casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.323 items

   

Akio Suzuki & Aki Onda
Ke I Te Ki
Experimental
06/01/2019 : Akio Suzuki & Aki Onda - Ke I Te Ki
Room40  Room40
06/01/2019, Dimi Brands

Wanneer twee Japanse geluidsartiesten de handen in elkaar slaan, weet je al op voorhand dat dit alle kanten uit kan gaan.

In dit geval ontmoeten Akio Suzuki (die ondertussen al de gezegende leeftijd van 78 jaar bereikt heeft) en Aki Onda (51) elkaar in New York, tevens de verblijfplaats van laatstgenoemde.

Suzuki begon zijn artistieke carrière in 1963 met het naar beneden gooien van een met rommel gevulde emmer op de trappen van een station. Hij verwachtte dat dit een aangenaam ritme zou veroorzaken. Zijn muziek en performances zijn eenvoudig en puur te noemen. Hij onderzoekt hoe de natuur en haar geluiden ingesloten kunnen worden om ze daarna terug te bevrijden.

Onda verwierf dan weer een naam in het experimentele genre door middel van zijn Cassette Memories project (meer dan twee decennia maakte hij met behulp van een Walkman field recordings die hij bijhield als een geluidsdagboek).

Wat er zou gebeuren als deze twee artiesten samen aan het musiceren gingen laat zich al dan niet raden, de mogelijke uitkomst blijft zoals zo vaak koffiedik kijken.

Ke I Te Ki werd opgenomen in 2015 opgenomen in The Emily Harvey Foundation in New York, een kunstruimte in SoHo loft-stijl die ooit de studio was van de Fluxus godfather George Maciunas.

Ook enkele oude bekenden van Suzuki, het koppel Nam June Paik en Shigeko Kubota hebben er nog gewoond. Het gerucht doet tevens de ronde dat een andere vriend van Suzuki die er ook woonde, Fluxus-artiest Yoshi Wada, er wat timmer- en loodgietwerk gedaan had.

Ontegensprekelijk is het een historisch gebouw wat de New Yorkse avant garde cultuur betreft dat onvermijdelijk zijn uitwerking zou hebben op de opname.

Want zo gaan beide artiesten namelijk te werk: ze hebben de neiging om geluid als ruimte op zich waar te nemen. Of om geluid altijd in relatie tot de ruimte te beschouwen. Onda verklaart zelfs dat we normaal gesproken geluidsbronnen niet horen zoals ze werkelijk zijn, omdat ze altijd worden aangepast door de akoestiek van een ruimte en zijn reflecties, absorptie en demping. Het geluid wordt beïnvloed door de omstandigheden en kenmerken van een bepaalde setting. Wanneer beide artiesten spelen, luisteren ze aandachtig en reageren op de extra akoestiek van deze verschijnselen. Niets staat vast met andere woorden, en de oren dienen steeds wijd open te staan en zich voortdurend aanpassen aan steeds veranderende details.

Daarom worden conventionele concert settings normaal gesproken vermeden. Een plaats waarbij het podium en het publiek geschieden zijn en het geluid van de ene naar de andere kant reist, past zoals u ziet niet in de filosofie van deze artiesten.

In plaats daarvan kiest men liever voor open ruimtes waar het publiek hen kan omringen of positioneren in de ruimte, afhankelijk van de gelegenheid. Muziek als een dialoog tussen artiest, publiek en de omgeving waarin men zich bevindt. Met als extra uitdaging locatiespecifieke uitvoeringen op ongebruikelijke locaties.

Zoals deze dus, waarbij de ruimte twee avonden lang goed vol zat met publiek. De weinige ruimte die de artiesten hadden lag volgestouwd met materiaal en overal werden microfoons gepositioneerd om alle door de ruimte verspreidde geluiden vast te leggen.

Ke I Te Ki in het Japans betekent het geluid van een alarm, of een fluitsignaal dat de aandacht wil vestigen op naderend onheil. Onda en Suzuki hoopten hun onconventionele stijl verder te ontwikkelen door een reeks zelfopgelegde regels aan te nemen met betrekking tot de multi-directionele soundscape, de akoestische reactie op de ruimte, de implementatie van visuele elementen, enzovoort. Suzuki stelde daarom deze titel voor als zijnde een herinnering om hunzelf verder te duwen. Een les voor beide artiesten om ‘normen’ in vraag te stellen en andere mogelijkheden te onderzoeken.

De rol van Onda in dit verhaal was om een assortiment scènes op te zetten bestaande uit field recordings, aanhoudende drones die gegenereerd werden door een elektrische industriële ventilator en elektronische tonen en pulsen van radio’s. Suzuki bouwde daarop verder met lagen van melodieën en ritmische patronen, terwijl beiden zich bezighielden met het fabriceren van de kenmerkende textuur en timbre. Suzuki die zelf ook instrumenten maakt, heeft ook hier een heel assortiment binnen handbereik, gaande van zijn uitvinding de Analapos (een lange, flexibele veer die zich uitstrekt tussen twee metalen cilinders, elk met een echoplaat aan één kant), steenfluit en afgedankte voorwerpen. Het resultaat is een experimentele plaat zoals we die al vaker uit Aziatische oorden hebben horen overwaaien. Drie nummers die samen goed zijn voor een uur, en die u best met een koptelefoon tot u neemt, anders gaat er zeer veel van dit spelen met geluid en ruimte aan u verloren.

Zoals zo vaak het geval is bij twee artiesten die samenwerken zijn we vooral te spreken over de interacties die tussen hen ontstaan tijdens het spelen zelf. Maar helaas blijft het daar ook bij. Bij momenten dachten we aan de grote Keiji Haino, maar dan vooral omdat we deze toch een tikkeltje opwindender vinden wat betreft geluidskunstjes. Al willen we nogmaals herhalen dat het hier een live opname betreft, en deze live-ervaring hoogstwaarschijnlijk ook een rol speelt in het appreciëren van de alhier gepresenteerde minimale stukken.

Een behoorlijke groeiplaat waar de experimentalisten hun tanden in kunnen zetten. Word u echter horendol van kriskras getokkel, geschraap en andere geluidjes, dan is dit het soort release dat u best links laat liggen.

Akio Suzuki

Aki Onda

Dimi Brands
06/01/2019

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 18/01/2019 : Draconian in Antwerpen!

Zo’n kans krijg je niet dikwijls. Allicht de beste gothic doom metal act uit Zweden zal op 27 januari 2019 optreden te Antwerpen (Kavka). Voor onze vrienden uit Nederland: helaas, de dag ervoor, op 26 januari doen ze ook Rotterdam (Baroeg) aan maar dat is al uitverkocht! Als opwarmer kan je ook het optreden van Sojourner meepikken. Dat ...

lees meer...
NIEUWS 16/01/2019 : Downhill XIII New Years Edition

Het is die periode van het jaar dat je hier en daar wordt uitgenodigd voor een nieuwjaarsreceptie. Doorgaans staan we daar niet zo voor te springen. Gelukkig zijn er uitzonderingen, want eentje waar we echt naar uit kijken is de New Years Edition van Downhill. Alwaar je de benaming receptie mag vervangen door een feest waarin je jezelf ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Modern Bön III: Phurpa / The Nent / Skrei, (15/01/2019, Magasin4, Brussel) - Hopend op genezing in Magasin4, een veilige haven voor ons zwijnen op zoek naar parels.

Mijn vrouw en ik hebben klaarblijkelijk iets met rituelen. Getuige ons huwelijk dat bestond uit een openlucht ritueel, met live optreden van Kinderen Van Moeder Aarde. Dezelfde band die optrad exact 4 jaar geleden op onze eigenste Dark Entries Night alwaar de vonk tussen ons ontstaan is. Ook voor de viering van ons vierjarig samenzijn konden ...

lees meer...
NIEUWS 15/01/2019 : Achtste single op rij voor The Arch: 'Tangled Stones'

The Arch volhardt in de boosheid. 12 singles op rij ging de groep uitgeven, die dan na afloop een nieuwe plaat moeten vormen. Het concept dwingt de groep om steeds weer te scoren, want met deze werkmethode kunnen de heren zich geen zwak nummer veroorloven. Uiterst ambitieus dus, misschien zelfs te ambitieus. Het oorspronkelijke doel om maandelijks ...

lees meer...
NIEUWS 15/01/2019 : Concerttip: Dear Deer in Kinky Star

Sabatel is een bezig bijtje in de Franse deathrockgemeenschap. Vorige week kon u haar nog aan het werk zien in het voorprogramma van het sublieme Fangs On Fur in Brussel, met haar minimalistische batcaveband Cheshire Cat (The Bouncing). Enkel bas, tribale drums en gestoorde zang. Met haar partner Frederico Lovino – en dat is dan weer ...

lees meer...
INTERVIEW : MILITIA - Ambiorix verdween in de mist van de geschiedenis, maar hij zal voor de muzikanten van Militia nooit vergeten worden.

De anarchistische industialgroep Militia brengt een cd uit over de geschiedenis van Ambiorix, de Gallische leider die het opnam tegen Julius Caesar toen hij Gallië veroverde. De ideale gelegenheid om heel te geschiedenis nog eens te overlopen. Militia stuurde ons achtergrond bij hun nieuwe werk en bij de verschillende nummers op de cd. Voorgeschiedenis Toen ...

lees meer...
NIEUWS 14/01/2019 : Darkest Night 2019 in Retie

Energiebesparende maatregelen in Retie. Of toch niet. Feit is wel dat de organisatie van Dark Balloon helemaal klaar is voor de Darkest Night 2019. Het licht zal dan wel uit gaan, het stroomverbruik zal stijgen. Omdat het ondertussen een jaarlijks wederkerend gegeven is dat Dark Balloon er in slaagt om een affiche samen te stellen met ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : The Hu - Nieuwe Mongoolse internet sensatie combineert metal met traditionele folk en keelzang

De nieuwe muzikale internet sensatie heet The Hu, ze komen uit Mongolië en ze spelen heavy metal met traditionele folk instrumenten en keelzang. 'Hu' is een Mongools woord dat evenveel betekent als mens. The Hu zijn dus eigenlijk zo een beetje de Mongoolse versie van De Mens. The Hu creëerden hun eigen unieke genre dat ...

lees meer...
FOTO'S : La Muerte - @ AB Brussel 12-01-2019 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : GOETHES ERBEN - Vreemd genoeg zijn diegenen die het luidst jammeren niet diegenen die verdrinken tijdens hun vlucht.

In 2014 doorbrak Goethes Erben het jarenlange stilzwijgen waarin de theatrale avant-garde groep zich sinds 2006 omhuld had, toen de groep voor onbepaalde tijd op pauze ging. Er volgden optredens en een muziektheater, maar met ‘Am Abgrund’ is er ook de eerste studioplaat in 12 jaar. ‘Te lang gezwegen’, zegt de plaat. ...

lees meer...
FOTO'S : Star Industry - @ EGW-Rock Gent, 23-12-2008 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : DaGeist - @ EGW-Rock Gent, 23-12-2008 door Luc Luyten