casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

9.078 items

   

Accessory
Resurrection
Dubstep - Electro - Futurepop - Trance
16/03/2014 : Accessory - Resurrection
Out Of Line  Out Of Line
16/03/2014, Marjolein Laenen

#2 van de 5 Out Of Line-promo's die op de laatste redactievergadering aan mij werden toebedeeld, heb ik bij wijze van spreken net niet uit de handen van onze promo-manager gegrist. Accessory is een band die al een eeuwigheid (nu ja, sinds 1996) meegaat en wiens releases ik altijd al onweerstaanbaar heb gevonden, ook al schiet er van de originele bezetting bijna niemand meer over en is de muziek door de jaren heen zwaar geëvolueerd. Wie oud genoeg is, herinnert zich misschien nog dat Accessory begonnen is als old-school electro-/EBM-band. Gaandeweg begon de groep zich toe te leggen op dansbare club electro en futurepop, wat resulteerde in klassiekers als 'Deadline', 'Secret Culture' en 'I Say Go'. De laatste jaren experimenteren Dirk Steyer en zijn huidige partner-in-crime Mike Koenigsberger met elektronische stijlen die niet meer strikt "scene"-gebonden zijn en die - om nu even een vies woord te gebruiken - vrij commercieel klinken. Je kunt ervan gruwen of je kunt het net geweldig vinden, maar je kunt Accessory in elk geval niet verwijten dat ze niet innovatief zijn.

Zoals alle Accessory-releases van de laatste jaren werd ook 'Resurrection' uitgebracht als een dubbel-album. In Accessory's geval is de 2de CD nooit uitsluitend gereserveerd voor remixes door andere artiesten, maar wordt de schrijfruimte ook benut voor nog meer Accessory-tracks, alsook alternatieve versies enzovoort. Maar laten we ons eerst focussen op CD 1 van 'Resurrection', die ik persoonlijk zou bestempelen als het "hardere" gedeelte van het album.

Met "hard" bedoel ik in dit geval dat CD 1 nagenoeg volledig in het teken staat van bass, beats & melody, met de nadruk op de eerste 2 zaken. Accessory mag dan wel een reputatie opgebouwd hebben als electro-/futurepopband (zelf noemen ze hun stijl "modern EBM" en "uplifting electronic music"), maar hun muziek klinkt hoe langer hoe meer trancey/dancey, waardoor ik soms onwillekeurig moet denken aan populaire mainstream-acts als DJ Tiësto en David Guetta. Niet dat dat mij stoort, maar het is wel even schrikken als je hun huidige stijl vergelijkt met hun ouder werk. Het is nog harder schrikken wanneer je opeens dubstep-invloeden (!) hoort in meerdere van de tracks. Desondanks is CD 1 zo onweerstaanbaar catchy dat ik er meteen voor gezwicht ben. Van het ultra-trancey/futurepoppy 'Squeeze My Heart' en 'Outrun The Gun' tot het opzwepende 'False Hope (Let's Get Dirty Mix)' en extreem dansbare 'Stand Up And Fight' en 'Hate’s Gonna F*** You'. De laatste is meteen ook mijn grote favoriet en wat mij betreft gewaagd aan de ultieme Accessory-anthem 'I Say Go V4.0' uit 2003. Op CD 1 staan ook enkele rustigere tracks zoals 'Nemesis' (m.i. klassieke electro/futurepop-Accessory) en de hypnotische afsluiter 'Deeper On The Floor'. Leuk detail: Dirk Steyer spreekt nog steeds veel Engelse woorden verkeerd uit (of hij legt de klemtoon op de verkeerde lettergrepen, zoals duidelijk te horen in 'Outrun The Gun'), maar het is hem vergeven. Laten we niet vergeten dat dit een Duitse groep is.

CD 2 is over het algemeen softer en leunt eerder aan bij traditionele futurepop dan bij de hyperkinetische trance/dance op CD 1. Dit geldt zowel voor de extra Accessory-tracks als voor de remixes door andere artiesten. Heel leuk is de originele futurepopversie van 'False Hope', waarvan een extreme make-over staat op CD 1. Ik vind beide versies elk op hun manier top. De aanstekelijke TBM-track 'Bang Like A Kick Drum' heeft iets weg van oude (en dus goeie) Combichrist. 'Stand Up And Fight' werd in een hardstyle-jasje gestoken en alhoewel ik geen fan ben van deze stijl, moet ik toegeven dat het zeer goed gedaan is. En afsluiter 'Dropout' begint als een dubstep-track om vervolgens uit te monden in een catchy futurepop-nummer met een uitermate beminnelijke beat. Het enige minpunt aan CD 2 zijn de remixes door andere artiesten (o.a. Electrovot, Cephalgy en davaNtage mochten een track onder handen nemen), die maar van een middelmatig niveau zijn. Maar laat dat de pret niet bederven, want dit Accessory-album is wederom absoluut de moeite van het aanschaffen waard. Een welverdiende 9/10 voor één van de meest catchy club electro-releases uit het najaar van 2013!

Tracklist

Homepage

Facebook

Marjolein Laenen
16/03/2014

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten