casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.166 items

   

μ-Ziq
Challenge Me Foolish
Drum 'n Bass - Experimental - Glitch / IDM
07/05/2018 : μ-Ziq - Challenge Me Foolish
Planet Mu  Planet Mu
07/05/2018, Dimi Brands

Nieuw materiaal van μ-Ziq? Ja en nee. Challenge Me Foolish is immers een ‘bijna’ verloren album met materiaal uit de periode 1998-99, de periode dat hij Royal Astronomy uitbracht en ook op tournee was met Björk (die in dezelfde periode haar derde soloplaat Homogenic had uitgebracht).

Royal Astronomy was toevallig ook mijn eerste μ-Ziq album dat ik me ooit aanschafte. Ik had vernomen dat hij best wel wat ‘geschifte’ (toen en nog steeds een richtingaanwijzer bij het aankopen van muziek) uitgebracht had, doch het mij enigszins teleurstellende Royal Astronomy viel niet onder deze noemer. Althans niet naar mijn maatstaven.

Toch was het een speciaal album voor μ-Ziq (echte naam Mike Paradinas, trouwens ook de man achter het belangrijke Planet Mu label (zie ook Venetian Snares)). In die periode koos hij er immers voor om tegen de stroom muziek uit te brengen die behoorlijk barok aandeed, maar ook melodieus en grillig, terwijl het toen net mode was in de IDM beweging om zo neurotisch en ingewikkeld als mogelijk was te klinken.

Om het geheel een nog menselijkere toets te geven, naast de dromerige pracht en de melodieën, sleepte hij zelfs de Japanse zangeres Kazumi aan. Kazumi tekende ook present op Royal Astronomy, en was hier verantwoordelijk voor de zeldzame hoogtepunten (‘The Fear’ en ‘Goodbye, Goodbye’).

Allemaal goed en wel, maar zo wereldschokkend of uitdagend (om te refereren naar de titel) ervaren wij Challenge Me Foolish niet. Net zoals Royal Astronomy indertijd iets deed met drum ‘n’ bass dat voorheen al beter gedaan was, zo klinken de 14 tracks van Challenge Me Foolish als tamelijk vlakke IDM.

Wanneer Kazumi zich voor het eerst komt roeren (titelnummer ‘Challenge Me Foolish’), beleven we een flashback naar Grooveriders eerste album Mysteries Of Funk uit 1998 alwaar we ook soortgelijke stukken op terugvonden, zangeressen van dienst toen waren Roya Arab en Sophie Barker. Een soortgelijk gevoel ervaren we later op het album tijdens het nerveuze ‘Sad Inlay’.

Andere nummers die Kazumi laten horen zoals ‘Durian’ en ‘DoDaDu’ doen eerder denken aan μ-Ziq die remixer bij dienst is bij Pizzicato Five of Stereolab. Inderdaad, net iets te “loungey” deze hap.

Paradinas sleept er bellen (‘Undone’, ‘Robin Hood Gate’) en ijle synthesizers bij en bestudeerde orkest arrangementen waardoor het geheel nog het best omschreven kan worden als kleurrijk, en niet gespeend van een zekere vorm van optimisme.

Het is pas wanneer de invloed van het moederalbum zich doet opmerken, en de hyperkinetische jungle ritmes hun opwachting maken, zoals tijdens ‘Bassbins’, dat onze aandacht toeneemt.

Net als 20 jaar geleden klinkt deze echter niet zo spectaculair, maar aangezien het genre in veel mindere mate ons bereikt dan toen, is onze kinderhand snel gevuld.

Ook de klassieke invloed op ‘Robin Hood Gate’ kan op onze goedkeuring rekenen. Wat niet gezegd kan worden van het tenenkrullende ‘Perhaps’.

‘Ceiling’ laat ons horen waar we Planet Mu vooral van kennen: hyperspeed breakcore. Met een contrasterend achtergrondgeluidje dat niet bepaald iets bijdraagt aan het nummer, zijn we wel blij dat de breakbeats ons even uit onze slaap geschud hebben.

En zo is er wel altijd iets storend in elk van deze nummers: de drill ‘n’ bass met Kazumi’s jazzy vocals ('Lexicon') waren pas écht goed geweest, als Paradinas er geen cheesy synthriedel overgegoten had. Sommigen zien er de humor van in, wij zien het vooral als een gemiste kans.

Voor een soundtrack zouden deze nummers goed dienst kunnen doen. Niet toevallig noemt Paradinas soundtrack schrijver Joe Hisaishi als een van zijn inspiratiebronnen voor dit album. De andere is de Franse elektronische componist Jean Jacques Perrey. Zonder bewegende beelden echter vinden wij het moeilijk onze aandacht bij de les te houden.

μ-Ziq

Dimi Brands
07/05/2018

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 16/11/2018 : Drie nieuwe namen Black Easter.

Evi Vine en Jo Quail stonden in 2016 al zusterlijk naast elkaar op de affiche van Black Easter, en mogen dit in 2019 nog eens overdoen. Evi Vine van wie we binnenkort haar derde langverwachte album mogen verwachten (waarop ze samenwerkte met Simon Gallup van The Cure) wist te imponeren tijdens de vorige editie en kon voorheen met de goedkeuring ...

lees meer...
INTERVIEW : SIEBEN - De Europese Unie is te verkiezen boven wat we dreigen te krijgen, nu we veinzen geen deel uit te maken van de wereld.

De Brexit laat de gemoederen weer oplaaien. Eén van de mensen die er niet over uitgeraasd raakt, is de Brit Matt Howden van Sieben. Dat heeft zelfs een prachtplaat opgeleverd met ‘Crumbs’, een verzameling nummers over de stand van zaken in de wereld. Een woedende plaat, aangelengd met een flinke portie humor. We deden een ...

lees meer...
NIEUWS 14/11/2018 : Aanstaande zaterdag Dwaalspoor.

Liefhebbers van een portie dark ambient, neofolk, death industrial, martial en meer van dit bombastische lekkers hebben al lang 17 november met dikke viltstift in hun agenda aangekruist. Dan kan u immers in het Nederlandse Alpen aan den Rijn genieten van de -helaas- laatste editie van het fijne festival Dwaalspoor. Op de affiche het Noorse ...

lees meer...
NIEUWS 14/11/2018 : Underviewer en the obsCURE in Retie

In de Stille Kempen hoeft het niet altijd rustig te blijven. Het is een organisatie als Dark Balloon gegund om op gepaste tijden de orde aldaar te verstoren. Een organisatie die er in slaagt gedurfd te programmeren in thuisbasis Retie. Zaterdag 17 november mag het JK2470 in Retie dan ook weer het heimat zijn voor twee uitzonderlijke ...

lees meer...
NIEUWS 14/11/2018 : Killing Joke en Tyske Ludder op W-fest

U dacht dat W-fest reeds alles had om te imponeren. Wel, het kan nog altijd beter. De afgelopen dagen werden nog twee kleppers aan de affiche toegevoegd. Killing Joke is een absolute klepper in het post-punk genre. Ze begonnen eind jaren 70 met de rauwe punk van 'Requiem', deden het later wat zachter aan en scoorden een wereldhit met ...

lees meer...
NIEUWS 14/11/2018 : Zaterdag So What Fest met Funeral Dress, Bollock Brothers en Sex Pistols Experience

So What Fest. Na een eerste editie verleden jaar, geven ze er ook dit jaar een lap op. Op zaterdag 17 november gaat de tweede editie door, en er is weer een keure aan punkgroepen uitgenodigd. Met zelfs een specialeke: Funeral Dress heeft aangekondigd een sabatical te nemen in 2019 en speelt zodoende voor de laatste keer in een club tot 2020 ...

lees meer...
FOTO'S : Theatre of Hate - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Kids - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Tv Smith - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2018 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : 40 JAAR THE NAMES - We hebben het geluk dat iedereen nog in leven is, in tegenstelling tot veel van onze vrienden bij Factory Records.

40 jaar new wave is ook 40 jaar The Names, de Belgische groep die het tot op Factory Records schopte en hits had met ‘Calcutta’ en ‘Nightshift’. De verjaardag wordt gevierd met een groots jubileumconcert met tal van verrassingen op 24 november in Drogenbos. Zanger Michel Sordinia tilde al een tip van de sluier op voor ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LENE LOVICH BAND, MORGAN KING, KIRSTEN MORRISON - 40 jaar Lucky Number, B52, 1/10/2018

40 jaar new wave. Aan het indrukwekkende lijstje namen van groepen die in 1978 gevormd zijn – we vermelden slechts The Cure, Bauhaus, DAF, OMD, Siglo XX, De Brassers, The Names, Clock DVA, Dead Kennedy’s, Echo & The Bunnymen en Minny Pops – voegen we graag Lene Lovich toe. De dame – intussen 68 – viert dit ...