canli casino

Dark Entries Logo

6.418 items

   

Schneewittchen
Für Die Liebe Sterben
Dark Wave - Indie - Pop
21/07/2015 : Schneewittchen - Für Die Liebe Sterben
Danse Macabre Records  Danse Macabre Records
21/07/2015, Dimi Brands

Even terug naar het Black Easter Festival te Antwerpen, daar stond het voor mij toen nog nobele onbekende Schneewittchen op de affiche.

Een optreden dat ik niet mis vond, maar me niet tot het einde kon blijven boeien, ik herinnerde me vooral dat de zangeres duidelijk beïnvloed was door Nina Hagen, er best wel wat leuke nummers in de set zaten, maar anderen dan weer door hun theatraliteit niet zouden misstaan op het Eurovisie Songfestival.

Maar de interesse was alvast gewekt, en benieuwd hoe dit zou uitpakken op plaat, want het zou de eerste band niet zijn die albumgewijs beter uitpakt dan live.

Al kunnen we in het geval van Schneewittchen niet echt over een ‘band’ spreken, geen zeven dwergen om de tragische sprookjesprinses te begeleiden, dit Schneewittchen bestaat uit Marianne Iser (het zingende Sneeuwwitje van dienst inclusief extravagante jurken en een haardos die niet moet onderdoen voor de eindeloze lokken van wijlen Amy Winehouse) en Thomas Duda (die naast zang ook de instrumenten voor zijn rekening neemt).

Marianne Iser klinkt ook op plaat als het (toch wel bravere) zusje van Nina Hagen en heeft een zeer aangenaam en flexibel stemgeluid dat weet te boeien, zonder de extreme uithalen van La Hagen, weliswaar.

Op deze plaat worden ze bijgestaan door Jens Eckhoff op gitaar, van het Duitse indie-collectief Wir Sind Helden. Hij is geen vast lid van Schneewittchen, dat dus het geesteskind van Iser en Duda is, maar weet toch zijn stempel te drukken, want bij het bedenken van een referentiekader sprong spontaan Wir Sind Helden bij me op, zonder te weten dat hun gitarist/keyboardspeler hier ook verantwoordelijk was voor het snarenwerk.

Met Wir Sind Helden wist hij het tot in de Duitse hitparade te schoppen. Hun albums ‘Die Reklamation’ en ‘Von Hier An Blind’ deden het qua verkoop ook waanzinnig goed in Duitsland.

Van ons mag dit ook Schneewittchen ten beurt vallen, want de nummers die hier gepresenteerd worden zijn toegankelijk genoeg om het goed te doen bij een breder publiek, maar gelukkig wel nog voorzien van de nodige angeltjes dat ze zich weten te onderscheiden van de doorsnee mainstream muziek.

Een bijzondere plaat overigens, deze ‘Für Die Liebe Sterben’, want ze werd volledig gefinancieerd door middel van crowdfunding, de liefhebbers konden via de website van de band, een bedrag storten in ruil voor allerhande tegenprestaties, gaande van een symbolische storting van vijf euro (goed voor een handkusje) tot huiskamerconcerten, je naam in het boekje, een glaasje champagne met de band voor een optreden, zanglessen, een handgeschreven tekst, ...

Leuk voor de fans uiteraard, en nog leuker was dat deze inventieve actie maar liefst 21000 euro opleverde, en hun zevende (vijfde als Schneewittchen, de andere twee werden onder naam van Marianne Iser en Thomas Duda uitgebracht) langspeler een feit was.

Er wordt ‘voor de liefde gestorven’, wat zich vertaalt in een gros mooie liefdesliedjes (‘Für Die Liebe Sterben’, ‘Wien’, ‘Vergifte Mich’, ‘Phänomenal’), ‘Wir machen Musik, so wie andere Krieg’, klinkt het in opener ‘Wir machen Musik’, was het niet Napoleon die ons leerde dat in liefde en oorlog alles veroorloofd was? Zo ook in dit nummer, dat duidelijk dicht bij Dresden Dolls’ ‘Coin-Operated Boy’ in de kast heeft gelegen. Een invloed die trouwens van toepassing is voor de ganse plaat, het cabareteske van The Dresden Dolls/Amanda Palmer.

In dit openingsnummer passeren een heleboel geluidjes de revue, plakken ze er zelfs een stukje ‘Da Da Da’ (Trio) tussen en is de toon meteen gezet, want Schneewittchen tast muzikale grenzen af, om tot een lekker wegluisterend resultaat te komen dat naast de cabaretske elementen verder nog voor Neue Deutsche Welle (‘Tausend Möglichkeiten’), indie dance (‘Ich will Gefühl’, ‘Auf den 4ten Blick’), en tal van kippenvelmomenten weet te zorgen.

"Mama hat gesagt Liebe kann nur werden Wo man Sterben wagt", klinkt het iets verder in het titelnummer. U hoort het al, romantische zieltjes zullen met gemak voor de bijl gaan.

Het ‘Songfestival-spook’ dat ronddwaalde doorheen de nummers live, is ook wel terug te vinden op het album, dus schrik niet van de nodige portie theatraliteit en bombastische pathethiek.

Opmerkelijke gastmuzikanten op ‘Mama To Duli’ en ‘Wolfsmutter’ zijn enkele woudolifanten van Dzanga Baï, het centraal-Afrikaans park dat bekend staat als ‘het dorp van de olifanten’. ‘Mama To Duli’ is opgedragen aan Andrea Turkalo, de Amerikaanse onderzoekster die onder andere het communicatiesysteem van deze dikhuiden bestudeert.

Wat ook opmerkelijk te noemen is, is het gastoptreden van Das Ich op ‘Am Bettrand’, Stefan Akkerman lijkt uit de doden te zijn opgestaan (wij herinneren ons enkele jaren geleden het verontrustende bericht dat Akkerman terminaal ziek was, en zodoende geplande concerten diende af te zeggen, iemand weet van deze wonderbaarlijke heropstanding??).

Voor de ouders onder ons, Schneewittchen biedt ook een waardig alternatief voor alle Studio 100-troep waar onze kinderen mee gebrainwashed worden.

Mijn dochter van vijf is alleszins al dol op dit plaatje, waarvan de groepsnaam, gek zijnde op prinsessen, direct haar aandacht wist aan te trekken.

‘Mama To Duli’ en ‘Ich Will Gefühl’ kunnen bij haar op veel bijval rekenen, dus probeer het gerust eens uit bij uw dreumes.

En zo zie je maar: aanvankelijk, het concert dat me niet volledig wist te overtuigen indachtig, ontvangen met de nodige scepsis, maar luisterbeurt na luisterbeurt steeds meer verliefd geworden op dit album. Meer zelfs, dit wordt een grote kanshebber voor een plaatsje in mijn eindejaarslijstje.

Schneewittchen’s knalrode appel is allesbehalve giftig, verslavend des te meer!

Schneewittchen

Dimi Brands
21/07/2015

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 17/10/2017 : Kevin Haskins schrijft een boek…

Wie? De al iets oudere lezer weet ongetwijfeld dat Kevin Haskins (Kevin Micheal Dompe) mede oprichter was van het legendarische Bauhaus, een groep die als één van de wegbereiders van het gothic (rock) genre moet worden beschouwd, zowel muzikaal als naar ‘image’. Welnu deze Kevin schreef een boek bijeen over z’n ...

lees meer...
NIEUWS 17/10/2017 : New wave tegen Schauvliege: Donder, Hel & Hagel!

Donder, Hel & Hagel, we hadden er tot gisteren nog nooit van gehoord maar het blijkt een Leuvense new wave band te zijn en die presenteren ons hun eerste videoclip. En wat voor een! Deze ecologisch geëngageerde medemensen kanaliseerden hun woede en verontwaardiging in “Joke Is Weer Daar”, een vlammende protestsong tegen ...

lees meer...
FOTO'S : Toy Dolls - @ TnT Fest Vorselaar

lees meer...
FOTO'S : Funeral Dress - @ TnT Fest Vorselaar

lees meer...
FOTO'S : Infra Riot - @ TnT Fest Vorselaar

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 11/10/2017 : Nieuwe interessante 5cd box op Cherry Red; “To The Outside Of Everything”

Cherry Red Records grossiert tegenwoordig welig in het uitbrengen van uierst geslaagde en fraai uitgegeven cd boxen tegen een gunstprijsje. Recent nog bespraken we de gothic rock box “Silhouettes & Shadows” (klik hier voor de review) en straks ligt de post punk verzameling “To The Outside Of Everything” in de winkelrekken. Uiteraard ...

lees meer...
NIEUWS 11/10/2017 : Walhalla doet het met Belgische post punk en u?

Het woord zegt het zelf na de punk kwam, jawel de post punk, en nu zitten wel alweer drie tot vier generaties veder waardoor je vandaag even smakelijk het woord retro post punk in de mond kunt nemen. Doch dit geheel terzijde want er is heuglijk nieuws, het label met een voorkeur voor de oude (new wavende) Belgen pakte zonet uit met “The ...

lees meer...
NIEUWS 10/10/2017 : New Wave Top 100

Zaterdag ging naar goede traditie de New Wave Top 100 door in Antwerpen. Wie erbij was zal de avond niet snel vergeten, maar ook wie er niet bij was gunnen we zijn of haar pleziertje. Want dergelijke lijstjes zijn immer interessant. We merken dat vooral de klassiekers uit de jaren 80 het goed blijven doen, dat er ook wat nummers uit de jaren ...

lees meer...
INTERVIEW : DIE FORM - Ik zou graag optimistisch willen zijn, maar de wereld lijkt onverbiddelijk en blindelings richting een sombere toekomst te gaan.

2017 is het jaar van Die Form: niet alleen is het Franse koppel terug met nieuw plaatwerk (Baroque Equinox), ze vieren tevens het 40-jarige bestaan van het muzikale project dat na al die jaren nog steeds tot de verbeelding weet te spreken. Het was voor ondergetekende dan ook een hele eer om zijn idolen aan de tand te mogen voelen. DE: ...

lees meer...
INTERVIEW : KISS THE ANUS OF A BLACK CAT - De rode draad zal steeds dezelfde zijn: ontstaan in de punkscene en ondertussen al ver doorgetrokken, van folk naar wave en hopelijk nog veel verder

Op wapenstilstand zullen de wapens zwijgen en de gitaren knetteren. Zo heeft het Breaking Barriers-punkfestival in Leuven het gewild. Alhoewel, punkfestival... voor haar tweede editie probeert Breaking Barriers groepen voor te stellen die uit de beweging voortkomen maar het oorspronkelijke punkgeluid trachten te overstijgen. Een van die groepen ...