casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.625 items

   

Akio Suzuki & Aki Onda
Ke I Te Ki
Experimental
06/01/2019 : Akio Suzuki & Aki Onda - Ke I Te Ki
Room40  Room40
06/01/2019, Dimi Brands

Wanneer twee Japanse geluidsartiesten de handen in elkaar slaan, weet je al op voorhand dat dit alle kanten uit kan gaan.

In dit geval ontmoeten Akio Suzuki (die ondertussen al de gezegende leeftijd van 78 jaar bereikt heeft) en Aki Onda (51) elkaar in New York, tevens de verblijfplaats van laatstgenoemde.

Suzuki begon zijn artistieke carrière in 1963 met het naar beneden gooien van een met rommel gevulde emmer op de trappen van een station. Hij verwachtte dat dit een aangenaam ritme zou veroorzaken. Zijn muziek en performances zijn eenvoudig en puur te noemen. Hij onderzoekt hoe de natuur en haar geluiden ingesloten kunnen worden om ze daarna terug te bevrijden.

Onda verwierf dan weer een naam in het experimentele genre door middel van zijn Cassette Memories project (meer dan twee decennia maakte hij met behulp van een Walkman field recordings die hij bijhield als een geluidsdagboek).

Wat er zou gebeuren als deze twee artiesten samen aan het musiceren gingen laat zich al dan niet raden, de mogelijke uitkomst blijft zoals zo vaak koffiedik kijken.

Ke I Te Ki werd opgenomen in 2015 opgenomen in The Emily Harvey Foundation in New York, een kunstruimte in SoHo loft-stijl die ooit de studio was van de Fluxus godfather George Maciunas.

Ook enkele oude bekenden van Suzuki, het koppel Nam June Paik en Shigeko Kubota hebben er nog gewoond. Het gerucht doet tevens de ronde dat een andere vriend van Suzuki die er ook woonde, Fluxus-artiest Yoshi Wada, er wat timmer- en loodgietwerk gedaan had.

Ontegensprekelijk is het een historisch gebouw wat de New Yorkse avant garde cultuur betreft dat onvermijdelijk zijn uitwerking zou hebben op de opname.

Want zo gaan beide artiesten namelijk te werk: ze hebben de neiging om geluid als ruimte op zich waar te nemen. Of om geluid altijd in relatie tot de ruimte te beschouwen. Onda verklaart zelfs dat we normaal gesproken geluidsbronnen niet horen zoals ze werkelijk zijn, omdat ze altijd worden aangepast door de akoestiek van een ruimte en zijn reflecties, absorptie en demping. Het geluid wordt beïnvloed door de omstandigheden en kenmerken van een bepaalde setting. Wanneer beide artiesten spelen, luisteren ze aandachtig en reageren op de extra akoestiek van deze verschijnselen. Niets staat vast met andere woorden, en de oren dienen steeds wijd open te staan en zich voortdurend aanpassen aan steeds veranderende details.

Daarom worden conventionele concert settings normaal gesproken vermeden. Een plaats waarbij het podium en het publiek geschieden zijn en het geluid van de ene naar de andere kant reist, past zoals u ziet niet in de filosofie van deze artiesten.

In plaats daarvan kiest men liever voor open ruimtes waar het publiek hen kan omringen of positioneren in de ruimte, afhankelijk van de gelegenheid. Muziek als een dialoog tussen artiest, publiek en de omgeving waarin men zich bevindt. Met als extra uitdaging locatiespecifieke uitvoeringen op ongebruikelijke locaties.

Zoals deze dus, waarbij de ruimte twee avonden lang goed vol zat met publiek. De weinige ruimte die de artiesten hadden lag volgestouwd met materiaal en overal werden microfoons gepositioneerd om alle door de ruimte verspreidde geluiden vast te leggen.

Ke I Te Ki in het Japans betekent het geluid van een alarm, of een fluitsignaal dat de aandacht wil vestigen op naderend onheil. Onda en Suzuki hoopten hun onconventionele stijl verder te ontwikkelen door een reeks zelfopgelegde regels aan te nemen met betrekking tot de multi-directionele soundscape, de akoestische reactie op de ruimte, de implementatie van visuele elementen, enzovoort. Suzuki stelde daarom deze titel voor als zijnde een herinnering om hunzelf verder te duwen. Een les voor beide artiesten om ‘normen’ in vraag te stellen en andere mogelijkheden te onderzoeken.

De rol van Onda in dit verhaal was om een assortiment scènes op te zetten bestaande uit field recordings, aanhoudende drones die gegenereerd werden door een elektrische industriële ventilator en elektronische tonen en pulsen van radio’s. Suzuki bouwde daarop verder met lagen van melodieën en ritmische patronen, terwijl beiden zich bezighielden met het fabriceren van de kenmerkende textuur en timbre. Suzuki die zelf ook instrumenten maakt, heeft ook hier een heel assortiment binnen handbereik, gaande van zijn uitvinding de Analapos (een lange, flexibele veer die zich uitstrekt tussen twee metalen cilinders, elk met een echoplaat aan één kant), steenfluit en afgedankte voorwerpen. Het resultaat is een experimentele plaat zoals we die al vaker uit Aziatische oorden hebben horen overwaaien. Drie nummers die samen goed zijn voor een uur, en die u best met een koptelefoon tot u neemt, anders gaat er zeer veel van dit spelen met geluid en ruimte aan u verloren.

Zoals zo vaak het geval is bij twee artiesten die samenwerken zijn we vooral te spreken over de interacties die tussen hen ontstaan tijdens het spelen zelf. Maar helaas blijft het daar ook bij. Bij momenten dachten we aan de grote Keiji Haino, maar dan vooral omdat we deze toch een tikkeltje opwindender vinden wat betreft geluidskunstjes. Al willen we nogmaals herhalen dat het hier een live opname betreft, en deze live-ervaring hoogstwaarschijnlijk ook een rol speelt in het appreciëren van de alhier gepresenteerde minimale stukken.

Een behoorlijke groeiplaat waar de experimentalisten hun tanden in kunnen zetten. Word u echter horendol van kriskras getokkel, geschraap en andere geluidjes, dan is dit het soort release dat u best links laat liggen.

Akio Suzuki

Aki Onda

Dimi Brands
06/01/2019

HomeContactSitemap
lees meer...
FOTO'S : Rob Zombie - @ Graspop 23/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Ministry - @ Graspop 22/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : MIREXXX (Dark Entries Night 29) - In de Indiase traditie is dit een periode van verval en achteruitgang: de Kali Yuga of ‘het ongelukkig tijdperk’.

Mirexxx heeft een nieuwe cd uit: ‘Vault’. Opnieuw krijgen we old school dark electro, maar anderzijds verschilt hun geluid danig van andere electrogroepen, onder meer omdat de basdrums niet prominent gebruikt worden en ze eerder hoge percussie en bliebjes gebruiken. De reacties op de nieuwe plaat waren uitstekend, en voor ons was ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Wave-Gotik-Treffen 2019 (Leipzig, Duitsland, 7 t.e.m. 10 juni) - De dolle avonturen van de electro-redactie

Meer dan een jaar had ik ernaar uitgekeken: de 28ste editie van het Wave-Gotik-Treffen in het pinksterweekend. Persoonlijk vond ik het donkere elektronische deel van de line-up niet echt "wauw", maar dat hield mij niet tegen om mij 4,5 dag lang rot te amuseren. En zoals elk jaar schrijf ik ook nu een verslag over mijn dolle avonturen ...

lees meer...
FOTO'S : Stone Temple Pilots - @ Graspop 21/06/2019 door Luc Luyten

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 19/06/2019 : I.M. Nicky Hellemans (°1981-+2019)

Wanneer hier een in memoriam verschijnt handelt deze meestal over een muzikant. Doordat we met ons werk voor Dark Entries met vele muzikanten een sterke band kunnen ontwikkelen, komt het aan als zo iemand ons verlaat. Nog tastbaarder wordt deze pijn wanneer het zoals vandaag geen muzikant betreft (hoewel deze dame ook actief was in de ...

lees meer...
NIEUWS 19/06/2019 : Vrijdag Dark Entries Night met To Avoid (EBM), Dässwat zegt af

Deze vrijdag 21 juni gaat de volgende Dark Entries Night door. Het wordt een EBM-editie met To Avoid. To Avoid is een trio dat intussen al 21 jaar actief is. Ze hebben zich recent hervormd nadat hun stichter GrandT het voor bekeken had gezien. Verwacht je maar aan stevige beats van de oude school. Heel uitzonderlijk zal enkel To Avoid ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Trouwfe(e)st#3 - Eigenzinnigheid en serendipiteit

Trouwfe(e)st#3. Het is ondertussen al lang geen trouwfeest meer, maar de verjaardag van een trouwfeest. Toen Dimi en Sigrid twee jaar geleden in het huwelijksbootje stapten, vonden ze er immers – als liefhebbers van dark ambient en neofolk – niets beter op dan een aantal van hun lievelingsgroepen uit te nodigen om hun hoogdag te ...

lees meer...
INTERVIEW : TO AVOID (Dark Entries Night 28) - We hebben ons nooit kunnen verzoenen met het uiteengaan van To Avoid.

Pure, onversneden old school electro, iemand? Ok, we doen een aanbod: To Avoid brengt al 21 jaar EBM en treedt op vrijdag 21 juni op in de Kinky Star te Gent. Gratis bovendien, op een Dark Entries Night. We hadden een gezellige babbel met de drie heren, over het verleden maar vooral ook over de toekomst. Want To Avoid werkt aan nieuwe zaken ...

lees meer...
NIEUWS 13/06/2019 : Trouwfest: gratis festival met onze goedkeuring.

U kon er onmogelijk naast kijken op onze site: ook dit jaar (aanstaande zaterdag meer bepaald) is er weer een editie van Trouwfest, het festival ter ere van de huwelijksverjaardag van ondergetekende. Nogmaals willen we, de misleidende titel van het evenement indachtig, benadrukken dat dit een openbaar evenement is waar iedereen welkom ...

lees meer...
NIEUWS 12/06/2019 : Een avondje met FolkWorld in België

Een beetje met de hulp van Dark Entries kunnen we het volgende evenement wel noemen. Toen de Duitse neofolk organisatie FolkWorld ons vroeg naar een gepaste locatie voor een concert van Rome en of we en passant ook geen leuke lokale act kende voor het voorprogramma begon onze denktank reeds te bollen, en werden deze vragen vliegensvlug van ...

lees meer...
NIEUWS 07/06/2019 : Gratis download compilatie Mind Plug Records.

Ook de liefhebbers van mystieke, obscure, meditatieve en noisy geluiden kunnen weer een tijdje verder met de vierde labelcompilatie van het Duitse Mind Plug Records. Oefen alvast uw beste lotushouding, en voorzie beter langdurig brandende wierook want deze 13 nummers tellende verzamelaar is goed voor een speelduur van bijna 2,5 uur en ...