casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.965 items

   

Allerseelen
Morgenröte
Ambient - Dark Folk / Apocalyptic Folk - Dark Wave - Gothic - Industrial - Ritual
25/11/2021 : Allerseelen - Morgenröte
:retortæ:  :retortæ:
25/11/2021, Dimi Brands

Begin 2019

Binnen het genre waarin ondergetekende zich nog steeds het best thuis voelt, neofolk inderdaad, is de naam en staat van dienst van Allerseelen een standvastige zekerheid te noemen.

Het project van de charismatische Oostenrijker Gerhard Hallstatt wist op het moment van z’n 30 jarige bestaan nog steeds de relevantie hoog in het vaandel te dragen met het ijzersterke Chairete Daimones.

Niet alleen was Gerhard zo vriendelijk om ons dit album te schenken samen met z’n twee voorgangers (Terra Incognita (2015) en Dunkelgraue Lieder (2017)) (-het was Hallstatt reeds opgevallen dat z’n releases onder de Dark Entries radar waren gevlogen), ook zagen we in de totaliteit van de drie albums enkele gemeenschappelijke kenmerken en begon het wat ons betreft op een trilogie te lijken waarbij de term ‘le nouveau Allerseelen est arrivée!’, samen met een vuistslag op tafel om deze woorden nog wat meer kracht bij te zetten, graag in de mond genomen werd.

Een vuistslag die zodanig flink aankwam dat ik Allerseelen meteen contacteerde voor een plek op de Trouwfest affiche. In een weg zou ik er dan ook AimA bijnemen, de Italiaanse zangeres (zie ook Les Jumeaux Discordants) die haar diensten verleende aan enkele nummers op Chairete Daimones. Een samenwerking die overduidelijk naar meer smaakte want hierna werden enkele oudere Allerseelen nummers van onder het stof gehaald en opnieuw ingezongen door de indrukwekkende zangeres. Indrukwekkend inderdaad, geloof me op mijn woord dat deze dame een stem heeft die je als liefhebber van het brede gothic genre gehoord moet hebben.

Allerseelen mocht in het verleden dan voornamelijk Hallstatts project zijn, aangevuld met tal van losse gasten, dan kunnen we heden ten dage meer en meer spreken van een echte groep. Zo bleek ook toen Allerseelen toezegde voor Trouwfest en meldde aan te treden met oudgediende Christien Havranek op drums, Marcel P. (bas) en AimA (zang).

Helaas kon het feestje niet doorgaan, u weet wel waarom. Ook het daaropvolgende jaar mocht ons festival niet doorgaan en we kunnen alleen maar hopen dat het jaar 2022 ons wat dat betreft gunstiger gezind is. Maar dat ik Allerseelen na lange tijd nog eens naar België breng dat is een zekerheid die geloofwaardiger is dan al de maatregelen die stokken in de wielen blijven steken.

Zomer 2021

Het hoewel nooit van weggeweest zijnde toch herboren Allerseelen ging in 2020 reeds aan de slag met het eerder op tape uitgebrachte Requiem (1989) en plakte aan deze herwerking nog Frühgeschichte II (andere prille tapes uit dezelfde jaar (Schwartzer Rab, Autdaruta en Lacrima Christi) kregen in deze reeks eveneens een opfrissing).

Morgenröte, het eigenlijke debuut uit 1988 valt niet in deze reeks en vertoont ook opmerkelijke verschillen met eerdere heruitgaven.

Allereerst betreft het hier ingekorte versies van de originele cassette, die echter maar de helft van het album in beslag nemen.

Om aan te willen tonen dat het hier vooral gaat om een voorstelling van de gepimpte Allerseelen-versie maken we op uit het feit dat het Morgenröte materiaal voorafgegaan wordt door tien nieuwe/opnieuw opgenomen nummers.

“Willst Du meine Löwin sein”?, vraagt Hallstatt in het openingsnummer. Wanneer de Italiaanse AimA daarop volgend gretig de kaken zet in de nieuwe versie van Allerseelen klassieker ‘Tanzt Die Orange’ (het origineel is terug te vinden op het album Venezia (2001) en kreeg ook een plaatsje op de Looking For Europe box, tot op heden nog steeds zowat de audiobijbel voor iedere neofolk liefhebber) lijkt hij zijn leeuwin wel degelijk gevonden te hebben.

Deze conclusie blijkt helemaal te kloppen bij het horen van de overige drie nummers met AimA aan de microfoon. Zo is er ‘Flamme’, een tekst van Nietzsche op muziek gezet. Het swingende nummer dat ons de jaren 20 van de vorige eeuw (die in tegenstelling tot honderd jaar later wél ‘roaring’ waren) voor de geest doet opdoemen kent met de spookachtige zang van AimA en de pompende bas van Marcel P. (zie ook Dark Entries lievelingen Miel Noir) twee opmerkelijke stoorzenders in het totaalplaatje, qua originaliteit kan het alvast tellen. De rol van Marcel valt in de herboren versie van Allerseelen eveneens niet te minimaliseren. De vernieuwde tandem trekt, samen met diens stevige basspel, de nummers stuk voor stuk naar een nieuwe dimensie. Ook ‘Jede Welle’ weet zich te onderscheiden met dank aan dit wonderlijke samenspel. Door het eerder vernoemde basspel en de zeer gotisch aandoende stem van AimA zou Allerseelen toch stilaan een breder publiek moeten kunnen aanboren. Akkoord, hun naam doet ook buiten neofolk kringen belletjes rinkelen, maar het blijft een feit dat ondanks de zeer gevarieerde discografie Allerseelen het toch vooral van deze niche moest hebben.

‘Tjo Tjo Tjo Di Ri’ tenslotte schreef Hallstatt voor Sturmpercht, de tot de verbeelding sprekende Oostenrijkse groep waarvan hij zelf ook deel uitmaakt. Zowel de titel als de muziek van het nummer mogen dan wel jolig klinken, inhoudelijk is het dat toch minder. Althans dat denken we. We zijn er nog niet goed uit wat te denken over de tekst waarin de protagonist de hele nacht een zwarte vlek op de witte buik van een meisje probeert te verwijderen. Aangezien Sturmpercht in het spel is vermoeden we dan ook dat het hier een of andere Oostenrijkse legende betreft.

Naast AimA mag nog een andere zangeres haar opwachting maken. Estella Plunkett, oftewel de vriendin van Marcel P. deed dat in het verleden reeds bij Allerseelen en mag dat tijdens ‘Knistern’ nog eens overdoen.

Haar galmende zang samen met de klanken van het nummers zorgen voor een psychedelisch effect. Het klinkt helemaal anders dan wat haar Italiaanse collega brengt, maar deze veelheid aan invloeden en uitgevoerde ideeën maakt wat ons betreft dat Allerseelen in staat moet zijn om nog heel wat jaartjes mee te draaien op het hoogste niveau.

Wat literaire referenties betreft zit je bij deze Europese grootmacht (Oostenrijk-Duitsland-Italië-Nederland) als vanouds ook weer aan het juiste adres. Zo vond Hallstatt Voor ‘Musa’ inspiratie bij zowel Goethe als Ezra Pound.

Aan de tekst van ‘Filmkriss. Als Wärs Das Letzte Mal’ horen we dat het hier een DAF-cover betreft. Een eerbetoon aan de vorig jaar overleden Gabi Delgado die de beats laat voor wat ze zijn. Wie toch nog op een portie stevige ritmiek zit te wachten is er nog de Phobos Reactor remix van ‘Dolce Vita’.

De nieuwe Allerseelen dropt meteen terug een visitekaartje om u tegen te zeggen middels deze tien (!!) extra nummers. Want inderdaad, de ware opzet van dit album (het heruitbrengen van Morgenröte) moet daarna nog komen.

De oorspronkelijke tape was het eigenlijke debuut voor Allerseelen en verscheen dus in 1988. Net zoals het daarop volgende en hier eveneens besproken Requiem krijg je hier dus de oerversie van Allerseelen te horen die instrumentaal, ambient en ritueel van aard is. Door deze primaire naast de nagelnieuwe versie van Allerseelen netjes op 1 album te plaatsen krijg je meteen een mooi beeld van de evolutie die zich na een carrière van meer dan dertig jaar voltrokken heeft. Ook in Oostenrijk betekent stilstaan achteruitgaan, helemaal niet aan de orde dus wat Allerseelen betreft. Een mooie aanvulling dus in de reeds zeer uitgebreide Allerseelen discografie. We hopen nog steeds dat ons Trouwfest volgend jaar dan eindelijk wel MAG doorgaan, want de affiche die we reeds in 2019 in petto hadden is simpelweg te mooi om niet te laten doorgaan.

Allerseelen

Dimi Brands
25/11/2021

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 18/01/2022 : Het Eindejaarslijstje van Henk Vereecken (Moonchild)

ALBUM TOP 10 2021 Het tweede pandemiejaar 2021 was weer een vruchtbaar jaar aan het muzikale front en leverde een mooi internationaal Top 10 gezelschap op met ook drie Belgische acts. 1. Enzo Kreft: Different World Enzo Kreft overleefde de jaren 80 en staat nog steeds (of liever: weer) aan het wave front. Minimal wave uit Mechelen ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2022 : Dirk Da Davo brengt Kings Of Fools uit

Dirk Da Davo heeft een naam die onuitwisbaar tot het einde der tijden zal gelinkt worden aan The Neon Judgement. Dat sentiment der veler jeugd is al even opgehouden met bestaan. Laat Da Davo er vooral niet de man naar zijn om bij ondertussen vergrendelde pakken te blijven zitten. Met Neon Electronics al even in een uitgebreide bezetting, geheel ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 04/01/2022 : Het eindejaarslijstje van Danny Quetin

Het eindejaarslijstje van Danny Quetin 2021. Het jaar waar zowat iedereen naar uit keek. Een jaar waar normaal weer normaal mocht zijn. Op enkele opflakkeringen na was het meer van hetzelfde. Tante Mie deed aan gezinsuitbreiding en legde de wereld andermaal het zwijgen op. 2021. Het jaar waarin de zomer eentje was van De Zondvloed. ...

lees meer...
NIEUWS 02/01/2022 : Het eindejaarslijstje van Xavier Kruth

Laat me starten met jullie allemaal een gelukkig, gezond en muzikaal interessant 2022 toe te wensen. Als ik terugkijk op 2021, dan kijk ik alweer terug op een jaar dat gekleurd werd door de coronapandemie. Artiesten aarzelden om nieuw werk uit te geven, maar minder dan in 2020, en de platen behandelden vaak de gevolgen van corona. Een overzicht ...

lees meer...
NIEUWS 01/01/2022 : To beard or not to beard?

Onder het motto: “het moet niet altijd kommer ende kwel ofte doom ende gloom zijn” duikt Ashtoreth in de gedaante van Sjaack Sjamaan om voor alle kinderkes groot en klein het oude kinder zeemanslied ‘Al die willen te Kap’ren vaeren’ te brengen. Ashtoreth, of Sjaack beter gezegd, zelf een man met baard werkte ...