|
|||||||||||||
Parijs. Tall BastArd, Crazy Z en Dany Boy brengen in 2018 hun eerste singel uit “The Sound”, tevens de opener van hun albumdebuut, die in de lichtstad op gejubel wordt ontvangen. De groep die wortelt in de jaren 80 van de cold wave en post punk vat moed en belsuit een volledig album klaar te stomen. En zie, het titelloze debuut is klaar en weet te overtuigen zonder meer. Een elektronisch aangestuurde versie van The Cure, punk flair in een donkere, arty verpakking, Dansbaar sfeervol, ondergedompeld in een parelend pop bad. Dat de jaren 80 een referentie zijn vergt weinig kennis, enkel een matuire leeftijd. “The Sound” voert al meteen het bewijs. Maar ook “Dance” haalt de minimal hamer en de cold wave van stal, terwijl “The Flying Dutchman” meer klagerig door de boksen galmt, ergens tussen Atomic Neon en The Cold in, mochten deze groepen u iets zeggen. Het baslijntje van “A Million Suns” lijkt bij Peter Hook (Joy Diviosn) weg geplukt maar het nummertje refereert weer naar eerder vermelde bands die op hun beurt ook iets hebben met, jawel The Cure. Zelfs het klagerige stemtimbre komt soms een beetje in de buurt en niet alleen op dit nummertje. “Fuck Me” is koortsig, “C ++”, heerlijk baslijntje en synth wave lijntje. “Satan’s Bitch” is het meest elektronisch aandoende nummer van dit album zonder evenwel te vervallen in een techo of cyber aandoende geluid, maar geinjecteerd met een gezonde dosis pop. Een nummer als “Hide And Seek” ademt meer post punk, terwij het basisritme van “Merry Go Round” wel Front 242 lijkt. Maar daar houdt de gelijkenis wel op. “Spyglass’” kent diezelfde ebm ritmiek maar zwelt aan tot klagerige pop song tussen New Order en Talk Talk. Zoiets. Om maar te zeggen ik strooi hier rmet namen dat het een lieve lust is omdat er op deze “Je t’ aime” zoveel te rapen valt aan invloeden en voorbeelden. En toch weet de band daar een eigen draai aan te geven.”Watch Out”, het laatste nummer op het debuut, mag je een tegelplakker noemen maar dan wel eentje waarbij Ennio Morricone zijn desolate edoch heroische western synths moeiteloos rijmt aan een soortement fin de siècle wanhoop. Rare combinatie maar het werkt wel, net zoals de rest van dit debuutalbm trouwens. In de gaten houden deze Je t’aime, dat met “Je t’ aime “ een beloftevol en meer dan geslaagd debuut aflevert waar liefhebbers van de koud en nieuwe wavende eighties niet naast kunnen.
Je t’aime (facebook) Kurt Ingels |
Volgende besprekingen
Ghostland - Dances On Walls (vinyl)
Signal Août 42 - Insurrection
Lucy In Blue - In Flight
Factheory - Stockholm
Verzamelaar - Underground Wave Volume 6
Into Orbit - Kinesis
Junkie Flamingos - Lemegeton Party
Yair Etziony - Ingress
Verzamelaar - Alaeatory Chaos Second Chapter - a compilation of cold tales of darkness (vinyl ep)
Milliken Chamber - Bodies (vinyl ep)