canli casino

Dark Entries Logo

6.382 items

   

Hypnoskull
Immer Wieder Nein
Electro - Industrial - Noise
23/08/2016 : Hypnoskull - Immer Wieder Nein
Ant-Zen  Ant-Zen
23/08/2016, Dimi Brands

Terwijl het politiek gezien heden ten dage huilen met de pet op is, hebben we muzikaal gezien absoluut geen klagen betreffende vaderlandse releases. Zo waren we al zeer te spreken van de dit jaar verschenen platen van Hysteresis, Synthetic Dream, Hedera Helix, Monolith, Dead Man’s Hill en ook nieuwkomers Cocaine Piss en Whispering Sons zorgden voor een ongeziene boom. Om het rijtje nationale artiesten met nieuw werk te vervolledigen staat Patrick Stevens aka Hypnoskull ongeduldig op onze deur te kloppen, met Immer Wieder Nein. De achterliggende gedachte achter deze plaat is dat het goed is om alles in vraag te stellen, niets blind voor waar aan te nemen en om op tijd en stond eens NEE te zeggen, altijd maar weer NEE te zeggen.... Dit soort van eigenwijsheid juichen we alleen maar toe, en in combinatie met de hypnotiserende klanken van Stevens (it’s all in the name), zou dit wel eens een interessant werkje kunnen opleveren.

Op opener ‘Die 23 Augen des Dr. (Hyp)no’ haalt Stevens de gereedschapskist uit de kast en kan het sleutelen een aanvang nemen, als alle boutjes en schroefjes aangespannen zijn kan er meteen volle vaart vooruit gegaan worden, veronderstel je dan. Dat we juist zitten met dit vermoeden bewijst titeltrack ‘Immer Weider Nein’ dat een geoliede dansvloerkraker blijkt te zijn. De rhythmic noise van Stevens staat al sinds oprichting in 1992 garant voor de kracht van pure analoge electronica met zware ritmische structuren om te komen tot een anarchistische aanvalsvorm die noise combineert met techno-industrial. Stevens maakte in de begindagen samen met Dirk Ivens nog deel uit van Sonar, alvorens Ivens hiervoor in zee ging met Eric Van Wonterghem. Wat we te horen krijgen op Immer Wieder Nein gaat gepaard met dezelfde agressie en intensiteit waarvoor Sonar bekend staat. “Electronic Music Means War To Us” is de leuze van Hypnoskull, het is niet anders zo op Immer Wieder Nein. De ritmische tracks gaan gepaard met een zware ondertoon die kraakt, piept en zucht, en tonen aan dat Hypnoskull nog immer ‘kampfbereit’ is.

‘Black dB’ kan meteen de dansvloer van het betere feestje opgesmeten worden, tracks als deze -oh persoonlijke frustratie- lijken de laatste jaren voornamelijk te schitteren door afwezigheid op de vaderlandse fuiven. De vraag naar DJ’s met lef, en een hart voor nationale muziek is in deze een noodzaak. ‘Die Angst (Findet Nicht Mehr Statt)’ laat je aanvankelijk even op adem komen, geen overbodige luxe bij dit razende electronische geweld, maar weet middels een spannende opbouw net zozeer als de heavy tracks een beklemmend gevoel na te laten.

‘Phantomschmerz’ is een recht-toe-recht-aan technostamper, die eens te meer aan toont dat Hypnoskull nog steeds tot de top van het genre behoort. Strijdliederen legio op Immer Wieder Nein, met ‘Soho (Die Nacht Findet Nicht Mehr Statt)’ in de frontlinie. Elektronische agressie die zijn weerga niet kent, en, u hoort me al afkomen, de betere dansvloer absoluut waardig is. Samen met Dirty Gutter presenteert Hypnoskull de ritmische stamper ‘Who’, die zowel efficiënt als toegankelijk is. ‘Krank Vor Wut’ is dan weer een heerlijke hypnotiserende trip. Net als ‘Alles Schwarz’ dat het spel van herhaling uitstekend weet te spelen. Dat er ook al eens donkere wolken boven de dansvloer mogen hangen laat ‘Kleine Dunkle Vorahnung’ horen, spookachtige schimmen lijken uit de machines te ontsnappen, wat echter niets aan dansbaarheid doen inboeten. Waar de machine op de opener in gereedheid gebracht leek te moeten worden, zo begint hij na al het gepasseerde ritmische geweld op ‘Niedergang’ toch danig te sputteren, we zien het stoom uit allerlei opgedane scheuren en kieren ontsnappen, om tijdens een laatste inspanning nog een aanhoudende beat te kunnen aanhouden.

De boodschap achter de titel indachtig is het afsluitende drieluik op Immer Wieder Nein niet verwonderlijk, hiervoor liet Stevens zich inspireren door de maatschappijkritische Bertold Brecht. Met succes zet hij diens ‘Gegen Verführung’, ‘Benares Song’ (uit Brecht’s Hauspostille) en ‘Seeräuber Jenny (samen met Nona Gogol Gonzales) uit de bekende Driestuiverroman naar zijn hand, hij doet dit met minder geweld dan het voorgaande, maar ook hier weegt de beklemmende toon, de grote sterkte van Immer Wieder Nein, zwaar door. Immer Wieder Nein, de achterliggende boodschap houden we in gedachte Patrick, maar voor deze plaat maken we toch met graagte een uitzondering en zeggen we volmondig JA!!!!

Hypnoskull

Dimi Brands
23/08/2016

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 22/09/2017 : Allerheiligen volgens Moonspell

Het Portugese Moonspell beloofde een plaat over de aardbeving van Lissabon in 1755, en ze hebben woord gehouden. De plaat ligt vanaf nu in de winkels, en er is een video uit voor het nummer 'Todos Os Santos', oftewel 'Alle heiligen' of 'Allerheiligen'. De aarbeving heeft niet enkel vele mensenlevens gekost, hij heeft ...

lees meer...
NIEUWS 22/09/2017 : Cradle of Filth onderzoekt victoriaanse romantiek

Het lijkt wel of we de afgelopen jaren vooral nieuws kregen van zijprojecten van leden en ex-leden van Cradle of Filth. Daar komt vandaag verandering in, want 'Cryptoriana - The Seductiveness Of Decay' - de twaalfde cd van de Britten - komt vandaag uit. Zeggen dat Cradle of Filth een voorkeur heeft voor zwarte romantiek is een open ...

lees meer...
INTERVIEW : RED ZEBRA - De wereld gaan we niet meer veroveren, maar nog plannen genoeg.

11 november is een symbolische dag voor het zwijgen van de wapens, maar niet voor het punkgeweld in Het Depot, en dat met een tweede editie van Breaking Barriers. Een van de bands op het podium is Red Zebra. Malcolm Nix had een diepgaand gesprek met zebra van het eerste uur Peter Slabbynck. Red Zebra bestaat weer! De hoeveelste versie ...

lees meer...
NIEUWS 21/09/2017 : Zaterdag New Wave Festival met heel wat Belgisch talent

Deze zaterdag gaat in Awirs, in de provincie Luik, het New Wave Festival door. Daar kan u terecht voor een mooi overzicht van wat ons Belgenlandje vandaag allemaal in het genre te bieden heeft. Hoodact is Honeymoon Cowboys, nog steeds aangeduid met (ex-Siglo XX) tussen haakjes, daar er verschillende ex-leden van de cultformatie in de groep ...

lees meer...
NIEUWS 21/09/2017 : Adam Usi heeft de Dachau blues

Adam Usi heeft een obsessie met de joodse geschiedenis, en vooral met de donkerste aspecten ervan. Zijn nieuwe clip voor het nummer 'Transnistria' behandelt het verhaal van een jood die - zolang hij kan - de vuile klusjes in het concentratiekamp zal blijven voltooien, zoals het scheppen van kool voor de ovens. Voor de video werden ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 18/09/2017 : Dark Entries zoekt vers bloed

Ware vampieren zijn wij, die in de duisternis jagen op warmbloedige wezens om onze dorst aan te laven… Yep, we zoeken naar vers bloed om ons magazine te versterken. Uiteraard gaat onze voorkeur hierbij uit naar jonge maagden, maar op onze leeftijd en met ons uiterlijk kunnen we niet al te veeleisend zijn. Je geslacht, leeftijd of uiterlijk ...

lees meer...
INTERVIEW : STRUGGLER - Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.

Op 11 november 1918 zwegen (voor een paar jaar toch) de wapens, maar op 11 november 2017 breekt in Het Depot opnieuw het rebelse punkgeluid in Het Depot voor Breaking Barriers los. Bezieler Malcolm Nix zal op Dark Entries iedere band op de vragenbank pijnigen. Vandaag is dat: Struggler! Laten we beginnen bij het begin. Ik kan me voorstellen ...

lees meer...
FOTO'S : Struggler - @ Caf Caf Hasselt

lees meer...
FOTO'S : Funeral Dress - @ Rats 'n Tivoli Harelbeke

lees meer...
FOTO'S : Definitivos - @ Rats 'n Tivoli Harelbeke