casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.277 items

   

Jo Quail
Exsolve
Dark Ambient - Doom - Ethereal / Heavenly Voices - Experimental - Hedendaags klassiek - Post metal - Soundscape - Tribal / Ritual
19/02/2019 : Jo Quail - Exsolve
Eigen beheer  Eigen beheer
19/02/2019, Dimi Brands

Toen we voor het eerst over Jo Quail hoorden vertellen, zijnde een vrouw met een cello, konden we ons amper voorstellen dat we hier warm voor zouden lopen.

Soms kan een mens zich echter danig vergissen, het was wijlen Ward De Prins die me wat dat betreft allereerst met de neus op de feiten drukte. Na een eerste luisterbeurt werd al meteen duidelijk dat deze artieste niet alleen het onderste uit de kan, maar ook uit de capaciteiten van haar instrument haalde. Logischerwijs kreeg ze van opperfan Ward dan ook een plaatsje op zijn Black Easter Festival in 2016. Nog meer dan op plaat werd ik helemaal weggeblazen door deze dame die voor mij het absolute hoogtepunt vormde van dit tweedaags spektakel. Als je weet dat verder op de affiche namen als Hekate, Attrition, Evi Vine, Mila Mar en In The Nursery stonden te ronken, wil deze onderscheiding heel wat zeggen.

Wie haar al aan het werk zag weet dat Quail haar cello koppelt aan een ingenieus loopingsysteem, dat haar muziek ophemelt naar een andere dimensie.

Het levert zeer gevarieerde muziek op die, anders dan wat haar instrument oproept, het modern klassieke genre overstijgt en meerdere genres weet te verkennen.

Daar waar de inspiratie voor vorige platen van buiten kwam (de zee, de woestijn, de vier elementen) toont Exsolve een blik op het innerlijke.

Jo laat ons toetreden tot de kern van haar sonische wereld, en kenners weten dat improvisatie hier een belangrijke rol speelt.

Dat een uitzonderlijke artieste als Jo Quail een veelgevraagde gastmuzikante is bij andere artiesten mag niet verbazen. Zo zagen we haar al op het podium bij :Of The Wand And The Moon: en Rose McDowall en dook ze op bij platen van Naevus, Khost, Myrkur tot zelfs Shane MacGowan & The Popes. Voor Exolve nodigde ze zelf ook enkele artiesten uit om haar geluid verder aan te dikken.

Ook in de keuze hiervan weet ze de meer clichématige denker te verrassen: deze zal immers niet een black metal gitarist (Dan Capp van Winterfylleth) of een heavy metal gitarist (Nik Sampson van Devilment, de band van Dani (Cradle Of) Filth) verwachten. Lucie Dehli tenslotte leent haar stem aan het laatste nummer, wat misschien nog de grootste verrassing van de drie blijkt te zijn.

We hadden het daarnet reeds over improvisatie als zijnde een belangrijke factor in de muziek van Jo Quail. Wie naar Exsolve luistert zal duidelijk horen hoe elk van de drie lange nummers begint als een onbeschreven blad. Nog niet wetend waar het zal eindigen, blijft een verandering immer om de hoek loeren. Soms is het slechts een klein detail dat het hele proces in gang weet te zetten, en door de befaamde looptechniek gaat de bal helemaal aan het rollen. Horen is geloven in dit geval want ik kan nog honderden woorden neerschrijven over het fenomeen Jo Quail, haar muziek is echt iets dat je gehoord MOET hebben om het helemaal te kunnen vatten.

Een weetje dat andere reviewers blijkbaar niet wisten wanneer men schreef over een zware gitaarmuur: enkel de duidelijk hoorbare gitaarsolo’s komen van de gastgitaristen. De rest werd dus allemaal door Jo zelve (en dankzij de nodige looping en bewerking) eigenhandig met de strijkstok uit de snaren geperst! Kijk maar eens bij de credits: voor het laatste nummer staat geen gitarist vermeld, en omdat we het zelf amper konden geloven vroegen we het haar zelf. Inderdaad, ook zo kan je een cello oorverdovend laten schreeuwen. Met daarboven nog eens de woordeloze klaagzang van Dehli komt het eindresultaat angstvallig dicht in de buurt van loodzware doom! Dat het nummer tamelijk Keltisch begon, onderstreept nog eens het aspect improvisatie.

Of hoor hoe de lange opener ‘Forge/Of Two Forms’ aanvankelijk hypnotiserend en ritueel een aanvang neemt, vervolgens uitmondt in een Sun O)))-achtige wall of sound om uiteindelijk te laten vaststellen dat Jo ook zonder technische snufjes massa’s emoties kan oproepen.

Daar waar gitarist Capp kiest voor een ondoordringbaar kluwen gooit Sampson het over een heel andere boeg tijdens ‘Mandrel Cantus’. Daar waar het aanvankelijk bij sobere begeleiding blijft tijdens dit tribale nummer, eist hij gaandeweg meer en meer zijn plaats op om zijn vingervlugheid tentoon te stellen, het blijft immers een metalgitarist. Hoewel ik absoluut geen fan ben van (gitaar)solo’s, is op Exsolve iedere noot op zijn plaats en blijf je door de knappe opbouw van de nummers steeds zweven in een heerlijke trance.

Dit jaar mag Jo Quail terug aantreden op Black Easter, mis het dus niet en overtuig uzelf van het feit dat ik absoluut gelijk heb wat deze artieste betreft.

Jo Quail

Dimi Brands
19/02/2019

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 03/07/2020 : Shining Light: Mono Inc. herneemt 'Lichtgestalt' van Lacrimosa met Tilo Wolff

Er werd ons een nieuwe samenwerking tussen Mono Inc. en Lacrimosa aangekondigd. Martin Engler van Mono Inc. en Tilo Wolff van Lacrimosa waarderen elkaars werk heel erg en zijn ook goede vrienden. Jaren geleden werkten ze al eens samen op de single 'Children Of The Dark' van Mono Inc., een nummer waaraan ook Chris Harms van Lord Of ...

lees meer...
NIEUWS 01/07/2020 : Sinners' Day wordt verlegd naar 2021

Het zit de organisatoren van W-Festival en Sinner's Day niet mee. Het W-Festival werd een eerste keer verzet van mei naar augustus, en daarna - toen duidelijk werd dat grote festivals niet meer mochten doorgaan tot minstens eind augustus - naar 2021. Maar de organisatoren lieten de zaak niet vallen. In plaats van W-Fest zou in oktober ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2020 : De wereld is gek geworden, volgens Jaz Coleman en Ondrej Smeykal

Het einde is nabij! Al meer dan 40 jaar verkondigt Jaz Coleman dat de wereld zijn ondergang tegemoet gaat, en hij doet op veschillende wijzen. Het meeste bekendheid geniet natuurlijk de supergroep Killing Joke, maar hij maakt ook solo symfonische muziek. Zijn laatste wapenfeit is een samenwerking met Ondrej Smeykal, een eenpersoonsdidgeridoo-orkest ...

lees meer...
NIEUWS 23/06/2020 : Nieuwe videoclip For Greater Good vandaag in première.

U kon het reeds lezen in onze uitermate lovende recensie van de EP ...Unfolds: For Greater Good is terug van weggeweest. Om dit heugelijke feit nog meer luister bij te zetten gaat vandaag de videoclip bij het nummer ‘Synchronism’ in première. In dit nummer zorgt Raya Schaduwjaagster van Dark Poem voor de vocalen, ...

lees meer...
NIEUWS 22/06/2020 : Enzo Kreft gaat door en door

Enzo Kreft had ons in 2019 al zeer aangenaam verrast met 'Control', een conceptplaat over de nevenwerkingen van de technologische vooruitgang. De plaat was de derde al sinds Enzo in 2016 na een lange pauze terug begon te musiceren. Hij laat er geen gras over groeien, want er staat al een nieuwe plaat in de steigers. De exacte uitgavedatum ...