casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.462 items

   

Ah Cama-Sotz
Obsession Diabolique
Dark Ambient - EBM - Electro - Folk / Ethnic / Tribal - Ritual
14/11/2013 : Ah Cama-Sotz - Obsession Diabolique
HANDS  HANDS
14/11/2013, Henk Vereecken

Dit Belgisch ritual dark ambient project bestaat al sinds 1993 en je kan het wel enigszins vergelijken met The Hybryds. Herman Klapholz heet de man achter Ah Cama-Sotz en zijn werk klinkt soms atmosferich, dan weer dansbaar, maar altijd even mysterieus en occult. Als we goed geteld hebben is hij met “Obsession Diabolique” (16 tracks, 76 minuten speelduur) inmiddels aan zijn vijftiende album toe.

“Rapture Of The Skin” heet de eerste track en die blaast mij al direct zowat uit mijn luie zetel. Een oosters snaarinstrument en dito blaasinstrument (stel u zo’n slangenbezweerdersfluit voor) en tribaal getrommel met Arabische gezangen. Het klinkt enorm mysterieus en bezwerend, met een onweerstaanbaar meeslepende tribale beat. Dit is gewoon steengoed, het summum van wat je zoal onder ‘tribal’ of ‘ritual’ kan rekenen. De volgende track “Interludium I - Monde Imaginaire” gaat zowat op hetzelfde élan verder: meer relaxte, atmosferische dark ambient maar nog steeds met oosterse invloeden en enorm duister. De derde track “Roots Of Eternity” drijft weer op tribaal getrommel en oosterse instrumenten en gezangen en met “Interludium II - Les Terres Sauvages” duiken er ook vrouwelijke vocals op, ergens tussen Lisa Gerrard en Ofra Haza klinken ze zo’n beetje. Ook “Children Of The Sun” is een juweeltje van wat je Arabische tribal zou kunnen noemen.

Met “Interludium II – La Malédiction De L’Ombre” komt er een eind aan de Arabische sferen. In de plaats krijgen we iets dat klinkt als zingende monniken met cello en ritueel getrommel, heel duister, het lijkt wel een occult ritueel dat enorm goed past bij de albumtitel “Obsession Diabolique”. Dan volgt een van mijn favoriete tracks van het album, over diepduistere drones en een intreurig klinkende cello en een oosters snaarinstrument horen we een soort hoorspel (gesampled uit een film? Maar welke?) waarin een katholieke pastoor een stel opstandige gelovigen zijn reactionaire politieke mening wil opdringen en bedreigt met excommunicatie, wat sommigen duidelijk niet pikken. Ze protesteren en willen met argumenten de discussie openen. Waarna hij ze roepend en tierend, ‘How dare you talk to me like this in the house of God. Silence!’ en ‘sit down, shut up or get out of my church!’, zijn kerk uitgooit.

Met “Interludium IV – Un Jardin Sur Le Nil” gaat het weer meer de Arabische ritual toer op en dan komt er met “Bring The Noizz” een kleine stijlbreuk richting dansbare electrorock. Electro met Ministrygitaren en een ‘sixties’ orgel (Hammond?). Schitterend! In “Interludium V – Submergé Par Des Flots D’Images Fantasmagoriques” horen we vervolgens over de dark ambient klanken de beschrijving van de ervaring van een LSD-trip.

En met dit album val je echt van de ene verbazing in de andere. “Wir Wollen Tanzen (Freaks Come Out At Night)” is - de titel verraadt het al - ongetwijfeld de meest dansbare track van het album, een nummer dat ongegeneerd mikt naar de dansvloer van de industriële gothic-electro tempel. Ik stel me voor dat Ah Cama-Sotz hier wel eens een danshit mee zou kan scoren in de zwarte scene van bijvoorbeeld Duitsland.

“Rayah-kum” is weer volop tribale dark ambient, vrouwelijke zang op een drone gevolgd door ver weggemixte Arabische gezangen en oosterse klanken, nog altijd op een duistere drone. In “Interludium VI – Le Peuple De L’Éternel” zit dan weer een bluesy gitaarlick die van JJ Cale had kunnen zijn, gecombineerd met drones, tribaal getrommel, treurige celloklanken, oosterse klanken en een stevige electrobeat. “Rain” lijkt van alle tracks het meest op ‘klassieke’ (nou ja, naar Ah Cama-Sotz maatstaven toch) EBM. Het is ook de enige track waarin echt lyrics worden gezongen (in “Wir Wollen Tanzen” lijken het eerder gesamplede vocals) in het Engels, met een zwaar vervormde stem met veel effecten op.

En dan komen we bij het einde van het album. De voorlaatste track is een remix van de industrial rock track “Bring The Noizz” door Hysteresis en met “Postludium - Tristesses De La Lune” tenslotte krijgen we een rustige, sfeervolle synthesizeroutro met Lisa Gerrard-achtige zang.

“Obsession Diabolique” is als album ongelooflijk gevarieerd en veelzijdig. Het is gewoon een supersterk album dat al meteen enorm sterk begint met een soort oosterse, Arabische ritual dark ambient, dan halverwege nog eens subliem sterk uit de hoek komt met de twee katholiek geïnspireerde nummers en dat tegen het einde toe dan weer enorm dansbaar wordt met een sterke industrial rock track, een bangelijk EBM nummer en een nog sterkere dark electro track. ‘Covering the Orient, the Middle-East, Western culture, the Unknown and the Unspoken’, staat er op dit prachtig verzorgde digipack en dat is wel een erg goede samenvatting van dit lichtelijk geniale album, het meesterwerk van Ah Cama-Sotz. We hebben een album van het jaar!

Website

Facebook

Twitter

Myspace

Soundcloud

Last FM

Youtube

Henk Vereecken
14/11/2013

HomeContactSitemap
lees meer...
INTERVIEW : Trouwfe(e)st #3: ART ABSCONs - Met de opbrengst die digitale streams me opleveren kan ik twee flessen bier kopen.

De eerste naam die bekend werd gemaakt voor de derde editie van Trouwfe(e)st was die van het Duitse Art Abscons. Een mysterieuze gemaskerde man wiens muziek we al van in het begin volgen en die ons vorig jaar uitnodigde voor een privé concert in de Duisburgse natuur. Een unieke ervaring waarna ons besluit vast stond om de goede man ...

lees meer...
NIEUWS 24/03/2019 : Dark Entries geeft twee vrijkaarten weg voor Transmissions Festival met She Past Away, Selofan, Palais Ideal en Auger

Een festival die de oorsprong, de geschiedenis en de toekomst van de new wave in de kijker wil zetten... Dergelijk initiatief kan bij Dark Entries alleen maar op instemming rekenen. De naam van het festival is Transmissions, en de eerste editie zal doorgaan op 25 mei 2019. Deze groepen staan op het programma: She Past Away: het Turkse ...

lees meer...
FOTO'S : Red Zebra - @ De Lux Herenthout, 23/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : De Brassers - @ De Lux Herenthout, 23/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : XTORT - Het is niet zo dat we denken de wereld te veranderen, we houden wel graag een spiegel voor.

Xtort is niet enkel een interessante Nederlandse industrialgroep, het is ook de drijvende kracht achter Wave Invasion, een organisatie die verschillende Nederlandse en één Belgische groep verenigt en mogelijkheden biedt om op diverse plaatsen op te treden. Op 29 maart organiseren we een Dark Entries Night in samenwerking met ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Nieuwe single Saigon Blue Rain.

Het Franse Saigon Blue Rain laat van zich horen middels de nieuwe single 'BPD', de voorloper van het nieuwe album dat momenteel nog in de pijplijn zit. Op deze single verder nog twee remixen: een psy/electro-industrial mix door Planetdamage en een downtempo versie die zich eerder in dreampop/electronica velden begeeft door Black ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Empusae op veroveringstocht door China.

Terwijl wij vol spanning wachten op een opvolger van het ijzersterke Lueur (2017), verlegt Empusae, samen met de Zweedse vrienden van Ordo Rosarius Equilibrio en In Slaughter Natives zijn grenzen. Hierbij kijkt men niet op een kilometer meer of minder, want hun gezamenlijke tournee zal hen tot in China brengen. Tussen 12 en 21 april ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Forms Of Hands 19

Naar goede jaarlijkse gewoonte kan je binnenkort weer proeven van het betere ritmische werk op het Hands-label. De affiche van Forms Of Hands 19 ziet er als volgt uit: vrijdag 26 april: Mono No Aware S.K.E.T. Gatto Nero 16Pad Noise Terrorist Katran Supersimmetria ICD-10 zaterdag 27 april: Winterkälte Geistform Heimstatt ...

lees meer...
NIEUWS 19/03/2019 : R.I.P. Dick Dale (1937-2019) King Of Surf Rock

Gitaarheld Dick Dale (echte naam Richard Anthony Mansour) stierf op 16 maart op 81-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. Hij werd geboren op 4 mei 1937 in Quincy (Massachusetts) en was van Libanese afkomst. Zijn oom, die in buikdansclubs speelde, leerde hem als kind darbouka spelen, de trechtervormige trommel, en oud, de Arabische luit. ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : PORTA WOOL-E: DER KLINKE, A SLICE OF LIFE, DEAD HIGH WIRE, HATCHLING - Donker feestje voor 10 jaar Wool-E

We worden oud. New wave is intussen 40 jaar, Dark Entries heeft er al 25 op de teller staan en zelfs Wool-E viert reeds zijn tiende verjaardag. Wool-E, dat is in de eerste plaats de Wool-E Shop, die in 2009 als online patenwinkel opende en sindsdien ook als cd-stand op heel wat optredens en festivals aanwezig was. Later werd Wool-E Shop ook ...

lees meer...
FOTO'S : Der Klinke - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LAIBACH - Laibach is een parodie van zichzelf geworden

Laibach is een parodie van zichzelf geworden! En ze schamen zich er niet eens voor. Meer zelfs, ze hebben er bewust voor gekozen. Nog nooit blonk de groep zo uit in humor en zelfrelativering. Nu hernemen ze al nummers van ‘The Sound Of Music’, en alhoewel ze dat op hun karakteristieke onheilspellende toon doen, is het manifest ...