canli casino

Dark Entries Logo

6.854 items

   

Anemone Tube
Golden Temple
Dark Ambient - Industrial - Noise
08/02/2016 : Anemone Tube - Golden Temple
Raubbau  Raubbau
08/02/2016, Peter De Koning

Anemone Tube blaast deze zomer 20 kaarsjes uit maar of dat een blijde gebeurtenis is, valt nog af te wachten. De man achter het project staat namelijk niet bekend om zijn voel-je-goedmuziek. Meer zelfs, persoonlijk vind ik dat er weinig industriële projecten zijn die zo sterk op je gevoel inwerken en die zo’n indrukwekkende neerslag geven van wat er fout loopt in deze maatschappij. Stefan meent wat hij doet en het binnentreden in zijn psychotrope sonische wereld is dan ook meteen een uitnodiging tot een confrontatie met de donkerste kant van jezelf en de wereld eromheen.

Na het eerder rustige Dream Landscape en het geweldig grauwe Death over China, volgens mij één van de beste noise releases aller tijden, vormt deze Golden Temple een logische derde stap in de Suicide Series tetralogie. De sfeer lijkt wel een symbiose van beide voorgangers: de expressie is zeer lawaaierig maar het geheel heeft toch de meeslepende kwaliteiten van een perfecte dark ambientrelease. Ook horen we, tussen alle duisternis door, toch ook een klein sprankeltje hoop weerklinken in deze muziek, iets wat we niet van Anemone Tube gewoon zijn, al hoorden we het wel reeds in zijproject Oublier et Mourir.

De cd bestaat uit twee luiken. Het eerste vangt aan met het ruim dertien minuten durende L’homme et les sirenes. Veldopnames zijn een wezenlijk onderdeel van de muziek van Anemone Tube en net als op de vorige delen van dit vierluik gebruikt hij opnames die hij maakte gedurende zijn reizen door Japan en China. In deze eerste track zijn de opnames het duidelijkst herkenbaar en we krijgen dan ook de indruk naar een zeer atmosferische variant van Musique concrète te luisteren. Het is verbazingwekkend hoe Stefan erin slaagt op met subtiele maar uiterst doeltreffende manipulaties en een gedetailleerde opbouw erin je geest langzaamaan in een staat van permanente alertheid te brengen. De spanning wordt minutieus opgebouwd en krijgt zijn apotheose in het nummer dat volgt. Apocalyptic fantasy laat de feedback volop gieren en de sfeer wordt nu compleet sinister. Anemone tube zet wat mij betreft nieuwe standaarden wat betreft het evoceren van het apocalyptische gevoel.

Tower of Evil (The ultimate Truth) borduurt voort op deze eindtijdstemming. De titel verwijst naar de 54 verdiepingen tellende Roppongi Hills Mori Tower in Tokio. Deze toren huisvest heel wat symbolische vertegenwoordigers van het ongebreidelde kapitalisme: Google, Apple... Ook de intussen legendarische vertegenwoordiger van wat er allemaal kan foutgaan in zo'n doorgedreven economisch liberale samenleving, Lehman Brothers, had er een zitje. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat deze toren voor de lokale mensen symbool staat voor de ongebreidelde commercialisering van het leven zelf. De muziek windt er alleszins geen doekjes om: Deze toren is een teken van kwaad: we horen snerpende noise op een extreem duisteren drony ondergrond. We hebben de stemsamples op het einde niet kunnen ontcijferen maar ze dragen zeker bij tot de ontaarde sfeer.

We verwezen in het begin van de review nog naar dat sprankeltje hoop dat we niet gewoon waren van dit project. Negation of Myth is de compositie op het eerste luik die het meest aan deze omschrijving voldoet. Het nummer leunt een beetje aan naar het rustigere zijproject van Anemone Tube, oublier et mourir. In plaats van gevoelens van complete destructie worden we ondergedompeld in een extreme vorm van nostalgie en weemoed. De titel lijkt ook een ander onderwerp te bespelen dan de voorgaande, maar de visies van Stefan kennende is alles onlosmakelijk met elkaar verbonden: het oude en het nieuwe, de echte en de ideeënwereld. Ook Sea of Lights (Golden Temple) wentelt zich in dit sfeertje maar lijkt weer een tikkeltje positiever dan de voorgaande plaat. Zo is er een prominentere rol voorzien voor de synths ten nadele van de noise: Hoop, weet u wel. Deze wordt echter meteen in de kiem gesmoord door het extreem diepe anthropocene - the dark abyss of time. Het begint als een oude Burzumplaat maar de evolutie binnen deze plaat is zeer interessant. Anemone Tube gaat bijna ongemerkt van extreem nihilistisch naar contemplatief. Het is een perfecte afsluiter van het eerste luik.

Het tweede luik omvat nummers en onderzoekt onze drang om terug te keren naar tijden vol mythe en emoties. I, Death, rule even in Arcadia is een fantasierijke noisbient track die het feeërieke aan het morbide koppelt. Erg sfeervolle plaat, maar het is afsluiter Tojinbo - tranquil Sea of Equanimity die de hoofdvogel van dit tweede luik afschiet. Veldopnames werden gemaakt aan de kliffen van Tōjinbō aan de Japanse kust. Deze staan ook wel gekend als de zelfmoordkliffen. Thema van de compositie is dan ook hoe ver mensen willen gaan om gemoedsrust te vinden. Het nummer is een samenwerking met Dave Phillips. Het is een experimenteel collageachtig nummer dat je zenuwen tot het uiterste drijft en heel narratief werkt. De sfeer is licht anders dan de rest van de plaat en wat mij betreft had het met zijn veertien minuten speelduur gerust op zijn eentje ‘tweede luik’ mogen zijn – of een aparte EP. We beluisteren het zeer graag, maar los van de rest van de cd. Hoe dan ook is het een meesterwerk binnen een meesterwerk en sowieso een extra aankoopargument.

Op dit moment in de geschiedenis wordt er niet veel betere industriële noise dan dit gemaakt. De donkere ster van Anemone Tube begint stilaan een plek te krijgen aan het spiegelfirmament maar wat mij betreft mag ze nog groeien. Zes jaar heeft de man gewerkt aan deze cd maar dat was geen dag verloren tijd. De mastering van de bekende James Plotkin zorgt ervoor dat de sfeer maximaal is. Dit is een knappe release, net als de voorgangers in de reeks.

Peter De Koning
08/02/2016

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 26/05/2018 : Siglo XX op Breaking Barriers

Yep, Siglo XX is aan een tweede jeugd begonnen. De groep maakte in de jaren 80 furore met hun cold wave, en het is geen klein wonder dat de groep vandaag weer optreedt. Oorspronkelijk gingen ze een exclusief reünieconcert op het WGT in Leipzig geven. Wij waren er en we hebben gezien dat het goed was. Het werd nog geheim gehouden tot na ...

lees meer...
NIEUWS 26/05/2018 : Fantastique Night XLXV: Xeno & Oaklander, Fasenuova en Frozen Nation

55 edities, dat is de teller voor de fantastique nights, en ze zijn nog niet van plan om er een eind aan te maken. Op 2 juni gaat de volgende editie door, en ze hebben weer een smakelijk programma samengesteld voor muzikale fijnproevers. Xeno & Oaklander zijn voer voor de liefhebbers van minimal wave. Het duo - afkomstig uit Brooklyn ...

lees meer...
FOTO'S : People @ WGT - @ WGT door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Chamelions Vox - @ WGT door Luc Luyten 21/05/2018

lees meer...
FOTO'S : Trisomie 21 - @ WGT door Luc Luyten 21/05/2018

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Wave-Gotik-Treffen 2018 - het Wave Gotik Treffen is vooral muziek maar bovenal veel meer dan muziek

Een festival waar je lyrische boeken over kunt schrijven, dat is Leipzig, en veel meer. Ondanks bromberen die menen dat de affiche er dit jaar en ongetwijfeld ook volgend jaar en het jaar daarvoor weerom niet goed genoeg uitziet of uitzag zakten opnieuw dik 20000 discipelen af naar het oude Libni. Inderdaad we bezochten de tentoonstelling ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CONCERT BESPREKING : Wave-Gotik-Treffen 2018 - Alle kleuren zwart... (Xavier Kruth)

De 27ste editie al van het Wave-Gotik-Treffen, en hoewel ik de tel niet heb bijgehouden moet het zowat de tiende keer zijn dat ik er zelf aan deelneem. Na een lange tocht komen we de donderdag toe in Leipzig. Ik begin met het afzetten van mijn spullen aan het hotel en het afhalen van mijn bandje aan de Agra - de hoofdsite van het festival ...

lees meer...
NIEUWS 21/05/2018 : De dag des oordeels is terug

Zit u ook vol spanning te wachten op De dag des oordeels? We weten hoe het voelt, en we hebben goed nieuws. Na een pauze van verscheidene weken is uw favoriete post-punk en wave-radioprogramma terug. De afspraak is nog steeds: 22u maandagavond aftemmen op Radio VRD. 106,5 FM voor de leukste Limburgers en www.radiovrd.be voor wie livestream ...

lees meer...
NIEUWS 17/05/2018 : :Of The Wand And The Moon: morgen live in Brussel.

Terwijl momenteel de grote zwarte volksverhuizing richting Leipzig vertrokken is, moeten de thuisblijvers dit weekend gelukkig niet op hun honger blijven zitten. Zo stippen wij morgen het optreden van :Of The Wand And The Moon: in Brussel aan. Als een van de hoofdrolspelers in de dark folk scene heeft de sympathieke Deen Kim Larsen ons ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2018 : GuiK wil grenzen overschrijden.

Eenieder die vroeger wel eens een feestje meepikte in Waregem (Steeple) of Doornik (Le Coquin) zal kunnen bevestigen dat deze gretig bezocht werden door creaturen uit het noorden van Frankrijk (Le Nord-Pas de Calais, een landdeel waarover de rest van Frankrijk nogal lacherig over doet, kijk maar eens naar de cultfilm Bienvenue Chez Les Ch’tis). Maar ...

lees meer...
INTERVIEW : WHISPERS IN THE SHADOW - Ik heb geen grote hoop voor de mensheid meer.

Whispers In The Shadow heeft zich een naam gemaakt als leverancier van gothic rock geïnspireerd door occulte thema's. Na een pauze van vier jaar - de groep heeft weliswaar niet stilgezeten en zanger Ashley Dayour maakte een aantal platen met The Devil & The Universe en Near Earth Orbit - zijn ze terug in een merkwaardige gedaanteverwisseling. ...

lees meer...
INTERVIEW : SIGLO XX - In de verveling ontstaat creatieve rebellie, dat was het wel.

In 1978, toen punk eindelijk Belgisch Limburg had bereikt besluiten vijf vrienden; Antonio Palermo, Dirk Chauvaux, Erik Dries, Guido Bos en Klaas Hoogerwaard op een blauwe maandag een groepje op te richten. In 1984 stopte Guido er mee en waren ze nog met vier. Dat hun bandje van toen, Siglo XX, anno 2018 nog minstens een keer live op de planken ...