canli casino

Dark Entries Logo

6.421 items

   

Genocide Organ
:Obituary Of The Americas:
Industrial - Noise - Power Electronics
01/04/2016 : Genocide Organ - :Obituary Of The Americas:
Tesco
01/04/2016, Dimi Brands

Voor de honderdste release op het toonaangevende Tesco label kozen ze ook werkelijk een van hun paradepaardjes uit. Genocide Organ, een van de meest leidende acts uit het (death)industrial/power electronics genre valt de eer ten beurt om met hun langverwachte nieuwe album deze mijlpaal in de geschiedenis van het label te zijn.

De nog steeds anonieme Duitsers vierden verleden jaar trouwens hun dertigjarige bestaan, reden te meer dus voor een feestje... whop whop Genocide Organ style, uiteraard.

Vintage :GO: dus brutaal, zonder genade, en zoals steeds provocatief en met hun kenmerkende ‘politiek incorrecte’ attitude, het is niet anders op Obituary Of The Americas.

“Hail Amerika” scandeerden het gemaskerde viertal nog op hun meesterwerk Remember (1997), maar zoals alles bij :GO: een dubbele bodem heeft, ontbloten ze op deze nieuweling ook de schaduwkanten van datzelfde Amerika.

Voornamelijk het zuidelijk gedeelte ervan, dat geprezen wordt voor zijn oude culturen, de schoonheid van het landschap en de vreedzame inwoners, maar met zijn drug- en mensenhandel, communistische guerrilla’s en meer van dat fraais deze gebieden omtoveren in nachtmerries die de verbeelding ver overstijgen. Het gedroomde recept dus voor wederom een controversieel :GO: album, als je het ons vraagt.

De 8 nummers bekijken de realiteit telkens uit een andere ooghoek: de plaatselijke landbouwer, de elite soldaat, de man die zweert bij zelfverdediging, de drugbaron of de gewone crimineel, allen dragen ze een stukje met zich mee om deze noisepuzzel te doen passen.

Een droom ook voor een recensent om een plaat als deze te mogen bespreken, niet alleen is ondergetekende sinds jaar en dag die hard fan van Genocide Organ, maar ook krijg je de mogelijkheid om dieper te duiken in de onderwerpen waarover deze nummers gaan, een kans die ik dan ook met beide handen aangrijp.

We kunnen ons best voorstellen dat in de wereld van Genocide Organ men het recht in eigen handen neemt: ‘Autodefensa’ weet een zodanige sfeer van angst te creëren door zijn extreem dreigende opbouw dat we al meteen spreken van een hoogtepunt.

Op ‘Formacion de Guerilla’ effenen geweerschoten het pad voor een Genocide Organ nummer pur sang: snerpende distortion, gelaagde noise en gescandeerde slogans.

‘I Don’t Wanna Die’ zet naast de geluidsmeter in het rood, tevens het mes stevig op de keel. Een titel als smeekbede bij deze niets of niemand ontziende terreuraanslag.

‘Escuela De Las Americas’: dankzij Google Translate kwam ik te weten dat escuela het Spaanse woord voor school betekent; als Genocide Organ hier les geeft weet je al dat wapenkunde een hoofdvak is. Verder opzoekwerk leert ons dat deze School Of The Americas een instituut was van het Defensie Instituut in Fort Benning, in de buurt van Columbus, Georgia, dat militaire training bood aan overheidspersoneel in US-geallieerde Latijns-Amerikaanse landen. De school werd opgericht in 1946 en vanaf 1961 werd het specifieke doel van het onderwijs “anti-communistische counteringsurgency training”, een rol die het zou vervullen gedurende de rest van de Koude Oorlog. In deze perioden werden verschillende Latijns-Amerikaanse dictators en generaties van hun militairen zeer gedegen opgeleid, en mag gedurende de jaren 80 het gebruik van folteringstoepassingen op zijn curriculum mag schrijven. Menig mensenrecht werd geschonden door deze organisatie, iets wat bij vroegere studenten later vaak als kritiek naar boven kwam. Spek naar de bek van Genocide Organ, met andere woorden.

In ‘Plastic Vests’ tonen ze zich ware terroristen waardig, want ook hier creëren ze, net als op opener ‘Autodefensa’ een sfeer van angst.

‘Operacion Causa Justa’ handelt over de invasie van Panama uitgevoerd door het leger van de US op 20 december 1989 om generaal Manuel Antonio Noriega, de heerser van Panama die door de Amerikaanse justitie werd gezocht te arresteren op beschuldiging van drugshandel, en tevens het neutraliseren van de Panama Defensie Troepen, de militie onder bevel van Noriega.

Dit nummer kan zich qua opbouw meten met ‘Klaus Barbie’ van het onvolprezen Remember, een song die het begin 2000 zelfs wist te schoppen tot dansvloerhitje op menig zwarte fuif. (Those were the days).

Nog een stukje geschiedenis: ‘Kaibil’, dit waren speciale troepen van het Guatemalteekse Leger die gespecialliseerd zijn in oerwoudoorlogvoering en contraterrorisme. De Kailbiles zijn berucht wegens hun rol in de Guatemalteekse Burgeroorlog en genocide.

Tijdens hun opleiding ondergaan kaibiles een zware en intensieve training van 60 dagen; per trainingsperiode worden maximaal 64 kandidaten toegelaten en er zijn nooit meer dan 10 tegelijk geslaagd.

De Historische Ophelderingscommissie bevond in de jaren 90 dat de kaibiles schuldig waren geweest aan grootschalige mensenrechtenschendingen in de burgeroorlog, en weet dit onder meer aan de onmenselijke training; zo zouden kaibiles-in-spé zijn gedwongen dieren dood te bijten en hun bloed te drinken. Kaibiles waren onder andere verantwoordelijk voor het bloedbad van Dos Erres in december 1992. De kaibiles zijn evenwel nooit afgeschaft, hoewel de Rooms-Katholieke Kerk en Human Rights Watch hierop aandringen. Ze worden nog ingezet tegen de drugsmaffia die welig tiert in Zuid-Amerika en ook hebben ze deelgenomen aan vredesmissie in de Democratische Republiek Congo.

‘Todo Por La Patria’ sluit deze reeks van terroristische geluidsaanslagen af, deze nachtmerrie van 40 minuten was in een mum van tijd afgelopen, en nog voor we de brokstukken helemaal van ons afgeslagen hebben, is de play knop terug ingedrukt, masochistisch als we zijn.

Behalve release nummer 100 van Tesco, het zoveelste meesterwerk van deze grootmacht, waarvan we nu al kunnen zeggen dat deze hoogstwaarschijnlijk in december op het hoogste schavot van mijn eindejaarslijstje zal prijken. Wie alsnog zou twijfelen: ik geef doorgaans niet snel een 10, maar in dit geval is dit het enige rechtvaardige cijfer.

Genocide Organ

Dimi Brands
01/04/2016

HomeContactSitemap
lees meer...
FOTO'S : Gary Numan - @ Depot Leuven

lees meer...
FOTO'S : Jayce Lewis - @ Depot Leuven

lees meer...
FOTO'S : Epica -

lees meer...
NIEUWS 17/10/2017 : Kevin Haskins schrijft een boek…

Wie? De al iets oudere lezer weet ongetwijfeld dat Kevin Haskins (Kevin Micheal Dompe) mede oprichter was van het legendarische Bauhaus, een groep die als één van de wegbereiders van het gothic (rock) genre moet worden beschouwd, zowel muzikaal als naar ‘image’. Welnu deze Kevin schreef een boek bijeen over z’n ...

lees meer...
NIEUWS 17/10/2017 : New wave tegen Schauvliege: Donder, Hel & Hagel!

Donder, Hel & Hagel, we hadden er tot gisteren nog nooit van gehoord maar het blijkt een Leuvense new wave band te zijn en die presenteren ons hun eerste videoclip. En wat voor een! Deze ecologisch geëngageerde medemensen kanaliseerden hun woede en verontwaardiging in “Joke Is Weer Daar”, een vlammende protestsong tegen ...

lees meer...
NIEUWS 11/10/2017 : Nieuwe interessante 5cd box op Cherry Red; “To The Outside Of Everything”

Cherry Red Records grossiert tegenwoordig welig in het uitbrengen van uierst geslaagde en fraai uitgegeven cd boxen tegen een gunstprijsje. Recent nog bespraken we de gothic rock box “Silhouettes & Shadows” (klik hier voor de review) en straks ligt de post punk verzameling “To The Outside Of Everything” in de winkelrekken. Uiteraard ...

lees meer...
NIEUWS 11/10/2017 : Walhalla doet het met Belgische post punk en u?

Het woord zegt het zelf na de punk kwam, jawel de post punk, en nu zitten wel alweer drie tot vier generaties veder waardoor je vandaag even smakelijk het woord retro post punk in de mond kunt nemen. Doch dit geheel terzijde want er is heuglijk nieuws, het label met een voorkeur voor de oude (new wavende) Belgen pakte zonet uit met “The ...

lees meer...
NIEUWS 10/10/2017 : New Wave Top 100

Zaterdag ging naar goede traditie de New Wave Top 100 door in Antwerpen. Wie erbij was zal de avond niet snel vergeten, maar ook wie er niet bij was gunnen we zijn of haar pleziertje. Want dergelijke lijstjes zijn immer interessant. We merken dat vooral de klassiekers uit de jaren 80 het goed blijven doen, dat er ook wat nummers uit de jaren ...

lees meer...
INTERVIEW : DIE FORM - Ik zou graag optimistisch willen zijn, maar de wereld lijkt onverbiddelijk en blindelings richting een sombere toekomst te gaan.

2017 is het jaar van Die Form: niet alleen is het Franse koppel terug met nieuw plaatwerk (Baroque Equinox), ze vieren tevens het 40-jarige bestaan van het muzikale project dat na al die jaren nog steeds tot de verbeelding weet te spreken. Het was voor ondergetekende dan ook een hele eer om zijn idolen aan de tand te mogen voelen. DE: ...

lees meer...
INTERVIEW : KISS THE ANUS OF A BLACK CAT - De rode draad zal steeds dezelfde zijn: ontstaan in de punkscene en ondertussen al ver doorgetrokken, van folk naar wave en hopelijk nog veel verder

Op wapenstilstand zullen de wapens zwijgen en de gitaren knetteren. Zo heeft het Breaking Barriers-punkfestival in Leuven het gewild. Alhoewel, punkfestival... voor haar tweede editie probeert Breaking Barriers groepen voor te stellen die uit de beweging voortkomen maar het oorspronkelijke punkgeluid trachten te overstijgen. Een van die groepen ...