canli casino casino maxi

Dark Entries Logo

6.200 items

   

Schneewittchen
Für Die Liebe Sterben
Dark Wave - Indie - Pop
21/07/2015 : Schneewittchen - Für Die Liebe Sterben
Danse Macabre Records  Danse Macabre Records
21/07/2015, Dimi Brands

Even terug naar het Black Easter Festival te Antwerpen, daar stond het voor mij toen nog nobele onbekende Schneewittchen op de affiche.

Een optreden dat ik niet mis vond, maar me niet tot het einde kon blijven boeien, ik herinnerde me vooral dat de zangeres duidelijk beïnvloed was door Nina Hagen, er best wel wat leuke nummers in de set zaten, maar anderen dan weer door hun theatraliteit niet zouden misstaan op het Eurovisie Songfestival.

Maar de interesse was alvast gewekt, en benieuwd hoe dit zou uitpakken op plaat, want het zou de eerste band niet zijn die albumgewijs beter uitpakt dan live.

Al kunnen we in het geval van Schneewittchen niet echt over een ‘band’ spreken, geen zeven dwergen om de tragische sprookjesprinses te begeleiden, dit Schneewittchen bestaat uit Marianne Iser (het zingende Sneeuwwitje van dienst inclusief extravagante jurken en een haardos die niet moet onderdoen voor de eindeloze lokken van wijlen Amy Winehouse) en Thomas Duda (die naast zang ook de instrumenten voor zijn rekening neemt).

Marianne Iser klinkt ook op plaat als het (toch wel bravere) zusje van Nina Hagen en heeft een zeer aangenaam en flexibel stemgeluid dat weet te boeien, zonder de extreme uithalen van La Hagen, weliswaar.

Op deze plaat worden ze bijgestaan door Jens Eckhoff op gitaar, van het Duitse indie-collectief Wir Sind Helden. Hij is geen vast lid van Schneewittchen, dat dus het geesteskind van Iser en Duda is, maar weet toch zijn stempel te drukken, want bij het bedenken van een referentiekader sprong spontaan Wir Sind Helden bij me op, zonder te weten dat hun gitarist/keyboardspeler hier ook verantwoordelijk was voor het snarenwerk.

Met Wir Sind Helden wist hij het tot in de Duitse hitparade te schoppen. Hun albums ‘Die Reklamation’ en ‘Von Hier An Blind’ deden het qua verkoop ook waanzinnig goed in Duitsland.

Van ons mag dit ook Schneewittchen ten beurt vallen, want de nummers die hier gepresenteerd worden zijn toegankelijk genoeg om het goed te doen bij een breder publiek, maar gelukkig wel nog voorzien van de nodige angeltjes dat ze zich weten te onderscheiden van de doorsnee mainstream muziek.

Een bijzondere plaat overigens, deze ‘Für Die Liebe Sterben’, want ze werd volledig gefinancieerd door middel van crowdfunding, de liefhebbers konden via de website van de band, een bedrag storten in ruil voor allerhande tegenprestaties, gaande van een symbolische storting van vijf euro (goed voor een handkusje) tot huiskamerconcerten, je naam in het boekje, een glaasje champagne met de band voor een optreden, zanglessen, een handgeschreven tekst, ...

Leuk voor de fans uiteraard, en nog leuker was dat deze inventieve actie maar liefst 21000 euro opleverde, en hun zevende (vijfde als Schneewittchen, de andere twee werden onder naam van Marianne Iser en Thomas Duda uitgebracht) langspeler een feit was.

Er wordt ‘voor de liefde gestorven’, wat zich vertaalt in een gros mooie liefdesliedjes (‘Für Die Liebe Sterben’, ‘Wien’, ‘Vergifte Mich’, ‘Phänomenal’), ‘Wir machen Musik, so wie andere Krieg’, klinkt het in opener ‘Wir machen Musik’, was het niet Napoleon die ons leerde dat in liefde en oorlog alles veroorloofd was? Zo ook in dit nummer, dat duidelijk dicht bij Dresden Dolls’ ‘Coin-Operated Boy’ in de kast heeft gelegen. Een invloed die trouwens van toepassing is voor de ganse plaat, het cabareteske van The Dresden Dolls/Amanda Palmer.

In dit openingsnummer passeren een heleboel geluidjes de revue, plakken ze er zelfs een stukje ‘Da Da Da’ (Trio) tussen en is de toon meteen gezet, want Schneewittchen tast muzikale grenzen af, om tot een lekker wegluisterend resultaat te komen dat naast de cabaretske elementen verder nog voor Neue Deutsche Welle (‘Tausend Möglichkeiten’), indie dance (‘Ich will Gefühl’, ‘Auf den 4ten Blick’), en tal van kippenvelmomenten weet te zorgen.

"Mama hat gesagt Liebe kann nur werden Wo man Sterben wagt", klinkt het iets verder in het titelnummer. U hoort het al, romantische zieltjes zullen met gemak voor de bijl gaan.

Het ‘Songfestival-spook’ dat ronddwaalde doorheen de nummers live, is ook wel terug te vinden op het album, dus schrik niet van de nodige portie theatraliteit en bombastische pathethiek.

Opmerkelijke gastmuzikanten op ‘Mama To Duli’ en ‘Wolfsmutter’ zijn enkele woudolifanten van Dzanga Baï, het centraal-Afrikaans park dat bekend staat als ‘het dorp van de olifanten’. ‘Mama To Duli’ is opgedragen aan Andrea Turkalo, de Amerikaanse onderzoekster die onder andere het communicatiesysteem van deze dikhuiden bestudeert.

Wat ook opmerkelijk te noemen is, is het gastoptreden van Das Ich op ‘Am Bettrand’, Stefan Akkerman lijkt uit de doden te zijn opgestaan (wij herinneren ons enkele jaren geleden het verontrustende bericht dat Akkerman terminaal ziek was, en zodoende geplande concerten diende af te zeggen, iemand weet van deze wonderbaarlijke heropstanding??).

Voor de ouders onder ons, Schneewittchen biedt ook een waardig alternatief voor alle Studio 100-troep waar onze kinderen mee gebrainwashed worden.

Mijn dochter van vijf is alleszins al dol op dit plaatje, waarvan de groepsnaam, gek zijnde op prinsessen, direct haar aandacht wist aan te trekken.

‘Mama To Duli’ en ‘Ich Will Gefühl’ kunnen bij haar op veel bijval rekenen, dus probeer het gerust eens uit bij uw dreumes.

En zo zie je maar: aanvankelijk, het concert dat me niet volledig wist te overtuigen indachtig, ontvangen met de nodige scepsis, maar luisterbeurt na luisterbeurt steeds meer verliefd geworden op dit album. Meer zelfs, dit wordt een grote kanshebber voor een plaatsje in mijn eindejaarslijstje.

Schneewittchen’s knalrode appel is allesbehalve giftig, verslavend des te meer!

Schneewittchen

Dimi Brands
21/07/2015

HomeContactLinksSitemap
lees meer...
NIEUWS 20/05/2017 : Dark Entries Night XIX: KnK en Noire Antidote

De Kinky Star bestaat 20 jaar, en al 6 jaar ervan krijgt Dark Entries de kans om er Dark Entries Nights te houden, avonden waarop we veelbelovende - of gevestigde - lokale groepen een podium mogen bieden. Voor de volgende editie - die uitzondelijk op een zondag zal doorgaan - hebben we alweer een erg mooi duo kunnen boeken. Het wordt een elektronische ...

lees meer...
NIEUWS 20/05/2017 : Moonspell belooft plaat over de aardbeving van Lissabon in '1755'

Het Portugese Moonspell, een metal groep die steeds meer naar gothic rock neigt, heeft ons overdonderd met 'Extinct' uit 2015, een conceptalbum over het uitsterven van diersoorten. Ze werken nu aan een opvolger, en dat wordt opnieuw een conceptplaat. '1755' zal gaan over de aardbeving die de Portugese hoofdstad Lissabon teisterde, ...

lees meer...
NIEUWS 20/05/2017 : 4 jaar Weyrd Son Records

Weyrd Son Records is al vier jaar een label om in het oog te houden, een baken van duisternis in de flitsend lichtende tijden. Het label bracht platen uit van Charnier, Linea Aspera, Luminance, Mushy, Snowy Red en andere Belgische en internationale acts. Deze verjaardag moest ook gevierd worden, en dat doet Weyrd Son door een tweedaagse ...

lees meer...
NIEUWS 20/05/2017 : Roger Waters: The Last Refugee

We hoeven het u niet te verbergen, we zijn grote fans van Roger Waters. Het werk dat hij met wijlen Pink Floyd heeft geproduceerd hoort bij het beste wat de muziekgeschiedenis heeft voortgebracht. Als hij een nieuwe plaat uitbrengt, dan spitsen we onze oren, ook la krijgt die een deprimerende naam mee als 'Is This The Life We Really Want?'. ...

lees meer...
INTERVIEW : EMPUSAE - Wegens de diagnose van een vrij drastische oogziekte drie jaar geleden is mijn levensvisie en mentaliteit redelijk verandert

Empusae stond reeds als genie geboekstaafd bij Dark Entries, en met de nieuwe cd ‘Lueur’ is ons respect voor het project enkel toegenomen. Sal-Ocin - het meesterbrein achter Empusae - had de lovende rceensies voor ‘Lueur’ blijkbaar niet verwacht. Dat gebeurt nu eenmaal als je risico’s neemt. Hij vertelt er ons ...

lees meer...
NIEUWS 18/05/2017 : Nog twee weken aftellen naar WGT.

Af te leiden aan de kruisjes op onze agenda nadert het Wave-Gotik Treffen met wel zeer rasse schreden, nog twee weken om precies te zijn en dus hoog tijd om aan de eindmeet nog wat namen te lossen. Aan Belgische artiesten alvast geen gebrek dit jaar, want naast Whispering Sons, Suicide Commando, Ah Cama-Sotz, Empusae, This Morn’ ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : THE MISSION - I hear you calling Marian...

In 1986 zag The Mission het levenslicht. In 2016, 30 jaar later, werd dat uitgebreid gevierd met een nieuwe cd - ‘Another Fall From Grace’, die teruggreep naar het geluid van de begindagen - en een tournee die naast de nieuwe cd ook vooral die begindagen benadrukte. Ik heb er spijt van dat ik de oorspronkelijke passage van The ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : A History of Alternative Music - The bleuprint - Wie haalde zijn mosterd bij wie?

Iedereen heeft zijn mosterd ergens gehaald. Sommige hebben de mosterd gewoon zelf uitgevonden. Op deze blueprint kan je uitzoeken wie de mosterdleveranciers waren van onder andere Fugazi, The Stranglers, Suede, The Happy Mondays en The Cult. Je kan dit schema ook bestellen als poster op deze site. Klik hier (pp)

lees meer...
INTERVIEW : Eden weint im Grab - Nachtodreise of Nahtodreise ...

Eden weint im Grab klinkt velen nog onbekend in de oren. Nochtans, dit donkere gezelschap verdient echt wel enige aandacht. Enkele weken terug verscheen op deze geweldige webstek de cd-recensie van hun laatste opus ’Na(c)htodreise’, dat je hier kunt (na)lezen. Ik zat nog met enkele vragen, tijd dus om frontman Alexander Paul Blake ...

lees meer...
FOTO'S : ORDO ROSARIUS EQUILIBRIO - Porta Nigra XII, De Klinker, Aarschot, Belgium, 30/04/2017 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : DARKWOOD - Porta Nigra XII, De Klinker, Aarschot, Belgium, 30/04/2017 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : THOROFON - Porta Nigra XII, De Klinker, Aarschot, Belgium, 30/04/2017 door Benny Serneels