casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

9.063 items

   

Allerseelen
Morgenröte
Ambient - Dark Folk / Apocalyptic Folk - Dark Wave - Gothic - Industrial - Ritual
25/11/2021 : Allerseelen - Morgenröte
:retortæ:  :retortæ:
25/11/2021, Dimi Brands

Begin 2019

Binnen het genre waarin ondergetekende zich nog steeds het best thuis voelt, neofolk inderdaad, is de naam en staat van dienst van Allerseelen een standvastige zekerheid te noemen.

Het project van de charismatische Oostenrijker Gerhard Hallstatt wist op het moment van z’n 30 jarige bestaan nog steeds de relevantie hoog in het vaandel te dragen met het ijzersterke Chairete Daimones.

Niet alleen was Gerhard zo vriendelijk om ons dit album te schenken samen met z’n twee voorgangers (Terra Incognita (2015) en Dunkelgraue Lieder (2017)) (-het was Hallstatt reeds opgevallen dat z’n releases onder de Dark Entries radar waren gevlogen), ook zagen we in de totaliteit van de drie albums enkele gemeenschappelijke kenmerken en begon het wat ons betreft op een trilogie te lijken waarbij de term ‘le nouveau Allerseelen est arrivée!’, samen met een vuistslag op tafel om deze woorden nog wat meer kracht bij te zetten, graag in de mond genomen werd.

Een vuistslag die zodanig flink aankwam dat ik Allerseelen meteen contacteerde voor een plek op de Trouwfest affiche. In een weg zou ik er dan ook AimA bijnemen, de Italiaanse zangeres (zie ook Les Jumeaux Discordants) die haar diensten verleende aan enkele nummers op Chairete Daimones. Een samenwerking die overduidelijk naar meer smaakte want hierna werden enkele oudere Allerseelen nummers van onder het stof gehaald en opnieuw ingezongen door de indrukwekkende zangeres. Indrukwekkend inderdaad, geloof me op mijn woord dat deze dame een stem heeft die je als liefhebber van het brede gothic genre gehoord moet hebben.

Allerseelen mocht in het verleden dan voornamelijk Hallstatts project zijn, aangevuld met tal van losse gasten, dan kunnen we heden ten dage meer en meer spreken van een echte groep. Zo bleek ook toen Allerseelen toezegde voor Trouwfest en meldde aan te treden met oudgediende Christien Havranek op drums, Marcel P. (bas) en AimA (zang).

Helaas kon het feestje niet doorgaan, u weet wel waarom. Ook het daaropvolgende jaar mocht ons festival niet doorgaan en we kunnen alleen maar hopen dat het jaar 2022 ons wat dat betreft gunstiger gezind is. Maar dat ik Allerseelen na lange tijd nog eens naar België breng dat is een zekerheid die geloofwaardiger is dan al de maatregelen die stokken in de wielen blijven steken.

Zomer 2021

Het hoewel nooit van weggeweest zijnde toch herboren Allerseelen ging in 2020 reeds aan de slag met het eerder op tape uitgebrachte Requiem (1989) en plakte aan deze herwerking nog Frühgeschichte II (andere prille tapes uit dezelfde jaar (Schwartzer Rab, Autdaruta en Lacrima Christi) kregen in deze reeks eveneens een opfrissing).

Morgenröte, het eigenlijke debuut uit 1988 valt niet in deze reeks en vertoont ook opmerkelijke verschillen met eerdere heruitgaven.

Allereerst betreft het hier ingekorte versies van de originele cassette, die echter maar de helft van het album in beslag nemen.

Om aan te willen tonen dat het hier vooral gaat om een voorstelling van de gepimpte Allerseelen-versie maken we op uit het feit dat het Morgenröte materiaal voorafgegaan wordt door tien nieuwe/opnieuw opgenomen nummers.

“Willst Du meine Löwin sein”?, vraagt Hallstatt in het openingsnummer. Wanneer de Italiaanse AimA daarop volgend gretig de kaken zet in de nieuwe versie van Allerseelen klassieker ‘Tanzt Die Orange’ (het origineel is terug te vinden op het album Venezia (2001) en kreeg ook een plaatsje op de Looking For Europe box, tot op heden nog steeds zowat de audiobijbel voor iedere neofolk liefhebber) lijkt hij zijn leeuwin wel degelijk gevonden te hebben.

Deze conclusie blijkt helemaal te kloppen bij het horen van de overige drie nummers met AimA aan de microfoon. Zo is er ‘Flamme’, een tekst van Nietzsche op muziek gezet. Het swingende nummer dat ons de jaren 20 van de vorige eeuw (die in tegenstelling tot honderd jaar later wél ‘roaring’ waren) voor de geest doet opdoemen kent met de spookachtige zang van AimA en de pompende bas van Marcel P. (zie ook Dark Entries lievelingen Miel Noir) twee opmerkelijke stoorzenders in het totaalplaatje, qua originaliteit kan het alvast tellen. De rol van Marcel valt in de herboren versie van Allerseelen eveneens niet te minimaliseren. De vernieuwde tandem trekt, samen met diens stevige basspel, de nummers stuk voor stuk naar een nieuwe dimensie. Ook ‘Jede Welle’ weet zich te onderscheiden met dank aan dit wonderlijke samenspel. Door het eerder vernoemde basspel en de zeer gotisch aandoende stem van AimA zou Allerseelen toch stilaan een breder publiek moeten kunnen aanboren. Akkoord, hun naam doet ook buiten neofolk kringen belletjes rinkelen, maar het blijft een feit dat ondanks de zeer gevarieerde discografie Allerseelen het toch vooral van deze niche moest hebben.

‘Tjo Tjo Tjo Di Ri’ tenslotte schreef Hallstatt voor Sturmpercht, de tot de verbeelding sprekende Oostenrijkse groep waarvan hij zelf ook deel uitmaakt. Zowel de titel als de muziek van het nummer mogen dan wel jolig klinken, inhoudelijk is het dat toch minder. Althans dat denken we. We zijn er nog niet goed uit wat te denken over de tekst waarin de protagonist de hele nacht een zwarte vlek op de witte buik van een meisje probeert te verwijderen. Aangezien Sturmpercht in het spel is vermoeden we dan ook dat het hier een of andere Oostenrijkse legende betreft.

Naast AimA mag nog een andere zangeres haar opwachting maken. Estella Plunkett, oftewel de vriendin van Marcel P. deed dat in het verleden reeds bij Allerseelen en mag dat tijdens ‘Knistern’ nog eens overdoen.

Haar galmende zang samen met de klanken van het nummers zorgen voor een psychedelisch effect. Het klinkt helemaal anders dan wat haar Italiaanse collega brengt, maar deze veelheid aan invloeden en uitgevoerde ideeën maakt wat ons betreft dat Allerseelen in staat moet zijn om nog heel wat jaartjes mee te draaien op het hoogste niveau.

Wat literaire referenties betreft zit je bij deze Europese grootmacht (Oostenrijk-Duitsland-Italië-Nederland) als vanouds ook weer aan het juiste adres. Zo vond Hallstatt Voor ‘Musa’ inspiratie bij zowel Goethe als Ezra Pound.

Aan de tekst van ‘Filmkriss. Als Wärs Das Letzte Mal’ horen we dat het hier een DAF-cover betreft. Een eerbetoon aan de vorig jaar overleden Gabi Delgado die de beats laat voor wat ze zijn. Wie toch nog op een portie stevige ritmiek zit te wachten is er nog de Phobos Reactor remix van ‘Dolce Vita’.

De nieuwe Allerseelen dropt meteen terug een visitekaartje om u tegen te zeggen middels deze tien (!!) extra nummers. Want inderdaad, de ware opzet van dit album (het heruitbrengen van Morgenröte) moet daarna nog komen.

De oorspronkelijke tape was het eigenlijke debuut voor Allerseelen en verscheen dus in 1988. Net zoals het daarop volgende en hier eveneens besproken Requiem krijg je hier dus de oerversie van Allerseelen te horen die instrumentaal, ambient en ritueel van aard is. Door deze primaire naast de nagelnieuwe versie van Allerseelen netjes op 1 album te plaatsen krijg je meteen een mooi beeld van de evolutie die zich na een carrière van meer dan dertig jaar voltrokken heeft. Ook in Oostenrijk betekent stilstaan achteruitgaan, helemaal niet aan de orde dus wat Allerseelen betreft. Een mooie aanvulling dus in de reeds zeer uitgebreide Allerseelen discografie. We hopen nog steeds dat ons Trouwfest volgend jaar dan eindelijk wel MAG doorgaan, want de affiche die we reeds in 2019 in petto hadden is simpelweg te mooi om niet te laten doorgaan.

Allerseelen

Dimi Brands
25/11/2021

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 25/05/2022 : Crooniek moet kiezen tussen Goed en Kwaad

Crooniek heeft zijn eerste cd uit: 'Trail of Time'. Tenminste als enkel Crooniek, want eerder al bracht het blazersensemble uit Kampenhout cd's uit met Olivier & Crooniek, en als onderdeel van Winterstille. Crooniek is een ensemble dat verbonden is aan Gerry Croon, redacteur bij Dark Entries. Gerry schrijft graag arrangementen ...

lees meer...
INTERVIEW : Dubbelinterview met Feralia Planitia en Das Auge - ...dankzij onze overlappende smaak in muziek zijn we goed bevriend geraakt; muziek was onze cement, zeg maar…

Indien de naam Feralia Planitia, soloproject van Simona Dellamorte, u nog niks zegt dan verwijs ik u graag door naar de recensie van diens debuut EP (uitgebracht in 2021 door Desert Island Music) op deze site. Na dit dubbelinterview met Das Auge, soloproject van Hans Plasma, zal ze voor u nadien alvast geen onbekende meer zijn. Samen met de ...

lees meer...
NIEUWS 24/05/2022 : The Cure live in een doosje

Terwijl u en ik nog altijd wachten op de al ‘eeuwen’ (nu, zo lijkt het wel) nieuw albums van meneer Smith en de zijnen komt er alweer een heuse box. Ditmaal worden live opnames uit de jaren 70, 80 en 90 gepresenteerd, goed voor 6 cd’s en 54 nummers. Al komen sommige nummers, die steevast al decennia de The Cure set halen, ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Breaking Barriers: Pussy Riot, Hägar The Womb & Hetze - Punk is niet dood, of toch niet als het van Pussy Riot afhangt.

Pussy Riot is vandaag weer razend relevant. Sinds hun ontstaan voert Pussy Riot een kruistocht tegen Poetin, waardoor ze ook op de harde wijze konden kennismaken met het Russische repressieapparaat. Nu Rusland een ‘speciale militaire operatie’ begonnen is in Oekraïne, is de repressie tegenover andersdenkenden nog toegenomen. ...

lees meer...
NIEUWS 23/05/2022 : Kill Shelter brengt single uit met Agent Side Grinder

Het was al een tijdje rustig rond Agent Side Grinder. Iets wat Pete Burns ook is opgevallen. Pete Burns is dan ook de andere ik van Kill Shelter. Die laatste naam is geen onbekende meer, nooit vies geweest van enige samenwerkingen en vaak werkzaam als producer voor tal van bands. Kill Shelter mag een identiteit hebben die vaak weerkeert. ...

lees meer...
NIEUWS 23/05/2022 : Vaselyne covert op Shame EP

En dat is niets om ook maar een klein greintje schaamte voor te kennen, want schaamte is de schaduw van de liefde. Vaselyne, het buiten proporties aanstekelijke duo met Yvette Winkler en Frank Weyzig bereidt zich voor op een album dat er tegen 3 juni staat aan te komen. The Sea Says mag alvast iets zijn om naar uit te kijken. Getuige daarvan ...

lees meer...
FOTO'S : Pussy Riot - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 20/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Hägar The Womb - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 20/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Hetze - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 20/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 21/05/2022 : ‘Black Planet’: Nieuw boek over de opkomst van The Sisters of Mercy!

The Sisters Of Mercy zijn ongetwijfeld een van de meest invloedrijke bands van de zwarte scene. Nu verschijnt "Black Planet", een nieuw boek over de opkomst van de band. Weeral een boek hoor ik je zetten? Klopt, dit is zeker niet het eerste. Deze ‘Black Planet’ staat bol met interviews die een nieuw licht werpen op de ...

lees meer...
INTERVIEW : PUSSY RIOT - Helaas begreep iedereen pas hoe Poetin is toen hij in Oekraïne een oorlog begon.

Pussy Riot haalt weer het wereldnieuws. Maria Oljochina - een van de leden van Pussy Riot die in 2012 tot twee jaar werkkamp veroordeeld werd na een subversief optreden in de Christus Verlosserkathedraal in Moskou - is samen met haar vriendin in het geniep uit Rusland gevlucht. Dit betekent ook dat ze kan deelnemen aan de huidige tournee, ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Dead Can Dance - ...Return of the Dancing Dead... Dead Can Dance in de Stadsschouwburg, Antwerpen, 20 april 2022

Het was geleden van in 2005 dat ondergetekende Dead Can Dance nog in levende lijve had gezien. De doortocht in 2013, in Vorst ‘Galmpaleis’ Nationaal -prima livealbum, dat wel- had ik immers gemist, evenals het concert in Cirque Royal in 2019... Ook deze keer scheelde het niet veel, doordat DCD wegens de Covid-pandemie zich genoodzaakt ...