canli casino casino maxi

Dark Entries Logo

6.190 items

   

Ah Cama-Sotz
Obsession Diabolique
Dark Ambient - EBM - Electro - Folk / Ethnic / Tribal - Ritual
14/11/2013 : Ah Cama-Sotz - Obsession Diabolique
HANDS  HANDS
14/11/2013, Henk Vereecken

Dit Belgisch ritual dark ambient project bestaat al sinds 1993 en je kan het wel enigszins vergelijken met The Hybryds. Herman Klapholz heet de man achter Ah Cama-Sotz en zijn werk klinkt soms atmosferich, dan weer dansbaar, maar altijd even mysterieus en occult. Als we goed geteld hebben is hij met “Obsession Diabolique” (16 tracks, 76 minuten speelduur) inmiddels aan zijn vijftiende album toe.

“Rapture Of The Skin” heet de eerste track en die blaast mij al direct zowat uit mijn luie zetel. Een oosters snaarinstrument en dito blaasinstrument (stel u zo’n slangenbezweerdersfluit voor) en tribaal getrommel met Arabische gezangen. Het klinkt enorm mysterieus en bezwerend, met een onweerstaanbaar meeslepende tribale beat. Dit is gewoon steengoed, het summum van wat je zoal onder ‘tribal’ of ‘ritual’ kan rekenen. De volgende track “Interludium I - Monde Imaginaire” gaat zowat op hetzelfde élan verder: meer relaxte, atmosferische dark ambient maar nog steeds met oosterse invloeden en enorm duister. De derde track “Roots Of Eternity” drijft weer op tribaal getrommel en oosterse instrumenten en gezangen en met “Interludium II - Les Terres Sauvages” duiken er ook vrouwelijke vocals op, ergens tussen Lisa Gerrard en Ofra Haza klinken ze zo’n beetje. Ook “Children Of The Sun” is een juweeltje van wat je Arabische tribal zou kunnen noemen.

Met “Interludium II – La Malédiction De L’Ombre” komt er een eind aan de Arabische sferen. In de plaats krijgen we iets dat klinkt als zingende monniken met cello en ritueel getrommel, heel duister, het lijkt wel een occult ritueel dat enorm goed past bij de albumtitel “Obsession Diabolique”. Dan volgt een van mijn favoriete tracks van het album, over diepduistere drones en een intreurig klinkende cello en een oosters snaarinstrument horen we een soort hoorspel (gesampled uit een film? Maar welke?) waarin een katholieke pastoor een stel opstandige gelovigen zijn reactionaire politieke mening wil opdringen en bedreigt met excommunicatie, wat sommigen duidelijk niet pikken. Ze protesteren en willen met argumenten de discussie openen. Waarna hij ze roepend en tierend, ‘How dare you talk to me like this in the house of God. Silence!’ en ‘sit down, shut up or get out of my church!’, zijn kerk uitgooit.

Met “Interludium IV – Un Jardin Sur Le Nil” gaat het weer meer de Arabische ritual toer op en dan komt er met “Bring The Noizz” een kleine stijlbreuk richting dansbare electrorock. Electro met Ministrygitaren en een ‘sixties’ orgel (Hammond?). Schitterend! In “Interludium V – Submergé Par Des Flots D’Images Fantasmagoriques” horen we vervolgens over de dark ambient klanken de beschrijving van de ervaring van een LSD-trip.

En met dit album val je echt van de ene verbazing in de andere. “Wir Wollen Tanzen (Freaks Come Out At Night)” is - de titel verraadt het al - ongetwijfeld de meest dansbare track van het album, een nummer dat ongegeneerd mikt naar de dansvloer van de industriële gothic-electro tempel. Ik stel me voor dat Ah Cama-Sotz hier wel eens een danshit mee zou kan scoren in de zwarte scene van bijvoorbeeld Duitsland.

“Rayah-kum” is weer volop tribale dark ambient, vrouwelijke zang op een drone gevolgd door ver weggemixte Arabische gezangen en oosterse klanken, nog altijd op een duistere drone. In “Interludium VI – Le Peuple De L’Éternel” zit dan weer een bluesy gitaarlick die van JJ Cale had kunnen zijn, gecombineerd met drones, tribaal getrommel, treurige celloklanken, oosterse klanken en een stevige electrobeat. “Rain” lijkt van alle tracks het meest op ‘klassieke’ (nou ja, naar Ah Cama-Sotz maatstaven toch) EBM. Het is ook de enige track waarin echt lyrics worden gezongen (in “Wir Wollen Tanzen” lijken het eerder gesamplede vocals) in het Engels, met een zwaar vervormde stem met veel effecten op.

En dan komen we bij het einde van het album. De voorlaatste track is een remix van de industrial rock track “Bring The Noizz” door Hysteresis en met “Postludium - Tristesses De La Lune” tenslotte krijgen we een rustige, sfeervolle synthesizeroutro met Lisa Gerrard-achtige zang.

“Obsession Diabolique” is als album ongelooflijk gevarieerd en veelzijdig. Het is gewoon een supersterk album dat al meteen enorm sterk begint met een soort oosterse, Arabische ritual dark ambient, dan halverwege nog eens subliem sterk uit de hoek komt met de twee katholiek geïnspireerde nummers en dat tegen het einde toe dan weer enorm dansbaar wordt met een sterke industrial rock track, een bangelijk EBM nummer en een nog sterkere dark electro track. ‘Covering the Orient, the Middle-East, Western culture, the Unknown and the Unspoken’, staat er op dit prachtig verzorgde digipack en dat is wel een erg goede samenvatting van dit lichtelijk geniale album, het meesterwerk van Ah Cama-Sotz. We hebben een album van het jaar!

Website

Facebook

Twitter

Myspace

Soundcloud

Last FM

Youtube

Henk Vereecken
14/11/2013

HomeContactLinksSitemap
lees meer...
NIEUWS 20/05/2017 : Dark Entries Night XIX: KnK en Noire Antidote

De Kinky Star bestaat 20 jaar, en al 6 jaar ervan krijgt Dark Entries de kans om er Dark Entries Nights te houden, avonden waarop we veelbelovende - of gevestigde - lokale groepen een podium mogen bieden. Voor de volgende editie - die uitzondelijk op een zondag zal doorgaan - hebben we alweer een erg mooi duo kunnen boeken. Het wordt een elektronische ...

lees meer...
NIEUWS 20/05/2017 : Moonspell belooft plaat over de aardbeving van Lissabon in '1755'

Het Portugese Moonspell, een metal groep die steeds meer naar gothic rock neigt, heeft ons overdonderd met 'Extinct' uit 2015, een conceptalbum over het uitsterven van diersoorten. Ze werken nu aan een opvolger, en dat wordt opnieuw een conceptplaat. '1755' zal gaan over de aardbeving die de Portugese hoofdstad Lissabon teisterde, ...

lees meer...
NIEUWS 20/05/2017 : 4 jaar Weyrd Son Records

Weyrd Son Records is al vier jaar een label om in het oog te houden, een baken van duisternis in de flitsend lichtende tijden. Het label bracht platen uit van Charnier, Linea Aspera, Luminance, Mushy, Snowy Red en andere Belgische en internationale acts. Deze verjaardag moest ook gevierd worden, en dat doet Weyrd Son door een tweedaagse ...

lees meer...
NIEUWS 20/05/2017 : Roger Waters: The Last Refugee

We hoeven het u niet te verbergen, we zijn grote fans van Roger Waters. Het werk dat hij met wijlen Pink Floyd heeft geproduceerd hoort bij het beste wat de muziekgeschiedenis heeft voortgebracht. Als hij een nieuwe plaat uitbrengt, dan spitsen we onze oren, ook la krijgt die een deprimerende naam mee als 'Is This The Life We Really Want?'. ...

lees meer...
INTERVIEW : EMPUSAE - Wegens de diagnose van een vrij drastische oogziekte drie jaar geleden is mijn levensvisie en mentaliteit redelijk verandert

Empusae stond reeds als genie geboekstaafd bij Dark Entries, en met de nieuwe cd ‘Lueur’ is ons respect voor het project enkel toegenomen. Sal-Ocin - het meesterbrein achter Empusae - had de lovende rceensies voor ‘Lueur’ blijkbaar niet verwacht. Dat gebeurt nu eenmaal als je risico’s neemt. Hij vertelt er ons ...

lees meer...
NIEUWS 18/05/2017 : Nog twee weken aftellen naar WGT.

Af te leiden aan de kruisjes op onze agenda nadert het Wave-Gotik Treffen met wel zeer rasse schreden, nog twee weken om precies te zijn en dus hoog tijd om aan de eindmeet nog wat namen te lossen. Aan Belgische artiesten alvast geen gebrek dit jaar, want naast Whispering Sons, Suicide Commando, Ah Cama-Sotz, Empusae, This Morn’ ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : THE MISSION - I hear you calling Marian...

In 1986 zag The Mission het levenslicht. In 2016, 30 jaar later, werd dat uitgebreid gevierd met een nieuwe cd - ‘Another Fall From Grace’, die teruggreep naar het geluid van de begindagen - en een tournee die naast de nieuwe cd ook vooral die begindagen benadrukte. Ik heb er spijt van dat ik de oorspronkelijke passage van The ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : A History of Alternative Music - The bleuprint - Wie haalde zijn mosterd bij wie?

Iedereen heeft zijn mosterd ergens gehaald. Sommige hebben de mosterd gewoon zelf uitgevonden. Op deze blueprint kan je uitzoeken wie de mosterdleveranciers waren van onder andere Fugazi, The Stranglers, Suede, The Happy Mondays en The Cult. Je kan dit schema ook bestellen als poster op deze site. Klik hier (pp)

lees meer...
INTERVIEW : Eden weint im Grab - Nachtodreise of Nahtodreise ...

Eden weint im Grab klinkt velen nog onbekend in de oren. Nochtans, dit donkere gezelschap verdient echt wel enige aandacht. Enkele weken terug verscheen op deze geweldige webstek de cd-recensie van hun laatste opus ’Na(c)htodreise’, dat je hier kunt (na)lezen. Ik zat nog met enkele vragen, tijd dus om frontman Alexander Paul Blake ...

lees meer...
FOTO'S : ORDO ROSARIUS EQUILIBRIO - Porta Nigra XII, De Klinker, Aarschot, Belgium, 30/04/2017 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : DARKWOOD - Porta Nigra XII, De Klinker, Aarschot, Belgium, 30/04/2017 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : THOROFON - Porta Nigra XII, De Klinker, Aarschot, Belgium, 30/04/2017 door Benny Serneels