casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.965 items

   

Allerseelen
Chairete Daimones
Dark Folk / Apocalyptic Folk - Experimental - Gothic Rock - Industrial - Krautrock
11/03/2019 : Allerseelen - Chairete Daimones
Indiestate Distribution  Indiestate Distribution
11/03/2019, Dimi Brands

Allerseelen, van in den beginne enthousiast in de armen gedrukt door de neofolk beweging, ook al kan je de muziek van Gerhard Hallstatt bezwaarlijk in een enkel vakje onderverdelen.

Want naast de zogenaamde alpen-folk zoals we die leerden kennen dankzij het Steinklang label, sluipen ook genres zoals post industrial, krautpop tot zelfs metal in de toch zeer herkenbare Allerseelen sound.

De albums van Allerseelen zijn keer op keer boeiende conceptalbums waarbij Hallstatt zich telkens toont als een zeer erudiet persoon.

Daarenboven weet hij zich telkens weer te omringen met een schare gasten die keer op keer tot de verbeelding weet te spraken. Zo doken in het verleden al leden op van gerenommeerde acts zoals Blood Axis, Changes, Agalloch, Arnica, Der Blutharsch,...

Op Chairete Daimones (Oud-Grieks voor “Wees welkom, demonen”) krijgen we ook weer een aantal verrassende gasten over de vloer (Thomas Bøjden van Die Weisse Rose, Aki Cederberg van Halo Manash tot de Algerijnse zangeres Faye R.), maar de vaste kern rond Hallstatt lijkt meer solide te worden. Hallstatt werkte in het verleden samen met Miel Noir, een Duitse band die qua muzikale variatie beslist raakvlakken vertoond met Allerseelen. Marcel P. en Estella Plunket van Miel Noir waren op de laatste Allerseelen albums vaak terugkerende gasten, en tekenen ook present op Chairete Daimones.

Om te beginnen willen we meegeven dat Hallstatt aanraadt om van de donkere muziek en poezië van Chairete Daimones te genieten met een goed glas donkerrode wijn op het nachtelijk uur. We vinden dit persoonlijk sowieso een perfecte combinatie maar in dit geval zit er wel degelijk een reden achter die verband houdt met de titel van het album.

In het oude Griekenland werden deze woorden namelijk gesproken tijdens een ritueel, alwaar men een glas wijn in de lucht hief, de wijn die zo in de lucht, op de aarde en op tombes belandde werd aanzien als een plengoffer voor de demonen. Onder demonen werden in die tijd niet de kwade geesten bedoelt zoals de monotheïstische religies deze later zouden aanwenden. In de voorchristelijke oudheid zijn het meestal goede geesten, welwillende krachten, die in de Christelijke opvatting dichter bij beschermengelen die voor de mensen zorgden stonden.

In de herfst van 1871 werd dit ritueel nog eens herhaald door Friedrich Nietzsche (een vaak terugkerende bron voor Hallstatt), die met enkele collega-dichters en filosofen ‘s nachts de helft van hun glas opdronken nadat eerder de eerste helft aan de demonen geofferd werd.

Naast de alomtegenwoordige Nietzsche duiken we ook op Chairete Daimones in een rijk gevulde bibliotheek en vonden we teksten van de hand van Isabelle Sandy (°1884-+1975 -Franse schrijfster en radio presentatrice), Aleister Crowley, Walter Flex (°1887-+1917 -Duitse schrijver van Der Wanderer Zwischen Beiden Welten, een oorlogsnovelle waarin thema’s zoals menselijkheid, vriendschap en lijden tijdens de Eerste Wereldoorlog beschreven werden), Ferdinand Raimund (°1790-+1836 -Oostenrijks schrijver uit de Biedermeierperiode), Elisabeth van Oostenrijk, Karl Maria Wiligut (°1866-+1946 -Oostenrijks occultist en SS Brigadeleider), Yrjö von Grönhagen (°1911-+2003 -Finse edelman en antropoloog), Ninon Hesse (°1895-+1966 -kunstgeschiedkundige en Herman Hesse’s derde vrouw), Knud Rasmussen (°1879-+1933 -half Groenlandse, half Deense leider van de vijfde Thule-expeditie), Anaïs Nin, Yves Kélér (Frans protestant), Gotthold Ephraim Lessing (°1729-+1781 -Duits schrijver en dichter uit de Verlichting, wordt ook wel als de eerste moderne schrijver in de Duitse literatuur beschouwd), Aida de Acosta (Hallstatts vriendin).

Een bonte verzameling zoals u kan zien, die toch in een samenhangend mengsel gekneed wordt, waarvoor hulde!

Opvallend bij de nummers op Chairete Daimones is de prominente aanwezigheid voor het baswerk van Marcel P. Het vormt een stevige basis waarboven zoals eerder vermeld een amalgaam aan stijlen toegevoegd wordt.

Naast de herkenbare zang van Hallstatt zijn we enorm onder de indruk van de gastvocalistes die de nummers moeiteloos naar hun hand weten te zetten. Zo maakt Aima van ‘Anthrazit’ een heerlijk zweverig nummer waarbij Aima een kruising lijkt tussen Diamanda Galás en Anja Huwe (X-Mal Deutschland), wat ook geldt voor de nieuwe versie van ‘Gläserne Kugel’ (het origineel is terug te vinden op Neuschwabenland uit 2000) waar ze haar stempel op weet te drukken, een stempel die beduidend veel gelijkenissen vertoont met Nico; de Algerijnse zangeres Faye R. lijkt haast de incarnatie van Ofra Haza, die na haar passage voor ‘Temple Of Love’ nog even in de studio bleef hangen om The Sisters’ ‘Vision Thing’ in te zingen, althans zo ervaren wij deze stevige streep onvervalste gothic rock die ‘Anubis’ is.

Aan ieder nummer hangt wel een verhaal vast, en aangezien dit vaak nogal lijvige epistels zijn, laten we het voorlopig enkel bij het desbetreffende nummer, ook om de belezenheid van Allerseelen nog eens te onderstrepen. Voor ‘Anubis’ haalde Hallstatt zijn inspiratie bij de Maan-kaart uit de Crowley Tarot, hierop zijn twee torens met jakhalzen te zien. De donkere beelden van deze kaart vormden de katalysator voor dit lied. Maar Hallstatt laat zich ook inspireren door coyotes, zoals door de performance van de Duitse beeldende kunstenaar Joseph Beuys alwaar hij zich vijf dagen in een kooi liet opsluiten met een coyote. Citaten over dit dier afkomstig van Carlos Castaneda en Charles Manson vonden eveneens hun weg naar het nummer.

Faye coverde in het verleden al het Death In June nummer ‘Runes And Men’, en het was deze song die de aandacht van zowel Hallstatt als Marcel P. trok en tevens de aanvang van de vriendschap inluidde. Na eerdere samenwerkingen met Miel Noir en Allerseelen is ook ‘Anubis’ een zeer fijne samenwerking. Het Egyptische motief van het nummer voelt duidelijk zeer vertrouwd aan voor Faye, in die mate zelfs dat het nummer haar op het lijf geschreven lijkt.

Ook Estella Plunket, levenspartner van Marcel P. en actief bij Miel Noir laat meermaals (drie keer om specifiek te zijn) van zich spreken. Allereerst doet ze dit tijdens ‘Requiem’, dat eigenlijk gewoon de Duitse versie is van het eerder gepasseerde ‘Anthrazit’, iets wat je kan afleiden uit de tekst want muzikaal werd gekozen voor een andere inkleding: een beat en een typisch wave-gitaartje begeleiden de naast de afstandelijke toch zeer boeiende stem van Estella.

Later kruipt ze nog in de huid van Keizerin Sissi (‘Ludwig’) en Anaïs Nin (‘Antonin Artaud’), en in welke hoedanigheid ze ook voor de dag komt, steeds hangen we aan haar lippen.

“In meinem Träumen schlafe ich mit allen”, citeert ze Anaïs Nin, manlief Marcel stond erbij en baste er naar.

Over de vrouwelijke gasten dus niets dan lof, maar ook de mannen kwijten hun taak met verve. Aki Cederberg van Halo Manash neemt twee (‘Der Nordische Ring Des Wissenden’ en ‘Nine Moon Knife’) nummers voor zijn rekening, beiden in de eigen Finse landstaal gebracht.

‘Der Nordische Ring Des Wissenden’ laat zich verder nog opmerken door sfeervolle vioolklanken die doorheen het nummer zweven.

De uit de duizend herkenbare, diepe stem van Thomas Bøjden (Die Weisse Rose, Vril Jäger) mag ‘Autdaruta’ inkleuren. Het doet me terstond denken dat het ondertussen al zeker meer dan een jaar geleden is dat hij tegen me zei dat de nieuwe plaat van Die Weisse Rose bijna klaar was... Even een reminder, Thomas?

Daar waar velen bij zoveel variatie compleet de mist ingaan, slaagt Allerseelen maar weer eens in zijn opzet. Ik durf al wel eens afhaken bij albums die te lang duren, en van de hak op de tak durven springen. Dit is echter helemaal niet het geval bij Allerseelen in het algemeen, en bij Chairete Daimones in het bijzonder. Want ondanks de zeer uitgebreide diversiteit krijg je hier een verrassend homogeen eindresultaat waarvan iedere minuut op zijn plaats is.

Allerseelen

Dimi Brands
11/03/2019

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 18/01/2022 : Het Eindejaarslijstje van Henk Vereecken (Moonchild)

ALBUM TOP 10 2021 Het tweede pandemiejaar 2021 was weer een vruchtbaar jaar aan het muzikale front en leverde een mooi internationaal Top 10 gezelschap op met ook drie Belgische acts. 1. Enzo Kreft: Different World Enzo Kreft overleefde de jaren 80 en staat nog steeds (of liever: weer) aan het wave front. Minimal wave uit Mechelen ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2022 : Dirk Da Davo brengt Kings Of Fools uit

Dirk Da Davo heeft een naam die onuitwisbaar tot het einde der tijden zal gelinkt worden aan The Neon Judgement. Dat sentiment der veler jeugd is al even opgehouden met bestaan. Laat Da Davo er vooral niet de man naar zijn om bij ondertussen vergrendelde pakken te blijven zitten. Met Neon Electronics al even in een uitgebreide bezetting, geheel ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 04/01/2022 : Het eindejaarslijstje van Danny Quetin

Het eindejaarslijstje van Danny Quetin 2021. Het jaar waar zowat iedereen naar uit keek. Een jaar waar normaal weer normaal mocht zijn. Op enkele opflakkeringen na was het meer van hetzelfde. Tante Mie deed aan gezinsuitbreiding en legde de wereld andermaal het zwijgen op. 2021. Het jaar waarin de zomer eentje was van De Zondvloed. ...

lees meer...
NIEUWS 02/01/2022 : Het eindejaarslijstje van Xavier Kruth

Laat me starten met jullie allemaal een gelukkig, gezond en muzikaal interessant 2022 toe te wensen. Als ik terugkijk op 2021, dan kijk ik alweer terug op een jaar dat gekleurd werd door de coronapandemie. Artiesten aarzelden om nieuw werk uit te geven, maar minder dan in 2020, en de platen behandelden vaak de gevolgen van corona. Een overzicht ...

lees meer...
NIEUWS 01/01/2022 : To beard or not to beard?

Onder het motto: “het moet niet altijd kommer ende kwel ofte doom ende gloom zijn” duikt Ashtoreth in de gedaante van Sjaack Sjamaan om voor alle kinderkes groot en klein het oude kinder zeemanslied ‘Al die willen te Kap’ren vaeren’ te brengen. Ashtoreth, of Sjaack beter gezegd, zelf een man met baard werkte ...