canli casino casino maxi

Dark Entries Logo

6.202 items

   

Hypnoskull
Immer Wieder Nein
Electro - Industrial - Noise
23/08/2016 : Hypnoskull - Immer Wieder Nein
Ant-Zen  Ant-Zen
23/08/2016, Dimi Brands

Terwijl het politiek gezien heden ten dage huilen met de pet op is, hebben we muzikaal gezien absoluut geen klagen betreffende vaderlandse releases. Zo waren we al zeer te spreken van de dit jaar verschenen platen van Hysteresis, Synthetic Dream, Hedera Helix, Monolith, Dead Man’s Hill en ook nieuwkomers Cocaine Piss en Whispering Sons zorgden voor een ongeziene boom. Om het rijtje nationale artiesten met nieuw werk te vervolledigen staat Patrick Stevens aka Hypnoskull ongeduldig op onze deur te kloppen, met Immer Wieder Nein. De achterliggende gedachte achter deze plaat is dat het goed is om alles in vraag te stellen, niets blind voor waar aan te nemen en om op tijd en stond eens NEE te zeggen, altijd maar weer NEE te zeggen.... Dit soort van eigenwijsheid juichen we alleen maar toe, en in combinatie met de hypnotiserende klanken van Stevens (it’s all in the name), zou dit wel eens een interessant werkje kunnen opleveren.

Op opener ‘Die 23 Augen des Dr. (Hyp)no’ haalt Stevens de gereedschapskist uit de kast en kan het sleutelen een aanvang nemen, als alle boutjes en schroefjes aangespannen zijn kan er meteen volle vaart vooruit gegaan worden, veronderstel je dan. Dat we juist zitten met dit vermoeden bewijst titeltrack ‘Immer Weider Nein’ dat een geoliede dansvloerkraker blijkt te zijn. De rhythmic noise van Stevens staat al sinds oprichting in 1992 garant voor de kracht van pure analoge electronica met zware ritmische structuren om te komen tot een anarchistische aanvalsvorm die noise combineert met techno-industrial. Stevens maakte in de begindagen samen met Dirk Ivens nog deel uit van Sonar, alvorens Ivens hiervoor in zee ging met Eric Van Wonterghem. Wat we te horen krijgen op Immer Wieder Nein gaat gepaard met dezelfde agressie en intensiteit waarvoor Sonar bekend staat. “Electronic Music Means War To Us” is de leuze van Hypnoskull, het is niet anders zo op Immer Wieder Nein. De ritmische tracks gaan gepaard met een zware ondertoon die kraakt, piept en zucht, en tonen aan dat Hypnoskull nog immer ‘kampfbereit’ is.

‘Black dB’ kan meteen de dansvloer van het betere feestje opgesmeten worden, tracks als deze -oh persoonlijke frustratie- lijken de laatste jaren voornamelijk te schitteren door afwezigheid op de vaderlandse fuiven. De vraag naar DJ’s met lef, en een hart voor nationale muziek is in deze een noodzaak. ‘Die Angst (Findet Nicht Mehr Statt)’ laat je aanvankelijk even op adem komen, geen overbodige luxe bij dit razende electronische geweld, maar weet middels een spannende opbouw net zozeer als de heavy tracks een beklemmend gevoel na te laten.

‘Phantomschmerz’ is een recht-toe-recht-aan technostamper, die eens te meer aan toont dat Hypnoskull nog steeds tot de top van het genre behoort. Strijdliederen legio op Immer Wieder Nein, met ‘Soho (Die Nacht Findet Nicht Mehr Statt)’ in de frontlinie. Elektronische agressie die zijn weerga niet kent, en, u hoort me al afkomen, de betere dansvloer absoluut waardig is. Samen met Dirty Gutter presenteert Hypnoskull de ritmische stamper ‘Who’, die zowel efficiënt als toegankelijk is. ‘Krank Vor Wut’ is dan weer een heerlijke hypnotiserende trip. Net als ‘Alles Schwarz’ dat het spel van herhaling uitstekend weet te spelen. Dat er ook al eens donkere wolken boven de dansvloer mogen hangen laat ‘Kleine Dunkle Vorahnung’ horen, spookachtige schimmen lijken uit de machines te ontsnappen, wat echter niets aan dansbaarheid doen inboeten. Waar de machine op de opener in gereedheid gebracht leek te moeten worden, zo begint hij na al het gepasseerde ritmische geweld op ‘Niedergang’ toch danig te sputteren, we zien het stoom uit allerlei opgedane scheuren en kieren ontsnappen, om tijdens een laatste inspanning nog een aanhoudende beat te kunnen aanhouden.

De boodschap achter de titel indachtig is het afsluitende drieluik op Immer Wieder Nein niet verwonderlijk, hiervoor liet Stevens zich inspireren door de maatschappijkritische Bertold Brecht. Met succes zet hij diens ‘Gegen Verführung’, ‘Benares Song’ (uit Brecht’s Hauspostille) en ‘Seeräuber Jenny (samen met Nona Gogol Gonzales) uit de bekende Driestuiverroman naar zijn hand, hij doet dit met minder geweld dan het voorgaande, maar ook hier weegt de beklemmende toon, de grote sterkte van Immer Wieder Nein, zwaar door. Immer Wieder Nein, de achterliggende boodschap houden we in gedachte Patrick, maar voor deze plaat maken we toch met graagte een uitzondering en zeggen we volmondig JA!!!!

Hypnoskull

Dimi Brands
23/08/2016

HomeContactLinksSitemap
lees meer...
NIEUWS 20/05/2017 : Dark Entries Night XIX: KnK en Noire Antidote

De Kinky Star bestaat 20 jaar, en al 6 jaar ervan krijgt Dark Entries de kans om er Dark Entries Nights te houden, avonden waarop we veelbelovende - of gevestigde - lokale groepen een podium mogen bieden. Voor de volgende editie - die uitzondelijk op een zondag zal doorgaan - hebben we alweer een erg mooi duo kunnen boeken. Het wordt een elektronische ...

lees meer...
NIEUWS 20/05/2017 : Moonspell belooft plaat over de aardbeving van Lissabon in '1755'

Het Portugese Moonspell, een metal groep die steeds meer naar gothic rock neigt, heeft ons overdonderd met 'Extinct' uit 2015, een conceptalbum over het uitsterven van diersoorten. Ze werken nu aan een opvolger, en dat wordt opnieuw een conceptplaat. '1755' zal gaan over de aardbeving die de Portugese hoofdstad Lissabon teisterde, ...

lees meer...
NIEUWS 20/05/2017 : 4 jaar Weyrd Son Records

Weyrd Son Records is al vier jaar een label om in het oog te houden, een baken van duisternis in de flitsend lichtende tijden. Het label bracht platen uit van Charnier, Linea Aspera, Luminance, Mushy, Snowy Red en andere Belgische en internationale acts. Deze verjaardag moest ook gevierd worden, en dat doet Weyrd Son door een tweedaagse ...

lees meer...
NIEUWS 20/05/2017 : Roger Waters: The Last Refugee

We hoeven het u niet te verbergen, we zijn grote fans van Roger Waters. Het werk dat hij met wijlen Pink Floyd heeft geproduceerd hoort bij het beste wat de muziekgeschiedenis heeft voortgebracht. Als hij een nieuwe plaat uitbrengt, dan spitsen we onze oren, ook la krijgt die een deprimerende naam mee als 'Is This The Life We Really Want?'. ...

lees meer...
INTERVIEW : EMPUSAE - Wegens de diagnose van een vrij drastische oogziekte drie jaar geleden is mijn levensvisie en mentaliteit redelijk verandert

Empusae stond reeds als genie geboekstaafd bij Dark Entries, en met de nieuwe cd ‘Lueur’ is ons respect voor het project enkel toegenomen. Sal-Ocin - het meesterbrein achter Empusae - had de lovende rceensies voor ‘Lueur’ blijkbaar niet verwacht. Dat gebeurt nu eenmaal als je risico’s neemt. Hij vertelt er ons ...

lees meer...
NIEUWS 18/05/2017 : Nog twee weken aftellen naar WGT.

Af te leiden aan de kruisjes op onze agenda nadert het Wave-Gotik Treffen met wel zeer rasse schreden, nog twee weken om precies te zijn en dus hoog tijd om aan de eindmeet nog wat namen te lossen. Aan Belgische artiesten alvast geen gebrek dit jaar, want naast Whispering Sons, Suicide Commando, Ah Cama-Sotz, Empusae, This Morn’ ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : THE MISSION - I hear you calling Marian...

In 1986 zag The Mission het levenslicht. In 2016, 30 jaar later, werd dat uitgebreid gevierd met een nieuwe cd - ‘Another Fall From Grace’, die teruggreep naar het geluid van de begindagen - en een tournee die naast de nieuwe cd ook vooral die begindagen benadrukte. Ik heb er spijt van dat ik de oorspronkelijke passage van The ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : A History of Alternative Music - The bleuprint - Wie haalde zijn mosterd bij wie?

Iedereen heeft zijn mosterd ergens gehaald. Sommige hebben de mosterd gewoon zelf uitgevonden. Op deze blueprint kan je uitzoeken wie de mosterdleveranciers waren van onder andere Fugazi, The Stranglers, Suede, The Happy Mondays en The Cult. Je kan dit schema ook bestellen als poster op deze site. Klik hier (pp)

lees meer...
INTERVIEW : Eden weint im Grab - Nachtodreise of Nahtodreise ...

Eden weint im Grab klinkt velen nog onbekend in de oren. Nochtans, dit donkere gezelschap verdient echt wel enige aandacht. Enkele weken terug verscheen op deze geweldige webstek de cd-recensie van hun laatste opus ’Na(c)htodreise’, dat je hier kunt (na)lezen. Ik zat nog met enkele vragen, tijd dus om frontman Alexander Paul Blake ...

lees meer...
FOTO'S : ORDO ROSARIUS EQUILIBRIO - Porta Nigra XII, De Klinker, Aarschot, Belgium, 30/04/2017 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : DARKWOOD - Porta Nigra XII, De Klinker, Aarschot, Belgium, 30/04/2017 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : THOROFON - Porta Nigra XII, De Klinker, Aarschot, Belgium, 30/04/2017 door Benny Serneels