casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.459 items

   

Allerseelen
Chairete Daimones
Dark Folk / Apocalyptic Folk - Experimental - Gothic Rock - Industrial - Krautrock
11/03/2019 : Allerseelen - Chairete Daimones
Indiestate Distribution  Indiestate Distribution
11/03/2019, Dimi Brands

Allerseelen, van in den beginne enthousiast in de armen gedrukt door de neofolk beweging, ook al kan je de muziek van Gerhard Hallstatt bezwaarlijk in een enkel vakje onderverdelen.

Want naast de zogenaamde alpen-folk zoals we die leerden kennen dankzij het Steinklang label, sluipen ook genres zoals post industrial, krautpop tot zelfs metal in de toch zeer herkenbare Allerseelen sound.

De albums van Allerseelen zijn keer op keer boeiende conceptalbums waarbij Hallstatt zich telkens toont als een zeer erudiet persoon.

Daarenboven weet hij zich telkens weer te omringen met een schare gasten die keer op keer tot de verbeelding weet te spraken. Zo doken in het verleden al leden op van gerenommeerde acts zoals Blood Axis, Changes, Agalloch, Arnica, Der Blutharsch,...

Op Chairete Daimones (Oud-Grieks voor “Wees welkom, demonen”) krijgen we ook weer een aantal verrassende gasten over de vloer (Thomas Bøjden van Die Weisse Rose, Aki Cederberg van Halo Manash tot de Algerijnse zangeres Faye R.), maar de vaste kern rond Hallstatt lijkt meer solide te worden. Hallstatt werkte in het verleden samen met Miel Noir, een Duitse band die qua muzikale variatie beslist raakvlakken vertoond met Allerseelen. Marcel P. en Estella Plunket van Miel Noir waren op de laatste Allerseelen albums vaak terugkerende gasten, en tekenen ook present op Chairete Daimones.

Om te beginnen willen we meegeven dat Hallstatt aanraadt om van de donkere muziek en poezië van Chairete Daimones te genieten met een goed glas donkerrode wijn op het nachtelijk uur. We vinden dit persoonlijk sowieso een perfecte combinatie maar in dit geval zit er wel degelijk een reden achter die verband houdt met de titel van het album.

In het oude Griekenland werden deze woorden namelijk gesproken tijdens een ritueel, alwaar men een glas wijn in de lucht hief, de wijn die zo in de lucht, op de aarde en op tombes belandde werd aanzien als een plengoffer voor de demonen. Onder demonen werden in die tijd niet de kwade geesten bedoelt zoals de monotheïstische religies deze later zouden aanwenden. In de voorchristelijke oudheid zijn het meestal goede geesten, welwillende krachten, die in de Christelijke opvatting dichter bij beschermengelen die voor de mensen zorgden stonden.

In de herfst van 1871 werd dit ritueel nog eens herhaald door Friedrich Nietzsche (een vaak terugkerende bron voor Hallstatt), die met enkele collega-dichters en filosofen ‘s nachts de helft van hun glas opdronken nadat eerder de eerste helft aan de demonen geofferd werd.

Naast de alomtegenwoordige Nietzsche duiken we ook op Chairete Daimones in een rijk gevulde bibliotheek en vonden we teksten van de hand van Isabelle Sandy (°1884-+1975 -Franse schrijfster en radio presentatrice), Aleister Crowley, Walter Flex (°1887-+1917 -Duitse schrijver van Der Wanderer Zwischen Beiden Welten, een oorlogsnovelle waarin thema’s zoals menselijkheid, vriendschap en lijden tijdens de Eerste Wereldoorlog beschreven werden), Ferdinand Raimund (°1790-+1836 -Oostenrijks schrijver uit de Biedermeierperiode), Elisabeth van Oostenrijk, Karl Maria Wiligut (°1866-+1946 -Oostenrijks occultist en SS Brigadeleider), Yrjö von Grönhagen (°1911-+2003 -Finse edelman en antropoloog), Ninon Hesse (°1895-+1966 -kunstgeschiedkundige en Herman Hesse’s derde vrouw), Knud Rasmussen (°1879-+1933 -half Groenlandse, half Deense leider van de vijfde Thule-expeditie), Anaïs Nin, Yves Kélér (Frans protestant), Gotthold Ephraim Lessing (°1729-+1781 -Duits schrijver en dichter uit de Verlichting, wordt ook wel als de eerste moderne schrijver in de Duitse literatuur beschouwd), Aida de Acosta (Hallstatts vriendin).

Een bonte verzameling zoals u kan zien, die toch in een samenhangend mengsel gekneed wordt, waarvoor hulde!

Opvallend bij de nummers op Chairete Daimones is de prominente aanwezigheid voor het baswerk van Marcel P. Het vormt een stevige basis waarboven zoals eerder vermeld een amalgaam aan stijlen toegevoegd wordt.

Naast de herkenbare zang van Hallstatt zijn we enorm onder de indruk van de gastvocalistes die de nummers moeiteloos naar hun hand weten te zetten. Zo maakt Aima van ‘Anthrazit’ een heerlijk zweverig nummer waarbij Aima een kruising lijkt tussen Diamanda Galás en Anja Huwe (X-Mal Deutschland), wat ook geldt voor de nieuwe versie van ‘Gläserne Kugel’ (het origineel is terug te vinden op Neuschwabenland uit 2000) waar ze haar stempel op weet te drukken, een stempel die beduidend veel gelijkenissen vertoont met Nico; de Algerijnse zangeres Faye R. lijkt haast de incarnatie van Ofra Haza, die na haar passage voor ‘Temple Of Love’ nog even in de studio bleef hangen om The Sisters’ ‘Vision Thing’ in te zingen, althans zo ervaren wij deze stevige streep onvervalste gothic rock die ‘Anubis’ is.

Aan ieder nummer hangt wel een verhaal vast, en aangezien dit vaak nogal lijvige epistels zijn, laten we het voorlopig enkel bij het desbetreffende nummer, ook om de belezenheid van Allerseelen nog eens te onderstrepen. Voor ‘Anubis’ haalde Hallstatt zijn inspiratie bij de Maan-kaart uit de Crowley Tarot, hierop zijn twee torens met jakhalzen te zien. De donkere beelden van deze kaart vormden de katalysator voor dit lied. Maar Hallstatt laat zich ook inspireren door coyotes, zoals door de performance van de Duitse beeldende kunstenaar Joseph Beuys alwaar hij zich vijf dagen in een kooi liet opsluiten met een coyote. Citaten over dit dier afkomstig van Carlos Castaneda en Charles Manson vonden eveneens hun weg naar het nummer.

Faye coverde in het verleden al het Death In June nummer ‘Runes And Men’, en het was deze song die de aandacht van zowel Hallstatt als Marcel P. trok en tevens de aanvang van de vriendschap inluidde. Na eerdere samenwerkingen met Miel Noir en Allerseelen is ook ‘Anubis’ een zeer fijne samenwerking. Het Egyptische motief van het nummer voelt duidelijk zeer vertrouwd aan voor Faye, in die mate zelfs dat het nummer haar op het lijf geschreven lijkt.

Ook Estella Plunket, levenspartner van Marcel P. en actief bij Miel Noir laat meermaals (drie keer om specifiek te zijn) van zich spreken. Allereerst doet ze dit tijdens ‘Requiem’, dat eigenlijk gewoon de Duitse versie is van het eerder gepasseerde ‘Anthrazit’, iets wat je kan afleiden uit de tekst want muzikaal werd gekozen voor een andere inkleding: een beat en een typisch wave-gitaartje begeleiden de naast de afstandelijke toch zeer boeiende stem van Estella.

Later kruipt ze nog in de huid van Keizerin Sissi (‘Ludwig’) en Anaïs Nin (‘Antonin Artaud’), en in welke hoedanigheid ze ook voor de dag komt, steeds hangen we aan haar lippen.

“In meinem Träumen schlafe ich mit allen”, citeert ze Anaïs Nin, manlief Marcel stond erbij en baste er naar.

Over de vrouwelijke gasten dus niets dan lof, maar ook de mannen kwijten hun taak met verve. Aki Cederberg van Halo Manash neemt twee (‘Der Nordische Ring Des Wissenden’ en ‘Nine Moon Knife’) nummers voor zijn rekening, beiden in de eigen Finse landstaal gebracht.

‘Der Nordische Ring Des Wissenden’ laat zich verder nog opmerken door sfeervolle vioolklanken die doorheen het nummer zweven.

De uit de duizend herkenbare, diepe stem van Thomas Bøjden (Die Weisse Rose, Vril Jäger) mag ‘Autdaruta’ inkleuren. Het doet me terstond denken dat het ondertussen al zeker meer dan een jaar geleden is dat hij tegen me zei dat de nieuwe plaat van Die Weisse Rose bijna klaar was... Even een reminder, Thomas?

Daar waar velen bij zoveel variatie compleet de mist ingaan, slaagt Allerseelen maar weer eens in zijn opzet. Ik durf al wel eens afhaken bij albums die te lang duren, en van de hak op de tak durven springen. Dit is echter helemaal niet het geval bij Allerseelen in het algemeen, en bij Chairete Daimones in het bijzonder. Want ondanks de zeer uitgebreide diversiteit krijg je hier een verrassend homogeen eindresultaat waarvan iedere minuut op zijn plaats is.

Allerseelen

Dimi Brands
11/03/2019

HomeContactSitemap
lees meer...
INTERVIEW : XTORT - Het is niet zo dat we denken de wereld te veranderen, we houden wel graag een spiegel voor.

Xtort is niet enkel een interessante Nederlandse industrialgroep, het is ook de drijvende kracht achter Wave Invasion, een organisatie die verschillende Nederlandse en één Belgische groep verenigt en mogelijkheden biedt om op diverse plaatsen op te treden. Op 29 maart organiseren we een Dark Entries Night in samenwerking met ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Nieuwe single Saigon Blue Rain.

Het Franse Saigon Blue Rain laat van zich horen middels de nieuwe single 'BPD', de voorloper van het nieuwe album dat momenteel nog in de pijplijn zit. Op deze single verder nog twee remixen: een psy/electro-industrial mix door Planetdamage en een downtempo versie die zich eerder in dreampop/electronica velden begeeft door Black ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Empusae op veroveringstocht door China.

Terwijl wij vol spanning wachten op een opvolger van het ijzersterke Lueur (2017), verlegt Empusae, samen met de Zweedse vrienden van Ordo Rosarius Equilibrio en In Slaughter Natives zijn grenzen. Hierbij kijkt men niet op een kilometer meer of minder, want hun gezamenlijke tournee zal hen tot in China brengen. Tussen 12 en 21 april ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Forms Of Hands 19

Naar goede jaarlijkse gewoonte kan je binnenkort weer proeven van het betere ritmische werk op het Hands-label. De affiche van Forms Of Hands 19 ziet er als volgt uit: vrijdag 26 april: Mono No Aware S.K.E.T. Gatto Nero 16Pad Noise Terrorist Katran Supersimmetria ICD-10 zaterdag 27 april: Winterkälte Geistform Heimstatt ...

lees meer...
NIEUWS 19/03/2019 : R.I.P. Dick Dale (1937-2019) King Of Surf Rock

Gitaarheld Dick Dale (echte naam Richard Anthony Mansour) stierf op 16 maart op 81-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. Hij werd geboren op 4 mei 1937 in Quincy (Massachusetts) en was van Libanese afkomst. Zijn oom, die in buikdansclubs speelde, leerde hem als kind darbouka spelen, de trechtervormige trommel, en oud, de Arabische luit. ...

lees meer...
INTERVIEW : JO QUAIL - Ik denk dat ik een beetje moeilijk te categoriseren ben.

Tijdens de tweede editie van Black Easter, in 2016, waren we met verstomming geslagen na het concert van Jo Quail. Enkel met haar cello (en een ingenieus looping-systeem) wist ze de zaal in te palmen en aardig wat nieuwe zieltjes te winnen. Organisator Ward De Prins had een goede band met de Londense, en zag er niet tegen op reisjes te maken ...

lees meer...
NIEUWS 17/03/2019 : Wave Gotik Treffen, de tickets zijn er !!

Ze zijn er de fel begeerde WGT tickets!! Dit jaar betaal je voor een ticket € 130... Ik weet het elk jaar een beetje meer maar je krijgt er wel enorm veel voor terug. Vijf dagen vertier en plezier, wat dus neerkomt op iets meer dan € 25 per dag en je reist nog eens gratis met het openbaar vervoer ook. Wilt u uw tent opslaan op de ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : PORTA WOOL-E: DER KLINKE, A SLICE OF LIFE, DEAD HIGH WIRE, HATCHLING - Donker feestje voor 10 jaar Wool-E

We worden oud. New wave is intussen 40 jaar, Dark Entries heeft er al 25 op de teller staan en zelfs Wool-E viert reeds zijn tiende verjaardag. Wool-E, dat is in de eerste plaats de Wool-E Shop, die in 2009 als online patenwinkel opende en sindsdien ook als cd-stand op heel wat optredens en festivals aanwezig was. Later werd Wool-E Shop ook ...

lees meer...
FOTO'S : Der Klinke - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : A Slice of Life - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Dead High Wire - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LAIBACH - Laibach is een parodie van zichzelf geworden

Laibach is een parodie van zichzelf geworden! En ze schamen zich er niet eens voor. Meer zelfs, ze hebben er bewust voor gekozen. Nog nooit blonk de groep zo uit in humor en zelfrelativering. Nu hernemen ze al nummers van ‘The Sound Of Music’, en alhoewel ze dat op hun karakteristieke onheilspellende toon doen, is het manifest ...