|
|||||||||||||
Meer dan een decennium geleden bracht Rotersand hun debuut 'Truth Is Fanatic' uit. Het Duitse drietal - onder wie dance-producer/dj Krischan Wesenberg - kon al snel op een grote aanhang rekenen, dankzij hun intelligente en dansbare mix van electro en futurepop. Tracks als 'Almost Violent' en 'Lifelight' groeiden uit tot clubhits in het "zwarte" clubcircuit. Tussen 2005 en 2009 verschenen er nog 3 full-cd's, alsook verschillende maxi-singles en EP's. Na de (tijdelijke) stopzetting van het Dependent-label vond de band een onderkomen bij Trisol, waar na een lange pauze (4 jaar) de single 'Electric Elephant' verscheen. 11 jaar na de uitgave van 'Truth Is Fanatic' vond men het tijd om Rotersands debuutalbum te vereren met een re-release, zij het in een speciale vorm. Net als bij 'Werkschau' van Melotron werden verschillende tracks opnieuw opgenomen in een meer hedendaagse uitvoering en aangevuld met enkele nieuwe nummers, waaronder 'Electric Elephant'. De groep ging echter nog een stapje verder door samen te werken met een aantal artiesten uit de electro/futurepop scene. Zo werden bepaalde tracks vanop 'Truth Is Fanatic' opnieuw ingezongen door grote namen als VNV Nation, Solitary Experiments en Aesthetic Perfection. Maar ook minder bekende acts als Pre/verse, Amnistia en NOYCE™ mochten een bijdrage leveren (in het geval van Amnistia betreft het zelfs een volledige cover). Voeg daar nog enkele remixes (Ionnokx, Ron Spank, Neuroticfish,...) aan toe en het feest is compleet. Het resultaat mag bijzonder geslaagd worden genoemd. Zelfs ondergetekende, die nooit een grote fan is geweest van Rotersand, is oprecht onder de indruk. Vooral de eerste helft van de plaat is ijzersterk, waarbij de aanstekelijke Solitary Experiments-remix van 'Almost Violent' (die tevens werd ingezongen door SE-frontman Dennis Schober) en Amnistia's old-school dark electro-cover van 'One Level Down' als mijn absolute favorieten gelden. Maar ook 'Truth Is Fanatic', 'Content Killer', 'The Fire' en 'Social Distortion' werden op schitterende wijze herwerkt en/of remixed. Veel tracks, zoals de 'Relentless Edit' van 'Sonic Agony', klinken beduidend meer techno vergeleken met het origineel. Het is duidelijk dat Wesenberg zich uitgeleefd heeft op de "recreations" en "edits", iets dat hij in het verleden ook met succes heeft gedaan voor Glis (herinner u mijn recensie van '2001-2008: A Shot And A Bassline'). Wat de nieuwe Rotersand-nummers betreft, ben ik helemaal gewonnen voor 'Electric Elephant' en in iets mindere mate ook voor 'The Chase'. Dit is hedendaagse electro/futurepop van een topniveau. Een zeldzaamheid anno 2014-'15 en om die reden alleen al goed voor een score van 8,5/10.
Marjolein Laenen |
Volgende besprekingen
Mogwai - Music Industry 3. Fitness Industry 1 ( EP)
High In Mist - Unframed
Last Journey - An Introspective
Igorrr & Ruby My Dear - Maigre
S.M. Nurse - Hometape Recordings 1981-1983
Zauber - Engel
Big Brother On Acid - Big Brother On Acid
The Imaginary Suitcase - The shape of things forsaken
Verzamelaar - Insane 80s [EV01>EV10]
Machinecode - Samurai
Andere besprekingen van ROTERSAND
Rotersand - How Do You Feel Today?
Rotersand - Capitalism TM
Rotersand - Torn Realities
Rotersand - War On Error
Rotersand - Welcome to goodbye