casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.958 items

   

Coph Nia
Lashtal Lace
Dark Ambient - Dark Folk / Apocalyptic Folk - Martial - Ritual
28/04/2016 : Coph Nia - Lashtal Lace
Raubbau  Raubbau
28/04/2016, Dimi Brands

Een beetje vreemd dat deze release me ontgaan was, want Coph Nia heeft met het in 2000 verschenen That Which Remains voor mij persoonlijk een muzikale mijlpaal geschreven. In die mate zelfs dat wanneer men mij zou vragen om een lijstje te maken met favoriete platen, deze wel zeer hoge toppen zou scheren.

Ondertussen is het al 7 jaar geleden dat de man nog nieuw werk uitbracht, Lashtal Lace verscheen verleden jaar in februari, en zag ik op de laatste editie van het Porta Nigra festival liggen bij het merchandisingkraampje van Raubbau. Dat ik niet lang moest twijfelen over deze aankoop moge duidelijk wezen.

Met That Which Remains in het achterhoofd was het wel even schrikken toen ik de eerste keren naar Lashtal Lace luisterde, want de zwaar bombastische dark ambient/ritual klanken zijn op deze nieuweling nog wel aanwezig, doch eerder als aanvulling. Coph Nia slaat duidelijk een nieuwe weg in, een weg die meer song-gericht is dan in het verleden. Waar het vroeger om “nummers” ging, kunnen we nu echt spreken over “liedjes”. Het was wennen in het begin, en na een luisterbeurt of tien is het nog altijd even aanpassen, aangezien de sterkte van Coph Nia in het verleden het sfeerscheppen was door middel van zeer donkere, rituele dark ambient.

Een pop-plaat is het natuurlijk niet geworden, de hel en verdoemenis staan nog steeds vervaarlijk op de loer, maar bij bepaalde nummers schoot de gedachte door mijn hoofd dat Aldenon Sartorial (echte naam Mikael Aldén) tevens de liefde gevonden had, en de drang voelde deze als inspiratie te gebruiken.

Dit vermoeden werd bevestigd door de liner notes in het boekje waar de liefde inderdaad als een van de inspiratiebronnen naar voren wordt geschoven.

Het titelnummer zou ik zelfs voorzichtig “lieflijk” durven noemen, een adjectief dat vroeger toch niet spontaan bij me opkwam bij de naam Coph Nia. Mede dankzij de gastvocalen van de betreurde zangeres Aleah (ze overleed verleden week op jonge leeftijd aan kanker), doet dit nummer denken aan een duistere versie van de duetten tussen Lee Hazlewood en Nancy Sinatra, waar naast de somberheid die de bovenhand blijft hebben, toch de mogelijkheid van de hoop niet uitsluit. In diverse recensies werd dit nummer naar voren geschreven als een dark folk hit in wording, en Aldén zelf noemde dit nummer de beste song die hij tot nog toe al uitbracht.

We moesten ook meermaals aan Laibach denken, voornamelijk de stemvergelijking met Milan Fras van de Sloveense grootmacht dringt zich steeds meer en meer op (luister maar eens naar ‘I Shall Be No More’). Dat teksten declameren Aldén beter afgaat dan daadwerkelijk zingen krijgen we op de hele plaat (soms op pijnlijke wijze, toonvastheid is niet ‘s mans sterkste kant) te horen.

Nog iets wat Coph Nia gemeen heeft met onze favoriete Slovenen horen we op ‘Homo Sapien’, een originele cover dat een solohitje was van Pete Shelley (Buzzcocks). Naast een niet voor de hand liggende keuze qua cover (in het verleden sloeg Coph Nia al de hand aan Black Sabbath, wat gezien de gezamenlijke interesse in occulte grootmeesters als Crowley niet veel wenkbrauwen deed oprijzen), is de bewerking ook opmerkelijk te noemen, door een zeer dreigend sfeertje doorheen de song te weven.

In het misantropische ‘All My Filth’ roept Aldenon zich uit als te aanbidden “patron saint of sin who makes widows weep and witches howl”. Nog meer heksen in ‘A Sonnet’, alwaar hij enkele vrouwen uit zijn naaste omgeving bezingt, naast de heks maken we ook kennis met een gevaarlijke vamp en eentje die zeer bedrijvig is met messen. We geloven graag dat hij zich gewillig door dit bont allegaartje laat omringen. En met al die liefde in de lucht, komt het onvermijdelijk tot de ultieme daad, hier geboekstaafd als ‘Little Death’ (wat een metafoor is voor het orgasme) en waarin seks herleid wordt tot religie, de landgenoten van Ordo Rosarius Equilibrio zullen dit knikkend beamen.

‘In Colour’ toont nog meer liefde, en zou muzikaal gezien niet misstaan op een soundtrack van de zogenaamde ‘betere film’.

Al degenen die ondertussen al een beetje verblind zijn van al dat licht, worden met ‘Alone And Godless’ en ‘Glass House’ terug met beide voetjes op de grond gezet, deze gitzwarte nummers blazen meteen alle gerezen hoop weg en zetten ‘s mans misantropie nog maar eens in de verf.

Slechts een instrumentaaltje deze keer, getiteld ‘The Dreamer’, en dat is wat Aldén nog steeds blijkt te zijn, en hoewel zijn dromen nog steeds over hel, dood en verdoemenis gaan, voegt zich daar heden ten dage toch meer de liefde bij.

Lashtal Lace was in het begin een aanpassing, en dat is het nog steeds. Maar met Aldenon als onze sinistere reisgezel bewandelen we ook deze nieuwe weg graag.

Coph Nia

Dimi Brands
28/04/2016

HomeContactSitemap
Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 03/12/2019 : R.I.P. Keith Brewer (°1970-+2019)

Keith Brewer, de man achter het geliefde power electronics project Taint is vorige week overleden ten gevolge van een zeer agressieve darmkanker. Door de uitzaaiingen werd zijn doodsvonnis reeds na enkele maanden getekend. Taint was al een tijdje niet meer actief, maar de man uit Texas bracht onder de naam Mania nog muziek uit. Taint ...

lees meer...
FOTO'S : Dässwat - @ C.C. Palethe Pelt, 03/12/2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 03/12/2019 : Zaterdag HerrNia en WÜLF7 op Dark Entries Nights, gratis...

Toegegeven, onze Dark Entries Nights hebben in 2019 nogal een elektronische draai gekregen. We willen andere donkere genres uiteraard niet verwaarlozen, maar we herinneren er graag aan dat België zijn naam gemaakt heeft in de electro, en wie er laatst bij was op het optreden van IC 434 zal ons niet tegenspreken. De laatste Dark Entries ...

lees meer...
NIEUWS 02/12/2019 : Nieuwe videoclip van De Delvers plus optreden op 13 december in Antwerpen

De Delvers zijn een Nederlandstalig nachtorkest. Poëtische, donkere Nederlandstalige new wave met een groot hart voor kille tijden! De Delvers hebben een nieuw nummer klaar met videoclip: “Poolnacht”. Het nummer is (nog) niet verkrijgbaar op cd of vinyl. Met hun nieuwe single "Poolnacht" brengen De Delvers een ...

lees meer...
FOTO'S : Linea Aspera - @ Ceremony #3 Brussel, 30/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Desperate Journalist - @ Ceremony #3 Brussel, 30/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 26/11/2019 : Best Of Editie Downhill in De Nieuwe Nor Heerlen

Wanneer eerder welk groepke, van welk allooi of genre dan ook al een 14-tal albums heeft uitgebracht mag je er prat op gaan dat er vroeg of laat wel een verzamelplaat zal verschijnen, een Best Of als het ware. Zo ook moeten ze bij Downhill gedacht hebben, want de 14de editie van dit fijn festival zal ook een Best Of gaan worden. Downhill ...

lees meer...
NIEUWS 26/11/2019 : Dark Entries stelt voor; Rosegarden Funeral Party

Als trouwe bezoeker van deze webstek kent u mijn zwak voor wat sedert de jaren 80 vegeteert als gothic rock. Welnu, bij deze presenteer ik jullie graag deze Amerikaanse (Dallas) band rond Siouxsie fan Leah Lane die met “Martyr” (Moon sounds Records) een tweede album uitbrengen. Voordien had ik nog nooit van de band gehoord en hun ...

lees meer...
INTERVIEW : WEIHAN - Onze muziek biedt puur escapisme.

Het is een feit dat we niet veel Belgische groepen hebben die actief zijn in het neofolk genre. Dit jaar werd ik dan ook zeer aangenaam verrast door de nieuwkomers van La Merde (die we onmiddellijk ook in onze interviewruimte duwden) en zie, het einde van het jaar heeft nog een verrassing in petto: onze nationale trots in het genre, Weihan, ...