canli casino casino maxi

Dark Entries Logo

6.065 items

   

Ah Cama-Sotz
Obsession Diabolique
Dark Ambient - EBM - Electro - Folk / Ethnic / Tribal - Ritual
14/11/2013 : Ah Cama-Sotz - Obsession Diabolique
HANDS  HANDS
14/11/2013, Henk Vereecken

Dit Belgisch ritual dark ambient project bestaat al sinds 1993 en je kan het wel enigszins vergelijken met The Hybryds. Herman Klapholz heet de man achter Ah Cama-Sotz en zijn werk klinkt soms atmosferich, dan weer dansbaar, maar altijd even mysterieus en occult. Als we goed geteld hebben is hij met “Obsession Diabolique” (16 tracks, 76 minuten speelduur) inmiddels aan zijn vijftiende album toe.

“Rapture Of The Skin” heet de eerste track en die blaast mij al direct zowat uit mijn luie zetel. Een oosters snaarinstrument en dito blaasinstrument (stel u zo’n slangenbezweerdersfluit voor) en tribaal getrommel met Arabische gezangen. Het klinkt enorm mysterieus en bezwerend, met een onweerstaanbaar meeslepende tribale beat. Dit is gewoon steengoed, het summum van wat je zoal onder ‘tribal’ of ‘ritual’ kan rekenen. De volgende track “Interludium I - Monde Imaginaire” gaat zowat op hetzelfde élan verder: meer relaxte, atmosferische dark ambient maar nog steeds met oosterse invloeden en enorm duister. De derde track “Roots Of Eternity” drijft weer op tribaal getrommel en oosterse instrumenten en gezangen en met “Interludium II - Les Terres Sauvages” duiken er ook vrouwelijke vocals op, ergens tussen Lisa Gerrard en Ofra Haza klinken ze zo’n beetje. Ook “Children Of The Sun” is een juweeltje van wat je Arabische tribal zou kunnen noemen.

Met “Interludium II – La Malédiction De L’Ombre” komt er een eind aan de Arabische sferen. In de plaats krijgen we iets dat klinkt als zingende monniken met cello en ritueel getrommel, heel duister, het lijkt wel een occult ritueel dat enorm goed past bij de albumtitel “Obsession Diabolique”. Dan volgt een van mijn favoriete tracks van het album, over diepduistere drones en een intreurig klinkende cello en een oosters snaarinstrument horen we een soort hoorspel (gesampled uit een film? Maar welke?) waarin een katholieke pastoor een stel opstandige gelovigen zijn reactionaire politieke mening wil opdringen en bedreigt met excommunicatie, wat sommigen duidelijk niet pikken. Ze protesteren en willen met argumenten de discussie openen. Waarna hij ze roepend en tierend, ‘How dare you talk to me like this in the house of God. Silence!’ en ‘sit down, shut up or get out of my church!’, zijn kerk uitgooit.

Met “Interludium IV – Un Jardin Sur Le Nil” gaat het weer meer de Arabische ritual toer op en dan komt er met “Bring The Noizz” een kleine stijlbreuk richting dansbare electrorock. Electro met Ministrygitaren en een ‘sixties’ orgel (Hammond?). Schitterend! In “Interludium V – Submergé Par Des Flots D’Images Fantasmagoriques” horen we vervolgens over de dark ambient klanken de beschrijving van de ervaring van een LSD-trip.

En met dit album val je echt van de ene verbazing in de andere. “Wir Wollen Tanzen (Freaks Come Out At Night)” is - de titel verraadt het al - ongetwijfeld de meest dansbare track van het album, een nummer dat ongegeneerd mikt naar de dansvloer van de industriële gothic-electro tempel. Ik stel me voor dat Ah Cama-Sotz hier wel eens een danshit mee zou kan scoren in de zwarte scene van bijvoorbeeld Duitsland.

“Rayah-kum” is weer volop tribale dark ambient, vrouwelijke zang op een drone gevolgd door ver weggemixte Arabische gezangen en oosterse klanken, nog altijd op een duistere drone. In “Interludium VI – Le Peuple De L’Éternel” zit dan weer een bluesy gitaarlick die van JJ Cale had kunnen zijn, gecombineerd met drones, tribaal getrommel, treurige celloklanken, oosterse klanken en een stevige electrobeat. “Rain” lijkt van alle tracks het meest op ‘klassieke’ (nou ja, naar Ah Cama-Sotz maatstaven toch) EBM. Het is ook de enige track waarin echt lyrics worden gezongen (in “Wir Wollen Tanzen” lijken het eerder gesamplede vocals) in het Engels, met een zwaar vervormde stem met veel effecten op.

En dan komen we bij het einde van het album. De voorlaatste track is een remix van de industrial rock track “Bring The Noizz” door Hysteresis en met “Postludium - Tristesses De La Lune” tenslotte krijgen we een rustige, sfeervolle synthesizeroutro met Lisa Gerrard-achtige zang.

“Obsession Diabolique” is als album ongelooflijk gevarieerd en veelzijdig. Het is gewoon een supersterk album dat al meteen enorm sterk begint met een soort oosterse, Arabische ritual dark ambient, dan halverwege nog eens subliem sterk uit de hoek komt met de twee katholiek geïnspireerde nummers en dat tegen het einde toe dan weer enorm dansbaar wordt met een sterke industrial rock track, een bangelijk EBM nummer en een nog sterkere dark electro track. ‘Covering the Orient, the Middle-East, Western culture, the Unknown and the Unspoken’, staat er op dit prachtig verzorgde digipack en dat is wel een erg goede samenvatting van dit lichtelijk geniale album, het meesterwerk van Ah Cama-Sotz. We hebben een album van het jaar!

Website

Facebook

Twitter

Myspace

Soundcloud

Last FM

Youtube

Henk Vereecken
14/11/2013

HomeContactLinksSitemap
lees meer...
NIEUWS 30/03/2017 : Wave-Gotik-Treffen Leipzig: een handleiding

Van 2 tot 5 juni 2017 gaat in het Duitse Leipzig het Wave-Gotik-Treffen door. Iedere gothic die er de mogelijkheid toe heeft moet minstens één keer in zijn leven op bedevaart naar Leipzig, dat is genoegzaam bekend, en de kans is groot dat u na één bezoek de smaak te pakken hebt en jaarlijks blijft gaan. Behalve ...

lees meer...
NIEUWS 27/03/2017 : Boek over de geschiedenis van Plan K

De Plan K was een legendarische zaal voor de tegencultuur tussen 1997 en 1986. Legendarische namen als Joy Division, Cabaret Voltaire, William S. Burroughs, The Human League, Orange Juice, Josef K, Scritti Politti, James White, Tuxedomoon, Front 242, Bauhaus en The Slits traden er op, en sommigen woonden er zelfs. De zaal was verbonden aan ...

lees meer...
NIEUWS 26/03/2017 : Consouling Sounds presenteert Ogentroost BRDCST

Consouling Sounds is een platenlabel voor de echte muziekliefhebber, verantwoordelijk voor de uitgaven van menig hoogstaand artiest. Met Dark Entries genieten we keer op keer van het menu dat deze Gentenaren ons voorschotelen. Op zondag 9 april is het label te gast in de Ancienne Belgique, met een programma dat vooral duistere soundscapes ...

lees meer...
NIEUWS 26/03/2017 : Merciful Nuns: Lightwaves

Alweer een video van Merciful Nuns. Zucht... Wat moeten we er nu weer over schrijven? Als we de tel goed bijgehouden hebben, is het de derde video uit de nakende cd A-U-M, die op 7 april uitkomt. Merciful Nuns is een gothic rock groep die als doel heeft de groten uit het genre te eren door hun muziek te kopiëren en er een vleugje esotherisme ...

lees meer...
NIEUWS 25/03/2017 : Tilo Wolff werkt samen met Tk Kim

Tilo Wolff is een bezig bijtje. Als hij niet werkt aan de nieuwe cd van Lacrimosa snelt hij andere artiesten te hulp. Onlangs nog leende hij zijn stem aan Mono Inc., nu is het de beurt aan Tk Kim. Tk Kim is een Franse artieste die niet enkel met muziek bezig is, maar ook met film en fotografie, en wiens laatste cd 'Intrication' samenwerkingen ...

lees meer...
INTERVIEW : THE NARCOTIC DAFFODILS - Brusselse psychedelic rock band stellen hun derde album “Summer Love” voor

Narcotic Daffodils zijn een Brusselse psychedelic rock band waarvan zojuist (op 11 maart) het derde album “Summer Love” verscheen (lees hier onze review). We legden ons oor te luisteren bij spilfiguur Simon Rigot, een man met reeds een zeer rijke en gevulde muzikale carrière achter de rug en multi-instrumentalist op onder ...

lees meer...
INTERVIEW : KYOKO - Ik heb van twee groepen afscheid moeten nemen en ben gaan herbronnen...

Kyoko Baertsoen, de zangeres met een naam als een klok (een vergelijking die ook opgaat voor haar stem) ruilde na de successen met Lunascape en Hooverphonic het leven in de spotlights voor het gezinsleven. Na een periode van tien jaar stilzwijgen dook ze plots weer op, onder haar eigen naam, en met een plaat die meteen duidelijk maakte dat ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : FANTASTIQUE NIGHT XLXI: DRAB MAJESTY & COLD CAVE - Als tintelingen klinkende gitaarstrelingen

Twee van de interessantste Amerikaanse bands van het ogenblik, zo beloofde Fantastique.Nights ons voor de 51ste editie van hun immer zeer smaakvolle avonden. Nu vinden we soms dat Amerikaanse bands overgewaardeerde worden - soms lijkt het wel of iedere Amerikaan die drie akkoorden kan spelen meteen wereldwijd kan optreden terwijl veel betere ...

lees meer...
FOTO'S : COLD CAVE - Fantastique Night XLXI, Botanique, Brussels, Belgium 17/03/2017 door marquis(pi)X

lees meer...
FOTO'S : DRAB MAJESTY - Fantastique Night XLXI, Botanique, Brussels, Belgium 17/03/2017 door marquis(pi)X

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Downhill XI - 11 maart 2017 Poppodium Volt Sittard - Futuristisch Occultisme en Meer

Het mag ondertussen duidelijk zijn, de organisatie van Downhill in het Nederlandse Sittard weet er eens te meer iets moois van te maken. Gedurfd, uit puur idealisme het programmeren van bands die je in de Lage Landen niet vaak op het podium ziet staan. Ook voor deze editie XI werd Poppodium Volt als epicentrum uitgeroepen voor zij die ...

lees meer...
FOTO'S : SUICIDE COMMANDO - DownHill XI Edition, Poppodium Volt, Sittard, The Netherlands 11/03/2017 door marquis(pi)X