casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.459 items

   

Allerseelen
Terra Incognita
Dark Folk / Apocalyptic Folk - Downtempo - Electro - Experimental - Industrial - Krautrock - Metal - Psychedelic
11/03/2019 : Allerseelen - Terra Incognita
Ahnstern  Ahnstern
11/03/2019, Dimi Brands

Moest je je enkel laten leiden door onze website dan zou je denken dat het alweer een hele tijd geleden was dat Allerseelen, voor het uitbrengen van het onlangs verschene Chairete Daimones, nog van zich heeft laten horen.

Het was ook Gerhard Hallstatt zelve opgevallen, en met de woorden “het is precies lang geleden dat jullie nog iets over Allerseelen hebben gepubliceerd”, bezorgde hij me ook de twee albums die aan Chairete Daimones voorafgingen.

Beginnend met Terra Incognita (2015). Het was effectief wel even wachten op deze opvolger van Rauhe Schale (2010), vandaar ook de titel van het album, want voor de aanvang van de opnames had Hallstatt geen idee hoe het finale resultaat zou klinken.

Om hem te helpen dit ‘onbekende terrein’ te verkennen nodigde Hallstatt een reeks gastmuzikanten uit: John Haughm (Agalloch), Jörg B (Der Blutharsch), Daniel P. (Arnica), Robert Taylor (Changes) en Alexander Wieser (Hrefnesholt) voegen zich bij Hallstatt, die verder met de persoon van Marcel P. (o.a. Miel Noir) een vast Allerseelen-lid gevonden lijkt te hebben.

“All art is at one surface and symbol. Those who go beneath the surface do so at their peril”, deze quote uit The Picture Of Dorian Grey van Oscar Wilde mag Terra Incognita begeleiden en is een raak gekozen zin om het album te omvatten.

Alle voorgaande Allerseelen-albums waren concept albums, en Terra Incognita vormt geen uitzondering op deze regel. De titel verwijst naar een onbekend gebied dat een metafoor is voor veel verschillende domeinen: zijn we in staat om iets over de toekomst te weten, over de dood, over het leven en de liefde, over anderen, wat weten we eigenlijk over onszelf??

Allerseelen pretendeert niet de antwoorden hierop te kunnen bieden, maar legt de nadruk op het belang van het in vraag stellen. Het basisprincipe van de filosofie, weet u wel?

Zo is de onzichtbare wereld die men muziek noemt op zichzelf ook een “terra incognita”. Of artiesten of muzikanten hierop een antwoord kunnen geven laten we dan ook in het midden.

De toekomst kunnen we immers niet kennen, zelfs wat we weten over het verleden en het heden is op zijn minst gedeeltelijk een illusie, een mozaïek waar altijd enkele stukjes ontbreken. Iets als alwetendheid bestaat niet want kennis altijd beperkt. Wanneer een onderzoeker denkt een antwoord te hebben gevonden, roept op hetzelfde moment dit antwoord nieuwe vragen op.

Hallstatt verwijst hierbij graag naar een van zijn favoriete schrijvers (de Roemeens-Franse filosoof E.M. Cioran -°1911-+1995 die in de jaren dertig lid was van de Ijzeren Garde, een protofascistische beweging wiens schrijfstijl zich laat omschrijven als abstract, lyrisch en extravert en waarbij onderwerpen zoals dood, wanhoop, eenzaamheid, geschiedenis, muziek, heiligheid en mystiek vaak terugkerende thema’s zijn) die zei dat hij liever niet te veel over zichzelf weet. Hij was immers bang dat wanneer hij te veel over zichzelf zou weten, deze kennis een eind zou kunnen maken aan zijn creativiteit.

Er zijn duizenden vragen, dus het leven zal nooit saai worden. Het leven blijft een eeuwig spiritueel avontuur, een eeuwige zoektocht. Degenen die niet geïnteresseerd zijn in de “terra incognitae” die ons omringen, en ook in ons aanwezig zijn, zijn in feite al dood, zonder evenwel iets over de dood te weten.

Een thema waar je conceptueel veel mee kan doen, en bijgevolg ideaal op maat gesneden voor Allerseelen. De albums van Allerseelen mogen dan wel conceptalbums zijn, zoals u kan zien bij Terre Incognita kiest Hallstatt voor een thema dat langs vele opzichten bekeken kan worden, en waarmee weer gemakkelijk een lijvig (69 minuten) gevuld kan worden.

Elementen uit folk, industrial en zelfs metal combineren kan tegenstrijdig klinken, maar maakt van Terra Incognita een aanstekelijk en gedreven album, waarbij melodie, schoonheid en melancholie elkaars wegen meermaals kruisen (zie in deze nogmaals het citaat van Oscar Wilde).

Hallstatt is een ervaren krijger wat betreft muziek maken, en ook hier kwijt hij zich samen met zijn gasten van een uitstekende taak. Maar naast het muzikale speelt bij Allerseelen ook het visuele en het inhoudelijke een primordiale rol. Of zoals ze het in Duitsland zo mooi zeggen: ein Gesamtkunstwerk. We vinden het zelf ook altijd een heel plezier als we van een artiest veel informatie krijgen over diens motivatie, zeker wanneer het een erudiet persoon als Hallstatt betreft. De verhalen achter de songs op Terra Incognita zijn dan ook te mooi om niet te vermelden.

Laat het ons allereerst over het artwork hebben. Hallstatt verzamelde foto’s die hij trok in de bergen, aangezien deze niet alleen een belangrijke rol spelen op deze plaat, maar ook in Hallstatts leven zelve. Hij werkte nauw samen met de Bulgaarse HaateKaate die eerder al verschillende Allerseelen albums van artwork voorzag. Op de frontcover zien we een kleine kerk op een berg in Neder-Oostenrijk, die als herdenkingskapel voor de vermoorde koning Elisabeth van Oostenrijk werd gebouwd. In het boekje verder nog foto’s die Hallstatt nam op de Siciliaanse vulkaan Etna en in de Pyreneeën aan de grens tussen Frankrijk en Spanje, tevens foto’s van ijsbloemen op vensters in de winter.

Inhoudelijk trekken we tijdens ‘Steingeburt’ ook de bergen in. De tekst is geïnspireerd door de bergsport maar ook door het Mithraïsche symbool van de geboorte uit een steen, de “petra genetrix” -Mithras werd niet geboren uit de baarmoeder van een moeder maar uit een rots. Hallstatt haalde zijn inspiratie uit zijn liefde voor de bergen, maar ook uit films waarin bergen een belangrijke rol spelen zoals Der Heilige Berg (stomme film uit 1926 met Leni Riefenstahl in de rol van hoofdpersonage Diotima) en Das Blaue Licht (1932, tevens met Riefenstahl).

Zoals vaak bij Allerseelen-nummers zijn tijdens het schrijven en het opnemen verschillende symbolen in de tekst gecombineerd. Zo noemt het lied ook een bloem die Hallstatt erg mooi vindt, maar die hij slechts zelden tegenkomt in de bergen. Het gaat hier niet over de edelweiss maar een bloem genaamd duivelsklauw. Een plant met geneeskrachtige werking die goed schijnt te helpen bij aandoeningen zoals artrose.

Het nummer klinkt live behoorlijk krachtig en is dan ook een vaste gast op de setlist bij Allerseelen concerten.

We stijgen ook twee keer tot boven de bergen. Allereerst met ‘Fliegerlied’, waarbij de tekst gebruikt wordt van een oude Duitse schlager (‘Flieger’) over een piloot die zijn leven boven de wolken, dicht bij de zon en de maan bezingt. Het is tevens een een hymne over moed en de energie van enthousiasme. Hallstatt zegt zelf steeds een positieve context in zijn teksten te willen (zoals in deze positieve song), maar soms loopt het wel eens mis. Denk maar aan Icarus uit de Griekse mythologie die ook op Terra Incognita bezongen wordt (‘Ikarus’). Icarus en zijn vader Daedalus werden door koning Minos gevangen gehouden door koning Minos. Daedalus bedenkt een manier om te ontsnappen: hij bouwt vleugels van een houten raamwerk, bezet met veren in een boog vastgezet met was. Omdat de was kan smelten, waarschuwt Daedalus Icarus om niet te hoog en dicht bij de zon te vliegen, maar ook niet te laag, omdat de vleugels te zwaar zouden worden van het zeewater. In zijn enthousiasme wordt Icarus echter roekeloos; hij vliegt te hoog zodat de was toch smelt en hij stort neer in de Egeïsche Zee. Het verhaal van Icarus is typerend voor het thema van hybris, dat algemeen voorkomt in de Griekse mythologie; hierin wordt een persoon afgestraft voor zijn hoogmoed of overdreven zelfvertrouwen.

Bij Allerseelen is ‘Ikarus’ ook een nummer over degenen die met spreekwoordelijk vuur spelen, zoals het spelen met gevaarlijke symboliek. Iets wat gebeurt wanneer een artiest verliefd wordt op een bepaald symbool. Icarus is een soort gevallen engel, dus is hij een bron van inspiratie voor vele kunstenaars die zich gemakkelijker met de ongeduldige, koortsige Icarus dan met zijn geduldige vader Daedalus kunnen identificeren.

‘Bad Blood’ is geïnspireerd door de plant wolfskers (atropa belladonna). Zowel de plant als de bessen zien er heel mooi uit, maar let op want deze bessen eet je niet ongestraft!

Drie vruchten van deze beschermde plant kunnen een kind doden, een volwassene kan tien tot twaalf tot zich nemen alvorens te bezwijken aan de uiterst giftige stof atropine. Conform het thema van Terra Incognita (alles in vraag stellen) waagde Hallstatt het er op en at tijdens een van zijn reizen zulk een bes om de hallucinaties die deze opwekt te kunnen weergeven. Hij deelt ons mee dat de wolfskers nog lekkerder smaakt dan gewone kersen. Jörg B. (Der Blutharsch) zorgt voor de psychoactieve gitaarlijnen (dat Der Blutharsch frontman Albin Julius niet vies is van een hallucinogeen op tijd en stond is ook niet bepaald een publiek geheim) en het nummer heeft een nauwe verwantschap met de Amerikaanse folk/black/post metal band Agalloch.

‘Flamme’ is een nummer dat reeds in andere versies bestond bij Allerseelen, en waarbij Hallstatt een graag geciteerde persoon (Friedrich Nietzsche) de basis van de tekst laat aanbrengen. Met wat goede wil kan je ook hier het Icarus-thema betrekken: de vlam die het vuur gaande houdt. Maar in deze tekst schrijft Nietzsche vooral over zichzelf en zijn filosofie als zijnde een gevaarlijk vuur. ‘Flamme’ klinkt erg jazzy en swingend, en is het levende bewijs dat het altijd al onmogelijk geweest is om Allerseelen op één stijl vast te pinnen. Zo waren er op oude Allerseelen cassettes reeds tango-elementen aanwezig in de donkere stijl van Astor Piazzolla. Zo bestaat er ook een flamenco versie van ‘Flamme’ met zang van Josef K (Von Thronstahl) op het Allerseelen compilatie Edelweiss (2005). Diezelfde Josef K bracht op het zelfde album ook een flamenco versie van het nummer ‘Sturmlied’. Een nummer dat we ook terugvinden op Terra Incognita, hier wel met vocalen van Hallstatt zelve. Een nummer dat in verschillende versies verschenen is met een tekst van Ricarda Huch (°1864-+1947 -Germaanse intellectuele die gerust als pionier gezien mag worden die maar liefst zeven keer genomineerd werd voor de Nobelprijs Literatuur) over stormen en tragedies. Het gedicht werd door Hallstatt ontdekt in een boek over Nietzsche (hij weer) en wordt zijn krijgshaftigheid zeer gewaardeerd.

Wie Nietzsche zegt, zegt vaak in één adem ook Richard Wagner. De Duitse componist ontbreekt ook niet op Terra Incognita. ‘Totenschiff’ haalt zijn inspiratie bij diens opera ‘Der Fliegende Holländer’. De tekst over de dode zeevaarders in het schip van de enigmatische Vliegende Hollander zijn ook overgenomen uit deze fascinerende opera die zich bezighoudt met de tegenstellingen leven en dood, avontuur en het gewone leven, zee en land. Wagner zelf verkreeg de inspiratie hiervoor toen hij van Riga naar Noorwegen reisde. Op de een of andere manier portretteert hij zichzelf als de Vliegende Hollander, de rusteloze en revolutionaire kunstenaar wiens vloek het is om te reizen zonder een haven te vinden -afgezien van de haven genaamd liefde. Ook de novelle ‘das Totenschiff’ van de mysterieuze Duitse schrijver B. Traven (°(vermoedelijk) 1890-+1969), een boek dat Hallstatt in zijn jeugd graag las, vormde mee de inspiratie voor dit lied.

Nog meer literatuur bij ‘Thule’, ontleent aan het bekende gedicht ‘Der König von Thule’ van Johann Wolfgang von Goethe zoals dat voorkomt in diens Faust. Een eerste versie van dit nummer verscheen reeds op een Griekse split 7” met Ataraxia (Ultima Thule (2008)). John Haughm (Agalloch) levert hier het elektrisch gitaarwerk waarbij Hallstatt nog opgenomen geluiden van de Zwarte Zee uit Bulgarije voegt. De zee staat hier symbool voor eindeloosheid en eeuwigheid.

‘From The Emptiness’ is ook een nummer dat eerder verscheen op een Allerseelen album, meer bepaald op Hallstatt (2007). Voor Terra Incognita werd het nummer nog eens opgenomen met vocalen van Robert Taylor (Changes) en gitaar van Daniel P. (Arnica). Normaal gezien zou Allerseelen meerdere nummers opnemen met Taylor, maar omwille van technische redenen kwam het daar niet van. Misschien nog iets voor de toekomst? De samenwerking tussen Allerseelen en Changes is alleszins geen “terra incognita”, want in 2006 was er het split album Men Among The Ruins, uitgekomen op de Russische markt ter ere van concerten die beide groepen aldaar gaven en tegenwoordig niet meer verkrijgbaar.

Wederom een dubbele betekenis bij ‘Grünes Licht’. Enerzijds een herinnering aan een trip naar Finland die Allerseelen enkele jaren geleden maakte. Hun zoektocht naar aurora borealis (poollicht)

was echter zonder succes, misschien dat men zich daarom maar in de absint gestort heeft?

Dit groene drankje staat ook bekend om zijn psychoactieve kwaliteiten (we verwijzen even terug naar wolfskers) en is tevens van belang in deze hymne aan de nacht.

Zoals u weet kijkt men binnen één Allerseelen-song niet op een invloed meer of minder, en zo is ook het groene land dat aangehaald wordt in de song verbonden met ‘Der Engel vom westlichen Fenster’, een novelle van Gustav Meyrink (°1868-+1932 -Oostenrijks schrijver. Zijn eerste werken rekenden nog af met de kleinburgerlijkheid van zijn tijd, latere boeken (zoals Der Engel...) houden zich vooral bezig met buitenzinnelijke verschijnselen en de metafysische betekenis van het bestaan.). Op dit nummer horen we Alexander Wieser van de Oostenrijkse projecten Hrefnesholt en Uruk-Hai terug op gitaar, naast Annamaria Bernadette Cristian van het Italiaanse Les Jumeaux Discordants op cello.

In Oostenrijk bestaat er een speciaal magisch mes waaron negen manen uitgehouwen zijn. Naast deze negen manen, vind je er soms ook negen kruisen op terug. Naast dit gegeven gaan we voor ‘Neunmondmesser’ ook naar Finland, meer bepaald naar het het beroemde Finse mes Puukko. In een deel van de Kalevala (het Finse nationale epos) verhaalt men ook over een mes dat vernietigd wordt.

Terug naar thuisland Oostenrijk alwaar Hallstatt de zwanen op het ijs van de bevroren Donau aanschouwde. (‘Wir Sind Schwäne’) Net zoals eerder bij ‘Flamme’ ook hier een (meer ingetogen) jazzy sfeertje, noem het gerust een downtempo ballade, of chanson zo u wil.

‘Panzergarten’ op zijn beurt is dan weer een eerder verschenen nummer dat een nieuwe aankleding krijgt (oorspronkelijk terug te vinden op Neuschwabenland (2000)). Ondanks dat Allerseelen van in den beginne enthousiast door neofolk en martial aanhangers in de armen gesloten werd is dit mogelijk de enige song in hun catalogus die onder de martial noemer te plaatsen valt. En dan nog vooral omwille van de tekst die liefde en oorlog als metaforen lijnrecht tegenover elkaar zet. De achtergrond voor dit nummer was de Panzergarten, en openlucht gebied met oude en nieuwe tanks rond het Museum van Militaire Geschiedenis in Wenen.

We waren bij al deze variatie bijna het thema van deze conceptplaat vergeten. ‘Was wissen wir vom Licht’, inderdaad ja: wat weten we nu écht -over het leven, de liefde, over het gevaar om te veel te weten. Te veel waarheid kan soms gevaarlijk worden en net zoals het zonlicht verblinden. Ook al mag in de mozaïek die de zogenaamde waarheid is, altijd wel een of meerdere stukjes ontbreken, zo zien we dit nummer als het puzzelstukje dat de verschillende songs op Terra Incognita perfect weet te verbinden.

‘Schwarzes Vinyl’ gebruikt het beeld van een vinylplaat als een metafoor voor de donkere nachtelijke hemel waartegen de sterren langzaam bewegen. Ook wordt het stof dat door het vinyl aangetrokken vergeleken met het geluid van flakkerende vlammen. Terra Incognita is echter niet verkrijgbaar op vinyl, u zal het met de cd moeten stellen. Maar dat u dit absoluut dient te doen, kan u enkel al afleiden uit de lengte van deze bespreking.

Gezien het concept van de plaat pretenderen we niet de waarheid in pacht te hebben, maar onze oren zijn geoefend genoeg om te oordelen dat dit wederom een topplaat is van Allerseelen. En dat is een waarheid als een koe!

Allerseelen

Dimi Brands
11/03/2019

HomeContactSitemap
lees meer...
INTERVIEW : XTORT - Het is niet zo dat we denken de wereld te veranderen, we houden wel graag een spiegel voor.

Xtort is niet enkel een interessante Nederlandse industrialgroep, het is ook de drijvende kracht achter Wave Invasion, een organisatie die verschillende Nederlandse en één Belgische groep verenigt en mogelijkheden biedt om op diverse plaatsen op te treden. Op 29 maart organiseren we een Dark Entries Night in samenwerking met ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Nieuwe single Saigon Blue Rain.

Het Franse Saigon Blue Rain laat van zich horen middels de nieuwe single 'BPD', de voorloper van het nieuwe album dat momenteel nog in de pijplijn zit. Op deze single verder nog twee remixen: een psy/electro-industrial mix door Planetdamage en een downtempo versie die zich eerder in dreampop/electronica velden begeeft door Black ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Empusae op veroveringstocht door China.

Terwijl wij vol spanning wachten op een opvolger van het ijzersterke Lueur (2017), verlegt Empusae, samen met de Zweedse vrienden van Ordo Rosarius Equilibrio en In Slaughter Natives zijn grenzen. Hierbij kijkt men niet op een kilometer meer of minder, want hun gezamenlijke tournee zal hen tot in China brengen. Tussen 12 en 21 april ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Forms Of Hands 19

Naar goede jaarlijkse gewoonte kan je binnenkort weer proeven van het betere ritmische werk op het Hands-label. De affiche van Forms Of Hands 19 ziet er als volgt uit: vrijdag 26 april: Mono No Aware S.K.E.T. Gatto Nero 16Pad Noise Terrorist Katran Supersimmetria ICD-10 zaterdag 27 april: Winterkälte Geistform Heimstatt ...

lees meer...
NIEUWS 19/03/2019 : R.I.P. Dick Dale (1937-2019) King Of Surf Rock

Gitaarheld Dick Dale (echte naam Richard Anthony Mansour) stierf op 16 maart op 81-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. Hij werd geboren op 4 mei 1937 in Quincy (Massachusetts) en was van Libanese afkomst. Zijn oom, die in buikdansclubs speelde, leerde hem als kind darbouka spelen, de trechtervormige trommel, en oud, de Arabische luit. ...

lees meer...
INTERVIEW : JO QUAIL - Ik denk dat ik een beetje moeilijk te categoriseren ben.

Tijdens de tweede editie van Black Easter, in 2016, waren we met verstomming geslagen na het concert van Jo Quail. Enkel met haar cello (en een ingenieus looping-systeem) wist ze de zaal in te palmen en aardig wat nieuwe zieltjes te winnen. Organisator Ward De Prins had een goede band met de Londense, en zag er niet tegen op reisjes te maken ...

lees meer...
NIEUWS 17/03/2019 : Wave Gotik Treffen, de tickets zijn er !!

Ze zijn er de fel begeerde WGT tickets!! Dit jaar betaal je voor een ticket € 130... Ik weet het elk jaar een beetje meer maar je krijgt er wel enorm veel voor terug. Vijf dagen vertier en plezier, wat dus neerkomt op iets meer dan € 25 per dag en je reist nog eens gratis met het openbaar vervoer ook. Wilt u uw tent opslaan op de ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : PORTA WOOL-E: DER KLINKE, A SLICE OF LIFE, DEAD HIGH WIRE, HATCHLING - Donker feestje voor 10 jaar Wool-E

We worden oud. New wave is intussen 40 jaar, Dark Entries heeft er al 25 op de teller staan en zelfs Wool-E viert reeds zijn tiende verjaardag. Wool-E, dat is in de eerste plaats de Wool-E Shop, die in 2009 als online patenwinkel opende en sindsdien ook als cd-stand op heel wat optredens en festivals aanwezig was. Later werd Wool-E Shop ook ...

lees meer...
FOTO'S : Der Klinke - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : A Slice of Life - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Dead High Wire - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LAIBACH - Laibach is een parodie van zichzelf geworden

Laibach is een parodie van zichzelf geworden! En ze schamen zich er niet eens voor. Meer zelfs, ze hebben er bewust voor gekozen. Nog nooit blonk de groep zo uit in humor en zelfrelativering. Nu hernemen ze al nummers van ‘The Sound Of Music’, en alhoewel ze dat op hun karakteristieke onheilspellende toon doen, is het manifest ...