canli casino

Dark Entries Logo

6.854 items

   

μ-Ziq
Challenge Me Foolish
Drum 'n Bass - Experimental - Glitch / IDM
07/05/2018 : μ-Ziq - Challenge Me Foolish
Planet Mu  Planet Mu
07/05/2018, Dimi Brands

Nieuw materiaal van μ-Ziq? Ja en nee. Challenge Me Foolish is immers een ‘bijna’ verloren album met materiaal uit de periode 1998-99, de periode dat hij Royal Astronomy uitbracht en ook op tournee was met Björk (die in dezelfde periode haar derde soloplaat Homogenic had uitgebracht).

Royal Astronomy was toevallig ook mijn eerste μ-Ziq album dat ik me ooit aanschafte. Ik had vernomen dat hij best wel wat ‘geschifte’ (toen en nog steeds een richtingaanwijzer bij het aankopen van muziek) uitgebracht had, doch het mij enigszins teleurstellende Royal Astronomy viel niet onder deze noemer. Althans niet naar mijn maatstaven.

Toch was het een speciaal album voor μ-Ziq (echte naam Mike Paradinas, trouwens ook de man achter het belangrijke Planet Mu label (zie ook Venetian Snares)). In die periode koos hij er immers voor om tegen de stroom muziek uit te brengen die behoorlijk barok aandeed, maar ook melodieus en grillig, terwijl het toen net mode was in de IDM beweging om zo neurotisch en ingewikkeld als mogelijk was te klinken.

Om het geheel een nog menselijkere toets te geven, naast de dromerige pracht en de melodieën, sleepte hij zelfs de Japanse zangeres Kazumi aan. Kazumi tekende ook present op Royal Astronomy, en was hier verantwoordelijk voor de zeldzame hoogtepunten (‘The Fear’ en ‘Goodbye, Goodbye’).

Allemaal goed en wel, maar zo wereldschokkend of uitdagend (om te refereren naar de titel) ervaren wij Challenge Me Foolish niet. Net zoals Royal Astronomy indertijd iets deed met drum ‘n’ bass dat voorheen al beter gedaan was, zo klinken de 14 tracks van Challenge Me Foolish als tamelijk vlakke IDM.

Wanneer Kazumi zich voor het eerst komt roeren (titelnummer ‘Challenge Me Foolish’), beleven we een flashback naar Grooveriders eerste album Mysteries Of Funk uit 1998 alwaar we ook soortgelijke stukken op terugvonden, zangeressen van dienst toen waren Roya Arab en Sophie Barker. Een soortgelijk gevoel ervaren we later op het album tijdens het nerveuze ‘Sad Inlay’.

Andere nummers die Kazumi laten horen zoals ‘Durian’ en ‘DoDaDu’ doen eerder denken aan μ-Ziq die remixer bij dienst is bij Pizzicato Five of Stereolab. Inderdaad, net iets te “loungey” deze hap.

Paradinas sleept er bellen (‘Undone’, ‘Robin Hood Gate’) en ijle synthesizers bij en bestudeerde orkest arrangementen waardoor het geheel nog het best omschreven kan worden als kleurrijk, en niet gespeend van een zekere vorm van optimisme.

Het is pas wanneer de invloed van het moederalbum zich doet opmerken, en de hyperkinetische jungle ritmes hun opwachting maken, zoals tijdens ‘Bassbins’, dat onze aandacht toeneemt.

Net als 20 jaar geleden klinkt deze echter niet zo spectaculair, maar aangezien het genre in veel mindere mate ons bereikt dan toen, is onze kinderhand snel gevuld.

Ook de klassieke invloed op ‘Robin Hood Gate’ kan op onze goedkeuring rekenen. Wat niet gezegd kan worden van het tenenkrullende ‘Perhaps’.

‘Ceiling’ laat ons horen waar we Planet Mu vooral van kennen: hyperspeed breakcore. Met een contrasterend achtergrondgeluidje dat niet bepaald iets bijdraagt aan het nummer, zijn we wel blij dat de breakbeats ons even uit onze slaap geschud hebben.

En zo is er wel altijd iets storend in elk van deze nummers: de drill ‘n’ bass met Kazumi’s jazzy vocals ('Lexicon') waren pas écht goed geweest, als Paradinas er geen cheesy synthriedel overgegoten had. Sommigen zien er de humor van in, wij zien het vooral als een gemiste kans.

Voor een soundtrack zouden deze nummers goed dienst kunnen doen. Niet toevallig noemt Paradinas soundtrack schrijver Joe Hisaishi als een van zijn inspiratiebronnen voor dit album. De andere is de Franse elektronische componist Jean Jacques Perrey. Zonder bewegende beelden echter vinden wij het moeilijk onze aandacht bij de les te houden.

μ-Ziq

Dimi Brands
07/05/2018

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 26/05/2018 : Siglo XX op Breaking Barriers

Yep, Siglo XX is aan een tweede jeugd begonnen. De groep maakte in de jaren 80 furore met hun cold wave, en het is geen klein wonder dat de groep vandaag weer optreedt. Oorspronkelijk gingen ze een exclusief reünieconcert op het WGT in Leipzig geven. Wij waren er en we hebben gezien dat het goed was. Het werd nog geheim gehouden tot na ...

lees meer...
NIEUWS 26/05/2018 : Fantastique Night XLXV: Xeno & Oaklander, Fasenuova en Frozen Nation

55 edities, dat is de teller voor de fantastique nights, en ze zijn nog niet van plan om er een eind aan te maken. Op 2 juni gaat de volgende editie door, en ze hebben weer een smakelijk programma samengesteld voor muzikale fijnproevers. Xeno & Oaklander zijn voer voor de liefhebbers van minimal wave. Het duo - afkomstig uit Brooklyn ...

lees meer...
FOTO'S : People @ WGT - @ WGT door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Chamelions Vox - @ WGT door Luc Luyten 21/05/2018

lees meer...
FOTO'S : Trisomie 21 - @ WGT door Luc Luyten 21/05/2018

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Wave-Gotik-Treffen 2018 - het Wave Gotik Treffen is vooral muziek maar bovenal veel meer dan muziek

Een festival waar je lyrische boeken over kunt schrijven, dat is Leipzig, en veel meer. Ondanks bromberen die menen dat de affiche er dit jaar en ongetwijfeld ook volgend jaar en het jaar daarvoor weerom niet goed genoeg uitziet of uitzag zakten opnieuw dik 20000 discipelen af naar het oude Libni. Inderdaad we bezochten de tentoonstelling ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CONCERT BESPREKING : Wave-Gotik-Treffen 2018 - Alle kleuren zwart... (Xavier Kruth)

De 27ste editie al van het Wave-Gotik-Treffen, en hoewel ik de tel niet heb bijgehouden moet het zowat de tiende keer zijn dat ik er zelf aan deelneem. Na een lange tocht komen we de donderdag toe in Leipzig. Ik begin met het afzetten van mijn spullen aan het hotel en het afhalen van mijn bandje aan de Agra - de hoofdsite van het festival ...

lees meer...
NIEUWS 21/05/2018 : De dag des oordeels is terug

Zit u ook vol spanning te wachten op De dag des oordeels? We weten hoe het voelt, en we hebben goed nieuws. Na een pauze van verscheidene weken is uw favoriete post-punk en wave-radioprogramma terug. De afspraak is nog steeds: 22u maandagavond aftemmen op Radio VRD. 106,5 FM voor de leukste Limburgers en www.radiovrd.be voor wie livestream ...

lees meer...
NIEUWS 17/05/2018 : :Of The Wand And The Moon: morgen live in Brussel.

Terwijl momenteel de grote zwarte volksverhuizing richting Leipzig vertrokken is, moeten de thuisblijvers dit weekend gelukkig niet op hun honger blijven zitten. Zo stippen wij morgen het optreden van :Of The Wand And The Moon: in Brussel aan. Als een van de hoofdrolspelers in de dark folk scene heeft de sympathieke Deen Kim Larsen ons ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2018 : GuiK wil grenzen overschrijden.

Eenieder die vroeger wel eens een feestje meepikte in Waregem (Steeple) of Doornik (Le Coquin) zal kunnen bevestigen dat deze gretig bezocht werden door creaturen uit het noorden van Frankrijk (Le Nord-Pas de Calais, een landdeel waarover de rest van Frankrijk nogal lacherig over doet, kijk maar eens naar de cultfilm Bienvenue Chez Les Ch’tis). Maar ...

lees meer...
INTERVIEW : WHISPERS IN THE SHADOW - Ik heb geen grote hoop voor de mensheid meer.

Whispers In The Shadow heeft zich een naam gemaakt als leverancier van gothic rock geïnspireerd door occulte thema's. Na een pauze van vier jaar - de groep heeft weliswaar niet stilgezeten en zanger Ashley Dayour maakte een aantal platen met The Devil & The Universe en Near Earth Orbit - zijn ze terug in een merkwaardige gedaanteverwisseling. ...

lees meer...
INTERVIEW : SIGLO XX - In de verveling ontstaat creatieve rebellie, dat was het wel.

In 1978, toen punk eindelijk Belgisch Limburg had bereikt besluiten vijf vrienden; Antonio Palermo, Dirk Chauvaux, Erik Dries, Guido Bos en Klaas Hoogerwaard op een blauwe maandag een groepje op te richten. In 1984 stopte Guido er mee en waren ze nog met vier. Dat hun bandje van toen, Siglo XX, anno 2018 nog minstens een keer live op de planken ...