canli casino

Dark Entries Logo

6.418 items

   

Project Pitchfork
First anthology
Electro
28/08/2011 : Project Pitchfork - First anthology
Trisol  Trisol
28/08/2011, Jan Vael

Deze groep hoeven we u wellicht niet meer voor te stellen. Project Pitchfork stond twintig jaar geleden aan de wieg van de Duitse dark electro beweging (zonder enige scene support in den beginne!) en werd zo ongeveer samen met Dark Entries volwassen. Tijd voor een terugblik in de vorm van de dubbele compilatie ‘First anthology’, moet hun huidige label Trisol gedacht hebben.

De jonge Peter Spilles en Dirk ‘Scheubi’ Scheuber lopen elkaar in ’89 tegen het lijf in de lokale goth scene van Hamburg. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat Dirk zanger zou worden van het duo, dat in ’90 begint samen te werken onder de naam Project Pitchfork, maar dat plan wordt even snel weer opgeborgen. De eerste tapes van de band, die ze eigenhandig verdelen in de clubs, veroorzaken euforische reacties. Nog datzelfde jaar brengen ze, in hun zoektocht naar een platenlabel, onder meer een impulsief bezoek aan PIAS in Brussel waar ze volledig uitgedost in gothic plunje hun tape persoonlijk komen overhandigen. Zonder succes echter, maar dat volgt wél na het inhuren van Kai Lotze als manager: die bezorgt hen een deal met Hypnobeat, waarop in maart ’91 het debuutalbum ‘Dhyani’ verschijnt. Te donker klinkend voor klassieke electro en te elektronisch voor de gothic beweging, geeft dit album een welgekomen frisse impuls aan de scene en verkoopt het - ondanks het gebrek aan promotie - vlotjes 7000 stuks in de eerste week na release. Het krachtige ‘K.N.K.A.’ geldt als typevoorbeeld van de spirituele, ecologisch bewuste songteksten die Spilles schrijft.

Snel volgen de albums ‘L’am bras’ en ‘Entities’ (’92), die de Pitchies met enkele jaren vertraging (optredens zijn steeds prioritair geweest voor de band) hun eerste clubhits zouden opleveren met ‘Conjure’ en ‘Souls’. Het allereerste buitenlandse optreden van PP vond overigens in Brussel plaats, op 26 september ’92.

Het uitstekende, voor het eerst volledig digitaal geproduceerde album ‘Io’ (verschenen bij Off-Beat) is flink vertegenwoordigd op deze verzamelaar met vijf tracks, waaronder de klassiekers ‘Carrion’, ‘Renascence’, het knappe ‘Terra incognita’ en het sfeervolle titelnummer. De EP ‘Corps d’Amour’ en ‘Alpha omega’ (’95) zijn de eerste releases op hun eigen label Candyland Entertainment. Laatstgenoemd album bevat o.a. het melancholische ‘The longing’ en tevens ‘Endzeit’, een van de weinige Duitstalige songs van Project Pitchfork die later niettemin tot classic zou uitgroeien. Leuk weetje: als support act voor Pitchfork op hun ‘Alpha omega’-tournee zette het toen nog volslagen onbekende Rammstein zijn eerste stappen richting megasucces!

In ’97 treedt live en studio mixer Jürgen Jansen toe als volwaardig bandlid en introduceert de groep op ‘Chakra:red!’ stilaan experimenten met gitaarsamples in haar electrosound (bijvoorbeeld in het meeslepende ‘God wrote’), hetgeen aanleiding geeft tot gemengde reacties in de scene. Dat laatste verbetert er niet op wanneer Peter Spilles het jaar daarop beslist om via Candyland een pact te sluiten met East West, een dochter van Warner Music, waardoor PP de eerste Duitse scene act is die getekend werd door een major label. Zijn voornaamste bedoeling hiermee was om hun videoclips gespeeld te krijgen op muziekzenders, wat vrijwel meteen lukt met het rockende ‘Steelrose’, afkomstig uit het conceptalbum ‘Eon:eon’. Het volgende album, ‘Daimonion’, verschijnt pas 2,5 jaar later en bevat o.a. de erg dansbare singles ‘Existence’ en ‘Timekiller’.

Het tweede Project Pitchfork-decennium komt op deze ‘First anthology’ niet aan bod. In plaats daarvan wordt de tracklist vervolledigd door enkele onsterfelijke nummers uit de maxi’s ‘Souls/Island’, ‘En garde!’ en ‘Psychic torture’ en het prachtige, voorheen onuitgebrachte ‘Burning’. Ook voor ons blijven de jaren negentig tot op vandaag de artistiek meest interessante periode in de carrière van de band, die sinds ‘Dream, Tiresias!’ (2009) evenwel aan een overtuigende comeback begonnen is. Hun invloed en betekenis kunnen bovendien niet genoeg onderstreept worden. Zo was Project Pitchfork medeverantwoordelijk voor het ontstaan van Zillo Magazine en formuleerden ze, samen met Steve Naghavi (And One), in ‘92 het oorspronkelijke idee voor een jaarlijks Wave-Gotik-Treffen (nu het grootste festival in zijn genre, tijdens de eerste editie goed voor ‘slechts’ 1500 toeschouwers). Twintig jaar en dertien studio albums na haar ontstaan spelen Spilles en co meer concerten - ook in de Verenigde Staten - en festivals dan ooit en hun populariteit taant vooralsnog niet. Hoedje af!

Jan Vael
28/08/2011

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 17/10/2017 : Kevin Haskins schrijft een boek…

Wie? De al iets oudere lezer weet ongetwijfeld dat Kevin Haskins (Kevin Micheal Dompe) mede oprichter was van het legendarische Bauhaus, een groep die als één van de wegbereiders van het gothic (rock) genre moet worden beschouwd, zowel muzikaal als naar ‘image’. Welnu deze Kevin schreef een boek bijeen over z’n ...

lees meer...
NIEUWS 17/10/2017 : New wave tegen Schauvliege: Donder, Hel & Hagel!

Donder, Hel & Hagel, we hadden er tot gisteren nog nooit van gehoord maar het blijkt een Leuvense new wave band te zijn en die presenteren ons hun eerste videoclip. En wat voor een! Deze ecologisch geëngageerde medemensen kanaliseerden hun woede en verontwaardiging in “Joke Is Weer Daar”, een vlammende protestsong tegen ...

lees meer...
FOTO'S : Toy Dolls - @ TnT Fest Vorselaar

lees meer...
FOTO'S : Funeral Dress - @ TnT Fest Vorselaar

lees meer...
FOTO'S : Infra Riot - @ TnT Fest Vorselaar

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 11/10/2017 : Nieuwe interessante 5cd box op Cherry Red; “To The Outside Of Everything”

Cherry Red Records grossiert tegenwoordig welig in het uitbrengen van uierst geslaagde en fraai uitgegeven cd boxen tegen een gunstprijsje. Recent nog bespraken we de gothic rock box “Silhouettes & Shadows” (klik hier voor de review) en straks ligt de post punk verzameling “To The Outside Of Everything” in de winkelrekken. Uiteraard ...

lees meer...
NIEUWS 11/10/2017 : Walhalla doet het met Belgische post punk en u?

Het woord zegt het zelf na de punk kwam, jawel de post punk, en nu zitten wel alweer drie tot vier generaties veder waardoor je vandaag even smakelijk het woord retro post punk in de mond kunt nemen. Doch dit geheel terzijde want er is heuglijk nieuws, het label met een voorkeur voor de oude (new wavende) Belgen pakte zonet uit met “The ...

lees meer...
NIEUWS 10/10/2017 : New Wave Top 100

Zaterdag ging naar goede traditie de New Wave Top 100 door in Antwerpen. Wie erbij was zal de avond niet snel vergeten, maar ook wie er niet bij was gunnen we zijn of haar pleziertje. Want dergelijke lijstjes zijn immer interessant. We merken dat vooral de klassiekers uit de jaren 80 het goed blijven doen, dat er ook wat nummers uit de jaren ...

lees meer...
INTERVIEW : DIE FORM - Ik zou graag optimistisch willen zijn, maar de wereld lijkt onverbiddelijk en blindelings richting een sombere toekomst te gaan.

2017 is het jaar van Die Form: niet alleen is het Franse koppel terug met nieuw plaatwerk (Baroque Equinox), ze vieren tevens het 40-jarige bestaan van het muzikale project dat na al die jaren nog steeds tot de verbeelding weet te spreken. Het was voor ondergetekende dan ook een hele eer om zijn idolen aan de tand te mogen voelen. DE: ...

lees meer...
INTERVIEW : KISS THE ANUS OF A BLACK CAT - De rode draad zal steeds dezelfde zijn: ontstaan in de punkscene en ondertussen al ver doorgetrokken, van folk naar wave en hopelijk nog veel verder

Op wapenstilstand zullen de wapens zwijgen en de gitaren knetteren. Zo heeft het Breaking Barriers-punkfestival in Leuven het gewild. Alhoewel, punkfestival... voor haar tweede editie probeert Breaking Barriers groepen voor te stellen die uit de beweging voortkomen maar het oorspronkelijke punkgeluid trachten te overstijgen. Een van die groepen ...