|
|||||||||||||
Wie dacht dat Kolja Aertgeerts (UrZon) na zijn samenwerking(en) met Orryelle en Chrysopa Occulta verder het rituele pad zou bewandelen zal na het beluisteren van Gone Native raar opkijken. Gone Native is immers het meest rechttoe-rechtaan album in het ondertussen flink aandikkende oeuvre van UrZon. In het verleden hoorden we in zijn composities nog gelijkenissen met artiesten die ons een flashback bezorgden naar leuke duistere feestjes (In Slaughter Natives, Will, :Wumpscut: en van Herbst9 tot Fields Of The Nephilim), maar ook de nummers op Gone Native doen denken aan een naam van weleer: Numb! De geheel onverwachte comeback van Numb vorig jaar leverde ons een heerlijk album (Mortal Geometry) op, dus we zijn er niet rouwig om dat UrZon ons in dezelfde flow laat vertoeven. Maar we zouden Kolja onrecht aandoen door enkel te focussen op die gelijkenis, want er is natuurlijk veel meer. Tijdens het maken van dit album woedde er namelijk een pandemie, en net als bij iedereen bracht deze bij UrZon tal van vragen met zich mee. Over het algemeen is Gone Native een plaat over voor je diepste natuur gaan als tegengif voor alle leugens en bullshit die de laatste tijd als onkruid om ons heen in het rond schiet. Die diepste natuur kan stevig amoreel zijn, daar moet je dan mee omgaan zonder mensen om te leggen. We moeten dankbaar zijn voor wat we krijgen en hebben en altijd al hebben gehad. Waarmee we ineens ook de klimatologische kant nog eens belichten, iets waar we zeker nu aandacht voor moeten (blijven) hebben. Want ook dit jaar waren er rampen zoals de bosbranden in Californië en Australië waardoor heelder diersoorten in gevaar raakten (‘Fire Salamanders’). Een aantal maanden kreeg ik al persoonlijk al een voorproefje van het nummer ‘Werewolf Moshpit’, wat Kolja een “dansvloer hit in wording” noemde. Ik kon het enkel beamen, en moedigde hem uiteraard aan hier verder mee te gaan. Het nummer in kwestie is gebaseerd op een uit de hand gelopen groepsritueel in de Ardennen waarbij een Franse magiër nogal sterk in zijn rol ging met de nodige schade tot gevolg. Het nummer is met wetenschappelijke geluidstechnieken in elkaar gestoken om pogo en rondrollen in een plas bier en gebroken glas te induceren bij de luisteraar. U weze gewaarschuwd! Naast alle kommer en kwel was er ook een toevallig gelukje, zoals het vinden van een elektrische gitaar op het containerpark. Pittig detail: Kolja kan geen gitaar spelen; toch moeten we vaststellen dat zijn probeersels (lang leve de elektronische manipulatie?) op het instrument meer dan verdienstelijk klinken. Kolja begon aan de plaat voor er van corona sprake was, met als thema de wereld die naar de knoppen ging en dan maar kiezen voor positief, uitbundig nihilisme. Maar toen corona uitbrak werd het ook een plaat over het omgaan met de wereld die daadwerkelijk naar de knoppen aan het gaan was. Vandaar ook een nummer als ‘Gladius’, doorspekt met quotes van Stoïcijnse filosofen: “Deal with it, and if your cucumber is bitter, throw it away.” ‘Hit Piece’ dateert van de meedogenloos hete zomer van dit jaar. Door de hittegolf smolten Kolja’s hersenen en vond hij het nodig om te beginnen rappen nadat hij teveel naar Snoop Dogg had geluisterd. Ook ‘Down’ dateert uit deze periode. Nog steeds hittegolf, maar als entertainment hebben we de maskers die afvallen van onze voze maatschappij. Maar de storm blaast ons misschien wel weer op koers, een nieuwe richting uit. Ondertussen steken we onze zorgen over Trumpies en klimaat ergens waar ze horen. Hoewel retestrak de tendens heet te zijn op Gone Native, is het experimenteren met geluiden, zowat de tweede natuur van UrZon, altijd wel present. Vooral op nummers als ‘Together’ en ‘Win The Day’ laat hij wat dat betreft de teugels lustig vieren. ‘Together’ bevat samples van een vader die vertelt hoe toen de tsunami in Thailand op hen afkwam hij aan zijn kinderen vertelde dat ze elkaars hand moesten vasthouden. “Als we moeten gaan dan gaan we samen”. Virologen en ministers zullen het niet graag horen, maar UrZon, u en ik weten wel beter: hou elkaar vast. Een boodschap die anno 2020 meer dan ooit kan tellen, en tegenwoordig zowaar als een statement klinkt. Wij hebben UrZon van in den beginne in onze armen gesloten en Gone Native zorgt er alleen voor dat onze greep er alleen maar steviger op wordt.
Dimi Brands |
Volgende besprekingen
Institution D.O.L. - The Thelema Tales
Less Win - Given Light
Ellen Fullman & Theresa Wong - Harbors
Verzamelaar - Tormentum Volume I
Eugene Ughetti - Agglomeration Of Measurement
Les Tétines Noires - Anthomologies
TONTTU - Gnostrogoth (Gnalpha & Gnomega)
Angčle David-Guillou - A Question Of Angles
Kloob & Onasander - Mundus Patet
NNHMN - Deception Island (part 2) vinyl
Andere besprekingen van URZON
UrZon - What The World Needs Now
UrZon - 1923
UrZon - Coping Mechanism
UrZon - Indigenous Trauma And Resiliency
UrZon - Om Nom Nom (Live Versions)
UrZon - Secret Techniques
UrZon - Erover