casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.636 items

   

Alexander Hacke & Danielle De Picciotto
Menetekel
Avant-Garde - Dreampop - Experimental - Tribal / Ritual - Wereldmuziek
14/01/2018 : Alexander Hacke & Danielle De Picciotto - Menetekel
Potomak  Potomak
14/01/2018, Dimi Brands

Hackedepicciotto is een samentrekking van de twee artiesten Alexander Hacke en Danielle De Picciotto. Twee muzikale legendes mogen we wel stellen. Hacke kennen we natuurlijk als origineel lid van Einstürzende Neubauten alwaar hij de bassnaren beroert. Tevens kennen we hem van de uitstekende documentaire Crossing The Bridge (2005) alwaar hij een licht liet schijnen op de uiterst opwindende muziekscene in Istanbul.

De Picciotto verhuisde van New York naar Berlijn in 1987, werd toen zangeres van de band Space Cowboys, was mede-oprichtster van de Love Parade en nam deel aan de Ocean Club, het project van Gudrun Gut.

Hacke en De Picciotto zijn niet alleen muzikaal maar ook relationeel aan elkaar gebonden, en zijn ondertussen al ruim tien jaar met elkaar getrouwd.

Beiden heten ons welkom in hun denkbeeldige huis (het koppel verliet thuishaven Berlijn in 2010 en zijn ondertussen ononderbroken op tournee over heel de wereld). Het geeft de dreampop van opener ‘All Are Welcome’ een ietwat melancholische bijklank, wanneer Danielle voor ons de deuren van haar huis en haar hart wagenwijd openzet.

Nog meer dromerige klanken op ‘Dreamcatcher’, hoe kan het ook met zo een titel. Dat Hacke een staaltje keelzang naar voren kan brengen valt hier ten huize in goede aarde, maar ook zijn we erg te spreken over het contrast tussen zijn diepe en Danielle’s ijlere klanken.

Naast keelzang vind je op Menetekel (dat zoveel betekent als het begrip “the writing on the wall”) ook minder conventionele instrumenten zoals hurdy hurdy, autoharp en kemençhe (een snaarinstrument dat populair is in de Pontus, in het noordoosten van Turkije).

Trompetgeschal kondigt ‘Jericho’ aan, eveneens toepasselijk. Uit de Bijbel weten we immers dat de muren van deze stad verwoest zijn nadat er op sjofars (ramshoorns) geblazen werd en het volk zou juichen. Rond de muren van de stad werd zes dagen lang, eenmaal per dag, een ronde gelopen door de belegeraars, al blazend op de zeven ramsbazuinen, zo lezen we in het boek Jozua. Op de zevende dag liep het volk Israël zevenmaal rond de stad; daarna werden de ramsbazuinen geblazen en tegelijkertijd juichte het volk. De muren stortten in en de belegeraars kwamen probleemloos in de stad, waarna zij alle bewoners doodden. Daarna werd door Jozua en het volk een vloek over de man uitgesproken die Jericho zou herbouwen: hij zou haar fundering leggen ten koste van zijn eerstgeboren zoon en haar poorten oprichten ten koste van zijn jongste zoon. Later in de geschiedenis toen het volk Israël was afgeweken van de Heere, ging deze vervloeking in vervulling.

Qua duisternis is het Oude Testament wat boeken betreft onovertroffen, en diezelfde dreiging vinden we terug in dit instrumentale nummer, dat met zijn ongebruikelijke instrumenten meteen de aandacht opeist.

In ‘Nosce Te Ipsum’ (Latijns voor ‘Ken uzelf’) houdt De Picciotto ons een spiegel voor, en vraagt ons wie we zien wanneer we er in kijken: zien we onszelf of zien we haar? Alles is perceptie, en het beeld dat we van onszelf hebben, is dat niet louter het beeld dat anderen van ons hebben. Deze laatste bedenking kwam ik tegen in het boek ‘Onsterfelijkheid’ van Milan Kundera, eveneens een artiest die bedreven is in dit soort filosofische kwesties.

Spoken word en experimentele klanken gaan bijna negen minuten in de clinch met elkaar, en geven de slogan nog meer kracht door steeds steviger van jetje te geven.

‘Pilgrim’ ook van toepassing op het duo (zie hierboven), is donker en melancholisch, maar dan op een manier zoals we die kennen van zigeunermuziek.

Oosterse en westerse klanken komen als een wervelwind samen in het dreigende ‘Prophecy’. Steeds sneller beweegt dit nummer zich naar de ultieme climax: het overgaan in de magistrale afsluiter van Menetekel: ‘Crossroad’. Een na al deze toeters en bellen, eerder minimalistische song met wederom een glansrol voor het samengaan van De Picciotto’s spoken word en Hacke’s keelzang.

De titels van Menetekel zijn veelzeggend, en de symbolische en spirituele vragen die ze impliciet als expliciet stellen geven Menetekel een ongebruikelijke diepte, en geven de luisteraar op zijn menselijke zoektocht een uur lang een universeel en zeer aangrijpende pad.

Ga je voor de dubbele vinylversie dan krijg je er op de D-kant nog het 20 minuten lange ‘The House Of Shadows With The Sound Of Light’ er bovenop. Een geluidsinstallatie die het duo maakte in een oude Oostenrijkse kerk. Hun opzet was om de kerk te beschouwen zoals een kind dat zou doen. Dus zonder vooropgezette gedachten of antwoorden, maar deze ruimte te behandelen als zijnde het vreemde huis van een reus die even niet thuis was. Hoe dit klinkt zal u zelf moeten uitmaken, want wij kregen de CD versie in handen.

Het duo projecteert onze collectieve wanhoop over wat er tegenwoordig op onze aardbol gebeurt en dit in een monumentale geluidssymfonie. Door een voortdurend wroeten en draaien komt men met een resultaat dat niet gespeend is van bijbelse razenij. Het leek bij momenten zelfs of Jarboe zich weer aan de zijde van Michael Gira genesteld had, en we naar een Swans plaat van een uitermate hoog niveau aan het luisteren waren.

Alexander Hacke

Danielle De Picciotto

Dimi Brands
14/01/2018

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 25/06/2019 : Metropolis eert het nieuwe zwart

Dat er anno 2019 nog volop en wereldwijd donkere riedeltjes worden gefabriceerd, dat zu u moeten weten. Zeker als u Dark Entries leest. Het Amerikaanse Metropolis verzamelde nu 24 van de ze bekende en minder bekende nieuwkomers op één compilatie “Dark Nouveau”. De compilatie is enkel digitaal te koop en via onderstaand ...

lees meer...
FOTO'S : Rob Zombie - @ Graspop 23/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Ministry - @ Graspop 22/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : MIREXXX (Dark Entries Night 29) - In de Indiase traditie is dit een periode van verval en achteruitgang: de Kali Yuga of ‘het ongelukkig tijdperk’.

Mirexxx heeft een nieuwe cd uit: ‘Vault’. Opnieuw krijgen we old school dark electro, maar anderzijds verschilt hun geluid danig van andere electrogroepen, onder meer omdat de basdrums niet prominent gebruikt worden en ze eerder hoge percussie en bliebjes gebruiken. De reacties op de nieuwe plaat waren uitstekend, en voor ons was ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Wave-Gotik-Treffen 2019 (Leipzig, Duitsland, 7 t.e.m. 10 juni) - De dolle avonturen van de electro-redactie

Meer dan een jaar had ik ernaar uitgekeken: de 28ste editie van het Wave-Gotik-Treffen in het pinksterweekend. Persoonlijk vond ik het donkere elektronische deel van de line-up niet echt "wauw", maar dat hield mij niet tegen om mij 4,5 dag lang rot te amuseren. En zoals elk jaar schrijf ik ook nu een verslag over mijn dolle avonturen ...

lees meer...
FOTO'S : Stone Temple Pilots - @ Graspop 21/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 19/06/2019 : I.M. Nicky Hellemans (°1981-+2019)

Wanneer hier een in memoriam verschijnt handelt deze meestal over een muzikant. Doordat we met ons werk voor Dark Entries met vele muzikanten een sterke band kunnen ontwikkelen, komt het aan als zo iemand ons verlaat. Nog tastbaarder wordt deze pijn wanneer het zoals vandaag geen muzikant betreft (hoewel deze dame ook actief was in de ...

lees meer...
NIEUWS 19/06/2019 : Vrijdag Dark Entries Night met To Avoid (EBM), Dässwat zegt af

Deze vrijdag 21 juni gaat de volgende Dark Entries Night door. Het wordt een EBM-editie met To Avoid. To Avoid is een trio dat intussen al 21 jaar actief is. Ze hebben zich recent hervormd nadat hun stichter GrandT het voor bekeken had gezien. Verwacht je maar aan stevige beats van de oude school. Heel uitzonderlijk zal enkel To Avoid ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Trouwfe(e)st#3 - Eigenzinnigheid en serendipiteit

Trouwfe(e)st#3. Het is ondertussen al lang geen trouwfeest meer, maar de verjaardag van een trouwfeest. Toen Dimi en Sigrid twee jaar geleden in het huwelijksbootje stapten, vonden ze er immers – als liefhebbers van dark ambient en neofolk – niets beter op dan een aantal van hun lievelingsgroepen uit te nodigen om hun hoogdag te ...

lees meer...
INTERVIEW : TO AVOID (Dark Entries Night 28) - We hebben ons nooit kunnen verzoenen met het uiteengaan van To Avoid.

Pure, onversneden old school electro, iemand? Ok, we doen een aanbod: To Avoid brengt al 21 jaar EBM en treedt op vrijdag 21 juni op in de Kinky Star te Gent. Gratis bovendien, op een Dark Entries Night. We hadden een gezellige babbel met de drie heren, over het verleden maar vooral ook over de toekomst. Want To Avoid werkt aan nieuwe zaken ...

lees meer...
NIEUWS 13/06/2019 : Trouwfest: gratis festival met onze goedkeuring.

U kon er onmogelijk naast kijken op onze site: ook dit jaar (aanstaande zaterdag meer bepaald) is er weer een editie van Trouwfest, het festival ter ere van de huwelijksverjaardag van ondergetekende. Nogmaals willen we, de misleidende titel van het evenement indachtig, benadrukken dat dit een openbaar evenement is waar iedereen welkom ...

lees meer...
NIEUWS 12/06/2019 : Een avondje met FolkWorld in België

Een beetje met de hulp van Dark Entries kunnen we het volgende evenement wel noemen. Toen de Duitse neofolk organisatie FolkWorld ons vroeg naar een gepaste locatie voor een concert van Rome en of we en passant ook geen leuke lokale act kende voor het voorprogramma begon onze denktank reeds te bollen, en werden deze vragen vliegensvlug van ...