casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.965 items

   

Allerseelen
Frühgeschichte II. Requiem
Ambient - Dark Folk / Apocalyptic Folk - Experimental - Industrial
20/04/2020 : Allerseelen - Frühgeschichte II. Requiem
:retortæ:  :retortæ:
20/04/2020, Dimi Brands

In de tweede helft van de jaren 10 liet het legendarische Allerseelen van zich spreken door middel van drie enorm sterke albums (Terra Incognita (2015), Dunkelgraue Lieder (2017) en Chairete Daimones (2019). Tevens vond Gerhard Hallstatt de tijd rijp om tal van releases uit de beginperiode van zijn project (we spreken dan over het eind van de jaren 80) die aanvankelijk op cassette verschenen terug uit te brengen.

De reeks kreeg als ondertitel Frügeschichte en bevatte titels als Schwartzer Rab, Autdaruta, Lacrima Christi en Requiem.

De reissue van Requiem verscheen in 2015 reeds op cd maar kreeg nog een tweede behandeling in 2020 op gelimiteerde cassette. Niet alleen een ander format, ook 5 bonus nummers werden aan het mooi vormgegeven kleinood toegevoegd.

Requiem verscheen aanvankelijk in 1989, na het een jaar eerder verschenen Morgenröte. 1989 bleek een heel creatief jaar te zijn voor Hallstatt, want naast Requiem dateren ook de cassettes Schwarzer Rab, Lacrima Christi, Autdaruta, Desaster en Flamme Und Asche uit deze periode. Een bloemlezing uit deze eerste Allerseelen-periode kon je reeds terugvinden op de puike compilatie Cruor (1994).

De 8 nummers die Requiem vormen zijn titelloos, al kregen ze op de oorspronkelijke cassette wel een naam. Allemaal beginnend met de letter A zijn dit in chronologische volgorde: ‘Allerorten’, ‘Ansporn’, ‘Aufbegierde’, ‘Alraune’, ‘Arznei’, ‘Asche’, ‘Andacht’ en ‘Aorta’.

Op de heruitgave opteerde Hallstatt dus voor een anonieme aanpak, wat begrijpbaar is omdat de nummers zich eerder als een geheel laten beluisteren in plaats van afzonderlijke stukken.

We dienen dan ook te vermelden dat deze oerfase van Allerseelen nog niet klonk zoals de meesten dit Oostenrijkse project zich zullen herinneren. Nummers als ‘Sturmlied’, ‘Mit Fester Hand’, ‘Tanzt Die Orange’ of ‘Heiliges Blut’ zijn bij de neofolk aanhang graag geziene hymnes, hiervan is er op Requiem dus geen spoor.

Eind jaren 80 stond Allerseelen vooral geboekstaafd als een meer ritual getinte act, al viel wel het gebruik van folkloristische elementen hierbij op. Iets wat een constante zou blijven in het werk van Hallstatt en waarbij een term als “alpenfolk” in de mond werd genomen. Allerseelen werd hierbij een handje geholpen door het Steinklang label, dat ons tal van boeiende groepen uit Oostenrijk leerde kennen.

Het mag dan wel anders klinken dan we gewoon zijn, toch klinkt het op zijn beurt onlosmakelijk als Allerseelen. De 8 rituele soundscapes klinken van gemoedelijk tot industrieel, en zijn door een hypnotiserende back to nature aanpak nooit vies van een psychedelische insteek. Om kort te zijn: het is duidelijk hoorbaar dat de kiemen van de latere Allerseelen op Requiem reeds kwistig op vruchtbare bodem rondgestrooid werden.

Maar dit wisten we dus al, is het niet van de oorspronkelijke cassette dan wel van de eerste heruitgave. Daarom concentreren we ons liever op de vijf extra nummers die deze nieuwe versie herbergt, want die rechtvaardigen in dit geval zeker een (eventueel dubbel) exemplaar in uw collectie.

Gerhard Hallstatt is niet alleen een belezen man, hij draait er zijn hand niet voor om om zelf ook eens een boek uit te brengen. Zo begon hij met magazines als Aorta en Ahnstern (tevens namen van zijn labels). Hallstatts traktaten verschenen alzo in zelfgemaakte tweetalige boekjes die hij vervaardigde met type-, kopieer- en nietjesmachine. Het heeft natuurlijk zijn charmes, maar de illustraties en ook de Engelse vertalingen (zeker in tegenstelling tot Gerhards uitstekende gebruik van de Duitse taal) kwamen op deze manier niet tot hun recht.

Enkele mensen begonnen dan ook met het maken van nieuwe vertalingen en presenteerden ze in een prachtig gebonden boek met tweekleurige print: Blutleuchte (2011), een boekwerk van maar liefst 324 pagina’s. Een waar rariteitenkabinet dat moeiteloos van de Katharen naar graancirkels tot door de mens gemaakte UFO’s gaat. Een constante is het brede interesseveld van Hallstatt: de twee Wereldoorlogen, kunst, religie, sekten, magie, sjamanisme, reisverslagen tot opgedane visioenen na het eten van paddenstoelen tot interviews en artikels waarin je meer leert over de films van Kenneth Anger, een vrouw met stigmata, personages als Codreanu en Willigut, muzikanten als Z’ev en Michael Moynihan (Blood Axis),....

Mythologie is hem met andere woorden niet vreemd, in het eerste extra nummer op Requiem kruipt Hallstatt voor de gelegenheid in de huid van de tragische held Icarus (‘Fieberst Im Licht.Ikarus’).

Het verhaal is typerend voor het thema van hybris, dat algemeen voorkomt in de Griekse mythologie: hierin wordt een persoon afgestraft voor zijn hoogmoed of overdreven zelfvertrouwen. Mede dankzij de stuwende bas van Marcel P. (Miel Noir, toch al een tijdje een vaste waarde bij Allerseelen), gitaar van Jörg B. (Der Blutharsch, Graumahd) en mysterieuze strijkers is er hier van hoogmoed voor de val geen sprake. Hallstatt strekt de vleugels en vindt de juiste hoogte om de tocht zonder kleerscheuren te voltooien.

Mythische proporties dichten wij ook de Italiaanse artieste AimA toe. De zangeres van Les Jumeaux Discordants (samen met Roberto Del Vecchio -o.a. ex-Gothica) en haar solo project was tevens te horen op Allerseelens laatste plaat Chairete Daimones. In het verleden had ze haar stem reeds aan enkele Allerseelen-nummer geleend, en deze vruchtbare samenwerking kent tot onze grote blijdschap nog een vervolg middels de nummers ‘Antonius Block’ en ‘Seeds Of Time’.

‘Seeds Of Time’ verwijst ook naar de literatuur. AimA dreunt hierin als een mantra de zin “Fair is foul and foul is fair” op, zoals u weet een passage uit Shakespeares Macbeth.

AimA en Marcel gaan de dialoog aan op dit nerveuze nummer dat we graag uitroepen tot onze favoriet van deze cassette.

De cinefielen onder ons kennen ‘Antonius Block’ natuurlijk als de ridder die schaak speelde met de Dood in de Ingmar Bergman-klassieker Det Sjunde Inseglet (Het Zevende Zegel) (1957).

Een kolfje naar de hand van AimA die tijdens haar studies zich specialiseerde in Scandinavische cinema. Max von Sydow, de acteur die Antonius Block speelde overleed dit jaar op 90-jarige leeftijd. AimA kruipt zeer overtuigend in deze rol, en we hopen stiekem dat ze ooit eens iets doet met Persona, nog steeds onze favoriete Bergman film.

‘Grubenpferd’ is een gedicht van Duitser Paul Zech, een ode aan de pony’s die vanaf het midden van de 18de eeuw tot het midden van de 20ste eeuw ondergronds in mijnen werd gebruikt. De vertolking van Hallstatt doet ons wat denken aan nummers die hij inzong voor Miel Noir (zoals bijvoorbeeld ‘Honig Aus Heliopolis’ op The Phoenix Swarm). Het is maar weer eens een bewijs dat de Allerseelen kern tussen Gerhard en Marcel uitgegroeid is tot een zeer goed geoliede machine.

‘Ich Hatt Einen Kameraden’ (ook bekend als ‘Der Guten Kamerad’) is een veel gecoverde traditional. De tekst van deze klaagzang uit het Duitse leger werd in 1809 geschreven door de Duitse dichter Ludwig Uhland. In 1825 maakte de componist Friedrich Silcher de muziek.

Het lied speelt een belangrijke ceremoniële rol bij het Duitse leger en is een integraal deel van een militaire begrafenisceremonie sinds 1870. Ook in andere landen, zoals in Hallstatts Oostenrijk, is het een traditie dat dit lied tijdens een militaire begrafenis gespeeld wordt. Ook bij de Vlaamse Oostfronters en andere Vlaamse paramilitaire organisaties liet dit lied tijdens de Tweede Wereldoorlog een blijvende indruk na. Van dit lied bestaat de Nederlandstalige versie ‘Ik Had Een Wapenbroeder’ dat in Vlaams-radicale middens nog vaak wordt gezongen (zoals tijdens de Ijzewake). Hoewel gezongen met de nodige eerbied, klinkt deze versie minder opgezwollen dan het origineel (of andere covers die we er al van mochten horen). Deze alpenfolk versie is misschien wel een van de betere versies van het nummer dat we al mochten horen (en geloof ons vrij, we hebben al heel wat versies achter de kiezen).

Deze vijf nieuwe nummers rechtvaardigen dus niet alleen de aankoop van deze speciale cassette, ze zetten tevens het feit dat Allerseelen de laatste jaren een tweede adem heeft gevonden die garant staat voor een vlekkeloos parcours netjes in de verf.

Net om die reden zette ik de Oostenrijkse legende op de affiche van mijn Trouwfest festival, samen met het Italiaanse wonderkind AimA. Het was geleden van 2009 dat we Allerseelen nog live in België mochten aanschouwen (dit was in de Steeple, samen met Andrew King en Blood Axis was dat), helaas zullen we nog een jaartje voor moeten wachten aangezien dat verdomde coronavirus stokken in de wielen stak. Eventjes geduld dus nog, want net als Allerseelen zijn we nog niet aan ons “requiem” toe.

Allerseelen

Dimi Brands
20/04/2020

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 18/01/2022 : Het Eindejaarslijstje van Henk Vereecken (Moonchild)

ALBUM TOP 10 2021 Het tweede pandemiejaar 2021 was weer een vruchtbaar jaar aan het muzikale front en leverde een mooi internationaal Top 10 gezelschap op met ook drie Belgische acts. 1. Enzo Kreft: Different World Enzo Kreft overleefde de jaren 80 en staat nog steeds (of liever: weer) aan het wave front. Minimal wave uit Mechelen ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2022 : Dirk Da Davo brengt Kings Of Fools uit

Dirk Da Davo heeft een naam die onuitwisbaar tot het einde der tijden zal gelinkt worden aan The Neon Judgement. Dat sentiment der veler jeugd is al even opgehouden met bestaan. Laat Da Davo er vooral niet de man naar zijn om bij ondertussen vergrendelde pakken te blijven zitten. Met Neon Electronics al even in een uitgebreide bezetting, geheel ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 04/01/2022 : Het eindejaarslijstje van Danny Quetin

Het eindejaarslijstje van Danny Quetin 2021. Het jaar waar zowat iedereen naar uit keek. Een jaar waar normaal weer normaal mocht zijn. Op enkele opflakkeringen na was het meer van hetzelfde. Tante Mie deed aan gezinsuitbreiding en legde de wereld andermaal het zwijgen op. 2021. Het jaar waarin de zomer eentje was van De Zondvloed. ...

lees meer...
NIEUWS 02/01/2022 : Het eindejaarslijstje van Xavier Kruth

Laat me starten met jullie allemaal een gelukkig, gezond en muzikaal interessant 2022 toe te wensen. Als ik terugkijk op 2021, dan kijk ik alweer terug op een jaar dat gekleurd werd door de coronapandemie. Artiesten aarzelden om nieuw werk uit te geven, maar minder dan in 2020, en de platen behandelden vaak de gevolgen van corona. Een overzicht ...

lees meer...
NIEUWS 01/01/2022 : To beard or not to beard?

Onder het motto: “het moet niet altijd kommer ende kwel ofte doom ende gloom zijn” duikt Ashtoreth in de gedaante van Sjaack Sjamaan om voor alle kinderkes groot en klein het oude kinder zeemanslied ‘Al die willen te Kap’ren vaeren’ te brengen. Ashtoreth, of Sjaack beter gezegd, zelf een man met baard werkte ...