casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

6.939 items

   

IANVA
Canone Europeo
Dark Folk / Apocalyptic Folk - Martial - Neoklassiek
26/07/2017 : IANVA - Canone Europeo
Antica Fonografia Il Levriero
26/07/2017, Dimi Brands

We stonden op de eerste rij toen IANVA afgelopen WGT zijn nieuwe album Canone Europeo aldaar kwam voorstellen. Behalve het feit dat je de kans om deze band live aan het werk niet mag laten schieten zijn we ook onvoorwaardelijk fan van deze band uit Genua (IANVA dat je dient uit te spreken als ‘ya-noo-ah’ is feitelijk de oude schrijfwijze van hun stad van afkomst).

IANVA is het soort band die de intensiteit en de passie die ze live perfect weten te presenteren ook in deze hoedanigheid op plaat lukt te brengen. Een queeste waarin velen vaak niet in schijnen te slagen. Maak je borst alvast nat, want ook Canone Europeo, de 5de langspeler van deze imposante Italiaanse groep (bestaande uit maar liefst 9 vaste bandleden, vaak aangevuld met tal van gastartiesten) is wederom een meesterwerk om in te kaderen. Hoewel de bandleden onderling elk een verschillende muzikale achtergrond hebben is het samensmelten hiervan binnen IANVA een symbiose, zeg maar mutualisme te noemen.

Zanger Mercy is een geboren verteller met een onuitputtelijke interesse wat geschiedenis betreft, en vanaf het moment dat hij de mond opent hang je dan ook begerig aan zijn lippen. Samen met zijn band IANVA loodst onze favoriete leraar geschiedenis ons doorheen de roemrijke historie van Europa.

Een intro in het Grieks effent de weg voor het magistrale ‘Hellas’, hoe kan je het immers over de geschiedenis van ons continent hebben, zonder het magistrale Griekenland te bezingen, een bakermat van kunst en cultuur.

Een stoere elektrische gitaar geeft het strijdvaardige ‘Come Ferro Battente’ nog meer cachet. IANVA bezingt de natie, maar vrees niet, politiek gezien bevinden ze zich in de ‘juiste hoek’. Europa is heden ten dage een staat in verval, en deze song mijmert over de grote natie die het ooit was.

Zangeres Stefania T. D’Alterio mag opdraven tijdens ‘Resurgente’, en net als Mercy heeft zij een stem die meteen de aandacht weet vast te grijpen. Ze getuigt van een kracht zoals we die ook horen bij de Italiaanse collega’s van Camerata Mediolanense. Ook het gebruik van orgel, daadkrachtige percussie en koorzang zorgen voor deze associatie.

De song neemt je mee naar Milaan in het jaar 1848, alwaar, net als in de rest van Europa die tijd, het Habsburgse Keizerrijk Oostenrijk bedreigd werd door revolutionaire bewegingen. De revolutionaire activiteiten hadden een nationalistisch karakter en mislukten uiteindelijk omdat de verschillende partijen verschillende doelen hadden. Net als aan de vooravond van de onafhankelijkheid van België een toneelstuk (De Stomme Van Portici) een belangrijke rol speelde, zo braken ook in Milaan de schermutselingen uit tijdens een voorstelling in het Scala operagebouw. De geschiedenis herhaalt zich immer weer, een wijze les die wij altijd onthouden hebben uit ons favoriete schoolvak.

‘Canone Europeo’ is een krachtig duet met Enrico Ruggeri, een Italiaanse singer-songwriter en presentator uit Milaan. Samenzang tussen Mercy en Stefania is uit den boze bij IANVA, een spijtige zaak vinden wij, want we zijn van mening dat deze twee krachtige stemmen samen voor spetterend vuurwerk zouden kunnen zorgen. Een voorsmaakje van deze explosieve cocktail is ons echter wel gegund tijdens ‘Canone Europeo’, alwaar Stefania’s stem vanuit een radio weerklinkt, om op deze manier de twee mannen vocaal te ondersteunen.) De song kan zo naast IANVA klassiekers als ‘Di Nuovo In Armi!’ en ‘La Ballata Dell’Ardito’, graag gehoorde songs tijdens neofolk feestjes, staan.

Ons Belgenlandje (meer bepaald Brugge) passeert de revue in dit nummer, en ook de fascinerende figuur Lodewijk II van Beieren, bijgenaamd ‘De Sprookjeskoning’ komt ter sprake.

Samen met Stefania maken we een sprong naar het Parijs van 1912 alwaar het bekendste schilderij ooit, Da Vinci’s Mona Lisa gestolen werd. (‘Le Rital’, een onweerstaanbaar chanson dat alle ingrediënten die van IANVA zo een onweerstaanbare band maken nog maar eens onderstreept.)

Het verhaal over deze kunstroof is te mooi om jullie te onthouden: toen in 1913 de dief gevat werd was men met verstomming geslagen, want niet een meesterdief zoals men veronderstelde had de bewaking en politie om de tuin weten te leiden. Het was echter een simpele Italiaanse huisschilder genaamd Vincenzo Peruggia die deze misdaad pleegde. Niet voor het geld zoals men aannam, maar als een soort van ‘wraakactie’ voor alle wreedheden en beledigingen die hij en zijn landgenoten moesten ondergaan in Frankrijk. Titel ‘Le Rital’ was dan ook een denigrerende Franse term waarmee men Italianen bedoelde. Italianen zijn een trots volk, en hoewel IANVA de kunstroof niet goed praat, kunnen ze hun sympathie voor deze opmerkelijke landgenoot niet verbergen.

Ook bij ‘L’Alba Delle Ceneri’ blijven we in de Franse hoofdstad. Deze song is vrij losjes gebaseerd op Tutto Il Ferro Della Tour Eiffel van de Italiaanse schrijver Michele Mari (2002) en handelt over de zelfdestructieve aard van de mens.

Hoewel de rode draad duidelijk zichtbaar is, laat IANVA het niet na om chronologisch van de hak op de tak te springen. Dit stoort echter geen moment, want als geheel staat Canone Europeo muzikaal als een huis. De thematische jojo slingert ons tijdens ‘Benvenuto’, een ode aan de 16de eeuwse kunstenaar Benvenuto Cellini nog verder naar de omstreden Gabriele D’Annunzio (1863-1938) en dit in een en hetzelfde nummer.

Ook het favoriete thema van menig neofolk band, te weten WO II, passeert uiteraard ook de revue. (‘Cummandar As Sheitan’) Niet naar nazi-Duitsland, het is naar Oost Afrika in het jaar 1942 waar IANVA ons heen leidt. De geallieerde Britse troepen hebben de situatie aldaar onder controle en de Italiaanse Koloniale Troepen trekken zich terug richting noordwaarts.

Dit is echter buiten een moedige officier van de koninklijke Italiaanse cavalerie gerekend. Capituleren staat immers niet in het woordenboek van Baron Amadeo Guillet. Samen met enkele volgelingen die hem de bijnaam Cummandar As Shaitan (de commandant van de duivel) geven start hij een guerrilla leger dat een venijnige doorn in het oog van de Britten is.

Het zijn zulke verhalen die je vaak niet te horen krijgt in de samenvattende geschiedenisboeken, en waarnaar je actief op zoek dient te gaan. Elke IANVA plaat staat vol met zulke boeiende episodes en nodigt dan ook uit tot actieve participatie om verder diep te graven. Maar ook indien geschiedenis je maar matig weet te boeien, bieden deze Italianen behalve teksten ook nog eens muziek die zich met gemak tot de top van wat Italië te bieden heeft mag benoemen. En dat is, gezien de rijke muzikale voedingsbodem van dit land, een heuse prestatie. Met hun uitgebreid instrumentarium bestaande uit percussie, elektrische en akoestische gitaar, keyboards, trompet, accordeon, klavecimbel en piano, en een genre dat hoewel algemeen tot de neofolk gerekend wordt, nog tal van invloeden gaande van soundtrack tot chanson in zich herbergt is verveling uit den boze.

Reken hierbij nog het fraaie boekwerkje (32 pagina’s) dat traditiegetrouw rijk gedocumenteerd is, en naast de oorspronkelijke Italiaanse teksten en uitleg tevens de Engelse vertaling bevat en je hebt een intense totaalervaring in handen die je niet onberoerd zal laten.

Lees zeker ook nog eens het uitermate boeiende interview dat ik een jaar geleden had met zanger Mercy als je meer wil te weten komen over deze intrigerende band!

IANVA

Dimi Brands
26/07/2017

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 19/07/2018 : Morgan King: Janet & John

Wie de nieuwe single van Morgan King hoort zal, misschien niet meteen horen dat hij ooit één van de meest succesvolle houseproducers ter wereld was. Zijn wortels had hij evenwel in de new wave, en na zich in de jaren 90 een tijdje teruggetrokken te hebben uit de muziekwereld, is hij meer experimentele elektronische muziek beginnen ...

lees meer...
NIEUWS 19/07/2018 : Theatre of Hate deelt live-versie van 'The Klan'

Theatre of Hate maakte begin jaren 80 furore met maatschappijkritische post-punk, destijds werd ook wel eens de term 'positive punk' gebruikt, maar die is wat in onbruik geraakt. Hoe dan ook, de groep bestaat nog steeds en Kirk Brandon en de zijnen treden - zeker sinds de uitgave van 'Kinshi' in 2016 - weer regelmatig op. Verleden ...

lees meer...
NIEUWS 19/07/2018 : Ongewoon concert van Theodor Bastard online

Theodor Bastard heeft de lange weg van zwaarmoedige darkwave naar sjamanistische wereldmuziek afgelegd, en in elk stadium van hun oeuvre konden ze mooie resultaten voorleggen. In 2015 gaf de groep rond Yana Veva en Fedor Svolotch een reeks kamerconcerten onder de noemer 'Unusual Concerts Tour'. Het heeft blijkbaar veel voeten in de ...

lees meer...
INTERVIEW : Antipole - Ik zou nog heel graag remixes willen maken voor She Past Away of Lebanon Hanover, maar ik twijfel of ze al ooit van Antipole hebben gehoord.

Het verhaal van hoe een eenmansband zich weet te integreren in de hedendaagse wereld van de postpunk. En daarbij vooral weet samen te werken met goeie vrienden. Antipole kwam voor het eerst in ons vizier door het album Northern Flux dat werd uitgebracht via het Franse Unknown Pleasures-label. Een album dat donkerheid met lichtheid wist ...

lees meer...
NIEUWS 15/07/2018 : Dark Entries geeft twee vrijkaarten weg voor W-fest

Yep, het W-festival is thans nog maar een maand van ons verwijderd. Van 15 tot 19 augustus is het zo ver: het feestje voor liefhebbers van zwarte en eightiesmuziek gaat van start in Amougies. We geven nog een allerlaatste keer twee vrijkaarten voor het festival weg. Daarvoor moet u wel een prijsvraag oplossen. Over één van de ...

lees meer...
NIEUWS 15/07/2018 : Autumn Tears terug na tien jaar stilte

Autumn Tears stond in hun prille beginjaren - ze bestaan sinds 1995 - garant voor zuiver misantropische neoklassieke duisternis. Alles evolueert evenwel, en gaandeweg sloop er heel wat schoonheid in de neoklassieke composities van de Amerikanen. Met als hoogtepunt het prachtige 'The Hallowing' uit 2007. Het was bedoeld als de laatste ...

lees meer...
INTERVIEW : THEATRE OF HATE - Ik wil in elk geval niet werken voor de realiteit of de winst van iemand anders.

Theatre of Hate heeft met 'Westworld' muziekgeschiedenis geschreven. Ze maakten postpunk met grauwe, rauwe nummers die niet bepaald overvloeiden van optimisme. De groep leefde een kort maar krachtig bestaan tot de groep overging in Spear of Destiny in 1982. Vandaag is het evenwel Theatre of Hate dat terug van zich laat horen. In 2016 ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : THE CURE - 40 jaar met de handjes in de lucht

The Cure bestaat 40 jaar, en dat werd verleden zaterdag met veel poeha gevierd in Londen. Fans van over de hele wereld hebben zich verzameld in Hyde Park om optredens te zien Editors, Goldfrapp, Interpol en nog wat andere namen, maar toch vooral om het twee uur durende concert mee te maken van het feestvarken zelf. Robert Smith had aangekondigd ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : ART ABSCONs (07-07-2018, The Secret Grove, Duisburg) - Wat ruist er door het Duisburgse struikgewas?

Het meest exclusieve concert waarover u op onze pagina’s lezen kunt, zal hoogstwaarschijnlijk de review zijn waar uw ogen momenteel over glijden. Een tijdje terug ontving ondergetekende namelijk op Facebook een privé bericht van Michael Tellbach, beter gekend als Art Abscons. Hij nodigde me uit voor een privé evenement ...

lees meer...
FOTO'S : Lacuna Coil - @ Graspop door Luc Luyten, 24/06/2018

lees meer...
FOTO'S : Eisbrecher - @ Graspop door Luc Luyten, 24/06/2018

lees meer...
FOTO'S : Marilyn Manson - @ Graspop door Luc Luyten, 23/06/2018