casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.958 items

   

Jo Quail
Exsolve
Dark Ambient - Doom - Ethereal / Heavenly Voices - Experimental - Hedendaags klassiek - Post metal - Soundscape - Tribal / Ritual
19/02/2019 : Jo Quail - Exsolve
Eigen beheer  Eigen beheer
19/02/2019, Dimi Brands

Toen we voor het eerst over Jo Quail hoorden vertellen, zijnde een vrouw met een cello, konden we ons amper voorstellen dat we hier warm voor zouden lopen.

Soms kan een mens zich echter danig vergissen, het was wijlen Ward De Prins die me wat dat betreft allereerst met de neus op de feiten drukte. Na een eerste luisterbeurt werd al meteen duidelijk dat deze artieste niet alleen het onderste uit de kan, maar ook uit de capaciteiten van haar instrument haalde. Logischerwijs kreeg ze van opperfan Ward dan ook een plaatsje op zijn Black Easter Festival in 2016. Nog meer dan op plaat werd ik helemaal weggeblazen door deze dame die voor mij het absolute hoogtepunt vormde van dit tweedaags spektakel. Als je weet dat verder op de affiche namen als Hekate, Attrition, Evi Vine, Mila Mar en In The Nursery stonden te ronken, wil deze onderscheiding heel wat zeggen.

Wie haar al aan het werk zag weet dat Quail haar cello koppelt aan een ingenieus loopingsysteem, dat haar muziek ophemelt naar een andere dimensie.

Het levert zeer gevarieerde muziek op die, anders dan wat haar instrument oproept, het modern klassieke genre overstijgt en meerdere genres weet te verkennen.

Daar waar de inspiratie voor vorige platen van buiten kwam (de zee, de woestijn, de vier elementen) toont Exsolve een blik op het innerlijke.

Jo laat ons toetreden tot de kern van haar sonische wereld, en kenners weten dat improvisatie hier een belangrijke rol speelt.

Dat een uitzonderlijke artieste als Jo Quail een veelgevraagde gastmuzikante is bij andere artiesten mag niet verbazen. Zo zagen we haar al op het podium bij :Of The Wand And The Moon: en Rose McDowall en dook ze op bij platen van Naevus, Khost, Myrkur tot zelfs Shane MacGowan & The Popes. Voor Exolve nodigde ze zelf ook enkele artiesten uit om haar geluid verder aan te dikken.

Ook in de keuze hiervan weet ze de meer clichématige denker te verrassen: deze zal immers niet een black metal gitarist (Dan Capp van Winterfylleth) of een heavy metal gitarist (Nik Sampson van Devilment, de band van Dani (Cradle Of) Filth) verwachten. Lucie Dehli tenslotte leent haar stem aan het laatste nummer, wat misschien nog de grootste verrassing van de drie blijkt te zijn.

We hadden het daarnet reeds over improvisatie als zijnde een belangrijke factor in de muziek van Jo Quail. Wie naar Exsolve luistert zal duidelijk horen hoe elk van de drie lange nummers begint als een onbeschreven blad. Nog niet wetend waar het zal eindigen, blijft een verandering immer om de hoek loeren. Soms is het slechts een klein detail dat het hele proces in gang weet te zetten, en door de befaamde looptechniek gaat de bal helemaal aan het rollen. Horen is geloven in dit geval want ik kan nog honderden woorden neerschrijven over het fenomeen Jo Quail, haar muziek is echt iets dat je gehoord MOET hebben om het helemaal te kunnen vatten.

Een weetje dat andere reviewers blijkbaar niet wisten wanneer men schreef over een zware gitaarmuur: enkel de duidelijk hoorbare gitaarsolo’s komen van de gastgitaristen. De rest werd dus allemaal door Jo zelve (en dankzij de nodige looping en bewerking) eigenhandig met de strijkstok uit de snaren geperst! Kijk maar eens bij de credits: voor het laatste nummer staat geen gitarist vermeld, en omdat we het zelf amper konden geloven vroegen we het haar zelf. Inderdaad, ook zo kan je een cello oorverdovend laten schreeuwen. Met daarboven nog eens de woordeloze klaagzang van Dehli komt het eindresultaat angstvallig dicht in de buurt van loodzware doom! Dat het nummer tamelijk Keltisch begon, onderstreept nog eens het aspect improvisatie.

Of hoor hoe de lange opener ‘Forge/Of Two Forms’ aanvankelijk hypnotiserend en ritueel een aanvang neemt, vervolgens uitmondt in een Sun O)))-achtige wall of sound om uiteindelijk te laten vaststellen dat Jo ook zonder technische snufjes massa’s emoties kan oproepen.

Daar waar gitarist Capp kiest voor een ondoordringbaar kluwen gooit Sampson het over een heel andere boeg tijdens ‘Mandrel Cantus’. Daar waar het aanvankelijk bij sobere begeleiding blijft tijdens dit tribale nummer, eist hij gaandeweg meer en meer zijn plaats op om zijn vingervlugheid tentoon te stellen, het blijft immers een metalgitarist. Hoewel ik absoluut geen fan ben van (gitaar)solo’s, is op Exsolve iedere noot op zijn plaats en blijf je door de knappe opbouw van de nummers steeds zweven in een heerlijke trance.

Dit jaar mag Jo Quail terug aantreden op Black Easter, mis het dus niet en overtuig uzelf van het feit dat ik absoluut gelijk heb wat deze artieste betreft.

Jo Quail

Dimi Brands
19/02/2019

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 03/12/2019 : R.I.P. Keith Brewer (°1970-+2019)

Keith Brewer, de man achter het geliefde power electronics project Taint is vorige week overleden ten gevolge van een zeer agressieve darmkanker. Door de uitzaaiingen werd zijn doodsvonnis reeds na enkele maanden getekend. Taint was al een tijdje niet meer actief, maar de man uit Texas bracht onder de naam Mania nog muziek uit. Taint ...

lees meer...
FOTO'S : Dässwat - @ C.C. Palethe Pelt, 03/12/2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 03/12/2019 : Zaterdag HerrNia en WÜLF7 op Dark Entries Nights, gratis...

Toegegeven, onze Dark Entries Nights hebben in 2019 nogal een elektronische draai gekregen. We willen andere donkere genres uiteraard niet verwaarlozen, maar we herinneren er graag aan dat België zijn naam gemaakt heeft in de electro, en wie er laatst bij was op het optreden van IC 434 zal ons niet tegenspreken. De laatste Dark Entries ...

lees meer...
NIEUWS 02/12/2019 : Nieuwe videoclip van De Delvers plus optreden op 13 december in Antwerpen

De Delvers zijn een Nederlandstalig nachtorkest. Poëtische, donkere Nederlandstalige new wave met een groot hart voor kille tijden! De Delvers hebben een nieuw nummer klaar met videoclip: “Poolnacht”. Het nummer is (nog) niet verkrijgbaar op cd of vinyl. Met hun nieuwe single "Poolnacht" brengen De Delvers een ...

lees meer...
FOTO'S : Linea Aspera - @ Ceremony #3 Brussel, 30/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Desperate Journalist - @ Ceremony #3 Brussel, 30/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 26/11/2019 : Best Of Editie Downhill in De Nieuwe Nor Heerlen

Wanneer eerder welk groepke, van welk allooi of genre dan ook al een 14-tal albums heeft uitgebracht mag je er prat op gaan dat er vroeg of laat wel een verzamelplaat zal verschijnen, een Best Of als het ware. Zo ook moeten ze bij Downhill gedacht hebben, want de 14de editie van dit fijn festival zal ook een Best Of gaan worden. Downhill ...

lees meer...
NIEUWS 26/11/2019 : Dark Entries stelt voor; Rosegarden Funeral Party

Als trouwe bezoeker van deze webstek kent u mijn zwak voor wat sedert de jaren 80 vegeteert als gothic rock. Welnu, bij deze presenteer ik jullie graag deze Amerikaanse (Dallas) band rond Siouxsie fan Leah Lane die met “Martyr” (Moon sounds Records) een tweede album uitbrengen. Voordien had ik nog nooit van de band gehoord en hun ...

lees meer...
INTERVIEW : WEIHAN - Onze muziek biedt puur escapisme.

Het is een feit dat we niet veel Belgische groepen hebben die actief zijn in het neofolk genre. Dit jaar werd ik dan ook zeer aangenaam verrast door de nieuwkomers van La Merde (die we onmiddellijk ook in onze interviewruimte duwden) en zie, het einde van het jaar heeft nog een verrassing in petto: onze nationale trots in het genre, Weihan, ...