casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

9.078 items

   

Allerseelen
Morgenröte
Ambient - Dark Folk / Apocalyptic Folk - Dark Wave - Gothic - Industrial - Ritual
25/11/2021 : Allerseelen - Morgenröte
:retortæ:  :retortæ:
25/11/2021, Dimi Brands

Begin 2019

Binnen het genre waarin ondergetekende zich nog steeds het best thuis voelt, neofolk inderdaad, is de naam en staat van dienst van Allerseelen een standvastige zekerheid te noemen.

Het project van de charismatische Oostenrijker Gerhard Hallstatt wist op het moment van z’n 30 jarige bestaan nog steeds de relevantie hoog in het vaandel te dragen met het ijzersterke Chairete Daimones.

Niet alleen was Gerhard zo vriendelijk om ons dit album te schenken samen met z’n twee voorgangers (Terra Incognita (2015) en Dunkelgraue Lieder (2017)) (-het was Hallstatt reeds opgevallen dat z’n releases onder de Dark Entries radar waren gevlogen), ook zagen we in de totaliteit van de drie albums enkele gemeenschappelijke kenmerken en begon het wat ons betreft op een trilogie te lijken waarbij de term ‘le nouveau Allerseelen est arrivée!’, samen met een vuistslag op tafel om deze woorden nog wat meer kracht bij te zetten, graag in de mond genomen werd.

Een vuistslag die zodanig flink aankwam dat ik Allerseelen meteen contacteerde voor een plek op de Trouwfest affiche. In een weg zou ik er dan ook AimA bijnemen, de Italiaanse zangeres (zie ook Les Jumeaux Discordants) die haar diensten verleende aan enkele nummers op Chairete Daimones. Een samenwerking die overduidelijk naar meer smaakte want hierna werden enkele oudere Allerseelen nummers van onder het stof gehaald en opnieuw ingezongen door de indrukwekkende zangeres. Indrukwekkend inderdaad, geloof me op mijn woord dat deze dame een stem heeft die je als liefhebber van het brede gothic genre gehoord moet hebben.

Allerseelen mocht in het verleden dan voornamelijk Hallstatts project zijn, aangevuld met tal van losse gasten, dan kunnen we heden ten dage meer en meer spreken van een echte groep. Zo bleek ook toen Allerseelen toezegde voor Trouwfest en meldde aan te treden met oudgediende Christien Havranek op drums, Marcel P. (bas) en AimA (zang).

Helaas kon het feestje niet doorgaan, u weet wel waarom. Ook het daaropvolgende jaar mocht ons festival niet doorgaan en we kunnen alleen maar hopen dat het jaar 2022 ons wat dat betreft gunstiger gezind is. Maar dat ik Allerseelen na lange tijd nog eens naar België breng dat is een zekerheid die geloofwaardiger is dan al de maatregelen die stokken in de wielen blijven steken.

Zomer 2021

Het hoewel nooit van weggeweest zijnde toch herboren Allerseelen ging in 2020 reeds aan de slag met het eerder op tape uitgebrachte Requiem (1989) en plakte aan deze herwerking nog Frühgeschichte II (andere prille tapes uit dezelfde jaar (Schwartzer Rab, Autdaruta en Lacrima Christi) kregen in deze reeks eveneens een opfrissing).

Morgenröte, het eigenlijke debuut uit 1988 valt niet in deze reeks en vertoont ook opmerkelijke verschillen met eerdere heruitgaven.

Allereerst betreft het hier ingekorte versies van de originele cassette, die echter maar de helft van het album in beslag nemen.

Om aan te willen tonen dat het hier vooral gaat om een voorstelling van de gepimpte Allerseelen-versie maken we op uit het feit dat het Morgenröte materiaal voorafgegaan wordt door tien nieuwe/opnieuw opgenomen nummers.

“Willst Du meine Löwin sein”?, vraagt Hallstatt in het openingsnummer. Wanneer de Italiaanse AimA daarop volgend gretig de kaken zet in de nieuwe versie van Allerseelen klassieker ‘Tanzt Die Orange’ (het origineel is terug te vinden op het album Venezia (2001) en kreeg ook een plaatsje op de Looking For Europe box, tot op heden nog steeds zowat de audiobijbel voor iedere neofolk liefhebber) lijkt hij zijn leeuwin wel degelijk gevonden te hebben.

Deze conclusie blijkt helemaal te kloppen bij het horen van de overige drie nummers met AimA aan de microfoon. Zo is er ‘Flamme’, een tekst van Nietzsche op muziek gezet. Het swingende nummer dat ons de jaren 20 van de vorige eeuw (die in tegenstelling tot honderd jaar later wél ‘roaring’ waren) voor de geest doet opdoemen kent met de spookachtige zang van AimA en de pompende bas van Marcel P. (zie ook Dark Entries lievelingen Miel Noir) twee opmerkelijke stoorzenders in het totaalplaatje, qua originaliteit kan het alvast tellen. De rol van Marcel valt in de herboren versie van Allerseelen eveneens niet te minimaliseren. De vernieuwde tandem trekt, samen met diens stevige basspel, de nummers stuk voor stuk naar een nieuwe dimensie. Ook ‘Jede Welle’ weet zich te onderscheiden met dank aan dit wonderlijke samenspel. Door het eerder vernoemde basspel en de zeer gotisch aandoende stem van AimA zou Allerseelen toch stilaan een breder publiek moeten kunnen aanboren. Akkoord, hun naam doet ook buiten neofolk kringen belletjes rinkelen, maar het blijft een feit dat ondanks de zeer gevarieerde discografie Allerseelen het toch vooral van deze niche moest hebben.

‘Tjo Tjo Tjo Di Ri’ tenslotte schreef Hallstatt voor Sturmpercht, de tot de verbeelding sprekende Oostenrijkse groep waarvan hij zelf ook deel uitmaakt. Zowel de titel als de muziek van het nummer mogen dan wel jolig klinken, inhoudelijk is het dat toch minder. Althans dat denken we. We zijn er nog niet goed uit wat te denken over de tekst waarin de protagonist de hele nacht een zwarte vlek op de witte buik van een meisje probeert te verwijderen. Aangezien Sturmpercht in het spel is vermoeden we dan ook dat het hier een of andere Oostenrijkse legende betreft.

Naast AimA mag nog een andere zangeres haar opwachting maken. Estella Plunkett, oftewel de vriendin van Marcel P. deed dat in het verleden reeds bij Allerseelen en mag dat tijdens ‘Knistern’ nog eens overdoen.

Haar galmende zang samen met de klanken van het nummers zorgen voor een psychedelisch effect. Het klinkt helemaal anders dan wat haar Italiaanse collega brengt, maar deze veelheid aan invloeden en uitgevoerde ideeën maakt wat ons betreft dat Allerseelen in staat moet zijn om nog heel wat jaartjes mee te draaien op het hoogste niveau.

Wat literaire referenties betreft zit je bij deze Europese grootmacht (Oostenrijk-Duitsland-Italië-Nederland) als vanouds ook weer aan het juiste adres. Zo vond Hallstatt Voor ‘Musa’ inspiratie bij zowel Goethe als Ezra Pound.

Aan de tekst van ‘Filmkriss. Als Wärs Das Letzte Mal’ horen we dat het hier een DAF-cover betreft. Een eerbetoon aan de vorig jaar overleden Gabi Delgado die de beats laat voor wat ze zijn. Wie toch nog op een portie stevige ritmiek zit te wachten is er nog de Phobos Reactor remix van ‘Dolce Vita’.

De nieuwe Allerseelen dropt meteen terug een visitekaartje om u tegen te zeggen middels deze tien (!!) extra nummers. Want inderdaad, de ware opzet van dit album (het heruitbrengen van Morgenröte) moet daarna nog komen.

De oorspronkelijke tape was het eigenlijke debuut voor Allerseelen en verscheen dus in 1988. Net zoals het daarop volgende en hier eveneens besproken Requiem krijg je hier dus de oerversie van Allerseelen te horen die instrumentaal, ambient en ritueel van aard is. Door deze primaire naast de nagelnieuwe versie van Allerseelen netjes op 1 album te plaatsen krijg je meteen een mooi beeld van de evolutie die zich na een carrière van meer dan dertig jaar voltrokken heeft. Ook in Oostenrijk betekent stilstaan achteruitgaan, helemaal niet aan de orde dus wat Allerseelen betreft. Een mooie aanvulling dus in de reeds zeer uitgebreide Allerseelen discografie. We hopen nog steeds dat ons Trouwfest volgend jaar dan eindelijk wel MAG doorgaan, want de affiche die we reeds in 2019 in petto hadden is simpelweg te mooi om niet te laten doorgaan.

Allerseelen

Dimi Brands
25/11/2021

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten