canli casino

Dark Entries Logo

6.292 items

   

Hypnoskull
Immer Wieder Nein
Electro - Industrial - Noise
23/08/2016 : Hypnoskull - Immer Wieder Nein
Ant-Zen  Ant-Zen
23/08/2016, Dimi Brands

Terwijl het politiek gezien heden ten dage huilen met de pet op is, hebben we muzikaal gezien absoluut geen klagen betreffende vaderlandse releases. Zo waren we al zeer te spreken van de dit jaar verschenen platen van Hysteresis, Synthetic Dream, Hedera Helix, Monolith, Dead Man’s Hill en ook nieuwkomers Cocaine Piss en Whispering Sons zorgden voor een ongeziene boom. Om het rijtje nationale artiesten met nieuw werk te vervolledigen staat Patrick Stevens aka Hypnoskull ongeduldig op onze deur te kloppen, met Immer Wieder Nein. De achterliggende gedachte achter deze plaat is dat het goed is om alles in vraag te stellen, niets blind voor waar aan te nemen en om op tijd en stond eens NEE te zeggen, altijd maar weer NEE te zeggen.... Dit soort van eigenwijsheid juichen we alleen maar toe, en in combinatie met de hypnotiserende klanken van Stevens (it’s all in the name), zou dit wel eens een interessant werkje kunnen opleveren.

Op opener ‘Die 23 Augen des Dr. (Hyp)no’ haalt Stevens de gereedschapskist uit de kast en kan het sleutelen een aanvang nemen, als alle boutjes en schroefjes aangespannen zijn kan er meteen volle vaart vooruit gegaan worden, veronderstel je dan. Dat we juist zitten met dit vermoeden bewijst titeltrack ‘Immer Weider Nein’ dat een geoliede dansvloerkraker blijkt te zijn. De rhythmic noise van Stevens staat al sinds oprichting in 1992 garant voor de kracht van pure analoge electronica met zware ritmische structuren om te komen tot een anarchistische aanvalsvorm die noise combineert met techno-industrial. Stevens maakte in de begindagen samen met Dirk Ivens nog deel uit van Sonar, alvorens Ivens hiervoor in zee ging met Eric Van Wonterghem. Wat we te horen krijgen op Immer Wieder Nein gaat gepaard met dezelfde agressie en intensiteit waarvoor Sonar bekend staat. “Electronic Music Means War To Us” is de leuze van Hypnoskull, het is niet anders zo op Immer Wieder Nein. De ritmische tracks gaan gepaard met een zware ondertoon die kraakt, piept en zucht, en tonen aan dat Hypnoskull nog immer ‘kampfbereit’ is.

‘Black dB’ kan meteen de dansvloer van het betere feestje opgesmeten worden, tracks als deze -oh persoonlijke frustratie- lijken de laatste jaren voornamelijk te schitteren door afwezigheid op de vaderlandse fuiven. De vraag naar DJ’s met lef, en een hart voor nationale muziek is in deze een noodzaak. ‘Die Angst (Findet Nicht Mehr Statt)’ laat je aanvankelijk even op adem komen, geen overbodige luxe bij dit razende electronische geweld, maar weet middels een spannende opbouw net zozeer als de heavy tracks een beklemmend gevoel na te laten.

‘Phantomschmerz’ is een recht-toe-recht-aan technostamper, die eens te meer aan toont dat Hypnoskull nog steeds tot de top van het genre behoort. Strijdliederen legio op Immer Wieder Nein, met ‘Soho (Die Nacht Findet Nicht Mehr Statt)’ in de frontlinie. Elektronische agressie die zijn weerga niet kent, en, u hoort me al afkomen, de betere dansvloer absoluut waardig is. Samen met Dirty Gutter presenteert Hypnoskull de ritmische stamper ‘Who’, die zowel efficiënt als toegankelijk is. ‘Krank Vor Wut’ is dan weer een heerlijke hypnotiserende trip. Net als ‘Alles Schwarz’ dat het spel van herhaling uitstekend weet te spelen. Dat er ook al eens donkere wolken boven de dansvloer mogen hangen laat ‘Kleine Dunkle Vorahnung’ horen, spookachtige schimmen lijken uit de machines te ontsnappen, wat echter niets aan dansbaarheid doen inboeten. Waar de machine op de opener in gereedheid gebracht leek te moeten worden, zo begint hij na al het gepasseerde ritmische geweld op ‘Niedergang’ toch danig te sputteren, we zien het stoom uit allerlei opgedane scheuren en kieren ontsnappen, om tijdens een laatste inspanning nog een aanhoudende beat te kunnen aanhouden.

De boodschap achter de titel indachtig is het afsluitende drieluik op Immer Wieder Nein niet verwonderlijk, hiervoor liet Stevens zich inspireren door de maatschappijkritische Bertold Brecht. Met succes zet hij diens ‘Gegen Verführung’, ‘Benares Song’ (uit Brecht’s Hauspostille) en ‘Seeräuber Jenny (samen met Nona Gogol Gonzales) uit de bekende Driestuiverroman naar zijn hand, hij doet dit met minder geweld dan het voorgaande, maar ook hier weegt de beklemmende toon, de grote sterkte van Immer Wieder Nein, zwaar door. Immer Wieder Nein, de achterliggende boodschap houden we in gedachte Patrick, maar voor deze plaat maken we toch met graagte een uitzondering en zeggen we volmondig JA!!!!

Hypnoskull

Dimi Brands
23/08/2016

HomeContactLinksSitemap
lees meer...
NIEUWS 24/07/2017 : Lazarus (aldus Oswald)?

Oswald (Goethes Erben) laat terug van zich horen met een nieuwe MCD ‘Lazarus’. Een minialbum dus, met slechts twee nieuwe nummers als voorsmaakje van een nieuw muziektheaterstuk ‘Meinungsstörung’. Alleen te verkrijgen als MCD met bijhorende Vinylplaat! Dark Entries vroeg het na bij Oswald of de MCD ook apart gekocht ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2017 : Darkmind Fest: een nieuw muziekfestival voor donkere zielen

De Belgische "zwarte scene" is weer een festival rijker. Darkmind Fest is een tweedaags festival dat voor de eerste keer zal doorgaan in het weekend van 7-8 oktober. 12 nationale en internationale artiesten, waarvan de meerderheid ressorteert onder de grote noemer hedendaagse electro, zullen het beste van zich geven op het domein ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2017 : Zoveel liefde voor Depeche Mode

Er is terug goed nieuws van Depeche Mode. Nadat zanger Dave Gahan in het hospitaal werd opgenomen en een optreden heeft moeten afzeggen in Wit-Rusland, gaat de tour nu gewoon verder. Gahan werd geveld door een voedselvergiftiging en werd na een opname van een nacht terug op de wereld losgelaten. Twee dagen geleden stond Depeche Mode met een ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2017 : Die Krupps en Front Line Assembly in Sint Niklaas

Jij daar, hou je van vettige industrial, met EBM-invoeden en gitaren? Wist je dat twee grote namen uit het genre op vrijdag 25 augustus in het Casino in Sint-Niklaas op de planken staan? Het gaat enerzijds om Die Krupps, vertegenwoordigers van de eerste golf EBM-groepen uit de jaren 80, die later verschillende watertjes doorzwommen hebben ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2017 : R.I.P. Chester Bennington ( 20/03/1976 - 20/07/2017)

Achttien jaar lang was Chester Bennington de frontman van de nu metal-rap-rock band Linkin Park. Hun debuutalbum Hybrid Theory werd, met ruim 4,8 miljoen verkochte exemplaren in het debuutjaar, het best verkochte album van 2001. Chester zong over innerlijke problemen, relatieconflicten, gebeurtenissen uit de levens van de bandleden en zijn ...

lees meer...
INTERVIEW : LIFELESS PAST - Ik denk dat Cinema Strange, Christian Death, Alien Sex Fiend, The Cure en Bauhaus mij het meest benvloed hebben bij het vormen van Lifeless Past

Lifeless Past werd opgericht in Nederland na een spontane ontmoeting tussen de twee bandleden. Ze brachten Lifeless Past samen en gaven de geest van het verleden in het genre een nieuwe jasje, gebracht op hun eigen wijze. Punchy basslines, elektronische drumbeats en lyrische teksten uit hun eigen ervaring zullen u meenemen in een dromerige ...

lees meer...
INTERVIEW : ELENA ALICE FOSSI (SPECTRA*paris / Kirlian Camera) - 'Ik hoop dat Mike Oldfield niet kwaad zal zijn voor mijn onschuldige diefstal!'

Onze mannelijke lezers wrijven zich wellicht al in de handjes en zullen verzuchten dat schrijven bij Dark Entries duidelijk heel wat voordelen met zich meebrengt. Met een nieuwe SPECTRA*paris plaat (Retromachine Betty) onder de arm, eentje van Kirlian Camera die binnenkort uitkomt én een plaatsje op de affiche van het BIMFest eind dit ...

lees meer...
FOTO'S : COVENANT - Zappa, Antwerp, Belgium, 30/06/2017 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : MILDREDA - Zappa, Antwerp, Belgium, 30/06/2017 door Benny Serneels