (‘Flieger’) over een piloot die zijn leven boven de wolken, dicht bij de zon en de maan bezingt. Het is tevens een een hymne over moed en de energie van enthousiasme. Hallstatt zegt zelf steeds een positieve context in zijn teksten te willen (zoals in deze positieve song), maar soms loopt het wel eens mis. Denk maar aan Icarus uit de Griekse mythologie die ook op Terra Incognita bezongen wordt (‘Ikarus’). Icarus en zijn vader Daedalus werden door koning Minos gevangen gehouden door koning Minos. Daedalus bedenkt een manier om te ontsnappen: hij bouwt vleugels van een houten raamwerk, bezet met veren in een boog vastgezet met was. Omdat de was kan smelten, waarschuwt Daedalus Icarus om niet te hoog en dicht bij de zon te vliegen, maar ook niet te laag, omdat de vleugels te zwaar zouden worden van het zeewater. In zijn enthousiasme wordt Icarus echter roekeloos; hij vliegt te hoog zodat de was toch smelt en hij stort neer in de Egeïsche Zee. Het verhaal van Icarus is typerend voor het thema van hybris, dat algemeen voorkomt in de Griekse mythologie; hierin wordt een persoon afgestraft voor zijn hoogmoed of overdreven zelfvertrouwen.

Bij Allerseelen is ‘Ikarus’ ook een nummer over degenen die met spreekwoordelijk vuur spelen, zoals het spelen met gevaarlijke symboliek. Iets wat gebeurt wanneer een artiest verliefd wordt op een bepaald symbool. Icarus is een soort gevallen engel, dus is hij een bron van inspiratie voor vele kunstenaars die zich gemakkelijker met de ongeduldige, koortsige Icarus dan met zijn geduldige vader Daedalus kunnen identificeren.

‘Bad Blood’ is geïnspireerd door de plant wolfskers (atropa belladonna). Zowel de plant als de bessen zien er heel mooi uit, maar let op want deze bessen eet je niet ongestraft!

Drie vruchten van deze beschermde plant kunnen een kind doden, een volwassene kan tien tot twaalf tot zich nemen alvorens te bezwijken aan de uiterst giftige stof atropine. Conform het thema van Terra Incognita (alles in vraag stellen) waagde Hallstatt het er op en at tijdens een van zijn reizen zulk een bes om de hallucinaties die deze opwekt te kunnen weergeven. Hij deelt ons mee dat de wolfskers nog lekkerder smaakt dan gewone kersen. Jörg B. (Der Blutharsch) zorgt voor de psychoactieve gitaarlijnen (dat Der Blutharsch frontman Albin Julius niet vies is van een hallucinogeen op tijd en stond is ook niet bepaald een publiek geheim) en het nummer heeft een nauwe verwantschap met de Amerikaanse folk/black/post metal band Agalloch.

‘Flamme’ is een nummer dat reeds in andere versies bestond bij Allerseelen, en waarbij Hallstatt een graag geciteerde persoon (Friedrich Nietzsche) de basis van de tekst laat aanbrengen. Met wat goede wil kan je ook hier het Icarus-thema betrekken: de vlam die het vuur gaande houdt. Maar in deze tekst schrijft Nietzsche vooral over zichzelf en zijn filosofie als zijnde een gevaarlijk vuur. ‘Flamme’ klinkt erg jazzy en swingend, en is het levende bewijs dat het altijd al onmogelijk geweest is om Allerseelen op één stijl vast te pinnen. Zo waren er op oude Allerseelen cassettes reeds tango-elementen aanwezig in de donkere stijl van Astor Piazzolla. Zo bestaat er ook een flamenco versie van ‘Flamme’ met zang van Josef K (Von Thronstahl) op het Allerseelen compilatie Edelweiss (2005). Diezelfde Josef K bracht op het zelfde album ook een flamenco versie van het nummer ‘Sturmlied’. Een nummer dat we ook terugvinden op Terra Incognita, hier wel met vocalen van Hallstatt zelve. Een nummer dat in verschillende versies verschenen is met een tekst van Ricarda Huch (°1864-+1947 -Germaanse intellectuele die gerust als pionier gezien mag worden die maar liefst zeven keer genomineerd werd voor de Nobelprijs Literatuur) over stormen en tragedies. Het gedicht werd door Hallstatt ontdekt in een boek over Nietzsche (hij weer) en wordt zijn krijgshaftigheid zeer gewaardeerd.

Wie Nietzsche zegt, zegt vaak in één adem ook Richard Wagner. De Duitse componist ontbreekt ook niet op Terra Incognita. ‘Totenschiff’ haalt zijn inspiratie bij diens opera ‘Der Fliegende Holländer’. De tekst over de dode zeevaarders in het schip van de enigmatische Vliegende Hollander zijn ook overgenomen uit deze fascinerende opera die zich bezighoudt met de tegenstellingen leven en dood, avontuur en het gewone leven, zee en land. Wagner zelf verkreeg de inspiratie hiervoor toen hij van Riga naar Noorwegen reisde. Op de een of andere manier portretteert hij zichzelf als de Vliegende Hollander, de rusteloze en revolutionaire kunstenaar wiens vloek het is om te reizen zonder een haven te vinden -afgezien van de haven genaamd liefde. Ook de novelle ‘das Totenschiff’ van de mysterieuze Duitse schrijver B. Traven (°(vermoedelijk) 1890-+1969), een boek dat Hallstatt in zijn jeugd graag las, vormde mee de inspiratie voor dit lied.

Nog meer literatuur bij ‘Thule’, ontleent aan het bekende gedicht ‘Der König von Thule’ van Johann Wolfgang von Goethe zoals dat voorkomt in diens Faust. Een eerste versie van dit nummer verscheen reeds op een Griekse split 7” met Ataraxia (Ultima Thule (2008)). John Haughm (Agalloch) levert hier het elektrisch gitaarwerk waarbij Hallstatt nog opgenomen geluiden van de Zwarte Zee uit Bulgarije voegt. De zee staat hier symbool voor eindeloosheid en eeuwigheid.

‘From The Emptiness’ is ook een nummer dat eerder verscheen op een Allerseelen album, meer bepaald op Hallstatt (2007). Voor Terra Incognita werd het nummer nog eens opgenomen met vocalen van Robert Taylor (Changes) en gitaar van Daniel P. (Arnica). Normaal gezien zou Allerseelen meerdere nummers opnemen met Taylor, maar omwille van technische redenen kwam het daar niet van. Misschien nog iets voor de toekomst? De samenwerking tussen Allerseelen en Changes is alleszins geen “terra incognita”, want in 2006 was er het split album Men Among The Ruins, uitgekomen op de Russische markt ter ere van concerten die beide groepen aldaar gaven en tegenwoordig niet meer verkrijgbaar.

Wederom een dubbele betekenis bij ‘Grünes Licht’. Enerzijds een herinnering aan een trip naar Finland die Allerseelen enkele jaren geleden maakte. Hun zoektocht naar aurora borealis (poollicht)

was echter zonder succes, misschien dat men zich daarom maar in de absint gestort heeft?

Dit groene drankje staat ook bekend om zijn psychoactieve kwaliteiten (we verwijzen even terug naar wolfskers) en is tevens van belang in deze hymne aan de nacht.

Zoals u weet kijkt men binnen één Allerseelen-song niet op een invloed meer of minder, en zo is ook het groene land dat aangehaald wordt in de song verbonden met ‘Der Engel vom westlichen Fenster’, een novelle van Gustav Meyrink (°1868-+1932 -Oostenrijks schrijver. Zijn eerste werken rekenden nog af met de kleinburgerlijkheid van zijn tijd, latere boeken (zoals Der Engel...) houden zich vooral bezig met buitenzinnelijke verschijnselen en de metafysische betekenis van het bestaan.). Op dit nummer horen we Alexander Wieser van de Oostenrijkse projecten Hrefnesholt en Uruk-Hai terug op gitaar, naast Annamaria Bernadette Cristian van het Italiaanse Les Jumeaux Discordants op cello.

In Oostenrijk bestaat er een speciaal magisch mes waaron negen manen uitgehouwen zijn. Naast deze negen manen, vind je er soms ook negen kruisen op terug. Naast dit gegeven gaan we voor ‘Neunmondmesser’ ook naar Finland, meer bepaald naar het het beroemde Finse mes Puukko. In een deel van de Kalevala (het Finse nationale epos) verhaalt men ook over een mes dat vernietigd wordt.

Terug naar thuisland Oostenrijk alwaar Hallstatt de zwanen op het ijs van de bevroren Donau aanschouwde. (‘Wir Sind Schwäne’) Net zoals eerder bij ‘Flamme’ ook hier een (meer ingetogen) jazzy sfeertje, noem het gerust een downtempo ballade, of chanson zo u wil.

‘Panzergarten’ op zijn beurt is dan weer een eerder verschenen nummer dat een nieuwe aankleding krijgt (oorspronkelijk terug te vinden op Neuschwabenland (2000)). Ondanks dat Allerseelen van in den beginne enthousiast door neofolk en martial aanhangers in de armen gesloten werd is dit mogelijk de enige song in hun catalogus die onder de martial noemer te plaatsen valt. En dan nog vooral omwille van de tekst die liefde en oorlog als metaforen lijnrecht tegenover elkaar zet. De achtergrond voor dit nummer was de Panzergarten, en openlucht gebied met oude en nieuwe tanks rond het Museum van Militaire Geschiedenis in Wenen.

We waren bij al deze variatie bijna het thema van deze conceptplaat vergeten. ‘Was wissen wir vom Licht’, inderdaad ja: wat weten we nu écht -over het leven, de liefde, over het gevaar om te veel te weten. Te veel waarheid kan soms gevaarlijk worden en net zoals het zonlicht verblinden. Ook al mag in de mozaïek die de zogenaamde waarheid is, altijd wel een of meerdere stukjes ontbreken, zo zien we dit nummer als het puzzelstukje dat de verschillende songs op Terra Incognita perfect weet te verbinden.

‘Schwarzes Vinyl’ gebruikt het beeld van een vinylplaat als een metafoor voor de donkere nachtelijke hemel waartegen de sterren langzaam bewegen. Ook wordt het stof dat door het vinyl aangetrokken vergeleken met het geluid van flakkerende vlammen. Terra Incognita is echter niet verkrijgbaar op vinyl, u zal het met de cd moeten stellen. Maar dat u dit absoluut dient te doen, kan u enkel al afleiden uit de lengte van deze bespreking.

Gezien het concept van de plaat pretenderen we niet de waarheid in pacht te hebben, maar onze oren zijn geoefend genoeg om te oordelen dat dit wederom een topplaat is van Allerseelen. En dat is een waarheid als een koe!

Allerseelen

Dimi Brands
11/03/2019

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 01/12/2020 : Lacrimosa viert 30-jarig jubileum met box

Lacrimosa had ons in dit jubileumjaar - de groep bestaat in 2020 30 jaar - een nieuwe cd beloofd. Daarover is het oorverdovend stil. We hebben wel recht gehad op een wereldwijd online optreden. En Tilo Wolff wou in het eindejaarsperiode de fans nog even extra verwennen. Het zal wellicht enkel de echte fans aanspreken, want voor het kleinood ...

lees meer...
NIEUWS 01/12/2020 : 'Black Star' tweede video uit nieuwe Dive

Op 11 december komt de nieuwe Dive uit! Het belooft alweer een heerlijk donker en tormenterend werkje te worden. Om er zeker van te zijn dat u ook zo denkt, geeft Dirk Ivens - naast Dive ook actief bij The Klinik, Absolute Body Control en Sonar - een tweede video uit. Twee weken na 'Death Machine' moet deze 'Black Star' er ...

lees meer...
NIEUWS 01/12/2020 : Your Life On Hold oorlogszuchtig

En nu we toch bij Jan Dewulf aangekomen zijn... Zijn gothic rock project Your Life On Hold heeft ook een nieuwe single uit, alweer geplukt uit het gloednieuwe en uitstekende 'Echoes From The Bardo'. 'Let's Start A War' breekt met alle clichés over rockmuzikanten die tegen oorlog protesteren of popsterren die zich ...

lees meer...
NIEUWS 30/11/2020 : Epica adopteert zes wolven van het WNF!

De Nederlandse symfonische metal trots Epica heeft zojuist zijn nieuwe single-video 'Freedom - The Wolves Within' uitgebracht. Vorige maand kwam de 1e single-video 'Abyss Of Time' uit. Beide tracks zijn afkomstig van het nieuwe studio-album 'Omega' dat op 26 februari 2021 wordt uitgebracht via Nuclear Blast. 'Omega' ...

lees meer...
NIEUWS 29/11/2020 : Zie ginds komt Fïx8:Sëd8!

Het wordt een trieste Sinterklaas en een nog veel triestere eindejaarsperiode, maar niet getreurd: Fïx8:Sëd8 heeft een nieuw album aangekondigd dat op 22 januari verschijnt en nu reeds besteld kan worden. 'The Inevitable Relapse' is het 5de album van de Duitse dark electro-sensatie en het 3de dat op Dependent wordt uitgebracht. ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
INTERVIEW : THE BREATH OF LIFE - Neen, ik heb nooit overwogen om te stoppen met muziek maken, noch om lekkere speciale bieren te proeven.

The Breath Of Life blaast dit jaar 35 kaarsjes uit. En ze brengen een nieuwe cd uit. ‘Sparks Around Us’ bevat alweer 11 pareltjes, en we kunnen stellen dat deze tiende cd zich in het vervolg bevindt van de vorige platen, waaronder we geen enkele uitschuiver of zwakkere plaat tellen. Wel komt hij op een verrassend moment uit, namelijk ...

lees meer...
INTERVIEW : We Are Ooh People - Het was een bewuste keuze om in de schaduw te blijven en te sluimeren als een duister beest, groeiend en wachtend op de ideale biotoop om na lang broeden uit de krochten van de duisternis naar boven te kruipen.

Het zijn 5 Bruggelingen die eerder al een aantal EP’s hebben uitgebracht. En daarmee onder onze radar zijn gebleven . Een volwaardig album was nodig, en vooral de verpakking er rond, om nu wel onze aandacht te trekken. Met analoge synths en een traditioneel rock-instrumentarium hebben ze de outer space even ontvlucht om de mensheid ...