canli casino

Dark Entries Logo

6.689 items

   

Ah Cama-Sotz
Obsession Diabolique
Dark Ambient - EBM - Electro - Folk / Ethnic / Tribal - Ritual
14/11/2013 : Ah Cama-Sotz - Obsession Diabolique
HANDS  HANDS
14/11/2013, Henk Vereecken

Dit Belgisch ritual dark ambient project bestaat al sinds 1993 en je kan het wel enigszins vergelijken met The Hybryds. Herman Klapholz heet de man achter Ah Cama-Sotz en zijn werk klinkt soms atmosferich, dan weer dansbaar, maar altijd even mysterieus en occult. Als we goed geteld hebben is hij met “Obsession Diabolique” (16 tracks, 76 minuten speelduur) inmiddels aan zijn vijftiende album toe.

“Rapture Of The Skin” heet de eerste track en die blaast mij al direct zowat uit mijn luie zetel. Een oosters snaarinstrument en dito blaasinstrument (stel u zo’n slangenbezweerdersfluit voor) en tribaal getrommel met Arabische gezangen. Het klinkt enorm mysterieus en bezwerend, met een onweerstaanbaar meeslepende tribale beat. Dit is gewoon steengoed, het summum van wat je zoal onder ‘tribal’ of ‘ritual’ kan rekenen. De volgende track “Interludium I - Monde Imaginaire” gaat zowat op hetzelfde élan verder: meer relaxte, atmosferische dark ambient maar nog steeds met oosterse invloeden en enorm duister. De derde track “Roots Of Eternity” drijft weer op tribaal getrommel en oosterse instrumenten en gezangen en met “Interludium II - Les Terres Sauvages” duiken er ook vrouwelijke vocals op, ergens tussen Lisa Gerrard en Ofra Haza klinken ze zo’n beetje. Ook “Children Of The Sun” is een juweeltje van wat je Arabische tribal zou kunnen noemen.

Met “Interludium II – La Malédiction De L’Ombre” komt er een eind aan de Arabische sferen. In de plaats krijgen we iets dat klinkt als zingende monniken met cello en ritueel getrommel, heel duister, het lijkt wel een occult ritueel dat enorm goed past bij de albumtitel “Obsession Diabolique”. Dan volgt een van mijn favoriete tracks van het album, over diepduistere drones en een intreurig klinkende cello en een oosters snaarinstrument horen we een soort hoorspel (gesampled uit een film? Maar welke?) waarin een katholieke pastoor een stel opstandige gelovigen zijn reactionaire politieke mening wil opdringen en bedreigt met excommunicatie, wat sommigen duidelijk niet pikken. Ze protesteren en willen met argumenten de discussie openen. Waarna hij ze roepend en tierend, ‘How dare you talk to me like this in the house of God. Silence!’ en ‘sit down, shut up or get out of my church!’, zijn kerk uitgooit.

Met “Interludium IV – Un Jardin Sur Le Nil” gaat het weer meer de Arabische ritual toer op en dan komt er met “Bring The Noizz” een kleine stijlbreuk richting dansbare electrorock. Electro met Ministrygitaren en een ‘sixties’ orgel (Hammond?). Schitterend! In “Interludium V – Submergé Par Des Flots D’Images Fantasmagoriques” horen we vervolgens over de dark ambient klanken de beschrijving van de ervaring van een LSD-trip.

En met dit album val je echt van de ene verbazing in de andere. “Wir Wollen Tanzen (Freaks Come Out At Night)” is - de titel verraadt het al - ongetwijfeld de meest dansbare track van het album, een nummer dat ongegeneerd mikt naar de dansvloer van de industriële gothic-electro tempel. Ik stel me voor dat Ah Cama-Sotz hier wel eens een danshit mee zou kan scoren in de zwarte scene van bijvoorbeeld Duitsland.

“Rayah-kum” is weer volop tribale dark ambient, vrouwelijke zang op een drone gevolgd door ver weggemixte Arabische gezangen en oosterse klanken, nog altijd op een duistere drone. In “Interludium VI – Le Peuple De L’Éternel” zit dan weer een bluesy gitaarlick die van JJ Cale had kunnen zijn, gecombineerd met drones, tribaal getrommel, treurige celloklanken, oosterse klanken en een stevige electrobeat. “Rain” lijkt van alle tracks het meest op ‘klassieke’ (nou ja, naar Ah Cama-Sotz maatstaven toch) EBM. Het is ook de enige track waarin echt lyrics worden gezongen (in “Wir Wollen Tanzen” lijken het eerder gesamplede vocals) in het Engels, met een zwaar vervormde stem met veel effecten op.

En dan komen we bij het einde van het album. De voorlaatste track is een remix van de industrial rock track “Bring The Noizz” door Hysteresis en met “Postludium - Tristesses De La Lune” tenslotte krijgen we een rustige, sfeervolle synthesizeroutro met Lisa Gerrard-achtige zang.

“Obsession Diabolique” is als album ongelooflijk gevarieerd en veelzijdig. Het is gewoon een supersterk album dat al meteen enorm sterk begint met een soort oosterse, Arabische ritual dark ambient, dan halverwege nog eens subliem sterk uit de hoek komt met de twee katholiek geïnspireerde nummers en dat tegen het einde toe dan weer enorm dansbaar wordt met een sterke industrial rock track, een bangelijk EBM nummer en een nog sterkere dark electro track. ‘Covering the Orient, the Middle-East, Western culture, the Unknown and the Unspoken’, staat er op dit prachtig verzorgde digipack en dat is wel een erg goede samenvatting van dit lichtelijk geniale album, het meesterwerk van Ah Cama-Sotz. We hebben een album van het jaar!

Website

Facebook

Twitter

Myspace

Soundcloud

Last FM

Youtube

Henk Vereecken
14/11/2013

HomeContactSitemap
lees meer...
INTERVIEW : ONRUST - Jonge mensen die actief dingen willen trekken, het blijft een must.

Op de affiche van onze volgende Dark Entries Night, op zaterdag 24 maart, prijkt de naam van een van de rijzende sterren van de nationale elektronische scene: Onrust. Fan van het eerste uur zijnde, schoven we graag met miss Onrust, Wendy Mulder, aan tafel om jullie een blik achter dit fantastische project te gunnen. DE: Hoi Wendy, ...

lees meer...
NIEUWS 24/02/2018 : Dark Entries wenst u een fijne International EBM Day

Vandaag is het 24.2, ofwel International EBM Day. Voor de liefhebbers van Electronic Body Music is het natuurlijk elke dag EBM Day, maar op 24 februari wordt dit genre extra in de kijker gezet. In de numerologie van de donkere elektronische scene is 242 immers een heilig nummer. Onze eigenste Front 242 wordt algemeen beschouwd als één ...

lees meer...
NIEUWS 23/02/2018 : Rabbit Hole Music of Celestial Metal?

Tuomas Holopainen, het creatieve brein achter Nightwish besloot tijdens de pauze die Nightwish inlaste, niet met de vingers te draaien. Samen met Johanna Kurkela (zang & viool) en Troy Donockley (gitaar en een resem folkinstrumenten) stampten ze het muzikaal project Auri uit de permafrost. Muzikaal te omschrijven als Rabbit Hole Music ...

lees meer...
NIEUWS 23/02/2018 : Hoe zou het nog zijn met DaGeist?

Onze Franse vrienden van Dageist hebben na hun plaat '40' en hun single 'Vampire' beloofd om het even wat rustiger aan te doen, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ze moesten nog een single uitbrengen en ze hadden veel slechter kunnen doen dan met het nummer 'Virgin' dat opnieuw een duister pareltje is dat ...

lees meer...
NIEUWS 23/02/2018 : Het einde is nabij voor Merciful Nuns!

Het einde is nabij! Neen, u hoort het niet van de getuigen van jehova, wel van Merciful Nuns. Ze pakken immers maar wat graag uit met apocalyptische en grootse boodschappen. Omdat ze niet meer wisten waar ze het einde nu van moesten aankondigen, hebben ze maar hun eigen einde aangekondigd. Maar de doodstrijd zal nog even duren. Er staat nog ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 22/02/2018 : WGT update!

Het is de tijd van het jaar, regelmatig valt Dark Entries u lastig met nieuws over officieel bevestigde namen voor het aanstormende Wave Gotik Treffen dat traditiegetrouw pinksteren tot een hoogmis maakt voor de liefhebber van gothic, new wave en al wat daar ook maar enige connectie mee maakt. Opnieuw werden recent een 20-tal namen togevoegd ...

lees meer...
FOTO'S : THE SOFT MOON - Botanique, Brussels, Belgium, 17/02/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : SARIN - Botanique, Brussels, Belgium, 17/02/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : PUNISH YOURSELF - Magasin 4, Brussels, Belgium, 16/02/2018 door Benny Serneels

lees meer...
INTERVIEW : PSY'AVIAH - Voor mij was muziek belangrijk, omdat ik me daarin kan verliezen en daarin troost kan vinden

De strijd van het individu om overeind te blijven in onze hectische maatschappij. Het is een actueel thema waar niet enkel boeken over worden geschreven, maat ook muziek over wordt gemaakt. De nieuwe plaat van Psy'Aviah - 'Lightflare' - is rond het thema opgebouwd. We vroegen Yves Schelpe naar zijn inspiratie en zijn motivatie ...