canli casino

Dark Entries Logo

6.377 items

   

Ah Cama-Sotz
Obsession Diabolique
Dark Ambient - EBM - Electro - Folk / Ethnic / Tribal - Ritual
14/11/2013 : Ah Cama-Sotz - Obsession Diabolique
HANDS  HANDS
14/11/2013, Henk Vereecken

Dit Belgisch ritual dark ambient project bestaat al sinds 1993 en je kan het wel enigszins vergelijken met The Hybryds. Herman Klapholz heet de man achter Ah Cama-Sotz en zijn werk klinkt soms atmosferich, dan weer dansbaar, maar altijd even mysterieus en occult. Als we goed geteld hebben is hij met “Obsession Diabolique” (16 tracks, 76 minuten speelduur) inmiddels aan zijn vijftiende album toe.

“Rapture Of The Skin” heet de eerste track en die blaast mij al direct zowat uit mijn luie zetel. Een oosters snaarinstrument en dito blaasinstrument (stel u zo’n slangenbezweerdersfluit voor) en tribaal getrommel met Arabische gezangen. Het klinkt enorm mysterieus en bezwerend, met een onweerstaanbaar meeslepende tribale beat. Dit is gewoon steengoed, het summum van wat je zoal onder ‘tribal’ of ‘ritual’ kan rekenen. De volgende track “Interludium I - Monde Imaginaire” gaat zowat op hetzelfde élan verder: meer relaxte, atmosferische dark ambient maar nog steeds met oosterse invloeden en enorm duister. De derde track “Roots Of Eternity” drijft weer op tribaal getrommel en oosterse instrumenten en gezangen en met “Interludium II - Les Terres Sauvages” duiken er ook vrouwelijke vocals op, ergens tussen Lisa Gerrard en Ofra Haza klinken ze zo’n beetje. Ook “Children Of The Sun” is een juweeltje van wat je Arabische tribal zou kunnen noemen.

Met “Interludium II – La Malédiction De L’Ombre” komt er een eind aan de Arabische sferen. In de plaats krijgen we iets dat klinkt als zingende monniken met cello en ritueel getrommel, heel duister, het lijkt wel een occult ritueel dat enorm goed past bij de albumtitel “Obsession Diabolique”. Dan volgt een van mijn favoriete tracks van het album, over diepduistere drones en een intreurig klinkende cello en een oosters snaarinstrument horen we een soort hoorspel (gesampled uit een film? Maar welke?) waarin een katholieke pastoor een stel opstandige gelovigen zijn reactionaire politieke mening wil opdringen en bedreigt met excommunicatie, wat sommigen duidelijk niet pikken. Ze protesteren en willen met argumenten de discussie openen. Waarna hij ze roepend en tierend, ‘How dare you talk to me like this in the house of God. Silence!’ en ‘sit down, shut up or get out of my church!’, zijn kerk uitgooit.

Met “Interludium IV – Un Jardin Sur Le Nil” gaat het weer meer de Arabische ritual toer op en dan komt er met “Bring The Noizz” een kleine stijlbreuk richting dansbare electrorock. Electro met Ministrygitaren en een ‘sixties’ orgel (Hammond?). Schitterend! In “Interludium V – Submergé Par Des Flots D’Images Fantasmagoriques” horen we vervolgens over de dark ambient klanken de beschrijving van de ervaring van een LSD-trip.

En met dit album val je echt van de ene verbazing in de andere. “Wir Wollen Tanzen (Freaks Come Out At Night)” is - de titel verraadt het al - ongetwijfeld de meest dansbare track van het album, een nummer dat ongegeneerd mikt naar de dansvloer van de industriële gothic-electro tempel. Ik stel me voor dat Ah Cama-Sotz hier wel eens een danshit mee zou kan scoren in de zwarte scene van bijvoorbeeld Duitsland.

“Rayah-kum” is weer volop tribale dark ambient, vrouwelijke zang op een drone gevolgd door ver weggemixte Arabische gezangen en oosterse klanken, nog altijd op een duistere drone. In “Interludium VI – Le Peuple De L’Éternel” zit dan weer een bluesy gitaarlick die van JJ Cale had kunnen zijn, gecombineerd met drones, tribaal getrommel, treurige celloklanken, oosterse klanken en een stevige electrobeat. “Rain” lijkt van alle tracks het meest op ‘klassieke’ (nou ja, naar Ah Cama-Sotz maatstaven toch) EBM. Het is ook de enige track waarin echt lyrics worden gezongen (in “Wir Wollen Tanzen” lijken het eerder gesamplede vocals) in het Engels, met een zwaar vervormde stem met veel effecten op.

En dan komen we bij het einde van het album. De voorlaatste track is een remix van de industrial rock track “Bring The Noizz” door Hysteresis en met “Postludium - Tristesses De La Lune” tenslotte krijgen we een rustige, sfeervolle synthesizeroutro met Lisa Gerrard-achtige zang.

“Obsession Diabolique” is als album ongelooflijk gevarieerd en veelzijdig. Het is gewoon een supersterk album dat al meteen enorm sterk begint met een soort oosterse, Arabische ritual dark ambient, dan halverwege nog eens subliem sterk uit de hoek komt met de twee katholiek geïnspireerde nummers en dat tegen het einde toe dan weer enorm dansbaar wordt met een sterke industrial rock track, een bangelijk EBM nummer en een nog sterkere dark electro track. ‘Covering the Orient, the Middle-East, Western culture, the Unknown and the Unspoken’, staat er op dit prachtig verzorgde digipack en dat is wel een erg goede samenvatting van dit lichtelijk geniale album, het meesterwerk van Ah Cama-Sotz. We hebben een album van het jaar!

Website

Facebook

Twitter

Myspace

Soundcloud

Last FM

Youtube

Henk Vereecken
14/11/2013

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 18/09/2017 : Dark Entries zoekt vers bloed

Ware vampieren zijn wij, die in de duisternis jagen op warmbloedige wezens om onze dorst aan te laven… Yep, we zoeken naar vers bloed om ons magazine te versterken. Uiteraard gaat onze voorkeur hierbij uit naar jonge maagden, maar op onze leeftijd en met ons uiterlijk kunnen we niet al te veeleisend zijn. Je geslacht, leeftijd of uiterlijk ...

lees meer...
NIEUWS 17/09/2017 : Gary Numan: When The World Comes Apart

Juicht en feest allen, doch doe het op duistere en ingetogen manier. Gary Numan leeft nog! Meer nog: hij brengt een nieuwe plaat uit: 'Savage: Songs From A Broken World'. Deze ligt sinds vorige week in de betere platenzaak. De plaat bouwt voort op het geluid dat Numan al sinds midden jaren 90 koestert: een aanvulling van zijn oorspronkelijke ...

lees meer...
INTERVIEW : STRUGGLER - Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.

Op 11 november 1918 zwegen (voor een paar jaar toch) de wapens, maar op 11 november 2017 breekt in Het Depot opnieuw het rebelse punkgeluid in Het Depot voor Breaking Barriers los. Bezieler Malcolm Nix zal op Dark Entries iedere band op de vragenbank pijnigen. Vandaag is dat: Struggler! Laten we beginnen bij het begin. Ik kan me voorstellen ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 14/09/2017 : R.I.P. Grant Hart

Nog een overlijdensbericht: vandaag verloor drummer Grant Hart op 56-jarige leeftijd de strijd tegen kanker. Hart stond samen met Bob Mould en Greg Norton in 1979 mee aan de wieg van de legendarische punk/hardcore formatie Hüsker Dü. Deze band viel vooral op door naast loeiharde muziek te brengen tegelijkertijd het melodieuze ...

lees meer...
NIEUWS 14/09/2017 : R.I.P. Dennis Schneider (Waffenruhe)

Gisteren bereikte ons via sociale media het droevige nieuws dat vorige week (6 september 2017) Dennis Schneider er voor koos om uit het leven te stappen. Schneider kennen we vooral van het in dark folk/martial middens hoog aangeschreven project Waffenruhe dat de afgelopen 10 jaar tal van sterke releases op de markt bracht die gekenmerkt ...

lees meer...
INTERVIEW : DONDER, HEL & HAGEL - Het thema dat in al onze projecten terugkomt, is het creëren van een maatschappij zonder hiërarchie die in harmonie met zichzelf en de natuur leeft.

Donder, Hel & Hagel staat dit jaar op Breaking Barriers, je ondertussen jaarlijkse punkafspraakje in Het Depot. Malcolm Nix had een gezellig onderonsje met zanger Hans en bassist Anton. We zullen maar meteen met de deur in huis vallen. Jullie maken alle drie al zeer lang muziek, maar dit is natuurlijk wel een nieuwe band. Kunnen jullie ...

lees meer...
NIEUWS 13/09/2017 : Ono Scream: That Salty Taste

Ono Scream is ons - en niet enkel ons - opgevallen dankzij hun steengoede debuut-cd. 'Met één voet duidelijk in het roemrijke verleden, en met de andere voet mee met de muzikale ontwikkelingen, brengen ze hier een staaltje post-punk dat raakt door zijn intensiteit en authenticiteit', hebben wij er toen over geschreven, ...

lees meer...
FOTO'S : Struggler - @ Café Café Hasselt

lees meer...
FOTO'S : Funeral Dress - @ Rats 'n Tivoli Harelbeke

lees meer...
FOTO'S : Definitivos - @ Rats 'n Tivoli Harelbeke