casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.146 items

   

Akio Suzuki & Aki Onda
Ke I Te Ki
Experimental
06/01/2019 : Akio Suzuki & Aki Onda - Ke I Te Ki
Room40  Room40
06/01/2019, Dimi Brands

Wanneer twee Japanse geluidsartiesten de handen in elkaar slaan, weet je al op voorhand dat dit alle kanten uit kan gaan.

In dit geval ontmoeten Akio Suzuki (die ondertussen al de gezegende leeftijd van 78 jaar bereikt heeft) en Aki Onda (51) elkaar in New York, tevens de verblijfplaats van laatstgenoemde.

Suzuki begon zijn artistieke carrière in 1963 met het naar beneden gooien van een met rommel gevulde emmer op de trappen van een station. Hij verwachtte dat dit een aangenaam ritme zou veroorzaken. Zijn muziek en performances zijn eenvoudig en puur te noemen. Hij onderzoekt hoe de natuur en haar geluiden ingesloten kunnen worden om ze daarna terug te bevrijden.

Onda verwierf dan weer een naam in het experimentele genre door middel van zijn Cassette Memories project (meer dan twee decennia maakte hij met behulp van een Walkman field recordings die hij bijhield als een geluidsdagboek).

Wat er zou gebeuren als deze twee artiesten samen aan het musiceren gingen laat zich al dan niet raden, de mogelijke uitkomst blijft zoals zo vaak koffiedik kijken.

Ke I Te Ki werd opgenomen in 2015 opgenomen in The Emily Harvey Foundation in New York, een kunstruimte in SoHo loft-stijl die ooit de studio was van de Fluxus godfather George Maciunas.

Ook enkele oude bekenden van Suzuki, het koppel Nam June Paik en Shigeko Kubota hebben er nog gewoond. Het gerucht doet tevens de ronde dat een andere vriend van Suzuki die er ook woonde, Fluxus-artiest Yoshi Wada, er wat timmer- en loodgietwerk gedaan had.

Ontegensprekelijk is het een historisch gebouw wat de New Yorkse avant garde cultuur betreft dat onvermijdelijk zijn uitwerking zou hebben op de opname.

Want zo gaan beide artiesten namelijk te werk: ze hebben de neiging om geluid als ruimte op zich waar te nemen. Of om geluid altijd in relatie tot de ruimte te beschouwen. Onda verklaart zelfs dat we normaal gesproken geluidsbronnen niet horen zoals ze werkelijk zijn, omdat ze altijd worden aangepast door de akoestiek van een ruimte en zijn reflecties, absorptie en demping. Het geluid wordt beïnvloed door de omstandigheden en kenmerken van een bepaalde setting. Wanneer beide artiesten spelen, luisteren ze aandachtig en reageren op de extra akoestiek van deze verschijnselen. Niets staat vast met andere woorden, en de oren dienen steeds wijd open te staan en zich voortdurend aanpassen aan steeds veranderende details.

Daarom worden conventionele concert settings normaal gesproken vermeden. Een plaats waarbij het podium en het publiek geschieden zijn en het geluid van de ene naar de andere kant reist, past zoals u ziet niet in de filosofie van deze artiesten.

In plaats daarvan kiest men liever voor open ruimtes waar het publiek hen kan omringen of positioneren in de ruimte, afhankelijk van de gelegenheid. Muziek als een dialoog tussen artiest, publiek en de omgeving waarin men zich bevindt. Met als extra uitdaging locatiespecifieke uitvoeringen op ongebruikelijke locaties.

Zoals deze dus, waarbij de ruimte twee avonden lang goed vol zat met publiek. De weinige ruimte die de artiesten hadden lag volgestouwd met materiaal en overal werden microfoons gepositioneerd om alle door de ruimte verspreidde geluiden vast te leggen.

Ke I Te Ki in het Japans betekent het geluid van een alarm, of een fluitsignaal dat de aandacht wil vestigen op naderend onheil. Onda en Suzuki hoopten hun onconventionele stijl verder te ontwikkelen door een reeks zelfopgelegde regels aan te nemen met betrekking tot de multi-directionele soundscape, de akoestische reactie op de ruimte, de implementatie van visuele elementen, enzovoort. Suzuki stelde daarom deze titel voor als zijnde een herinnering om hunzelf verder te duwen. Een les voor beide artiesten om ‘normen’ in vraag te stellen en andere mogelijkheden te onderzoeken.

De rol van Onda in dit verhaal was om een assortiment scènes op te zetten bestaande uit field recordings, aanhoudende drones die gegenereerd werden door een elektrische industriële ventilator en elektronische tonen en pulsen van radio’s. Suzuki bouwde daarop verder met lagen van melodieën en ritmische patronen, terwijl beiden zich bezighielden met het fabriceren van de kenmerkende textuur en timbre. Suzuki die zelf ook instrumenten maakt, heeft ook hier een heel assortiment binnen handbereik, gaande van zijn uitvinding de Analapos (een lange, flexibele veer die zich uitstrekt tussen twee metalen cilinders, elk met een echoplaat aan één kant), steenfluit en afgedankte voorwerpen. Het resultaat is een experimentele plaat zoals we die al vaker uit Aziatische oorden hebben horen overwaaien. Drie nummers die samen goed zijn voor een uur, en die u best met een koptelefoon tot u neemt, anders gaat er zeer veel van dit spelen met geluid en ruimte aan u verloren.

Zoals zo vaak het geval is bij twee artiesten die samenwerken zijn we vooral te spreken over de interacties die tussen hen ontstaan tijdens het spelen zelf. Maar helaas blijft het daar ook bij. Bij momenten dachten we aan de grote Keiji Haino, maar dan vooral omdat we deze toch een tikkeltje opwindender vinden wat betreft geluidskunstjes. Al willen we nogmaals herhalen dat het hier een live opname betreft, en deze live-ervaring hoogstwaarschijnlijk ook een rol speelt in het appreciëren van de alhier gepresenteerde minimale stukken.

Een behoorlijke groeiplaat waar de experimentalisten hun tanden in kunnen zetten. Word u echter horendol van kriskras getokkel, geschraap en andere geluidjes, dan is dit het soort release dat u best links laat liggen.

Akio Suzuki

Aki Onda

Dimi Brands
06/01/2019

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 29/03/2020 : Het is officieel: Rammstein in Oostende wordt uitgesteld naar 2021

Er werd al een tijdje druk gespeculeerd over het optreden van Rammstein in Oostende op 10 juni. Zou het optreden kunnen doorgaan, ondanks de Coronamaatregelen, en zeker nadat voorman Till Lindemann in het ziekenhuis is opgenomen? De stad Oostende laat het nu duidelijk weten: het optreden gaat niet door. Stadsbestuur en organisatoren zoeken ...

lees meer...
NIEUWS 29/03/2020 : Donder, Hel & Hagel maakt nummer over 'De Corona-hamster'

Nummers over het Coronavirus en zijn gevolgen komen in snel tempo op ons af. De nieuwste is van de Leuvense anarchowavegroep Donder, Hel en Hagel en behandelt - alweer - het thema van de hamsteraars. In hun geheel eigen stijl - dansbare wave met Nederlandstalige teksten en een vleugje humor - bezingen ze de lege supermarktrekken en de volle ...

lees meer...
NIEUWS 29/03/2020 : Funker Vogt dan toch in Aarschot, net als Fοx8:Sλd8.

U kon reeds lezen dat de herfsteditie van Porta Nigra van datum verschoven is naar 20 en 21 november, op die dag kon Funker Vogt zich evenwel niet vrijmaken. De fans moeten echter niet treuren, want het optreden van Funker Vogt zal evenwel doorgaan, en dit op vrijdag 9 oktober. Men maakte er meteen een nieuw Porta Nigra evenement van onder ...

lees meer...
NIEUWS 28/03/2020 : Red Zebra komt met nieuwe singel en nieuwe verzamelaar

Veertig, jawel, veertig jaar na het nu meer dan ooit actuele “Living Room” pakken Peter Slabbynck en zijn kudde zebra’s nog een keer uit met splinternieuw materiaal. “My Boss The Robot” gaat de nieuwe single heten en die gaat op 1 april in première bij het digitale radiostation Willy. Hij kondigt meteen ...

lees meer...
NIEUWS 28/03/2020 : In Corona tijden presenteert Dark Entries u de At Sea Compilations!

At Sea Compilations? Ik schrok ook even, maar deze organisatie uit het Duitse Chemnitz houdt zich reeds sedert 2012 bezig met het uitbrengen van digitale compilaties die u voor een prikje (kostprijs tussen de € 3 en € 5) kunt aanschaffen. Het was de recente release van “La Danse Macabre 7” die ons fijntjes op hun bestaan ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
INTERVIEW : KORINTHIANS - Iemand vertelde ons een tijd geleden: 'jullie hebben een probleem, je bent te poppy voor wave en te niche voor indie.'

Korinthians hebben hun debuut uit: ‘Chaos/Control’. We volgen de groep al langer, want eerder gaven ze al een ep en een single uit, en ze spelen ook al jaren live. We vroegen zanger Mattias De Backer uit over het debuut en de weg die de groep tot nu toe afgelegd heeft. Opgelet: Door de maatregelen om het Covid-19-virus tegen ...

lees meer...
FOTO'S : Siglo XX - @ Porta Nigra Aarschot, 07/03/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Rome - @ Porta Nigra Aarschot, 07/03/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Rose of Avalanche - @ Porta Nigra Aarschot, 07/03/2020 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Porta Nigra 2020 Winter, Passage 2 (07/03/2020, Stadsfeestzaal, Aarschot) - Save the wave!

Vrijdag 6 maart was ik ook van de partij en meteen aangenaam verrast door de grote opkomst (ik weet het relatief, maar zeker in dit genre) voor lekkere curiositeiten als daar waren en zijn; Dead Man’s Hill, Rosa Crux, : Of The Wand And The Moon en Ordo Rosarius Equilibrio. U leest het allemaal in de vlotte pen van collega (db) die diezelfde ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Porta Nigra 2020 Winter, Passage 1 (06/03/2020, JH Klinker, Aarschot) - Everyone's a winner.

“Everyone’s a winner” zong Hot Chocolate ergens in de jaren 70, en deze zin konden we al voor aanvang gebruiken wanneer we de affiche voor de eerste dag van Porta Nigra in ogenschouw namen. De afgelopen editieis van dit fijne festival deed de wel zeer mager te noemen opkomst ons oprecht pijn. Even vreesden we zelfs dat ...