casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.967 items

   

Psy'Aviah
Soul Searching
Ambient - EDM - Electro - Synthpop / Electropop - Trip Hop
24/11/2019 : Psy'Aviah - Soul Searching
Alfa Matrix  Alfa Matrix
24/11/2019, Marjolein Laenen

Er is waarschijnlijk geen enkele artiest die ik al zo vaak besproken heb voor Dark Entries als Psy'Aviah. Met elke nieuwe recensie bekruipt mij dan ook een ietwat onwennig gevoel, want wat kan ik nog schrijven dat ik nog niet in mijn eerdere recensies heb geschreven? U zal het mij hopelijk wel willen vergeven dat ik geen inleidende paragraaf meer ga besteden aan de geschiedenis/achtergrond van dit Antwerpse elektronische project en aan de evoluties die het doorheen de jaren heeft meegemaakt. Laat ik meteen maar met de deur in huis vallen: wat valt er zoal te melden over de nieuwste release 'Soul Searching'?

Om te beginnen, dat het album nr. 9 is en het vierde sinds Psy'Aviah enkele jaren geleden een soloproject werd (althans, in de studio; zoals u weet, wordt Yves Schelpe tegenwoordig live bijgestaan door zangeres Marieke Lightband en gitarist Ben Van de Cruys). Dat het wederom een conceptalbum is met prachtig artwork van de Japanse artiest Tomoki Hayasaka en met vakkundige mixing resp. mastering door Mitia Wexler en Geert de Wilde (IC 434). En dat er zoals gewoonlijk een rist gastzangers en -zangeressen aan te pas gekomen is, van wie we de meesten ondertussen wel kennen. Het vrouwelijk segment wordt ditmaal vertegenwoordigd door Mari Kattman, Alicia May, Kyoko Baertsoen, Saydi Driggers, Marieke Lightband, Addie Nicole, Lis van den Akker en Ellia Bisker, terwijl de mannelijke delegatie beperkt gebleven is tot Roeland van der Velde en Mark Bebb. Voor de volledigheid vermeld ik nog de bijdrage van Prof. Dr. Dirk De Wachter en van (achtergrond)zangeressen Noémie Aurora, Kari Berg en Angèlika Schwarzblut in de intro 'Becoming Human'. Kortom, een hoop goed volk, zoals we wel van Psy'Aviah gewend zijn.

Muzikaal doet Yves waar hij zo goed in is: zich niet beperken tot een bepaalde stijl en composities creëren die de grenzen tussen verschillende elektronische muziekgenres overstijgen. Het valt mij daarbij op dat hij met elk nieuw album steeds meer afstand lijkt te nemen van de electro(rock) die de begindagen van zijn project - toen nog een band - kenmerkte. Enkel in 'New Times (Ft. Alicia May)' hoor ik nog een restant van de oude Psy'Aviah-sound; de overige tracks zou ik onder de algemene noemer elektronica plaatsen, waarmee ik gewoon wil zeggen: ik weet het niet (zeker). Een vleugje synthpop hier, een snuifje trip hop daar, nog een sausje van ambient erover, .... Ik ken geen enkele elektronische artiest die zich zo moeilijk in een hokje laat duwen als Psy'Aviah en ik ben ervan overtuigd dat Yves dit ook zo wil houden.

Wat de tracks zelf betreft, kom ik opnieuw tot de vaststelling dat ik een sterke voorkeur heb voor de nummers met vrouwelijke vocals. Niet dat ik principieel iets tegen tracks met mannelijke vocals heb (in mijn geprefereerde muziekgenres electro, EBM en synthpop is dat zelfs de standaard), maar om de één of andere reden heb ik altijd meer moeite met de Psy'Aviah-tracks die door mannen werden ingezongen. Ik denk dat dit komt omdat Yves voornamelijk samenwerkt met zangers die naar mijn aanvoelen een eerder hoge stem hebben en ik dit persoonlijk niet zo graag hoor. Hiermee wil ik absoluut geen kritiek geven op de bijdragen van Roeland van der Velde en Mark Bebb, die hun stem geleend hebben aan 'Voodoo Love' resp. 'Hold On'. Het is gewoon een kwestie van persoonlijke smaak.

De tracks met vrouwelijke vocals zijn zoals gezegd meer mijn ding en hier is de vaststelling juist: hoe hoger, hoe beter. Het zal dan ook niemand verbazen dat ik 'Searching (Ft. Mari Kattman)' en 'Hope (Ft. Addie Nicole)' tot mijn favorieten reken. Nochtans kan ik ook de tracks met de distinctieve trip hop-stem van Marieke Lightband ('Lucid Bliss') en Ellia Bisker ('City In Flames') ten zeerste waarderen. Maar eigenlijk zetten alle deelnemende zangeressen een topprestatie neer op dit album. In dit verband wens ik nog even aan te stippen dat de single 'Dream Fever (Ft. Saydi Driggers)' veel beter tot zijn recht komt als onderdeel van dit conceptalbum dan als losstaande track. U zal zich misschien nog mijn bespreking van de single herinneren, waarbij ik tot de slotsom kwam dat ik er niet echt wild van was. Welnu, ingebed in de algehele dromerige sfeer van 'Soul Searching' vind ik het wél een geslaagd nummer.

Tenslotte nog een beschouwing over de bonus-cd 'Kindred Spirits', die u bij de gelimiteerde editie van het album krijgt. Deze bevat 16 remixes van artiesten die zich zowel binnen onze "zwarte scene" als daarbuiten (voornamelijk binnen de EDM-scene in de brede zin) situeren. Ik vind de meeste remixes op deze cd niet bijzonder, getuige het feit dat ik ze na talloze luisterbeurten nog steeds niet kan memoriseren. Niet dat ik de remixes in kwestie slecht vind; ze laten mij gewoon onverschillig. Maar aangezien het geweten is dat ik heel kritisch ben t.a.v. remix-cd’s, zou dit niet als een verrassing mogen aankomen. Desondanks zou ik een eervolle vermelding willen geven aan de remixes van Metroland, J. Wolf, Noire Antidote, Maarten Pels en Tom Bro. De remix van Metroland is vermeldenswaardig omwille van zijn lieflijke retro karakter, terwijl de overige 4 (en dan vooral de witch house-remix van Noire Antidote en de piano/electro-remix van Maarten Pels) elk op hun manier sfeervol zijn. Dus zo’n grote teleurstelling is het uiteindelijk niet. Maar laat het wel duidelijk zijn: Psy'Aviah heeft niet de hulp van remixers nodig om sterk uit de hoek te komen. 'Soul Searching' is een heel goed album en ik heb er het volste vertrouwen in dat Yves deze kwaliteit in zijn releases zal blijven aanhouden. Op naar album nr. 10!

Bandcamp

Homepage

Facebook

Marjolein Laenen
24/11/2019

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 24/01/2022 : Mildreda scoort in de cinema!

Het dark electro project van Oostendenaar Jan De Wulf is met de clip van “Liaisons Dangereuses” (welke u uiteraard hieronder vindt) zomaar even geselecteerd door het Brusselse festival van de onafhankelijke film en wel in de categorie “The Rabbit Holes”. Een categorie waarin kortfilms worden opgenomen met een surreëel ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2022 : Lacrimosa: Celebrate The Darkness

Leven is lijden. Het is een oude boeddhistische wijsheid die ook Lacrimosa zich eigen gemaakt heeft. Neen, het leven is niet altijd prettig, en houdt ook pijn en teleurstelling in. Maar aangezien we daar toch niets aan kunnen doen, vatten we het beter goed op. Meer zelfs: laten we de duisternis in ons leven vieren. Daar komt de boodschap van ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2022 : Nieuwe Terra Relicta-compilatie: Call Me Darkness

Dark Entries mag dan al het grootste Nederlandstalige gothzine zijn, we zijn op geen enkele manier het enige interessante gothzine. Hebt u al gehoord van onze Sloveense collega's van Terra Relicta? Zij doen het in het Engels. Hun website is zeer aanbevelenswaardig, vooral daar ze niet enkel besprekingen en interviews doen, maar ook een ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2022 : 400ste Dag des oordeels

Kunt u geloven dat we al 399 Dagen des oordeels hebben gekend? Met De dag des oordeels bedoelen we natuurlijk het radioprogramma van onze collega Danny Quetin, die elke maandagavond tussen 22 en 24u de beste post-punk, gothic en electro uitzendt op Radio Benelux. Dat staat gelijk aan 8 jaar hard labeur, en voor aflevering 400 heeft Danny dan ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2022 : Nieuw live audio-document 'Kvitravn –First Flight of the White Raven' van Wardruna

Een jaar na de release van zijn meest recente studio-album 'Kvitravn' (en als opmaat naar de komende live data), presenteert Nordic/dark folk/ambient band Wardruna zijn live-document 'Kvitravn –First Flight of the White Raven'. Dit is een luxe release op 2CD en op digitale formaten waaronder het originele studioalbum ...